סקודה קודיאק 1.4 ל’ ‘אמבישן’
בעד: מרווח פנימי, אבזור
נגד: בידוד רעשים, ביצועים בגרסת הבסיס
סיכום: למי שצריך שבעה מושבים
נתונים: 1,395 סמ”ק, 150 כ”ס בין 5,000 ל-6,000 סל”ד, 25.4 קג”מ בין 1,500 ל-3,500 סל”ד, 1,589 ק”ג, 9.5 ק”מ לליטר (במבחן)
נראה שאין יצרן שמכבד את עצמו שלא מציע לפחות אופציה אחת או יותר לרכב פנאי. גם סקודה מציעה כבר שנים את היטי הוותיק שלה (שהוחלף בסקודה קארוק) ועתה סקודה מרחיבה את היצע דגמי הפנאי שלה עם הקודיאק.
גרסאות, אבזור, מחירים
סקודה קודיאק מוצעת במגוון גרסאות אבזור ומנועים שמבטיחים שכל אחד יוכל למצוא את הגרסה שמתאימה בדיוק לצרכיו. מעבר לזה, ניתן לבחור לכל גרסה בין תצורת 5 או 7 מושבים כשאחרונה גוררת תוספת של 5,000 שקלים. אנחנו קיבלנו את גרסת הבסיס עם המנוע הקטן ורמת אבזור אמבישן, בגרסת 7 מקומות. כמו שאר הרכבים במשלוח הראשון ברמת האבזור הזו גם סקודה קודיאק שלנו הגיעה ללא בקרת שיוט אקטיבית (אז מקבלים 1,000 שקל הנחה במחיר) מה שמעמיד את מחירה של הקודיאק הנבחנת על 179,000 שקלים.
בתמורה לסכום הנ״ל מקבלים כמות אבזור מכובדת ללא הרגשה שחסכו עליך. בין היתר ניתן למנות מערכת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי 17 אינץ׳ ואת מערכת המולטימדיה החדשה של קבוצת פולקסווגן, בעלת מסך 8 אינץ׳ והתממשקות לאפל-קארפליי ואנדרואיד-אוטו. באגף מערכות הבטיחות יש בין היתר את מערכת הסיוע בבלימת חירום, בקרת סטייה מהנתיב ומערכת איתור עייפות. גרסת הסטייל מוסיפה בין היתר טעינה אלחוטית לנייד, פתיחה חשמלית לתא המטען, מושב נהג חשמלי, מערכת לזיהוי שטח מת, פנסי חזית לד ועוד. מעליה האקסקלוסיב מוסיפה על כל זה גם גג שמש פנורמי, מצלמות חניה היקפיות, מושבי עור וחישוקי 19 אינץ׳.
כאמור אנחנו קיבלנו את המנוע הקטן, 1.4 ליטר טורבו, כשמעליו מוצעים 2 מנועי 2.0 ליטר בנזין או דיזל עם הספק של 180 ו-150 כ״ס בהתאמה.
מה השתנה?
סקודה קודיאק מהווה דגם חדש לחלוטין עבור היצרן הצ׳כי. סקודה קודיאק מציג את שפת העיצוב החדשה של סקודה עם הגריל המעודכן והפנסים הצרים שצמודים אליו מ-2 הצדדים, כאשר חדי העין יוכלו להבחין בהפרדה בין הנורות השונות בתוך הפנס בדומה לאוקטביה (שם התאורה בכל צד מופרדת ל-2 פנסים נפרדים). מהצד, הקודיאק נראה כמו סקודה הודות לקו המותנים המובלט שרץ לאורך כל הפרופיל מהפנסים הקדמיים ועד האחוריים, כאשר רק מאחור סקודה קודיאק נראה מעט אנמי.

הצוות שלנו באובר-דרייב לא החסיר פעימה מהעיצוב הכללי, גם אם לחזית עיצוב אגרסיבי וכוחני יחסית, ובסך-הכול בעינינו מדובר בעיצוב נעים לעין לכל היותר. מנגד שאר הציבור דווקא התלהב מאוד ממנה. בין אם זה הגודל הפיזי, או הצבע האדום, בכל מקום שבו עצרנו זכינו למבול של שאלות ועניין הן מגברים והן מנשים כאחד. כך שלפחות לפי ההתלהבות שיש ממנה ברחוב לא ממש מפתיע שכל המשלוח הראשון כבר נמכר.
איך זה מרגיש?
כניסה לתא הנוסעים נותנת הרגשה ביתית מוכרת מצד אחד אבל גם משודרגת מנגד. הביתיות מגיעה מהעיצוב הפשוט ופונקציונלי שהתרגלנו לראות בסקודה (ושאר רכבי קבוצת פולקסווגן למיניהם), בין אם זה לוח השעונים המוכר והקריא ובין אם זה פקדי מערכת המיזוג. מנגד ישנה מערכת המולטימדיה החדשה שגדלה (ל-8 אינץ׳) וביחד אתה נגיעות של פלסטיק מעוצב שמעטרות את תא הנוסעים ונותנות תחושה שונה ומעט יוקרתית יותר משאר דגמי היצרן.
חלל תא-הנוסעים מרווח מאוד כשמקדימה לא חסרות אפשרויות כיוון למושבים ומאחור השורה האמצעית נעה על מסילה ומשענות הגב שלה מתכווננות כך שהנוסעים בה לא יתלוננו על אי-נוחות. המעבר לשורה השלישית נעשה דרך פתח מעט צפוף וגם אחרי הזזה של השורה האמצעית קדימה, הרווח בשורה שלישית לא אדיר ויתאים יותר לילדים. תא המטען מציע נפח עצום כשהשורה השלישית מקופלת (593 ליטר) ועדיין שימושי כשהיא בשימוש (233 ליטר).
חזרה למושב הנהג, תנוחת הנהיגה מוזרה בגלל גלגל הגה אופקי יחסית ואולי גם בגלל הגודל הפיזי. יציאה לרחובות העיר והקודיאק מרגיש מעט גמלוני ועצל, כאילו בלם היד החשמלי לא משוחרר לגמרי. בדיקה בדף הנתונים מראה נתון משקל עצמי של 1,589 ק״ג בגרסה שלנו, ויחד עם מצב נהיגה שמכוון לקומפורט ההרגשה שהקודיאק מעדיף נהיגה נינוחה ורגועה. למרות הספק של 150 כ״ס ושיא מומנט כבר ב-1,500 סל״ד, עושה רושם שהמנוע הזה קצת קטן על הקודיאק ואין את תחושת הזריזות שבדרך כלל מוכרת ממנועי ה-TSI של הקונצרן. לפחות נוחות הנסיעה בעיר הייתה ברובה טובה עם שיכוך מספק לרוב השברים ותחלואים שבדרך. גם בכביש המהיר הוא עדין מרגיש נוח ונעים, כשגם המושבים עצמם עוזרים, ושיוט ב-100 קמ״ש שם את המנוע על 2,000 סל״ד רגועים כשרק רעשים ממראות הצד ומעט מהגלגלים פוגעים בשקט ובנוחות הכלליים. אני מעביר את בורר מצבי הנהיגה לספורט וההבדל מורגש מיד. התיבה עוברת אוטומטית למצב S ודוושת הגז מתחדדת וגם ההגה מקבל יותר משקל. זה האחרון לא באמת מספק פידבק על הנעשה למטה אבל הוא מספיק מדויק ופרוגרסיבי גם כשקצב הנהיגה עולה. זה לא שהסקודה קודיאק נועד לנהיגה ספורטיבית, אבל הוא מציע שפע אחיזת כביש כשאם מגזימים החזית תדחוף קלות החוצה.
שורה תחתונה
אחרי מאות ק”מ נותרנו עם הרגשה שלא משנה מה הרושם שלנו, סקודה קודיאק מעורר כמות התעניינות עצומה בכל עצירה, גם זו הקצרה ביותר. אבל למי שבכל זאת חשוב לשמוע, נספר שמדובר ברכב משפחתי מוצלח למי שצריך 7 מקומות (וגם אם לא…). כן היינו שמחים לבידוד רעשים משופר, וכן היינו שוקלים את האופציה של אחד המנועים הגדולים יותר. אבל, בין אם תחליף למיניוואן ובין אם כרכב פנאי עדכני, הקודיאק מציע מרווח פנימי נדיב, נוחות טובה ושפע אבזור כבר מגרסת הבסיס. כך שמדובר ברכב ידידותי מאוד למשפחה הגדולה וכניסה מרשימה לסגמנט.
*עזר בהכנת הכתבה – גל מילמן (האצבע שאתם רואים בתמונה בתחנת הדלק – שלו)