אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
שברולט קמארו ZL1 (במבחן): חינוך מחדש
ראשי » מבחני דרכים » שברולט קמארו ZL1 (במבחן): חינוך מחדש

שברולט קמארו ZL1 (במבחן): חינוך מחדש

גרסת הקיצון של הקמארו נוחתת כאן (באיחור) ושולחת אותנו להרהר מחדש על מקומה של תעשיית הרכב האמריקאית בליבו של חובב ההגה

אריאל אלסיבוני 01/09/2021

חינכו אותנו, אותי ואותך, לסלוד ממכוניות אמריקאיות. ציירו לנו אותן כספינות מתנדנדות ורופסות שלא מיועדות לאנשים כמונו. כאלו שאוהבים לנהוג. גם את מכוניות השרירים “והספורט” האמריקאיות דאגו לצייר באופן דומה. אוהב נהיגה אמיתי, לא יימצא את עצמו מאחורי הגה של אמריקאיות למדו אותנו.

הרי האמריקאים בונים מכוניות לכבישים ארוכים וישרים, כאלו שנוח להן בשיוט ארוך נטול תזזית. אם יש להם ספורט מוטורי אז זה דראג (שוב קו ישר), או את אליפויות הפנייה שמאלה (אינדי, נאסקר וכו’). מי שרוצה לעבוד עם המכונה שלו, בכביש או במסלול, ייפנה לאירופה או לרפליקות יפניות כאלו ואחרות – רק לא אמריקה.

את הדעה הזו, שפמפמה אלינו עיתונות הרכב המקומית, כשהיינו קטנים, קשה להפריך. היא הגיעה אות לאות מעיתונות הרכב הבריטית – שהשפיעה מאוד על העיתונות המקומית (גם היום העיתונות המקומית נגועה בהרבה ‘השפעות מעבר לים’). העיתונאות האירופאית, נושאת בגאון את דגל התעשייה המקומית, שידרה אנטי אמריקאי מובהק וכך גם עשו כאן.

הבלוק הזה שם אותה בקטגורית ביצועים של מכוניות עם מחיר כפול או משולש

 


לפני כמה שנים, התגלגל לידיי ספר היסטורי של אחת מיצרניות הרכב הגרמניות המוערכות. בפתיחה של אותו ספר, על אחד הדגמים המצליחים שלהם, מציין הכותב עד כמה המכונית שלהם הרשימה את הקהל האמריקאי. אותו כותב ממשיך ומספר על חוסר היכולת של המכוניות האמריקאיות מול המכונית האירופית. ממש כאותו מגלה ארצות שנוחת לחופי יבשת חדשה וקונה את הילידים עם כמה אבנים נוצצות.

האמת כרגיל סבוכה יותר מסיפור כזה או אחר. ואת זה, לתוך הפרצוף כמו שאומרים הצעירים, דחפה לי הקמארו הזו, בלי יותר מדי משחק מקדים. מהר מאוד היא הזכירה לי, שאמריקה זה לא רק אינדיאנפוליס, זה גם לגונה סקה. שזה לא רק הארלי, זה גם פלאט-טראק. שזה לא רק דרייב-אין, זה גם איוול-קניבל.

רגע, ההקדמה המאוד ארוכה הזו מקדימה את המאוחר. איפה היינו? אה כן. שברולט קמארו ZL1 היא גרסת הקצה של מכונית השרירים האמריקאית. הנתון שישר קופץ בראש הוא ההספק שמייצר ה-V8 הזה בחסותו של מגדש-העל. 650 כ”ס וקצת פחות מ-90 קג”מ. מספרים יפים. אפשר לסגור את הסיפור עכשיו ולהגיד שבמחיר שלה, עם נתונים כאלו – פשוט אין שום מכונית שיכולה להתמודד עם יחס כזה של ביצועים לשקל. אבל זה משאיר אותה בתוך קלישאת “הקו-הישר” וגם לא ממש אמור להפתיע אף-אחד. הלא זה מה שסיפרו לנו עליהן תמיד.

הפנים מאובזר וייחודי, אבל ברור ששם מכוניות הספורט האירופאיות היקרות מחמיאות יותר

 

זה הזמן בו אני אמור להתחיל ספר על הפלטפורמה של הקמארו הזו (שאנחנו מכירים גם ממקומות אחרים) על הבולמים הנשלטים אלקטרונית, אולי על מערכת הבלימה של ברמבו ובטח על הצמיגים המיוחדים ואדירי המידות של גודייר. אבל האמת היא שהסקירה הזו מיותרת. רגע, אולי נדבר על הדיפרנציאל האלקטרוני? לא. הרבה יותר מעניין לשים את המכונית הזו על המסלול הכי ישראלי שיש ולראות מה יודע לעשות הכריש הזה, בתוך אקווריום שקטן על מידותיו.

על קו הזינוק בפצאל, עם כל הכוח הזה מתחת לרגל ימין ועם בקרות מנותקות, צריך לכייל מחדש את המוח. החשש נתון באופן טבעי לאחיזה מאחור, חייבים למצוא את העדינות הדרושה על הדוושה, רק בכדי להזין את כל הכוח הזה בתוך התוואי הטכני והצפוף. מרוב שאתה מתרכז בזה, אתה כמעט שוכח מאלמנטים אחרים הכרוכים בנהיגה. זה כל מה שהעסיק את המוח לפני הזינוק למסלול.

אין טעם להפליג בתיאורים על ניסיונות להוריד את הכוח האדיר הזה לאספלט החלקלק שהיה בפצאל באותו היום. ראשון, שני, שלישי, רביעי, עושה רושם שבכל הילוך מתוך העשרה שיש כאן גורם לגלגלים האחוריים לחפור את עצמם לדעת. רגל ימין עוברת לעבוד במילמטרים, לא סנטימטרים, מילימטרים. אח”כ בכבישים הפתוחים אתה מגלה שהרפרטואר הזה חוזר על עצמו במהירות תלת ספרתית גבוהה. כל זה מלווה בפס-קול שמתאים מאוד לפתיחת שערי הגהינום. זו לא מכונית שמבלים איתה כל היום עם דוושה שתקועה עד הפח. לא בכביש הציבורי ולא במסלול צפוף.

פצאל עם ZL1? תתכונן לעבוד קשה ולעומסי צד אדירים

 

בחזרה למסלול, וכמו שאמרתי קודם, למנוע הזה וליכולות האדירות שלו – אתה די מצפה במכונית כזו. למה שקורה כשאתה מפנה את ההגה ומכריח אותה לתוך נתיב פתלתל – ממש לא. נתחיל מהסוף הפעם – אין לי שמץ של תלונה דינאמית למכונית הזו. אפילו לא מעט. אולי אם היה מקום לדחוף אותה על מסלול מהיר וגדול ברמה עולמית היו צצות תובנות אחרות. על כבישי הנהיגה של ישראל וטעימת מסלול קטנה. שום תלונה. להיפך רק לסת שמוטה ושבחים.

אם נחלק את זה לשלושה חלקים אפשר להתחיל מהבלמים. המונובלוקים בעלי ששת הבוכנות שיש כאן מלפנים פשוט שותלים את המכונית הזו לפי דרישה. מכונית המבחן עברה למעלה מ-10,000 ק”מ לא קלים, ועדיין מערכת הבלימה הפגינה הדרגתיות ועוצמה. החלק הבא אמור להכניס אותנו לעניינים תרתי משמע – וזה יכולת הפנייה של המכונה הזו.

יש כאן הגה עם יחס מסירה קצר מאוד ומשקל מדויק. הכניסה לפנייה מיידית, חלקה ומתמסרת. כמה עמוק וחזק שתדחוף אותו, הוא והגלגלים מלפנים מבצעים ואפילו מספרים לך מה קורה שם על המגבלות. הצד השני של העניין הזו, מתרכז בגלגלים האחוריים ובאחיזה שהם מייצרים תוך ההפניה הזו. הם עוקבים אחרי קו הפנייה, בלי שמצוץ של קריסה או הרמת ידיים ומייצרים התנהגות ניטראלית. רמת האחיזה בשיא הפנייה אדירה. מסוג המכוניות שמעקמות לך את הצוואר והקיבה וגורמות לך להילחץ לצדדים תחת עומס קשה ואמיתי. לא משהו שנתקלים בו ביום-יום.

camarozl1 (15 of 15)-2camarozl1 (15 of 15)-2Preview
camarozl1 (14 of 15)-2camarozl1 (14 of 15)-2
פצאל עם ZL1? תתכונן לעבוד קשה ולעומסי צד אדירים
Preview
camarozl1 (13 of 15)-2camarozl1 (13 of 15)-2Preview
camarozl1 (12 of 15)-2camarozl1 (12 of 15)-2Preview
camarozl1 (11 of 15)-2camarozl1 (11 of 15)-2Preview
camarozl1 (10 of 15)-2camarozl1 (10 of 15)-2
הבלוק הזה שם אותה בקטגורית ביצועים של מכוניות עם מחיר כפול או משולש
Preview
camarozl1 (4 of 15)-2camarozl1 (4 of 15)-2Preview
camarozl1 (5 of 15)-2camarozl1 (5 of 15)-2Preview
camarozl1 (6 of 15)-2camarozl1 (6 of 15)-2Preview
camarozl1 (7 of 15)-2camarozl1 (7 of 15)-2Preview
camarozl1 (8 of 15)-2camarozl1 (8 of 15)-2Preview
camarozl1 (9 of 15)-2camarozl1 (9 of 15)-2Preview
camarozl1 (3 of 15)-2camarozl1 (3 of 15)-2
הפנים מאובזר וייחודי, אבל ברור ששם מכוניות הספורט האירופאיות מחמיאות יותר
Preview
camarozl1 (2 of 15)-2camarozl1 (2 of 15)-2Preview
camarozl1 (1 of 15)-2camarozl1 (1 of 15)-2Preview

 

וכאן אנחנו מגיעים לנקודה השלישית, ושוב אנחנו נדרשים למנוע. במקומות מהירים ביציאה לישורות-כביש מרווחות, המנוע הזה הוא פשוט חלום. אין כמו לשלוח 90 קג”מ אל הגלגלים ולטוס לעבר האופק. במקומות צפופים ומעוטי אחיזה, אתה חייב להיות מדויק על הגז הזה. גם עם בקרה, המכונית הזו – כשהיא צריכה להתמודד עם הכוח הזה בתפעול גס, מפרפרת, חותכת, מבקשת ממך שתחליט. או שתהיה חוליגן עד הסוף בשביל לייצר עשן ודרמה, או שתנהג כמו בספר ותייצר מהירות מסחררת.

אבל עזוב רגע את המנוע הזה, מרשים ככל שיהיה. האופן שבו הרכב הזה פונה ומתנהג הוא זה שמותיר אותך המום. ברגע שאתה מכייל את רגל ימין שלך ונותן לשלדה כאן לדבר, היא לא מפסיקה להפתיע אותך. עם התגובות, עם הנכונות, עם היכולת שלפעמים נראית אינסופית. אפשר להבין איך מכונית כזו יודעת לזוז סביב הנורבורגרינג בקצב שיעשה בעיות ל-458 ספציאלה.

וזה מביא אותי לשורה התחתונה. שורת המחיר. אין לקמארו הזו את הסטייל שיש במכוניות הספורט האירופאיות. מצד שני להן את הביצועים האלו, גם בדגמים שמחירם כפול. העניין עם הקמארו הזו, שהיא מכונת נהיגה, כזו שבנויה לתקוף מקומות מפותלים, טכניים וקשים. בדיוק מסוג הנהיגה והמקומות שמעוררים אותנו. בדיוק מסוג הדברים שהיא לא אמורה לדעת לעשות. לפחות ככה ספרו לנו.

נתונים: 6,162 סמ”ק, 650 כ”ס ב-6,400 סל”ד 89.5 קג”מ ב-3,600 סל”ד, 6.3 ק”מ/ל’ (במבחן), 3.5 ש’, 317 קמ”ש, 595,000 שקלים

שברולט
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד