צריכת דלק אמיתית זה נתון חמקמק למדי. דלק, בייחוד במדינה שלנו, הוא מוצר יקר למדי. ועד שמשהו ישתנה רוב המכוניות שאנחנו קונים נעות בכוחו של הנוזל היקר הזה. צריכת דלק הפכה להיות שיחת היום, מי שותה יותר? מי פחות? מי תנפח את ההוצאה החודשית ומי תדאג לחסוך לנו שקלים רבים בכל ק”מ. האמת היא שאף אחד לא באמת יכול לתת לך את התשובה הזו. יש “נתונים”, יש “מומחים”, אבל כמה דלק שותה באמת מכונית נתונה – את זה לא תוכל לדעת אף פעם.
עד שלא תהיה אצלך בחניה. עם אופי השימוש שלך, עם תמהיל הנהיגה שלך – עד אז לא תדע באמת כמה דלק צורכת המכונית אותה אתה עומד לקנות. מהבחינה הזו אין לנו בשורה. יש כאן סימן שאלה אמיתי שאין לו פתרון חד-משמעי. הנה רשימה של הבעיות בנתוני צריכת הדלק הקיימים לרשותך היום.
נתוני יצרן
כל מכונית מגיעה לשוק עם מפרט טכני שמתאר מה היא מכילה, למה היא מסוגלת, מה השימוש המותר בה וגם בין השאר כמה ק”מ היא עוברת על כל ליטר בנזין (או סולר) שהיא צורכת. מה שווים המספרים הללו? בואו נראה. צריכת הדלק המוצהרת משתנה בהתאם לשוק. בכל יבשת יש את דרך הבדיקה שלה וכך יכולה מכונית אחת להציג מספר נתוני צריכת דלק. ד”א גם משקל המכונית המוצהר – אחד הגורמים המשפיעים ביותר על צריכת הדלק, משתנה מיבשת ליבשת לפי תקן המדידה (עם נהג או בלי, כמות משתנה של דלק או מטען וכו’).
אז איך בודקים צריכת דלק אמיתית? אם נתייחס לשוק האירופאי כדוגמה, נגלה שבדיקת צריכת הדלק האירופאית מתבססת על נסיעה בשני מחזורים. האחד מדמה נהיגה עירונית של 4,032 ק”מ במהירויות שבין 18 ל-50 קמ”ש. השני מדמה שימוש בין-עירוני נמשך 6:40 דקות במהירות ממוצאת של 62 קמ”ש עם מהירות מקסימלית של 120 קמ”ש. הנה ווידאו שמתאר בדיקה כזו, לפי התקן הנהוג בקנדה, לשם הדגמה בלבד:
הנתונים הללו, שנבדקים ומוצהרים על ידי יצרניות הרכב נבדקים גם על ידי הרשויות. לפעמים. מה זאת אומרת לפעמים? לא כל דגם במוצג בשוק באמת מגיע למבחן אצל הרשויות. הערכות מדברות על פחות מ-20 אחוז מהדגמים שמגיעים לבדיקה שאמורה לאשר את נכונות הנתונים הצמודים אליהם.
גם אם הנתונים הללו נכונים, הם לא מייצגים את החיים האמיתיים אלו נתוני מעבדה וכך יש להתייחס אליהם כשהסקנדלים שמגיעים לכותרות בתקופה האחרונה מראים שלא כל היצרנים תמיד מקפידים על מבחן תקין וראוי.
מבחני דרכים
אם הרשויות והחברות לא מצליחות לייצר נתונים אמיתיים לגבי צריכת דלק אמיתית אז אולי עיתונאי הרכב יצליחו? בואו נראה. בעבר בדיקת צריכת הדלק על ידי עיתונאי הרכב היתה מתבצעת ליד המשאבה. תדלוק מיכל מלא, איפוס מד המרחק, ויוצאים לדרך. בסוף המבחן, מתדלקים שוב מיכל מלא ומחלקים את כמות המרחק שעל המד בכמות הליטרים שעל המשאבה.
מי שעינו חדה יוכל להבחין בכמה חורים שפעורים בשיטה הזו. האחת – מה הוא מיכל מלא? האם החיישן בפיית התדלוק זהה בין תחנה לאחותה? האם יכול להיות שפיה אחת תעצור את התדלוק מוקדם מדי והשניה אולי מאוחר מדי? שאלה טובה. עוד שאלה שצריכה לעלות נוגעת לאמינותו של מד המרחק. האם הוא מדויק? מדי מרחק ברכבים לא תמיד מדייקים בדיוק כמו ספידומטרים שמזייפים בכ-15 אחוז בממוצע. עוד חור בשיטה הזו הוא המבחן עצמו. האם בכל רכב נוהגים בדיוק באותה הדרך ובאותה מהירות? האם יש את אותו הציוד ברכב? האם משקל בוחן אחד זהה למשקלו של בוחן אחר? האם יש תמיד את אותה כמות הנוסעים? האם תמיד המזגן עובד? כל סימני השאלה האלו – הופכים את הנתונים שמוצגים במבחני הרכב ללא מדויקים בלשון המעטה.
בשנים האחרונות עם ריבוי מחשבי הדרך, הפכה בדיקת צריכת הדלק של עיתונאי הרכב בישראל לפשוטה עוד יותר. מאפסים את מד צריכת הדלק בתחילת המבחן ובסופו מסתמכים על הנתון של מחשב הדרך כנתון צריכת הדלק האמיתי. יש כאלו המגדילים לעשות ומאפסים את מד צריכת הדלק בקטעי מבחן מסוימים. בכל מקרה, זו אינה בדיקה אלא הסתמכות על נתון המופק עלי ידי הרכב. נתון שאי אפשר לאשר, להפריך.
מכאן שגם תוצאות “מבחני הדרכים” שנערכים בישראל לא מרמזים באמת על היותו של רכב ספציפי חסכן או שתיין.
אתרי צריכת דלק
ישנם אתרים שונים, בארץ ובעולם המצהירים כי הם מפרסמים את צריכת הדלק המדויקת של כל מכונית. חלק מהם מסתמכים על מידע מאנשים פרטיים וחלקם מסתמכים על נתוני צריכת דלק של היצרנים המשולבים שבתוצאות הבדיקה העצמאית שלהם במסגרת מבחני דרכים שונים. אבל שתי הדרכים הללו לא יאמרו לך הרבה לגבי כמה דלק צורכת מכונית.
אתרים מהסוג הראשון, אלו שלוקחים נתונים מאנשים פרטיים, משתמשים בנתונים לא מאומתים שנבדקו בצורה לא מקצועית – או ליד המשאבה או לפי מחשב הדרך. אתרים מהסוג השני עושים ממוצע בין נתוני היצרן לבין נתוני מבחן הדרכים שלהם – עירוב של שני נתונים שלא אומרים באמת דבר.
אז אין על מי לסמוך? לא, אין. ואין כאן שום בשורה. מה שכן אפשר להגיד באופן מוחלט זה שאם אתה מתלבט בין שני רכבים ולאחד יש נתונים קצת יותר טובים או קצת פחות טובים מבחינת צריכת הדלק שמציג היצרן או המבחן שקראת – זה ממש לא צריך להשפיע על הבחירה שלך.