כבר מהרגע שהגיעו התמונות הראשונות, הפרטים הראשונים, היה ברור, מקלארן סנה עומדת להיות משהו אחר. אפילו בסטנדרטים הקיצוניים של חבורת המהנדסים מווקינג. ההרגשה שתמיד קוננה אצלנו, שה-P1 מדהימה ככל שתהיה, צריכה לוותר על המשקל והסרבול (ומעט הכוח) שנותנת לה המערכת ההיברידית. מקלארן צריכה לייצר מכונית נקייה. טהורה יותר.
אז במקלארן חשבו כך גם בערך. ואם יש לך ספק בקשר לתוצאה – הם מתחייבים שמקלארן סנה תנפץ כל שיא מסלול שרשמה ה-P1, לרבות גרסת ה-GTR יורקת האש. ואם החבר’ה במקלארן משחררים ססמאות כאלו, אנחנו מקשיבים. אם יש מישהו שיודע משהו על איך לגרום למכונית לחסל מסלולים בקצב, אלו הם.
מאז הצגתה הראשונית של הסנה, הרבה טענו שמדובר ב-720S משופרת ותו לא. האמת די רחוקה מזה. בסיס השלדה והמנוע בהחלט מגיעים משם. אבל הכיוון אליה התפתחה המכונה הזו לא השאירה זכר למקור. בסיס המונוקוק מקרבון שונה מלפנים, מאחור וקיבל בין השאר גם דלתות חדשות. ככלל, הבסיס הזה שימש כהתחלה עם שתי מטרות ברורות לסיום – יכולת אוירודינמית שלא מוכרת משום מקום אחר ומשקל נמוך. נמוך מאוד.
מספיק להסתכל על התמונות בשביל להבין, מקלארן סנה לוקחת את זרימת האוויר ברצינות. נסה למצוא קו אחד שזורם מתחילתה ועד סופה ולא תצליח. מיד תגיע לכונס, שסע, מסיט או פתח שקוטעים את העיצוב לטובת ניתוב אוויר. לפי מקלארן ככה הם התחילו, קבעו צרכים אוירודינמיים ואז הגישו את הפרויקט למעצבים, שימלאו את החסר.
התוצאה היא הצמדה של 800 ק”ג במהירות של 250 קמ”ש. חלק מזה מושג בזכות הכנף האחורית האדירה (אבל לא רק). היא יודעת לנוע בשביל לייצר הצמדה אופטימלית מחד, או האטה משמעותית מאידך. היא שוקלת 4.84 ק”ג בלבד אבל מסוגלת לעמוד בעומס הגבוה פי 100 ממשקלה. סתם פרט אחד קטן בתוך מכונית מטורללת למדי.
המשקל הוא לטעמי הפרט המרתק כאן ביותר. מקלארן פשוט גילחו את כל מה שלא צריך, תכננו מחדש את מה שאפשר, במטרה להגיע למשקל נמוך. וזה עבד, הסנה היא מכונית הכביש הקלה ביותר של החברה מאז ה-F1. איך עושים את זה? תסתכל בתמונות, הכיסאות האלו שוקלים רק 3.3 ק”ג. מתג ההנעה, פתיחת הדלתות, החלונות ועוד מרוכזים כולם במרכז הגג, באופן הזה חוסכים במקלרן בחיווט, מחברים ומשקל באופן כללי, סתם לדוגמה. התוצאה? 1,198 ק”ג. פחות מפיאסטה.
מנוע ה-V8 שמקורו ב-720S כאמור, מקבל כאן טיפול עמוק. חלקים נעים חדשים, ומערכת ניהול שמפקחת על כל צילנדר בנפרד (בניגוד לכל גדה כמו שהיה נהוג אצל החברה עד היום). התוצאות מרשימות בלשון המעטה, לא פחות מ-789 כ”ס מייצר ה-V8 כפול המגדשים הזה ב-7,250 סל”ד. מומנט? 81.3 קג”מ בין 5,500 סל”ד ל- 6,700 סל”ד. ד”א כבר ב-3,000 סל”ד מייצרת הסנה יותר מ-70 קג”מ. והיא אמורה להיות רועשת מאוד. במקלארן טוענים שבשיוט ב-100 קמ”ש צריך לעזוב את הדוושה בכדי לנהל שיחה…
יש עוד אין סוף פרטים במכונה הזו. מערכת המתלים של מקלארן סנה היא גרסה סופר-משודרגת של זו שב-P1. כזו שיודעת להגיב לפני הקרקע לפי תנודתו של בולם אחד. זה עוד חלק שמרחיק מאוד את מקלארן סנה מה-720S ד”א.
עוד פרט ועוד פרט. הבלמים הקרמיים עם ששת הבוכנות בקליפרים האדירים מלפנים יכולים להביא את מקלארן סנה מ-200 קמ”ש לעצירה מלאה תוך 100 מטרים בלבד. הצמיגים שפירלי פתחה עבור המכונה הזו שמשתווים באחיזתם לצמיגי סליקס בתנאים יבשים לפי מקלארן. זה פשוט ממשיך וממשיך.
מקלארן מדגישים שזו מכונית מסלול עם רישוי כביש, ומתוך חמשת מצבי הנהיגה שלה שניים מיועדים למסלול בלבד. הם פשוט מורידים את מקלארן סנה נמוך, נמוך, למקום בו האוויר שואב אותה לרצפה מלמטה, מדביק אותה לאספלט מלמעלה, מטיס אותה לגבהים מוטוריים חדשים, כאלו שחשבנו שלא נזכה להם כבר בעידן הזה.
היא לא זולה, מקלארן סנה, עם תג מחיר של 750,000 פאונד. היא תהיה גם די נדירה עם 500 מכוניות בלבד שייוצרו. כולן כבר נמכרו ד”א. אחת מהן, נמכרה במכירה פומבית ושני המיליון שהכניסה הועברו כתרומה לקרן איירטון סנה. אפשר להבין את כל אחד מהרוכשים. מכונית אדירה, כזו שראויה לשם האדיר שמתנוסס עליה. כזו שגורמת לנו להיזכר למה אנחנו אוהבים מכוניות ונהיגה.