אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
המלכה האם: ב.מ.וו M5 מאז ועד היום
ראשי » מגזין » המלכה האם: ב.מ.וו M5 מאז ועד היום
ב.מ.וו M5 דורות

המלכה האם: ב.מ.וו M5 מאז ועד היום

לא צריך סיבה מיוחדת כדי לעצור ולבחון איך הפכה ה-M5 לאגדה שהיא היום

בן חסון 27/12/2017

ב.מ.וו M5 הפכה ברבות השנים לשם דבר בתעשייה, מותג עם חיים משל עצמו שנמצא תחת מטריית היצרנית הבווארית. היא איתנו כבר 32 שנים, אבל חייבת את עצם קיומה להצלחה של ב.מ.וו M535i שקדמה לה.

ב.מ.וו לקחו סדרה 5 מהדור הראשון (E12), שמו לה מנוע גדול וחזק (3.5 ל’, 6 בטור, 218 כ”ס), תיבת הילוכים חדשה והתקינו דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור.

המתלים כוילו באופן ספורטיבי יותר ובתא הנוסעים שמו כיסאות ריקארו חדשים. מבחוץ היא זכתה לעדכונים בדמות פגושים שונים, כנף אחורית וצביעה ייחודית. 1,650 יחידות יוצרו, והשאר כמו שאומרים – היסטוריה.

ב.מ.וו M5 דורות
הראשונה לשם M5

 


שושלת M מתחילה (E28): 

1985-1987. הראשונה לשאת את השם המפורש ב.מ.וו M5 הייתה ה-E28. השינויים דומים ברוחם לאלה שנעשו עם ה-M535i וכוללים כיול מתלים (עצמאיים) ספורטיבי יותר, בולמים חדשים, הנמכת מרכב, תוספת של בלמי דיסק מאווררים עם ארבעה קליפרים ושינויים לעיצוב החיצוני.

גולת הכותרת הייתה המנוע. בחזית שכן ה-M88/3 שנלקח כמעט ישירות מה-M1 (כאן הוא זכה למערכת הזרקת דלק של בוש). ההספק עמד על 286 כ”ס (ו-34.7 קג”מ), מה שסייע להפוך את ה-M5 למכונית הסדאן המהירה בעולם בשנים ההן עם 251 קמ”ש מרביים. ב.מ.וו M5 מהדור הזה נבנו באופן ידני ע”י מחלקת M ובסך הכל יוצרו 2,191 יחידות.

ב.מ.וו M5 דורות
עלתה במשקל, אבל פצתה בהספק

 

שימי עין על המשקל (E34)

1988-1995. הדור השני התבסס על פלטפורמת ה-E34, והמידות הגדולות יותר הם הדבר הראשון שבולט לעין. זה גם התבטא בנתון המשקל שעצר על 1,658 ק”ג (כ-1,450 ק”ג בראשונה). כדי לפצות על כך ב.מ.וו בחרה במנוע ה-S38B36 (בנפח 3.6 ל’, 6 בטור) שהתחיל את חייו כמקביל אמריקאי חלש ל-M88, רק שכאן הוא כבר הפיק 315 כ”ס ו-36.7 קג”מ. בהמשך הוא גדל לנפח של 3.8 ל’ (S38B38) וההספק עלה לכ-340 כ”ס. תוספת ההספק הצליחה לשמור על רמת ביצועים דומה, במיוחד בדגמים עם ה-B38, ועם אותו מתכון של מתלים-בלמים-היגוי שטופלו אצל מחלקת M היה קשה לבוא אליה בטענות.

פרט מעניין – ב.מ.וו תכננה חישוקי “טורבינה” עבור הדגם, וטענה שהם מפנים כ-25% יותר אוויר לטובת קירור הדיסקים. זו הייתה ב.מ.וו M5 הראשונה שיוצרה גם במרכב סטיישן (יוצרו 891 יחידות), והאחרונה לעשות שימוש במנוע 6 בטור. היא גם האחרונה שנבנתה באופן ידני ע”י חטיבת M, די מדהים בהתחשב בכך שיוצרו כ-12,000 יחידות.

ב.מ.וו M5 דורות
עד היום נחשבת לאחת מהאהודות בשושלת

 

ברוך הבא V8 כריזמטי (E39)

1998-2003. בדור השלישי נראה שב.מ.וו לקחה את ה-M5 צעד גדול קדימה. תמורת תוספת משקל קטנה (1,720 ק”ג) קיבלה ה-M5 מנוע V8 בריון (S62) בנפח 4.9 ל’ שהפיק 399 כ”ס (51 קג”מ) והעלה את רמת הביצועים של ה-M5 בכמה רמות. כאן כבר הייתה תיבה ידנית עם שישה הילוכים כסטנדרט (הייתה קיימת רק בשנה האחרונה של ה-E34) ומצמד מחוזק, ויש כמובן דיפרציאל מוגבל החלקה מאחור, הנמכה למרכב, מתלים ייחודיים ועוד.

בשונה מהדורות הקודמים, ב.מ.וו M5 הזו הורכבה על אותו פס ייצור של סדרה 5 – תם עידן ההרכב הידנית של מכוניות M. זה לא הפריע להקהל לאהוב אותה, ובסך הכל יוצרו כ-20,500 יחידות. אה, היא גם הייתה ה-M הראשונה עם כפתור “ספורט” ששלט בתגובות המצערת – סימן לבאות?

ב.מ.וו M5 דורות
מראה מאתגר וסבך מחשבים לא הפריעו למנוע ה-V10 שלה לבלוט

 

המחשבים באים (E60)

2005-2010. הדור הרביעי של ב.מ.וו M5, מעבר לעיצוב השנוי במחלוקת של באנגל, התאפיין בשני דברים – מנוע וכוח מחשוב אדירים. הנוכחות של המחשבים במכונית הזו הייתה ברורה מהשנייה הראשונה. הם שלטו בהספק המכונית (נע בין 400 ל-507 כ”ס) ותגובות המנוע, הבולמים האקטיביים, הדיפרציאל, התיבה (רובוטית עם שבעה יחסים שזכתה לביקורת נוקבת), ובעצם במה לא. ה-M הטכנולוגית הגיעה.

זה לא הפריע לה להיות ב.מ.וו M5 אהודה (עם כמעט 20,600 יחידות שיוצרו), והקרדיט על כך מגיע למנוע האדיר בחזית – V10 בנפח 5.0 ל’ (507 כ”ס, 53 קג”מ) שתוכנן במיוחד עבורה והיה מסוגל להגיע ל-8,250 סל”ד מרביים. הביצועים היו כבר אופרה אחרת ביחס לדורות הקודמים עם 4.7 שניות ל-100 קמ”ש (וטוענים שמדובר בנתון פסימי למדי) ויותר מ-300 קמ”ש מרביים אם בחרת להסיר את הגבלת המהירות. באופן מעניין תיבה ידנית הוצעה רק בשוק האמריקאי.

ב.מ.וו M5 דורות
ה-M5 מתרככת לה?

 

מטורבתת וכבדה (F10)

2011-2016. הדור החמישי של ב.מ.וו M5 המשיך לעלות במשקל, אבל עשה זאת בקפיצה גדולה ביחס ל-E60 כאשר המחט עצרה על 1,870 ק”ג (1,755 ק”ג ל-E60). המנוע האטמוספרי הנפלא פינה את מקומו לטובת מנוע V8 מוגדש בנפח 4.4 ל’ חזק ויעיל יותר. הוא הציג קפיצה נאה בהספק (560 כ”ס) ובמומנט (69.3 קג”מ) אבל נחשב לפחות כריזמטי מה-V10 אותו החליף. בהמשך הוצגו גרסאות עם הספק של כ-600 כ”ס.

התיבה הייתה רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה יחסי העברה (ידנית שוב הוצעה רק בארה”ב) ולמרות ביצועים טובים יותר (4.4 שניות ל-100 קמ”ש) ויכולות טובות בפני עצמה בטיפול באספלט מתפתל (שוב, תודות לטיפול המסור של חטיבת M) היא נתפשת כ-M5 מרוככת במידה ביחס לדורות הקודמים.

ב.מ.וו M5 דורות
הנעה כפולה עם מצב הנעה אחורית. אנחנו צריכים לחשוב על זה…

 

עוד מאותו דבר? (F90)

2017 והלאה. הדור השישי של ב.מ.וו M5 הוצג ממש לא מזמן ורושם שינוי אחד משמעותי ומפחיד למדי – הנעה כפולה. לראשונה בסדרה (ובמכוניות M בכלל) ב.מ.וו M5 מגיעה עם מערכת הנעה כפולה קבועה כסטנדרט. המעבר להנעה כפולה הגיע כדי להתמודד עם תוספת ההספק (שצמח לכ-600 כ”ס) ועם המתחרות כפולות ההנעה. כדי להרגיע את הביקורת ב.מ.וו מפנים את האצבע למצב “הנעה אחורית” בו הכוח עובר אך ורק לגלגלים הנכונים.

ההנעה הכפולה, תוספת ההספק (שמופק מאותו מנוע V8 כפול מגדשים שעבר שדרוג די מקיף) וירידה קלה במשקל (כ-15 ק”ג בלבד) תורמים כולם לשיפור הדרמטי בנתון התאוצה ל-100 קמ”ש שעומד כעת על 3.4 שניות. האם מדובר בעוד צעד בכיוון שאנחנו לא אוהבים או שבעצם ב.מ.וו הייתה חייבת לעשות זאת כדי להתמודד עם המתחרות כפולות ההנעה? רק הזמן והמבחן יגידו.

ב.מ.וו M5 דורות

M5 ב.מ.וו
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
פורשה 911 טורבו S החדשה: עוד כוח וגם משקל

פורשה 911 טורבו S החדשה: עוד כוח וגם משקל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

אאודי TT קופצת לעתיד

אאודי TT קופצת לעתיד

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בעיית משקל

בעיית משקל

הסיפור של זונטס

הסיפור של זונטס

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד