KGM רקסטון הזכיר לי את מה שהפך כבר לעובדה. כידוע, רכבי הפנאי השתלטו על שוק הרכב בעולם בעשור וחצי האחרון, אך באופן אירוני רק מעטים מהם מציעים אופציה להנעה כפולה ויכולת שטח מסוימת – שנדרשת עבור מי שתרבות הפנאי שלו גם בשטח, ולא מתקיימת בשטחים עירוניים. מן הצד השני, עלתה הדרישה במקביל לרכבי שטח קשוחים רבי יכולת והילה כשיש מי שמוכנים לשלם לא מעט כסף עבורם וגם עבור הפשרות שהם דורשים בחי היום יום.
ומה עם מי שרוצה גם וגם? גם יכולת להתנהל בצורה נוחה ובטוחה עם כל המשפחה על הכביש וגם להתרחק בשטח משבילי גישה בהם עוברים גם רכבי ליסינג. כאן האופציות המוצעות מצומצמות למדי. בסופו של דבר, גם קרוסאוברים עם יכולת שטח גבוהה יחסית כמו סובארו פורסטר ודאצ’יה דאסטר הם עדין קרוסאוברים. נמוכים מידי, פגיעים מידי ונטולי הילוך כוח שמבדיל אותם מהדבר האמיתי.
פעם היו בסביבה לא מעט דגמים שענו על הצורך הזה. קראו להם SUV, “ג’יפ עירוני” או כל מיני הגדרות שונות לרכב שיכול לבצע את אותן משימות נזכרות לעיל. היום, אם אין לכם קרוב לחצי מיליון שקלים לשים על לנד קרוזר או רצון להיראות בטנדר אין לכם ממש אופציות שיענו על הצרכים הללו. למעט הרקסטון. KGM רקסטון.
שינויים בהדרגה
הרקסטון נולד לפני כמעט 25 שנה בשיא פריחת רכבי ה-SUV. אבל בעוד כולם התרככו או נעלמו, הוא נשאר עצמאי בשטח כאחד הדגמים המזוהים והמוצלחים ביותר של סאנגיונג שבזמן הזה עברה לא מעט תהפוכות עד שהפכה להיות KGM. הדור הנוכחי של הרקסטון הוצג בשנת 2017 וכמקובל אצל סאנגיונג עבר תהליך השבכה עם השנים. פה חיזוק למנוע, שם תיבת הילוכים חדשה וכך הגענו למהדורה העדכנית שעם המעבר לבעלות קבוצת KG זכה לשורת עדכונים נוספת.
הפעם מדובר בשיפור לאיכות החיים הכוללת, מעבר לשינויי עיצוב קלים שבאים לידי ביטוי ביחידות תאורת לד מודרניות ושבכה קדמית בולטת ובוהקת שבאה לשדר מראה יוקרתי על פני תדמית קשוחה של רכב שטח מסוקס. תא הנוסעים התרענן עם מערכת מולטימדיה עדכנית, חומרים איכותיים יותר ורשימת אבזור שכוללת בגרסה הבכירה שבחנו גם פינוקים כמו מושבים קדמיים מחוממים ומאווררים. ישנם גם 9 כריות אוויר וכמה שיפורי בטיחות שעוד נגיע אליהם. התוצאה הסופית אכן מודרנית יותר, ועדין פשוטה יחסית לתפעול בין היתר כי המסך המרכזי לא עמוס באופציות ותפריטים כמו במכוניות רבות כיום. באופן מפתיע השליטה על מערכות הבטיחות ואופציות שונות נעשית דרך מתגים על גלגל ההגה עם תצוגה במסך הקטן שבלוח המחוונים. בחירת הצבעים הבהירה מוסיפה לתחושת האווריריות בתא הנוסעים, אם כי הייתנו מוותרים על גימור תפירת המעויינים דמוי העור שמרגיש מצועצע.
מתחת למכסה המנוע KGM רקסטון ממשיך לעשות שימוש במנוע הטורבו דיזל הוותיק בנפח 2.2 ליטר שמלווה אותו מזה כעשור, אך התחזק והשתדרג עם השנים, כאשר הוא עומד בתקינה האירופאית המחמירה והספקו עומד כיום על 202 כ”ס ו-45 קג”מ בריאים. שדרוג נוסף אותו קיבל הרקסטון הוא מעבר לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה יחסי העברה שמגיעה מיונדאי והחליפה את התיבה הקודמת מתוצרת מרצדס שלה 7 הילוכים.
השילוב הזה עובד בצורה יעילה בהתנהלות יום-יומית. תיבת ההילוכים יודעת למצות את גמישות המנוע. היא לא תמיד מהירה בתגובותיה, אך היא תוריד בלי בעיה שנים או שלושה הילוכים בעת הצורך בצורה חלקה. הרקסטון מצליח להפתיע בשיוט כשהוא מרגיש נינוח בהילוכים הגבוהים עם בידוד רעשים מוצלח. הסתגלות לאופי הנינוח תשתלם גם בצריכת הדלק, כשאין בעיה לחלץ כ-11 ק”מ לליטר מרשימים לרכב מגודל שכזה.
שינוי שנראה אולי שולי לכאורה, אבל בעל חשיבות גדולה קשור למערכת ההיגוי של הרקסטון. ברמת הגימור הבכירה קיבל הרקסטון הגה בעל תגבור כוח חשמלי. שינוי הפך את מלאכת ההיגוי ברקסטון לקלה ונעימה יותר, בטח כאשר מדובר בתמרוני חניה או בנהיגה בשטח – שיפור משמעותי שבעלי רקסטון ידעו להעריך. המעבר לתגבור חשמלי אפשר גם להוסיף מערכות בטיחות אקטיביות עדכניות הנדרשות כיום, בהן מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב שתפקדה היטב. שני שינויים אלו הופכים את המהדורה העדכנית של הרקסטון לידידותית יותר לנהג. מעבר לזה KGM רקסטון נותר על הכביש פחות או יותר כפי שהיה. אם זוכרים שמדובר ברכב גבוה וכבד יחסית ונוהגים בו בהתאם, כלומר במוד הנינוח מתקבל רכב נעים בשיוט שלא מרגיש מסורבל מידי. את החבילה משלימים נוחות נסיעה טובה בשילוב השימושיות שמתקבלת מתא נוסעים ומאובזר מרווח לחמישה נוסעים, פלוס אופציה להסעת שני נוסעים מזדמנים בהנחה שויתרתם על גלגל חלופי בגודל מלא.
הקלף שמביא איתו KGM רקסטון בא לידי ביטוי מעבר לכביש. לרקסטון תצורה נדירה בימנו של מרכב נפרד על גבי שלדת סולם. יש לו מערכת הנעה כפולה לא קבוע עם שילוב חשמלי והילוך כוח. בנוסף, באים לסייע לנהג גם נעילת דיפרנציאל אחורי הפועלת באופן אוטומטי ומערכת בקרת ירידה במדרון. זה אומר שמתחת למראה המעודן ופגושי הפלסטיק יש כאן SUV בטעם של פעם, בקטע הטוב.
כמה טוב? לשם כך הצטרפנו במהלך המבחן לטיול של “מועדון רקסטון ישראל” – מועדון עבור בעלי רקסטון לדורותיהם המקיים פעילויות שונות, הדרכות נהיגה וטיולים עבור חבריו ונהנה מתמיכת היבואן. את הטיול הוביל מדריך מאתר השטח הישראלי והתייצבו אליו כעשרה בעלי רקסטון מכל הדורות על משפחותיהם, כאשר כמעט כולם היו סטנדרטים לחלוטין. המסלול כלל נסיעה בתוואי שמורת טבע נחל תבור וטיפוס אל שבשבות הרוח הצופות על העמק, מה שכלל שבילים ברמת עבירות גבוהה מאשר יוכלו להתמודד איתה רוב רכב הקרוסאובר, אבל לא ממש אימצו את הרקסטון שהתגלגל בנינוחות ושידר שאפשר גם להעלות את הקצב אם נרצה ללא בעיה.
החלק המאתגר במסלול היה הירידה הטרשית ליבניאל שדרשה שימוש בהילוך כוח בסיוע מערכת בקרת הירידה במדרון, ירידה תלולה אותה הצליח הרקסטון לתקל בקלילות מפתיעה שלא דרשה הרבה מעבר לכיוון ההגה לנתיב הנכון. גם התוואי של נחל יבניאל על התלוליות והחריצים שבו אפשרו לרקסטון להפגין את מהלך המתלה שלו ואת יעילות הורדת הכוח לקרקע. לא מדובר כאן באתגרי עבירות קיצוניים, אבל מדובר שרכבי “פנאי” אחרים כבר היו משאירים עליהם את פגושיהם המעוצבים.
סוף מסלול
כאמור בתחילת הכתבה, KGM הוא זן שונה ונכחד מהנוף המוטורי. רכב SUV משפחתי שיודע להציע את כל היתרונות השימושיים של התצורה, יחד עם יכולת שטח אמיתית ואפילו פוטנציאל שיפורים למטיבי הלכת. השיפור העקבי שעובר הרקסטון הופך אותו כיום לחבילה שלמה מאי פעם, עם תא נוסעים מודרני יותר ומערכות בטיחות עדכניות. הוא אמנם ירגיש אמנם פחות נמרץ וקליל על הכביש כמו רכבי קרסואובר מקבילים בגודלם עם מנועי בנזין, אבל כפיצוי הוא מציע יכולות שטח נאה עבור המטיילים המשפחתיים הודות למבנה הבסיסי ומערכת ההנעה היעילה. עבור מי שירצה להגיע רחוק יותר הרקסטון מספק בסיס טוב לשיפורים כשעם מיגון, צמיגים מתאימים והגבהה קלה יוכל הרקסטון להפתיע לא מעט כלים מסוקסים ויקרים בהרבה. כאשר גרסת ההנעה הכפולה הבסיסית עולה כמו רכבי קרוסאובר 7 מושבים קטנים יותר, יש כאן גם עסקה מעניינת.
KGM רקסטון 4WD פרימיום– תעודת זהות
מנוע: 2,157 סמ”ק, טורבו-דיזל, הספק: 202 כ”ס ב-3,800 סל”ד, מומנט: 45 קג”מ ב-1,600-2,600 סל”ד, תמסורת: אוטומטית, שמונה הילוכים. הנעה כפולה לא קבועה, בסיס גלגלים: 286.5 ס”מ, משקל: 2,180 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.7 שניות, מהירות מרבית: 184 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 11.5 ק”מ לליטר, מחיר: 300 אלף שקלים