שוק הרכב בישראל כולל אנומליות שונות ומשונות. מחיר הוא ללא ספק חלק מהן. לא רק שמכוניות חדשות הפכו ליקרות במיוחד, גם רכבים ישנים יחסית הפכו לפתע לפריטים נחשקים. מדובר בדרך כלל בדגמים ספורטיביים, חלקם אייקוניים, ששרדו מהם יחידות בודדות. נראה כי הביקוש לרכבים עם תיבה ידנית, מנוע בנזין, משקל קל ומעט טכנולוגיה רק גובר, והמגמה הזו מתחזקת ככל שמפסיקים לייצר ולשווק מכוניות כאלו, בטח שלא במחירים עממיים.
מחירון ‘לוי יצחק’, בו משתמש רוב השוק הישראלי לקביעת שווי רכבים, מספק למכוניות אלו “שווי שוק ממוצע” שבמקרים מסוימים מנותק לחלוטין מהמחירים המבוקשים בפועל. שיטוט מהיר ברשת בימים האחרונים חשף פערים אבסורדיים בין המחיר המבוקש למחיר המחירון. יש לא מעט דוגמאות לכך, שרק הולכות ומקצינות עם השנים. אז הנה כמה מכוניות שמצאנו בלוחות, המחיר הנדרש עבורן ומחיר “המחירון”.
הונדה S2000. מכונית דו מושבית ספורטיבית נדירה יחסית בישראל, שבחזיתה שוכן מנוע אטמוספרי בנפח 2 ליטר שמספק 240 כ”ס ומגיע לכ-9,000 סל”ד. המכונית מציעה חוויית נהיגה טהורה בזכות תיבה ידנית, הנעה אחורית ומשקל קל. מצאנו בלוחות אחת משנת 2008:
-
- מספר רכבים פעילים שנותרו: 7
- מחיר מחירון: 51,000 שקלים
- מחיר מבוקש: 190,000 שקלים
סובארו אימפרזה טורבו. מי שנולדה כרפליקת ראלי חוקית לכביש – עם הנעה כפולה, מנוע בוקסר עם צליל ייחודי, מגדש טורבו ותיבת הילוכים ידנית – נחשבת גם אצלנו לנחשקת במיוחד. אקזמפלרים נטולי שיפורים עם קילומטראז’ נמוך הפכו בישראל ובעולם למבוקשים במיוחד. מצאנו אחת משנת 2003:
-
- מספר רכבים פעילים שנותרו: 4
- מחיר מחירון: 10,000 שקלים
- מחיר מבוקש: 75,000 שקלים
ב.מ.וו Z4. הדור הראשון של Z4 בגרסה הידנית הפך לאייקון הודות לעיצוב הייחודי. השידוך למנועי ששת הצילינדרים בטור של ב.מ.וו, ידוע כפנינה אמיתית לחובבי הנהיגה, הופך את ה-Z4 לנחשקת עוד יותר. מצאנו בלוח אחת ידנית משנת 2003:
-
- מספר רכבים פעילים שנותרו: 4
- מחיר מחירון: 23,000 שקלים
- מחיר מבוקש: 140,000 שקלים
פורשה 911 טורבו. ה-996 הוא הדור הראשון של פורשה 911 שהותקן בו מנוע טורבו מודרני מקורר מים יחד עם הנעה כפולה. עם תאוצה של כ-4 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש, הביצועים לא מביישים גם מכוניות מודרניות. למרות שה-996 הייתה בעבר הדגם הפחות נחשק במשפחת ה-911, בשנים האחרונות חל מהפך וערכה החל לטפס מעלה. יש אחת משנת 2001 שמוצעת למכירה ואלו הנתונים:
-
- מספר רכבים פעילים שנותרו: 1
- מחיר מחירון: 95,000 שקלים
- מחיר מבוקש: 300,000 שקלים
רנו קליאו ספורט. אחת ממכוניות ההוט-האץ’ המוערכות שיוצרו אי פעם. עם שלדה מצוינת, היגוי מדויק, תיבת הילוכים ידנית ויחידת הנעה אטמוספרית מהנה, היא זכתה וזוכה להערכה רבה בקרב חובבי הנהיגה. איתרנו דור שני כזו משנת 2003, אלו הפרטים:
-
- מספר רכבים פעילים שנותרו: 13
- מחיר מחירון: 4,900 שקלים
- מחיר מבוקש: 34,800 שקלים
המחירון הרשמי מספק פרסום חד-צדדי ונטול שקיפות מלאה. לצערם של בעלי רכבים ייחודיים, לא מדובר רק במספר תלוש מהמציאות. המספר הזה קובע למעשה את גובה הפיצוי שיתקבל מחברת הביטוח. גם במידה ותציגו חוזה מכירה עם סכום גבוה, חברות הביטוח יודעות שהן לא חייבות לשלם יותר ממה שכתוב במחירון הרשמי של ישראל.
המשמעות היא שבעלי של רכבים ייחודיים ונדירים, שהשקיעו ממון רב ברכישתם ובתחזוקתם, עלולים להישאר עם פיצוי מגוחך במקרה של אובדן, וסיכוי גבוה להורדה מהכביש בכל תאונה קלה. פתרון אפשרי לבעיה הוא מחיקתם של רכבים נדירים מהמחירון הרשמי. עד שזה יקרה, ההמלצה שלנו למי שמחזיק במכונית כזו היא לשמור עליה כמה שיותר טוב.