סיאט אטקה כמרגישה כמו הילד הרציני במשפחה הצעירה של סיאט. נראה כי סיאט בחרו בקו שמרני מיוחד בעיצוב והגדרת רכב הפנאי הנוכחי שלהם. עתה מגיעה סיאט אטקה לאחר שעברה מתיחת פנים קלה – אז לקחנו אותו למבחן נוסף לבדוק מה בתכלס השתנה.
לא אתעכב יותר מידי על השינויים בחוץ. גם הפעם קיבלנו רכב מבחן לבן כך שיכולנו לבדוק את ההבדלים החיצוניים בצורה מדויקת, אבל אין צורך בכך. ההבדלים קטנים עד זניחים ומסתכמים בעיקר בהבדלי האבזור שמוסיפה גרסת ה-FR עצמה. הם כוללים בין היתר תוספת סמלים (בחזית, מאחור, על ספי הדלתות בכניסה, על ההגה ועוד), גריל קדמי מושחר וכמוהו גם מסילות הגג והמסגרות סביב החלונות צד, תחתית הפגוש הקדמי בצבע הרכב, תאורת לד שונה לפנסי הערפל הקדמיים וזהו בגדול. זניח לחלוטין.
כניסה לתא הנוסעים מרגישה כאילו גם פה לא נעשו שום שינויים למראית עין ראשונית אבל זה לא המצב. ראשית כל גרסת ה-FR של סיאט אטקה מקבלת מושבים קדמיים שונים ואוחזים יותר שהתגלו כנעימים ונוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות. אזכיר כי עדיין אין בעיה למצוא תנוחת נהיגה טובה גם אם מעט נמוכה ביחס לפנאי-שטח. מאחור יש מרווח טוב לזוג מבוגרים ופחות במושב האמצעי. מאחוריהם תא המטען נותר גדול ושימושי עם 510 ליטר לשימוש.
סיאט אטקה קיבלה עדכון למערכת המולטימדיה מהדור החדש של קבוצת פולקסווגן עם חיבור לאפל קארפליי ואופציה למערכת מבוססת אנדרואיד מובנת (שלא הייתה מוצלחת ורצוי לוותר עליה). עוד תמצא ישירות מול הנהג את לוח השעונים הדיגיטלי החדש של סיאט עם 3 מצבי תצוגה שונים – רגיל, ספורטיבי ומינימליסטי. הפתיע לגלות שאני בוחר לכל מצב נהיגה תצוגה שונה, ביומיום במצב הרגיל, ספורטיבי לנסיעה נמרצת ובשעות החושך נהנה מהתצוגה המינימלית. נשמע כמו גימיק אבל אותי זה תפס. פחות תפסה אותי מערכת השמע שמתהדרת ב-9 רמקולים של חברת ביטס (BEATS) שלא הרגישה חזקה במיוחד.
כמו בסיאט אטקה הקודמת שבחנו גם פה נדמה שהיא מתמודדת טוב יותר עם שיכוך וריסון המרכב על כביש גלי ומהיר ופחות עם שברים עירוניים חדים. רק שהפעם נדמה שיש יותר רעש מכיוון בתי הגלגלים ביחס למה שזכרתי מהמבחן הקודם. מנגד האטקה המחודשת מגיעה עם שלל מערכות בטיחות אקטיביות שעבדו מצוין. נהיגה בכביש 6 לא יכלה להיות קלה יותר. רק להפעיל את בקרת השיוט האקטיבית וחוץ מלהחזיק את ההגה האטקה עושה עבורך הכל, ובעיקר בולמת חלק ובעוצמה מתאימה לסיטואציה. בין אם זה נגיעה עדינה בבלם ובין אם מדובר בבלימה חזקה במיוחד.
בדומה למתחרים אחרים בקטגורית רכבי הפנאי, סיאט אטקה קיבלה חוגת מצבי נהיגה בין ידית ההילוכים לתא האחסון בין המושבים. זאת בניגוד לכפתור מצבי נהיגה שהיה לפני זה על הדשבורד עצמו. רק שבאטקה, אולי בגלל היותה האחות הצעירה והספורטיבית לבית פולקסווגן, לא מציגה מצב שטח לבחירה. רק מצב אקו לחסכון בדלק, נורמל, ספורט ואינדיבידואל.
השינוי הגדול ביותר של סיאט אטקה הוא מתחת למכסה המנוע. שם היא זכתה למנוע ה-1.5 ליטר החדש של הקונצרן אשר… מציע בדיוק את אותם נתונים. אותם 150 כ״ס ואותם 25.5 קג״מ, שניהם זמינים באותו סל״ד ב-2 המנועים. המנוע החדש, 1.5 ליטר, מציע לחץ הזרקה גבוה יותר של 350 בר, יחד עם ציפוי שונה לדפנות הצילינדרים ושינוי קל למגדש הטורבו והתוצאה מכוונת בעיקר עבור שיפור בצריכת הדלק וזיהום האוויר.
בפועל צריכת הדלק במבחן עמדה על 12 ק”מ/ל’ שהם כמעט זהים למבחן הקודם. המנוע עצמו הרגיש ובעיקר נשמע גס ומחוספס יותר. רצועת הכוח טובה ורחבה עם התגברות מורגשת סביב ה-2,500 סל״ד ואיבוד נשימה קצת לפני 5,500 סל״ד. אבל הדרך לשם מרגישה מאולצת יותר והוא פחות שש לעלות לטורים גבוהים. גם אופן פעולת התיבה מרגישה מעט איטית, אולי לטובת צריכת הדלק אולי לטובת שמירה על המכלולים. על הנייר יש שיפור קטנטן בנתוני התאוצה, 0.1 שניות ל-100 קמ״ש.
מעבר החוגה למצב ספורט משפרת את התגובות גם אם לא באופן קיצוני. זה הזמן אולי להגיד שראשי התיבות FR מסמנים בסיאט כי מדובר בגרסה חמימה לרוב שזוכה למנוע חזק יותר וכיול התנהגות ספורטיבי יותר. כאן מדובר ברמת אבזור בלי יומרות ספורטיביות. לאטקה יש ריסון מרכב טוב עם יכולת לפתח קצב ומהירות מרשימים ונטייה קלה לתת-היגוי אם מגזימים. אין ניתוק לבקרת היציבות, רק לבקרת האחיזה אבל גם אם הייתה מתנתקת, להוציא אותה להיגוי יתר זאת מטלה מאתגרת. ההגה החשמלי מדויק וקצר עם 2 סיבובים מנעילה לנעילה, לא שופע רגש אבל משרה מספיק ביטחון, והבלמים עצמם עמדו בהצלחה גם בקצב נהיגה מהיר משמעותית מנהג ממוצע.
בשורה התחתונה, אחרי שמתגברים על זה שתגי ה-FR מתייחסים לרמת גימור בלבד, נותרים עם רכב פנאי-שטח משפחתי נהדר. עם תא נוסעים מרווח ואיכותי, מערכות בטיחות אקטיביות שעובדות כמו שצריך ומערכת הנעה טובה לשימוש יומיומי. אנחנו נמשיך לחכות לגרסה עם יותר פלפל.
נתונים: 4 ציל’, טורבו, 1,498 סמ״ק, 150 כ״ס מ-5,000 סל״ד עד 6,000 סל”ד, 25.5 קג״מ מ-1,500 סל”ד עד 3,500 סל”ד, 1,370 ק״ג, 12 ק״מ/ ל׳ (במבחן), 167,900 שקלים