אחת החוויות הזכורות לי ביותר מאחורי הגה של סיאט לאון קופרה כלשהי היה לפני מספר שנים במסלול קאסטלולי בקרבת ברצלונה. באותו היום יכולתי לנהוג על כל ליין דגמי קופרה שיש לסיאט להציע ללקוח הממוצע וגם כאלה שיועדו ללקוח פחות ממוצע (ראה ערך קבוצות מרוצים ייעודיות), ומתוך המגוון בלטה מעל כולן הלאון קופרה R – הגרסה הקיצונית ביותר של הדור הקודם של הלאון (זו של הדור החדש הוצגה ממש עכשיו). חמושה ב-265 כ״ס, תיבה ידנית ומולה מסלול פנוי, הציפיות לחוויית נהיגה מיוחדת היו גבוהות מאוד, ציפיות שלא התממשו. החיבור של כל מכלולי הקופרה R יצר חוויה שהייתה מהירה ומרשימה, מבלי לערב אותי או להשאיר חיוך על פניי.
הדור האחרון הצליח קצת יותר מהבחינה הזו עם תמהיל מנצח של מחיר מול יכולת ותחושת עומק מחד וחיבור מוצלח יותר של כל המכלולים. ועכשיו מגיעה סיאט לאון קופרה חדשה עם שינויים קלים מאוד למתכון המוצלח של הדור האחרון. נהגנו עליה כבר בהשקה העולמית (שוב מסלול קאסטלולי) אני לא צופה כאן הפתעות אבל עדיין מחפש את הצד הלטיני של חטיבת פולקסווגן – כזה שצריך להיות מלא אמוציות ותחושות.

מעודנת
בגלל שסיאט נחשבת לזרוע הצעירה והאנרגטית של קונצרן פולקסווגן הציפיות מהקופרה להפגין אגרסיבית הן כמעט ברירת מחדל. אתה מצפה שדגם הקצה של החברה, זה שעל הדרך הוא גם המהיר והחזק ביותר אי פעם בהיסטוריה של סיאט, יראה מוקצן וצעקני. בפועל? הקופרה היא בדיוק ההפך מזה. נכון שיש לה פגוש קדמי עמוק ונמוך עם פתחי אוויר מגודלים, ונכון שמאחור יש דיפיוזר עם 2 יציאות אגזוז אובליות מצדדיו וגם ספוילר קטן מעל השמשה האחורית. יש כאן גם אפילו חישוקים מגודלים (19 אינץ׳). אבל זה הכול – ההבדלים החיצוניים מעודנים מידי בשביל גרסת הקצה של הלאון. לפחות הצבע הכחול העמוק עזר למשוך מבטים לעברה. יש הרבה שיאהבו את העובדה שהקופרה לא מתבלטת יתר על המידה, אבל אישית הייתי שמח לעוד קצת סממנים שיבדלו אותה מהלאון הרגילה של השכן.
בתא הנוסעים ההבדלים בין הקופרה לשאר הגרסאות בולטים יותר. יש כיתוב קופרה על ספי הכניסה המתכתיים וגם על ההגה הקטום בתחתיתו. בנוסף על הדלתות יש תאורת אווירה כחלחלה וריפוד אלקנטרה שנמצא גם במרכז המושבים הספורטיביים עם ריפוד עור בתמיכות הצד. המושבים עצמם הפתיעו ולא הציעו הרבה תמיכה לאנשים שדופים, תמיכות הצד ברורות ונוכחות אך המרווח גדול למדי. אפשרויות הכיוון, בדומה לשאר קונצרן פולקסווגן, נדיבות מאוד וקל מאוד למצוא תנוחת נהיגה טובה. המושב האחורי מתאים בעיקר ל-2 אנשים עם מרווח ממוצע בכל המדדים, כאשר לשלישי יהיה צפוף בלי מקום ראוי לרגליים. גם לתא המטען מרווח ממוצע עם שפת הטענה גבוהה יחסית.

על שלושה דברים עומדת הקופרה
לפי סיאט המותג קופרה מייצג (לפי סדר) כוח, ביצועים ודינמיות, אז נתחיל מהפרמטר הראשון – כוח. מתיחת הפנים הוצגה בעולם עם שדרוג קל למנוע שהספקו טיפס ל-300 כ״ס עגולים. במקרה שלנו חלקם נאלצו להישאר באירופה שכן מדינות חמות (ביניהן ישראל) מקבלות את המנוע כשהספקו עומד על 290 כ״ס. נתון המומנט של הקופרה ‘הישראלית’ נותר כשהיה (35.7 קג”מ) כשגרסת ה-300 כ”ס מעבר לים מקבלת תגבור של כמעט 3 קג”מ. לא נורא, הבדל של 10 סוסים להספק אפשר להרגיש רק במסלול מסודר וגם שם צריך נהג טוב ועקבי בשביל לשים לכך לב. המנוע עצמו, מעבר להספק, גמיש מאוד ובעל רצועת כוח רחבה. הוא מושך חזק כבר מ-2,200 סל״ד וממשיך לדחוף עד ממש לפני המנתק סביב 6,600 סל”ד שם הוא מאבד מעט מנשימתו. בגלל המומנט הבריא שזמין מסל״ד נמוך הקופרה מתקשה להוריד את הכוח בהילוך ראשון ושני, בעיקר אם התברכת בחוסר רגש מוחלט בכף הרגל הימנית.

המדד השני שהקופרה מייצגת הוא ביצועים. והמנוע הזה מרשים יותר ככל שתטפס במהירות. שים גז ב-80 קמ״ש ותוך 4.3 שניות אתה כבר ב-120, ואם חשבת שזה מרשים אז נסה להאיץ מ-120 ותראה באיזה מהירות מחט המהירות ממשיכה לטפס אל עבר ה-200 ויותר. במנחת על אספלט חלקלק ובחום גבוה מדדנו לה 5.9 שניות מעמידה ל-100 קמ״ש כך שאין לנו ספק שנתון היצרן לא היה אופטימי (5.7 שניות). למרות תנאי אחיזה בעייתיים ובעזרת תיבת ה-DSG היה קל מאוד לשחזר את הנתון הנ״ל. לתיבה 6 יחסי העברה וזה אומר ששיוט ב-120 קמ״ש בהילוך הגבוה שם את נמחט על 2,800 סל”ד די גבוהים, ויחד עם נטייה טבעית להאיץ שוב ושוב את הלאון קיבלנו צריכת דלק ממוצעת, די גבוהה, של 7.8 ק”מ/ל’.

המאפיין השלישי של הקופרה לפי סיאט הוא הדינמיות. הדור החדש מבוסס על פלטפורמת ה-MQB של הקונצרן הגרמני ולא צריך הרבה זמן מאחורי ההגה בשביל להרגיש את זה. התחושות מאוד דומות לדגם שלפני מתיחת הפנים. תן פול גז ולמעט קושי קל להוריד את הכוח הקופרה פשוט משתגרת קדימה בנחישות מרשימה. אין כמעט שמץ של לוחמת הגה, הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה (ועם שליטה אלקטרונית) עושה את שלו ובהתאם לסיטואציה יכול להעביר עד 100% מהכוח אל הגלגל הרלוונטי. גם בקרות המשיכה וההחלקה כוילו יחד אתו על מנת לעזור לחוויית הנהיגה במקום לפגוע בה. כל עוד בורר מצבי הנהיגה על מצב קופרה או על מצב אינדיבידואלי והדיפ׳ שם מוגדר במצב קופרה, האוטו יצא מהפניות תחת גז כמעט ללא דרמות ועם מינימום תת-היגוי גם תחת פרובוקציה.

מצב קופרה גם משחרר סאונד נוכח יותר שמוגבר לתא הנוסעים דרך מערכת הסאונד כפי שמתחיל להיות מקובל היום ביותר ויותר מכוניות. לא מדובר בסאונד מציק או מזויף מידי – אבל אנחנו לא מתים על זה. במצב קופרה גם המתלים הנשלטים אלקטרונית מתקשחים למצב הקיצוני ביותר שלהם, מה שאולי מתאים למסלול מרוצים, אבל על כבישי ישראל אשר גרמו לקיפוצים מיותרים שדווקא פגעו באחיזה האבסולוטית של הקופרה. אנחנו מצאנו שמצב קומפורט במתלים נותן את הפרשה הטובה ביותר בין נוחות סבילה ליום-יום לבין יכולת בכביש המפותל. אם הסלילה משובחת אפשר לעבור למצב ספורט.

גם את ההגה העדפנו להשאיר במצב קומפורט על פני מצב ספורט, בו הוא הרגיש כבד בצורה מלאכותית עם תחושת מרכוז חזקה. אולי על הנייר זה נשמע טוב אבל בקומפורט היה הרבה יותר קל לדייק עם ההגה ולכוון את הקופרה לאן שאנחנו רוצים. אם כבר הפניה, לקופרה טרן-אין חד ונחוש מאוד בזכות הצמיגים הרחבים ורק בשיא הפניה או ביציאה ממנה עשויים להיתקל בתת-היגוי קל. בניגוד לרוב המכוניות, בקופרה נדמה שהבקרות עוזרות מאוד לנהוג אותה חזק, בעיקר כשבקרת היציבות במצב הביניים שלה, כשהיא ממעטת להתערב וגם כשכן, נדמה שהיא עושה זאת באופן שקוף למדי. הזנב עצמו נותר נטוע ולמעט פרובוקציה אגרסיבית ומכוונת הוא סירב להשתתף בחגיגה. בסוף היום שמחנו על אפשרויות הבחירה במצב אינדיבידואל, שנתן לנו את האפשרות להתאים כל אחד מהרכיבים לצרכים ולהעדפות שלנו.

מנהלי מהיר הביתה על מצב קומפורט והקופרה הופכת לשייטת אוטוסטרדות מרשימה, רק שים עין על מחוג המהירות. תחושת היציבות הכיוונית ביחד עם המנוע החזק נותנים תחושת שאתה נוהג לאט אבל בפועל היא טסה, מהר ונמוך. האינדיקציה היחידה מגיעה מבתי הגלגלים שמפריעים לשקט בתא הנוסעים כבר ממהירות נמוכה יחסית.

תמורה למחיר
סיאט לאון קופרה תוכננה כמכונית שתיתן את המענה הנרחב ביותר למשפחתית ספורטיבית. שמצד אחד תהיה נוחה ושימושית ביום-יום, שתוכל לחצות מרחקים גדולים בזריזות וגם תהיה מהנה על המסלול. הרבה דרישות מרכב אחד והרבה מהן עשויות לדרוס אחת את השנייה. אז האם הקופרה עמדה בהן? התשובה היא בהחלט כן. היא מספיק שימושית לצרכי המשפחה, היא תחצה את כביש 6 לצפון ודרום בקלות מזלזלת וגם על המסלול, היא תציג זמני הקפה שיערערו מכוניות ספורט טהורות.
מתיחת הפנים הקלה, עדכנה מעט את האריזה (פגושים, פנסים, תאורת LED וכו’) אבל לא שנתה את המהות. זו עדיין מכוניות מרשימה וקלה מאוד לנהיגה מהירה. כשלוקחים בחשבון שהיא עולה 230,000 שקלים, קשה לחשוב על מכוניות עם תמורה טובה יותר של ביצועים לשקל. התחושה שלי היא שעדיין מדובר במכונית שהיא יותר מרשימה ממלהיבה. משאירה אותך קצת מנותק ודואגת להטיס אותך דרך הפניות. לי באופן אישי חסרה קצת יותר מעורבות.
נתונים: 1,984 סמ”ק, 290 כ”ס, 35.7 קג”מ, 1,421 ק”ג, 7.8 ק”מ לליטר (במבחן), 229,000 שקלים
