אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
סיאט לאון קופרה במבחן – זאב בעור כבש
ראשי » מבחני דרכים » סיאט לאון קופרה במבחן – זאב בעור כבש
סיאט לאון קופרה

סיאט לאון קופרה במבחן – זאב בעור כבש

סיאט לאון קופרה עברה מתיחת פנים קלה - סיבה מספיק טובה לקחת אותה לסיבוב

דין אפפל 07/09/2017

אחת החוויות הזכורות לי ביותר מאחורי הגה של סיאט לאון קופרה כלשהי היה לפני מספר שנים במסלול קאסטלולי בקרבת ברצלונה. באותו היום יכולתי לנהוג על כל ליין דגמי קופרה שיש לסיאט להציע ללקוח הממוצע וגם כאלה שיועדו ללקוח פחות ממוצע (ראה ערך קבוצות מרוצים ייעודיות), ומתוך המגוון בלטה מעל כולן הלאון קופרה R – הגרסה הקיצונית ביותר של הדור הקודם של הלאון (זו של הדור החדש הוצגה ממש עכשיו). חמושה ב-265 כ״ס, תיבה ידנית ומולה מסלול פנוי, הציפיות לחוויית נהיגה מיוחדת היו גבוהות מאוד, ציפיות שלא התממשו. החיבור של כל מכלולי הקופרה R יצר חוויה שהייתה מהירה ומרשימה, מבלי לערב אותי או להשאיר חיוך על פניי.

הדור האחרון הצליח קצת יותר מהבחינה הזו עם תמהיל מנצח של מחיר מול יכולת ותחושת עומק מחד וחיבור מוצלח יותר של כל המכלולים. ועכשיו מגיעה סיאט לאון קופרה חדשה עם שינויים קלים מאוד למתכון המוצלח של הדור האחרון. נהגנו עליה כבר בהשקה העולמית (שוב מסלול קאסטלולי) אני לא צופה כאן הפתעות אבל עדיין מחפש את הצד הלטיני של חטיבת פולקסווגן – כזה שצריך להיות מלא אמוציות ותחושות.

סיאט לאון קופרה
זאב? כבש? זו סיאט לאון קופרה

 

מעודנת

בגלל שסיאט נחשבת לזרוע הצעירה והאנרגטית של קונצרן פולקסווגן הציפיות מהקופרה להפגין אגרסיבית הן כמעט ברירת מחדל. אתה מצפה שדגם הקצה של החברה, זה שעל הדרך הוא גם המהיר והחזק ביותר אי פעם בהיסטוריה של סיאט, יראה מוקצן וצעקני. בפועל? הקופרה היא בדיוק ההפך מזה. נכון שיש לה פגוש קדמי עמוק ונמוך עם פתחי אוויר מגודלים, ונכון שמאחור יש דיפיוזר עם 2 יציאות אגזוז אובליות מצדדיו וגם ספוילר קטן מעל השמשה האחורית. יש כאן גם אפילו חישוקים מגודלים (19 אינץ׳). אבל זה הכול – ההבדלים החיצוניים מעודנים מידי בשביל גרסת הקצה של הלאון. לפחות הצבע הכחול העמוק עזר למשוך מבטים לעברה. יש הרבה שיאהבו את העובדה שהקופרה לא מתבלטת יתר על המידה, אבל אישית הייתי שמח לעוד קצת סממנים שיבדלו אותה מהלאון הרגילה של השכן.


בתא הנוסעים ההבדלים בין הקופרה לשאר הגרסאות בולטים יותר. יש כיתוב קופרה על ספי הכניסה המתכתיים וגם על ההגה הקטום בתחתיתו. בנוסף על הדלתות יש תאורת אווירה כחלחלה וריפוד אלקנטרה שנמצא גם במרכז המושבים הספורטיביים עם ריפוד עור בתמיכות הצד. המושבים עצמם הפתיעו ולא הציעו הרבה תמיכה לאנשים שדופים, תמיכות הצד ברורות ונוכחות אך המרווח גדול למדי. אפשרויות הכיוון, בדומה לשאר קונצרן פולקסווגן, נדיבות מאוד וקל מאוד למצוא תנוחת נהיגה טובה. המושב האחורי מתאים בעיקר ל-2 אנשים עם מרווח ממוצע בכל המדדים, כאשר לשלישי יהיה צפוף בלי מקום ראוי לרגליים. גם לתא המטען מרווח ממוצע עם שפת הטענה גבוהה יחסית.

סיאט לאון קופרה
לפחות פה השינוי מורגש…


על שלושה דברים עומדת הקופרה

לפי סיאט המותג קופרה מייצג (לפי סדר) כוח, ביצועים ודינמיות, אז נתחיל מהפרמטר הראשון – כוח. מתיחת הפנים הוצגה בעולם עם שדרוג קל למנוע שהספקו טיפס ל-300 כ״ס עגולים. במקרה שלנו חלקם נאלצו להישאר באירופה שכן מדינות חמות (ביניהן ישראל) מקבלות את המנוע כשהספקו עומד על 290 כ״ס. נתון המומנט של הקופרה ‘הישראלית’ נותר כשהיה (35.7 קג”מ) כשגרסת ה-300 כ”ס מעבר לים מקבלת תגבור של כמעט 3 קג”מ. לא נורא, הבדל של 10 סוסים להספק אפשר להרגיש רק במסלול מסודר וגם שם צריך נהג טוב ועקבי בשביל לשים לכך לב. המנוע עצמו, מעבר להספק, גמיש מאוד ובעל רצועת כוח רחבה. הוא מושך חזק כבר מ-2,200 סל״ד וממשיך לדחוף עד ממש לפני המנתק סביב 6,600 סל”ד שם הוא מאבד מעט מנשימתו. בגלל המומנט הבריא שזמין מסל״ד נמוך הקופרה מתקשה להוריד את הכוח בהילוך ראשון ושני, בעיקר אם התברכת בחוסר רגש מוחלט בכף הרגל הימנית.

סיאט לאון קופרה
מנוע (וכוח…) זה הדבר האחרון שחסר פה

 

המדד השני שהקופרה מייצגת הוא ביצועים. והמנוע הזה מרשים יותר ככל שתטפס במהירות. שים גז ב-80 קמ״ש ותוך 4.3 שניות אתה כבר ב-120, ואם חשבת שזה מרשים אז נסה להאיץ מ-120 ותראה באיזה מהירות מחט המהירות ממשיכה לטפס אל עבר ה-200 ויותר. במנחת על אספלט חלקלק ובחום גבוה מדדנו לה 5.9 שניות מעמידה ל-100 קמ״ש כך שאין לנו ספק שנתון היצרן לא היה אופטימי (5.7 שניות). למרות תנאי אחיזה בעייתיים ובעזרת תיבת ה-DSG היה קל מאוד לשחזר את הנתון הנ״ל. לתיבה 6 יחסי העברה וזה אומר ששיוט ב-120 קמ״ש בהילוך הגבוה שם את נמחט על 2,800 סל”ד די גבוהים, ויחד עם נטייה טבעית להאיץ שוב ושוב את הלאון קיבלנו צריכת דלק ממוצעת, די גבוהה, של 7.8 ק”מ/ל’.

סיאט לאון קופרה
אם לא הסמלים כמעט היה אפשר לפספס שזו קופרה…

 

המאפיין השלישי של הקופרה לפי סיאט הוא הדינמיות. הדור החדש מבוסס על פלטפורמת ה-MQB של הקונצרן הגרמני ולא צריך הרבה זמן מאחורי ההגה בשביל להרגיש את זה. התחושות מאוד דומות לדגם שלפני מתיחת הפנים. תן פול גז ולמעט קושי קל להוריד את הכוח הקופרה פשוט משתגרת קדימה בנחישות מרשימה. אין כמעט שמץ של לוחמת הגה, הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה (ועם שליטה אלקטרונית) עושה את שלו ובהתאם לסיטואציה יכול להעביר עד 100% מהכוח אל הגלגל הרלוונטי. גם בקרות המשיכה וההחלקה כוילו יחד אתו על מנת לעזור לחוויית הנהיגה במקום לפגוע בה. כל עוד בורר מצבי הנהיגה על מצב קופרה או על מצב אינדיבידואלי והדיפ׳ שם מוגדר במצב קופרה, האוטו יצא מהפניות תחת גז כמעט ללא דרמות ועם מינימום תת-היגוי גם תחת פרובוקציה.

סיאט לאון קופרה מבחן דרכים
הדיפרנציאל עושה את שלו ביציאה מפניות

 

מצב קופרה גם משחרר סאונד נוכח יותר שמוגבר לתא הנוסעים דרך מערכת הסאונד כפי שמתחיל להיות מקובל היום ביותר ויותר מכוניות. לא מדובר בסאונד מציק או מזויף מידי – אבל אנחנו לא מתים על זה. במצב קופרה גם המתלים הנשלטים אלקטרונית מתקשחים למצב הקיצוני ביותר שלהם, מה שאולי מתאים למסלול מרוצים, אבל על כבישי ישראל אשר גרמו לקיפוצים מיותרים שדווקא פגעו באחיזה האבסולוטית של הקופרה. אנחנו מצאנו שמצב קומפורט במתלים נותן את הפרשה הטובה ביותר בין נוחות סבילה ליום-יום לבין יכולת בכביש המפותל. אם הסלילה משובחת אפשר לעבור למצב ספורט.

סיאט לאון קופרה
מצב “קופרה” במתלים לא מתאים לכבישים הישראלים…

 

גם את ההגה העדפנו להשאיר במצב קומפורט על פני מצב ספורט, בו הוא הרגיש כבד בצורה מלאכותית עם תחושת מרכוז חזקה. אולי על הנייר זה נשמע טוב אבל בקומפורט היה הרבה יותר קל לדייק עם ההגה ולכוון את הקופרה לאן שאנחנו רוצים. אם כבר הפניה, לקופרה טרן-אין חד ונחוש מאוד בזכות הצמיגים הרחבים ורק בשיא הפניה או ביציאה ממנה עשויים להיתקל בתת-היגוי קל. בניגוד לרוב המכוניות, בקופרה נדמה שהבקרות עוזרות מאוד לנהוג אותה חזק, בעיקר כשבקרת היציבות במצב הביניים שלה, כשהיא ממעטת להתערב וגם כשכן, נדמה שהיא עושה זאת באופן שקוף למדי. הזנב עצמו נותר נטוע ולמעט פרובוקציה אגרסיבית ומכוונת הוא סירב להשתתף בחגיגה. בסוף היום שמחנו על אפשרויות הבחירה במצב אינדיבידואל, שנתן לנו את האפשרות להתאים כל אחד מהרכיבים לצרכים ולהעדפות שלנו.

סיאט לאון קופרה
הזנב עצמו נותר נטוע…

 

מנהלי מהיר הביתה על מצב קומפורט והקופרה הופכת לשייטת אוטוסטרדות מרשימה, רק שים עין על מחוג המהירות. תחושת היציבות הכיוונית ביחד עם המנוע החזק נותנים תחושת שאתה נוהג לאט אבל בפועל היא טסה, מהר ונמוך. האינדיקציה היחידה מגיעה מבתי הגלגלים שמפריעים לשקט בתא הנוסעים כבר ממהירות נמוכה יחסית.

סיאט לאון קופרה
בזכות המנוע הזה הקופרה אוספת מהירות בקצב… אממ… נאה

 

תמורה למחיר

סיאט לאון קופרה תוכננה כמכונית שתיתן את המענה הנרחב ביותר למשפחתית ספורטיבית. שמצד אחד תהיה נוחה ושימושית ביום-יום, שתוכל לחצות מרחקים גדולים בזריזות וגם תהיה מהנה על המסלול. הרבה דרישות מרכב אחד והרבה מהן עשויות לדרוס אחת את השנייה. אז האם הקופרה עמדה בהן? התשובה היא בהחלט כן. היא מספיק שימושית לצרכי המשפחה, היא תחצה את כביש 6 לצפון ודרום בקלות מזלזלת וגם על המסלול, היא תציג זמני הקפה שיערערו מכוניות ספורט טהורות.

מתיחת הפנים הקלה, עדכנה מעט את האריזה (פגושים, פנסים, תאורת LED וכו’) אבל לא שנתה את המהות. זו עדיין מכוניות מרשימה וקלה מאוד לנהיגה מהירה. כשלוקחים בחשבון שהיא עולה 230,000 שקלים, קשה לחשוב על מכוניות עם תמורה טובה יותר של ביצועים לשקל. התחושה שלי היא שעדיין מדובר במכונית שהיא יותר מרשימה ממלהיבה. משאירה אותך קצת מנותק ודואגת להטיס אותך דרך הפניות. לי באופן אישי חסרה קצת יותר מעורבות.

נתונים: 1,984 סמ”ק, 290 כ”ס, 35.7 קג”מ, 1,421 ק”ג, 7.8 ק”מ לליטר (במבחן), 229,000 שקלים

סיאט לאון קופרה
הקופרה אפילו הצליחה לעמוד בקצב של החברה האלה…

סיאט סיאט לאון קופרה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

אאודי TT קופצת לעתיד

אאודי TT קופצת לעתיד

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בעיית משקל

בעיית משקל

הסיפור של זונטס

הסיפור של זונטס

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

סוזוקי וי סטרום 1050DE: הכחול הגדול

סוזוקי וי סטרום 1050DE: הכחול הגדול

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד