בתחילת המילניום חוותה תעשייתה רכב רנסנס בכל הקשור למכוניות על. תוך מספר שנים הפציעו כמה וכמה מכוניות שהרימו את הרף הביצועים והנחשקות בקטגוריה האקסלוסיבית והמצומצמת הזו, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקשמת שלימים תהיה שירת הברבור של המכאניקה הטהורה, רגע לפני שהאלקטורניקה השתלטה על כל רכיב במכונית כדי לקזז עוד כמה עשיריות שניה מזמני ההקפה.
פורשה קאררה GT היא אחת הנציגות לדור מכוניות העל של תחילת שנות ה-2000, והיא הרבה יותר מממשיכת דרכה של ה-959. בימים אלו היא חוגגת יום הולדת 25 מאז הופיע לראושנה כקונספט בתערוכת פריז. הגרסה הסדרתית הופיעה 3 שנים מאוחר יותר, אבל אנחנו לא קטנוניים בעניין. לכבוד המאורע, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על אחת המכוניות המקוריות והנחשקות ביותר שייצרה פורשה.
לידה מקרית
כמו בכל סיפורי האגדות, גם לידתה של פורשה קאררה GT הייתה די במקרה. פורשה לא ממש תכננה לפתח מכונית על חדשה בסוף שנות ה-90. למעשה הייתה לה את ה-911 GT1 בגרסה חוקית לכביש יקרה להחריד כדי לעמוד בתקינת הקטגוריה. יכול להיות שפורשה הייתה מייצרת עוד כמה יחידות מעבר ל-25 שנבנו אלמלא בוטלה הקטגוריה על ידי ה-FIA אחרי עונת 1998. פורשה לא ויתרה על הלה-מאן והחלה לפתח מכונית פרוטוטייפ לקטגוריה הבכירה לפי התקנות החדשות עם מנוע V10 אטמוספרי במקום מנוע הבוקסר המשושה של ה-GT1, אלא שהסכם עם קבוצת פולקסווגן אילץ אותה לוותר על השאיפות בלה-מאן (לטובת אאודי) בתמורה לשיתוף הפעולה בפיתוח הקאיין שהיה אמור להזרים לה הרבה יותר כסף לקופה.
הקונספט
את מנוע ה-V10 בנפח 5.5 שפיתחה פורשה עבור מכונית הלה-מאן שלה, ביססה החברה על תכנון מוקדם של מנוע פורמולה 1 אותו תכננה בראשית העשור עבור קבוצת Footwork. כיוון שהיא נותרה עם מנוע חצי אפוי ביד, החליטו בפורשה להתקין אותו בינתיים בתוך מכונית קונספט שהוצגה בתערוכת פריז בשנת 2000. המכונית הצליחה לעורר המון תשומת לב כיוון שהיא הייתה שונה מכל מכונית ספורט שהציגה פורשה עד אז, ולא נראתה כמו עוד אבולוציה של ה-911. זה הספיק עבור הקודקודים בפורשה לתת אור ירוק לפיתוח גרסה סדרתית.
המנוע
בדרך לתצורה הסדרתית שלו התמתן מעט מנוע ה-V10 ביחס לתצורתו המקורית ומכוונת המסלול, אך הוא עדין הציג טכנולוגיה מן השורה הראשונה. הנפח צמח ל-5,733 סמ”ק, שסתומי היניקה זכו למערכת תזמון שסתומים משתנה ואילו שסתומי הפליטה היו החלולים וממולאים בנתרן כדי לשפר את יכולת הקירור והעמידות שלהם בטמפרטורות גבוהות – טכנולוגיה שנלקחה ממנועי מטוסי הקרב של מלחמת העולם השניה. הצילינדרים צופו ניקסיל להפחתת חיכוך, הטלטלים היו עשויים טיטניום. בקיצור, הייטק של הנדסת חומרים. התוצאה הייתה הספק של 612 כ”ס שהתקבלו ב-8,000 סל”ד ומנתק הצתה ב-8,400 סל”ד. מספרים שלא היו לשום מכונית על עם מנוע אטמוספרי, למעט פרארי אנזו.
ללכת עד הסוף
פורשה הלכו עד הסוף לא רק במה שקשור ליחידת ההנעה ורצו להעניק לנהג תחושה קרובה ככל הניתן למכונית מרוץ טהורה. פורשה קאררה GT תוכננה מלכתחילה כרודסטר עם גג קשיח פריק. המנוע מוקם ממש מאחורי המושבים האחוריים כשהוא חשוף למחצה תחת כיסוי מרושת, מה שסייעה לא רק לסאונד ולמראה אלא גם לקירור. תיבת ההילוכים הייתה ידנית עם שישה יחסי העברה, בלי כל מיני כל מיני טריקים רובוטיים סטייל פורמולה 1 ועם ידית הילוכים שמוקמה במעלה הקונסולה המרכזית קרוב לגלגל ההגה. ההנעה הייתה כמובן אחורית בניגוד לזו הכפולה המתוחכמת של ה-959 משיקולי הנאה וגם משקל. כן, יש גם את עניין המשקל. פורשה קאררה GT היא בעלת שלדת מונוקוק מסיבי פחמן אליה מחוברות תתי שלדה מסיבי פחמן מרוכבים ולקינוח גם מכסה המנוע עשוי סיבי פחמן ובלמים קרמיים הם סטנדרט. כל אלו אפשרו להציג משקל עצמי של 1,380 ק”ג – 150כ- ק”ג פחות מפורשה 911 טורבו של אותה התקופה.
הביצועים
כמובן שלא תתפלאו לשמוע שהקאררה GT הייתה אחת המכוניותה סדרתיות הכי מהירות של תקופתה. הזינוק ל-100 קמ”ש ארך 3.9 שניות באופן רשמי ול-200 קמ”ש 9.9 שניות, כשהמהירות המרבית המוצהרת היא 330 קמ”ש. אבל פורשה קאררה GT לא הייתה מהירה רק בקו ישר. מתלים בעלי בולמים אופקיים ומוטות דחיף כמו במכוניות מסלול וספוילר אחורי אקטיבי שהתרומם מעל מהירות של 120 קמ”ש כדי לייצר כוח הצמדה עזרוה להיות גם מהירה באופן סנסציוני על המסלול. וולטר רוהל קבע איתה זמן של 7:28 דקות בנורבורגרינג בשנת 2004, זמן ששופר בהמשך ל-7:12 דקות. מהר יותר מפרארי אנזו, מרצדס-מקלארן SLR, לקסוס LFA וקונינגסג CCX – מיטב מכוניות העל של התקופה.
מניה בטוחה לאספנים
פורשה ייצרה 1,270 יחידות מהקאררה GT במשך 3 שנים בלבד, עם תג מחיר התחלתי של 390 אלף דולר. נשמע לכם הרבה? אם תמצאו פורשה 911 קאררה GT למכירה כיום תאלצו להיפרד מלפחות 1.5 מיליון דולר. מכונית משנת 2005 עם פחות מ-1000 מייל על השעון ובצבע ירוק שנבחר בהזמנה אישית נמכרה לפני מספר חודשים בסכום מדהים של 3.5 מיליון דולר. סכומים מדהימים למכונית אספנות שהיא רק בת 20.