אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
להיות ספק הצמיגים הבלעדי של MotoGP – לא כיף
ראשי » דו-גלגלי » להיות ספק הצמיגים הבלעדי של MotoGP – לא כיף

להיות ספק הצמיגים הבלעדי של MotoGP – לא כיף

מישלין נהנים מהיוקרתיות של להיות ספק הצמיגים הרשמי של אליפות MotoGP. רגע, לא בטוח שמילה 'נהנים' מתאימה כאן...

אלון (סקניה) סקיאנו 22/08/2016

למי שהספיק לשכוח ב-2009 הוחלט כי המשתתפים באליפות MotoGP ישמתשו בצמיגים מתוצרת יצרן בודד במטרה להשוות את התנאים. מישלין הכריזו כי הם אינם מעוניינים להיות ספק צמיגים יחיד, אפילו אם מדובר בזירת המירוצים היוקרתית ביותר בעולם האופנועים. “אם לא ניתן להשוות את הביצועים לצמיג אחר, לא נוכל להראות את היתרונות בשימוש בצמיגים שלנו”, אמרו הצרפתים והשאירו את הזירה לברידג’סטון (ולדאנלופ בקטגוריות הקטנות יותר).

מאז התפתחו האופנועים והתעצמו המנועים. ברידג’סטון היו צריכים לספק צמיגים מתאימים שיעמדו בעומסים עצומים. היה על הצמיג לספק לאורך מירוץ שלם אחיזה גבוהה בטמפרטורות מסלול שונות מבלי להישחק יתר על המידה. ברידג’סטון נאלצו לכתוב מחדש את הספר בנושא צמיגים – טכנולוגיות צמיגים של תרכובות שונות, שכבות עם סידור שונה, ביטול צמיגי דירוג (צמיגים בעלי אחיזה גבוהה במיוחד שנשחקים תוך מספר קטן מאד של הקפות). הכל על מנת לעמוד בדרישות האופנועים החזקים יותר והרוכבים התובעניים. אבל מאחר ולא ניתן היה להשוות את הביצועים לצמיג אחר, ברדג’סטון זכתה למטר של ביקורת על איכות הצמיגים כזו שפגעה בתדמיתה – והחליטה שעד כאן.

MotoGP
הצמיג של לוריס באז…

 

מקרה כזה היה בסוף עונת 2014, בפיליפ איילנד. במהלך ימי האימון הסתבר כי צמיגי הברידג’סטון מתפוררים על האספלט החדש והבשרני שנסלל שם. המירוץ קוצץ ונקבעה החלפת אופנועים מחוייבת לכל רוכב כך שאף צמיג לא יעבור למעלה מ-10 הקפות על המסלול מחשש לפיצוץ הצמיגים. מסתבר כי מאחר שלברדג’סטון אין תחרות בזירה, הם בחרו שלא לבחון את הצמיגים בפיליפ איילנד לפני המירוץ. החלטה שערורייתית שגררה תוצאה מגוחכת. מרקז נכנס להחלפת אופנוע רק בהקפה ה-11 ונפסל מהמירוץ. התוצאה היותר משמעותית היתה החלטה לחפש ספק צמיגים אחר. בסוף עונת 2015 ברידג’סטון פינו את הזירה והעונה מישלין חזרו לתמונה. אך מדובר בשנת בכורה מחודשת מאד בעייתית.


במבחני טרום עונה, התעופף לוריס באז במהירות של “באז שנות אור” בישורת של ספאנג כשצמיג אחורי מתפוצץ לו ושולח אותו לגלישה ארוכה. אפילו לקראת המירוץ הראשון של העונה, בקטאר, הוכן צמיג חדש והוטס במיוחד ליום המירוץ, מבלי שאף רוכב בחן אותו לפני כן. לאחר מכן במקצה האימון בארגנטינה התפוצץ צמיג אחורי לסקוט רדינג וחייב את הרוכבים להחלפת אופנועים יזומה במהלך המירוץ.

MotoGP
קשה להראות את היתרונות שלך שאתה היחיד על הגריד

 

בהמשך העונה התגלה כי צמיג הביניים אותו הציגו לתנאי מזג אוויר מעורבים (לברידג’סטון לא היה צמיג כזה בכלל) – לא שווה כלום ועדיף לא להשתמש בו. במירוץ האחרון בברנו, צמיגי הגשם הרכים פשוט התפוררו וחתיכות מהן עפו לכל עבר. התנאים בהם נאלצו יאנונה וחבריו לרכב לקראת סוף המירוץ, היו מסוכנים מאד.

בעקרון הצמיג האחורי הנוכחי (סליקס) מבוסס בהרכבו על זה שהוצג בארגנטינה, אך מישלין מנסים לרכך אותו מעט על מנת שיוכל להתחמם בזמן קצר יותר לטמפרטורת עבודה יעילה (צמיג קר אוחז באופן משמעותי פחות טוב) ולשמור על רמת שחיקה סבירה. ריכוך הצמיג יפזר את החום על פני שטח גדול יותר של הצמיג. לצמיג הקדמי רצועה קשה יותר במרכזו על מנת לעמוד בלחצי בלימה גדולים מבלי לאבד יציבות או תחושה שעוברת לרוכב.

MotoGP
ככה זה לא צריך להראות…

באופן מאד לא טבעי, עברו המישלנים פיתוח מואץ בזמן קצר מאד. הצמיגים המוצעים היום לשימוש, אינם דומים לאילו אותם בחנו הרוכבים במבחני טרום העונה, כשפיתחו את האופנועים ואת המנועים. על מנת להיות הוגנים, נאמר כי מערכות בקרת האחיזה המתחכמות מהם נהנו רוכבי המפעל בעלי האופנועים החזקים יותר, עשו חיים קלים יחסית לברדג’סטון.

השנה משתמשים כולם ביחידת ECU עם מערכות בקרה בסיסיות בלבד, כאלו שלועסות את הצמיגים. חוק נוסף שחל השנה הוא הקפאת פיתוח המנועים במהלך העונה (לכל רוכב נחתמים שבעה מנועים מותרים לשימוש לאורך כל העונה). לא ניתן לשנות את התנהגות המנוע כך שיעביר את הכוח באופן פחות אגרסיבי ושוחק אל הצמיג האחורי. את הסט-אפ בסיסי של אופנוע אף קבוצה לא תעז לשנות באמצע עונה. מישלין לא ציפו ולא הכינו צמיגים מתאימים לאופנועים ולמערכות האחיזה והבקרה הנוכחיים. לא מבחינת שרידות ולא מבחינת אחיזה. כך נותרנו עם צמיגים שלא מותאמים לאופנועים, המון טענות מצד הרוכבים, הקבוצות וההנהלה, ויצרן צמיגים אחד גדול שנכשל שוב ושוב לספק את הסחורה. וכך קורה שכמו ברידג’סטון לפניה גם מישלין קיוותה לקבל חשיפה חיובית ויוקרה ומקבלת את ההפך הגמור.

עוד כתבות של אלון על עולם MOTOGP – כנסו ל-https://gpblog.co.il

MOTOGP
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד