אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
צריכת דלק אמיתית – דברים שאף אחד לא יספר לך
ראשי » חדשות » צריכת דלק אמיתית – דברים שאף אחד לא יספר לך

צריכת דלק אמיתית – דברים שאף אחד לא יספר לך

כמה דברים שכל אחד צריך לדעת על המושג הערטילאי "צריכת דלק"

אריאל אלסיבוני 19/06/2016

צריכת דלק אמיתית זה נתון חמקמק למדי. דלק, בייחוד במדינה שלנו, הוא מוצר יקר למדי. ועד שמשהו ישתנה רוב המכוניות שאנחנו קונים נעות בכוחו של הנוזל היקר הזה. צריכת דלק הפכה להיות שיחת היום, מי שותה יותר? מי פחות? מי תנפח את ההוצאה החודשית ומי תדאג לחסוך לנו שקלים רבים בכל ק”מ. האמת היא שאף אחד לא באמת יכול לתת לך את התשובה הזו. יש “נתונים”, יש “מומחים”, אבל כמה דלק שותה באמת מכונית נתונה – את זה לא תוכל לדעת אף פעם.

עד שלא תהיה אצלך בחניה. עם אופי השימוש שלך, עם תמהיל הנהיגה שלך – עד אז לא תדע באמת כמה דלק צורכת המכונית אותה אתה עומד לקנות. מהבחינה הזו אין לנו בשורה. יש כאן סימן שאלה אמיתי שאין לו פתרון חד-משמעי. הנה רשימה של הבעיות בנתוני צריכת הדלק הקיימים לרשותך היום.

נתוני יצרן
כל מכונית מגיעה לשוק עם מפרט טכני שמתאר מה היא מכילה, למה היא מסוגלת, מה השימוש המותר בה וגם בין השאר כמה ק”מ היא עוברת על כל ליטר בנזין (או סולר) שהיא צורכת. מה שווים המספרים הללו? בואו נראה. צריכת הדלק המוצהרת משתנה בהתאם לשוק. בכל יבשת יש את דרך הבדיקה שלה וכך יכולה מכונית אחת להציג מספר נתוני צריכת דלק. ד”א גם משקל המכונית המוצהר – אחד הגורמים המשפיעים ביותר על צריכת הדלק, משתנה מיבשת ליבשת לפי תקן המדידה (עם נהג או בלי, כמות משתנה של דלק או מטען וכו’).

אז איך בודקים צריכת דלק אמיתית? אם נתייחס לשוק האירופאי כדוגמה, נגלה שבדיקת צריכת הדלק האירופאית מתבססת על נסיעה בשני מחזורים. האחד מדמה נהיגה עירונית של 4,032 ק”מ במהירויות שבין 18 ל-50 קמ”ש. השני מדמה שימוש בין-עירוני נמשך 6:40 דקות במהירות ממוצאת של 62 קמ”ש עם מהירות מקסימלית של 120 קמ”ש. הנה ווידאו שמתאר בדיקה כזו, לפי התקן הנהוג בקנדה, לשם הדגמה בלבד:


 

הנתונים הללו, שנבדקים ומוצהרים על ידי יצרניות הרכב נבדקים גם על ידי הרשויות. לפעמים. מה זאת אומרת לפעמים? לא כל דגם במוצג בשוק באמת מגיע למבחן אצל הרשויות. הערכות מדברות על פחות מ-20 אחוז מהדגמים שמגיעים לבדיקה שאמורה לאשר את נכונות הנתונים הצמודים אליהם.

גם אם הנתונים הללו נכונים, הם לא מייצגים את החיים האמיתיים אלו נתוני מעבדה וכך יש להתייחס אליהם כשהסקנדלים שמגיעים לכותרות בתקופה האחרונה מראים שלא כל היצרנים תמיד מקפידים על מבחן תקין וראוי.

מבחני דרכים
אם הרשויות והחברות לא מצליחות לייצר נתונים אמיתיים לגבי צריכת דלק אמיתית אז אולי עיתונאי הרכב יצליחו? בואו נראה. בעבר בדיקת צריכת הדלק על ידי עיתונאי הרכב היתה מתבצעת ליד המשאבה. תדלוק מיכל מלא, איפוס מד המרחק, ויוצאים לדרך. בסוף המבחן, מתדלקים שוב מיכל מלא ומחלקים את כמות המרחק שעל המד בכמות הליטרים שעל המשאבה.

מי שעינו חדה יוכל להבחין בכמה חורים שפעורים בשיטה הזו. האחת – מה הוא מיכל מלא? האם החיישן בפיית התדלוק זהה בין תחנה לאחותה? האם יכול להיות שפיה אחת תעצור את התדלוק מוקדם מדי והשניה אולי מאוחר מדי? שאלה טובה. עוד שאלה שצריכה לעלות נוגעת לאמינותו של מד המרחק. האם הוא מדויק? מדי מרחק ברכבים לא תמיד מדייקים בדיוק כמו ספידומטרים שמזייפים בכ-15 אחוז בממוצע. עוד חור בשיטה הזו הוא המבחן עצמו. האם בכל רכב נוהגים בדיוק באותה הדרך ובאותה מהירות? האם יש את אותו הציוד ברכב? האם משקל בוחן אחד זהה למשקלו של בוחן אחר? האם יש תמיד את אותה כמות הנוסעים? האם תמיד המזגן עובד? כל סימני השאלה האלו – הופכים את הנתונים שמוצגים במבחני הרכב ללא מדויקים בלשון המעטה.

צריכת דלק אמיתית
מתקן הבודק צריכת דלק אמיתית. אין כאלו בארץ

 

בשנים האחרונות עם ריבוי מחשבי הדרך, הפכה בדיקת צריכת הדלק של עיתונאי הרכב בישראל לפשוטה עוד יותר. מאפסים את מד צריכת הדלק בתחילת המבחן ובסופו מסתמכים על הנתון של מחשב הדרך כנתון צריכת הדלק האמיתי. יש כאלו המגדילים לעשות ומאפסים את מד צריכת הדלק בקטעי מבחן מסוימים. בכל מקרה, זו אינה בדיקה אלא הסתמכות על נתון המופק עלי ידי הרכב. נתון שאי אפשר לאשר, להפריך.

מכאן שגם תוצאות “מבחני הדרכים” שנערכים בישראל לא מרמזים באמת על היותו של רכב ספציפי חסכן או שתיין.

אתרי צריכת דלק
ישנם אתרים שונים, בארץ ובעולם המצהירים כי הם מפרסמים את צריכת הדלק המדויקת של כל מכונית. חלק מהם מסתמכים על מידע מאנשים פרטיים וחלקם מסתמכים על נתוני צריכת דלק של היצרנים המשולבים שבתוצאות הבדיקה העצמאית שלהם במסגרת מבחני דרכים שונים. אבל שתי הדרכים הללו לא יאמרו לך הרבה לגבי כמה דלק צורכת מכונית.

צריכת דלק אמיתית
נוזל יקר…

אתרים מהסוג הראשון, אלו שלוקחים נתונים מאנשים פרטיים, משתמשים בנתונים לא מאומתים שנבדקו בצורה לא מקצועית – או ליד המשאבה או לפי מחשב הדרך. אתרים מהסוג השני עושים ממוצע בין נתוני היצרן לבין נתוני מבחן הדרכים שלהם – עירוב של שני נתונים שלא אומרים באמת דבר.

אז אין על מי לסמוך? לא, אין. ואין כאן שום בשורה. מה שכן אפשר להגיד באופן מוחלט זה שאם אתה מתלבט בין שני רכבים ולאחד יש נתונים קצת יותר טובים או קצת פחות טובים מבחינת צריכת הדלק שמציג היצרן או המבחן שקראת – זה ממש לא צריך להשפיע על הבחירה שלך.

צריכת דלק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד