באופן אירוני, מי שנפגעו יותר מכל מיעד של צמצום פליטות המזהמים ותקני זיהום האוויר המחמירים הן דווקא המכוניות הקטנות והעממיות. אלו שסיפקו מענה פרקטי, חסכוני בדלק וברוב המקרים גם נגיש מבחינת המחיר למי שחיים בעיר ומחפשים פתרון תעבורתי גם מחוצה לה. הקושי לעמוד בתקנים המחמירים מאלץ שימוש בטכנולוגיות יקרות במכוניות ששולי הרווח עליהן קטן.
התוצאה? למרות הפופולאריות העצומה היצע הדגמים בקטגוריות הסופרמיני, ובעיקר המיני הולך ומתדלדל שכיצרניות הרכב מעדיפות להשקיע משאבים בקטגוריות גדולות ורווחיות יותר (מי אמר עוד קרוסאוברים ולא קיבל?). גול עצמי מפואר.
הפתרון שיכול להציל את מכוניות המיני העירוניות מגיע מהכיוון החשמלי, שגם יאפשר להן להינצל מאיסור כניסה למרכזי ערים סואנות. אלא שיצרניות הרכב האירופאית עדין לא פיצחו את הנוסחה של ייצור מכונית מיני קטנה וזולה, ואחד ניסיונות הבולטים (שלום פיאט 500) לספק מענה כזה נכשל באופן חרוץ. בעיה ללא פתרון? לא אם תשאלו את אנשי BYD.
בצעד מהיר התאימה BYD את הדולפין סרף, אחד מהלהיטים הגדולים שלה בשוק הסיני, לתקינה והדרישות האירופאיות כשבהתרסה בחרו להציג אותה בגרסתה האירופאית דווקא ברומא הצפופה שבה מכוניות המיני משגשגות. לישראל הגיעה BYD דולפין סרף (או בקיצור סרף) עם אותה מטרה, לכבוש את קטגוריית מכוניות המיני שכיום נשלטת בבדידות מזהרת על ידי קיה פיקנטו.
כאן צריך להביע קצת הסתייגות לגבי ההגדרה. BYD דולפין סרף מכוונת לקטגוריית המיני אבל המידות שלה הן יותר סופר. בסיס הגלגלים הוא אמנם באורך של 250 ס”מ (10 ס”מ יותר מהפיקנטו), אך אורכה עומד על 399 ס”מ – פועל יוצא של הצורך לעמוד בתקני הבטיחות האירופאיים. עם זאת הרוחב נדיב ועומד על 172 ס”מ וגובה של 159 ס”מ יוצרים מרחב מפתיע לארבעה נוסעים. רק ארבעה כי זה מה שמורשה הסרף לשאת.
ממד הגובה בשילוב חרטום קצר לפנים וקו חלונות צד עולה בחדות מאחור יוצרת לסרף פרופורציות קצת מוזרות במבט מהצד, כמעט מיניואניות, כזה שגורם לחישוקי ה-16 אינץ’ להיראות מעט קטנים עליה. אבל השילוב של קווים זוויתיים מעניק לה מראה צעיר, בטח אם בחרתם בצבעים היותר נועזים לעין בהיצע.
תא הנוסעים לעומת זאת לא מנסה לאמץ גימיקים ומראה צעיר או מתחכם מידי. יש כאן לוח מחוונים קטן ומינימליסטי עם תצוגות מידע קטנות מידי, וכמובן המסך המרכזי המסתובב על צירו שמרכז כמעט את כל אופציות לתפעול בתוכו באופן נוח יחסית למסכים בדגמים אחרים (למעט תפריט מערכות הבטיחות שמיגע לשימוש) הודות לתפריט קיצורים שימושי ואולי גם כי פשוט יש כאן פחות אופציות. העיצוב משלב מעין גל מתעקל לרוחב הפאנל המרכזי עם גליל מוארך שבו משבצים פקדים חיוניים, בורר מצבי הנהיגה וההילוכים. חומרים העוטפים את הפאנל המרכזי והריפודים דמויי העור נעימים למגע, הפלסטיקה של המתגים הבודדים והקונסולה המרכזית קצת פחות.
עכבר העיר
הדולפין סרף הגיעה אלינו דווקא בגרסת הבסיסית שלה מנוע המספק 88 כ”ס בלבד. לא ממש מרשים בהשוואה למה שהתרגלנו אליו במכוניות חשמליות. ישנה גם גרסה חזקה יותר עם הספק של 156 כ”ס, ואנחנו שתופתעו לשמוע את זה מאיתנו, דווקא הגרסה החלשה היא הגרסה הנכונה ביותר לטעמנו. כי בסופו של דבר הסרף אמורה לחיות בעיר, ובמפתיע יחידת ההנעה שלה מתפקדת מצוין בהתאם ליעוד שלה.
שילוב של התגובה המיידית של המנוע החשמלי יחד עם מומנט של כמעט 18 קג”מ הם די והותר בשביל ליצר זריזות ביציאה מהמקום, אפילו עם סחרור גלגלים נלווה בכביש חלקלק, ובהשתלבות בתנועה. צבירת המהירות טובה עד אזור 70 קמ”ש ומתמתנת לאחר מכן לאחר בהדרגה, אבל זה עדין מספיק ל-12.1 שניות בדרך ל-100 קמ”ש. לפיקנטו זה לוקח 4.5 שניות יותר ובלי חלקות אספקת הכוח של ההנעה החשמלית. סוללת 43.2 קוט”ש אמורה לספק 322 ק”מ של טווח (310 ק”מ בגרסה החזקה) שמתורגמים לכ-270-280 ק”מ ריאליים. עבור מי שאין לו עמדת טעינה ביתית זהו טווח מגביל, אבל מי שיש לו ועד בית גמיש יוכל לשלב משימות פרבריות וגם עם גיחות להורים בחיפה בסופי השבוע ללא בעיה.
היכולות העירוניות של הדולפין סרף מקבלות חיזוק מגה קל יחסית ומהיר תגובה עם חדות מעט מוגזמת במרכזו, מה שמייצר תחושה תזזיתית למדי בשילוב בסיס הגלגלים הקצר. המתלים הרכבים יחסית סופגים לא רגע מפגעים עירוניים במהירויות איטיות כל עוד הם לא נדרשים להגיע למהלך עמוק של הבולם. שוב פשרה טובה יחסית בהתחשב במיצוב, כשקשה שלא להתעלם מהעובדה שהסרף משדרת תחושה הדוקה ושלמה ביחס לרכב עירוני קטן. לא עניין של מה בכך. מחוץ לעיר התזזיתיות הזו יכולה להיות נחמדה כשמגיעים לכבישים מתפתלים, אבל הניתוק מההגה ומהבלמים מבהירים מהר מאד שלא תמצאו כאן סיפוק לצרכים מוטוריים כמוסים.
חולץ פקקים
כמכונית עירונית BYD דולפין סרף עושה את המוטל עליה מצוין. היא זריזה, קלה לתמרון ומוסיפה כגיבוי תא נוסעים מרווח ונעים ומערך מלא של מערכות בטיחות אקטיביות. ומעל לכל הדולפין סרף מרגישה מכונית שלמה, לא מכונית תקציב וזה חשוב בימים בהם מכונית מיני עירונית עולה יותר מ-110 אלף שקלים. 113 אלף שקלי ליתר דיוק במקרה של הסרף בגרסה הזו. ישר מול הפיקנטו ולא במקרה. אם אתם גרים בעיר ויש לכם עמדת טעינה האופציה החשמלית הופכת פתאום להיות ריאלית.
BYD דולפין סרף Boost – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 88 כ”ס, מומנט: 17.8 קג”מ, תמסורת: אוטומטית ישירה, בסיס גלגלים: 250 ס”מ, משקל: 1,445 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 12.1 שניות, מהירות מרבית: 150 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 15.6 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 113 אלף שקלים






















