אחרי שנים של שמועות, טיזרים ואיסוף זהיר של פיסות מידע זה קרה – מרצדס פרויקט 1 הוצגה. זו מכונית כל כך מרשימה שהיא כותבת (יחד עם אסטון מרטין ולקירי הדומה בתפיסה) את ספר החוקים מחדש ומציבה רף חדש למכוניות-העל באשר הן עוד לפני שהניחה גלגל ראשון על האספלט.
המכונית נחשפה הלילה ע”י דיטר זטשה (יו”ר מרצדס-בנץ) במסגרת ימי העיתונות של תערוכת פרנקפורט. למרות שהיא עדיין רחוקה מייצור (רק בעוד 18 חודשים תסתיים בנייתן של המכוניות הראשונות) ניתן ללמוד כבר עכשיו כמה דברים מעניינים.
פורמולה 1. זה ביטוי שיחזור על עצמו הרבה בכל שיחה שעוסקת ב’פרויקט 1′ החדשה. המכונית תוכננה בהשראת ובעזרת הידע שצברה מרצדס בתחרויות הפורמולה 1 (למרות שלנו היא יותר מזכירה במראה מכונית לה-מאן…), כאשר מי שהסיע אותה לבמה הוא לא פחות מאשר לואיס המילטון שעמל יחד עם המהנדסים על כיול המכונית.

מנוע(ים). הלב של המכונית הזו (וכל מכונית למעשה) הוא המנוע כמובן, רק שכאן יש חמישה. במרכז נמצא מנוע טורבו-בנזין שנלקח ישירות ממכונית הפורמולה 1 של החברה (שעבר מספר שינויים כדי להתאמים לשימוש בכביש הציבורי) אליו מצטרף מנוע חשמלי (160 כ”ס) שמחובר ישירות לגל הארכובה, ביחד השניים אחראים על כ-670 כ”ס מתוך הספק כולל של כ-1000 כ”ס. שני מנועים חשמליים נוספים אחראים על הנעה הגלגלים הקדמיים (אחד לכל גלגל, 160 כ”ס לכל אחד). איפה המנוע החמישי? בסעיף הבא.

זמן תגובה. המנוע החמישי גם הוא חשמלי (120 כ”ס) ולמעשה אחראי על האצת מגדש הטורבו (יחד עם גזי הפליטה כמובן). לטענת מרצדס השילוב בין המנוע החשמלי ומגדש בסידור ייחודי (טורבינת גזי הפליטה וטורבינת היניקה מרוחקות אחת מהשנייה כדי למקמן בצורה “אופטימלית” לפי מרצדס) מביא להשהיה מינימלית, קצרה אפילו יותר משל מנוע V8 אטמוספרי.

משחקים באוויר. מרצדס השתמשה כמעט בכל טריק אפשרי כדי לתעל לטובתה את זרימת האוויר סביב המכונית. מכסה ה”מנוע” מלפנים תוכנן כך שיפנה אוויר חם לצדדים, זאת כדי שאוויר קר יותר יגיע לפתח היניקה שמעל לראש הנהג. מלפנים ישנו ספליטר מתכוונן ורפרפות לפני הגלגלים שמוסיפים להצמדה. מאחור תמצא דיפיוזר שבנוי משני חלקים וכנף אחורית גדולה ואנכית המוסיפים להצמדה וליציבות במהירויות גבוהות. במרצדס לא מפרטים יותר אבל אומרים שזו רק רשימה חלקית.

מספרים. על העברת הכוח אחראית תיבה ידנית חדשה עם 8 יחסי העברה. למעשה מדובר בסוג של תיבה רובוטית בעלת תפעול הידראולי שמציעה מצב ידני או מצב אוטומטי. הצמיגים במידות שלא רואים כל יום – 285/35R19 מלפנים ו-335/30R20 מאחור. כיאה למוצאו, מנוע הבנזין מגיע ל-11,000 סל”ד, אבל הנתון הזה מחוויר קלות מול המנועים החשמליים שמסתובבים בכ-50,000 סל”ד, כאשר ע”פ מרצדס מנועים דומים בשוק מסתובבים בכ-20,000 סל”ד בלבד.

כמה. מרצדס לא פרסמה נתונים סופיים אבל מבטיחה מהירות מרבית גבוהה מ-350 קמ”ש, ולמרות שלא סיפקה נתון תאוצה ל-100 קמ”ש, היא מבטיחה תאוצה ל-200 קמ”ש בפחות מ-6 שניות. רק 275 יחידות ייוצרו (תניח את הארנק, כולן כבר נמכרו) במחיר מוערך של יותר מ-2 מיליון יורו ליחידה.
המכונית המרתקת הזו עדיין לא הוצגה במלואה, במרצדס משום מה עדיין לא חושפים את כל הפרטים. אנחנו מרגישים שרק התחלנו לגרד את קצה הקרחון שנקרא מרצדס פרויקט 1 ומתכוונים לרדת לעובי הקורה של מי שהיא ללא ספק אחת מהמכוניות המרשימות בכל הזמנים. צפו לעדכונים.