אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
5 דברים שלא ידעת על ווספה
ראשי » מגזין » 5 דברים שלא ידעת על ווספה
ווספה

5 דברים שלא ידעת על ווספה

יותר מ-70 שנה ממלאות ווספות את כבישי ושבילי העולם. הנה 5 נקודות שצריך לדעת עליהן

אריאל אלסיבוני 29/10/2019

ווספה היא הרבה יותר מקטנוע, היא סמל תרבות. מי שעוצבה בכדי להציע אפשרות תנועה זולה נקייה ופשוטה, הפכה להיות אייקון. היא משתייכת לקבוצה אקסקלוסיבית של כלי רכב, כאלו שנשענים באופן ברור היום על העיצוב שנולד באמצע המאה הקודמת.

אבל להבדיל ממיני ופיאט 500 ובדומה לפורשה 911, ייצורה לא הופסק מעולם. כך שיש קשר ברור בין אחת חדשה כזו לבין אחת ששכחה את יום-הולדת 70. זה הופך אותה למיוחדת אפילו יותר.

מתכת: מאז הווספה הראשונה שירדה מפס הייצור לפני יותר מ-70 שנה ועד היום הווספה מיוצרת בפונטדרה באיטליה עם אותו עיקרון פשוט. במקום הצינורות והפלסטיק שמרכיבים כל קטנוע אחר, הווספה משתמשת בגוף אחוד ממתכת מיומה הראשון עד היום. התוצאה חסונה וקשיחה וייחודית עבורה כאמור.

ווספה
שלדות של ווספה בדרך לצבע. מרכב אחוד, משהו שונה בנוף הדו-גלגלי

 


פרסום: הווספה הייתה להיט מהרגע שהוצגה. דרך להתנייד זולה ופשוטה. בניגוד לאופנועים שהיוו את כל ההיצע הדו-גלגלי בימים ההם, הווספה הציעה הפרדה בין המכלולים המכאניים לרוכב, פחות לכלוך, יותר הגנה מפגעי הדרך ותפעול פשוט מאוד. אחרי שגרגורי פק הרכיב את אודרי הפבורן על ווספה בסרט “חופשה ברומא” (1953) הפכה הווספה לתופעה ומכירותיה חצו את רף ה-100,000 יחידות בשנה שאחרי.

ווספה
“פעם ראשונה ברומא?”
“לא, שנייה.”
“רוצה סיבוב על הווספה?”

 

דאלי: הווספה היא סמל תרבות וגם סלבדור דאלי לא יכול היה להתעלם ממנה. הוא לקח את הווספה של אחד מתלמידיו ועיצב אותה לפי רצונו. את ההשראה ספג מאשתו והמוזה העיקרית שלו, גאלה. שמה אכן מופיע על מכסי הצד של הווספה האמורה. הווספה הזו, שהיא היחידה, הנדירה וכנראה גם היקרה ביותר בעולם, נמצאת עד היום במוזיאון ווספה בפונטדרה.

ווספה
הווספה שעיצב סלבדור דאלי. במוזיאון פיאג’ו בפונטדרה

 

מירוצים: הווספה נולדה בכדי לשנע את אירופה אחרי המלחמה אבל מצאה את עצמה, איטלקים או לא איטלקים, מהר מאוד על מסלול המרוצים. מאז ועד היום זה לא מפסיק, עם אנשים שמשפרים את הווספה שלהם, מתחרים איתה ומוציאים ממנה כל טיפת ביצועים אפשרית. גם לארץ הגיעה התופעה הזו ומשנות השמונים כבר מסתובבות כאן ווספות משופרות ברמה כזו או אחרת.

ווספה
בלי מילים

 

שטח: כמובן שהיו כאלו שלקחו את הווספה רחוק. רחוק מאוד. ארבעה רוכבים נרשמו למרוץ הפריז-דאקאר של 1980 על ארבע ווספות במסגרת קבוצה פרטית. מתוך 211 מזנקים רק 81 סיימו ביניהם שניים על ווספה. כן שתיים כאלו הגיעו לסיום אחרי שחצו 7 מדינות ולמעלה מ10,000 ק”מ במרוץ המפרך. ב-1985 ווספה הכינה 4 ווספות רשמיות למירוץ המפורסם. אבל בסופו של דבר ירדה מהרעיון, השמידה שלושה כלים, והשאירה רק אחד למזכרת.

ווספה
10,000 ק”מ במדבריות אפריקה? אין בעיה…

ווספה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד