הררי מילים ומאמרים נכתבו במהלך השנים על חשיבות הבחירה בצמיגים איכותיים ותרומתם לבטיחות, לביצועים וליכולת של הרכב. בעידן הנוכחי של מכוניות חשמליות החשיבות של צמיגים איכותיים בא לידי ביטוי ביתר שאת. כפי שנוכחנו בלא מעט מבחני דרכים שעשינו בשנים האחרונות, כאשר לעיתים קרובות מידי צמיגים באיכות נמוכה המורכבים על מכוניות חשמליות פגמו באופן משמעותי ביכולות הדינאמיות בצורה שמורגשת גם אם הנהג לא ממש חובב נהיגה אדוק ואנין.
הסיבה העיקרית לכך היא שצמיגים המשמשים מכוניות חשמליות צריכים לעמוד בעומסים גבוהים הרבה יותר. פועל יוצא של משקל המכונית החשמלית שגבוה במאות קילוגרמים, לצד מאות כ”ס ומומנטים גבוהים המגיעים מהמנועים החשמליים באופן מידי, מה שמקשה על הגומי לייצר אחיזה באספלט ביציאה מהמקום, או ביציאה מפניה.
מעבר לכך, העומסים הגבוהים הללו מקצרים משמעותית את אורך החיים של הצמיגים, ויעידו על כך בעלי מכוניות חשמליות שמופתעים לגלות פתאום שהצמיגים במכוניתם, גם כאלו הנחשבים איכותיים, מחזיקים מעמד כמחצית מהזמן מצמיגים במכונית רגילה בעלת מנוע בנזין ואף פחות מכך. תזכורת כואבת בכיס למי שחושב שזיהום הסביבה נגרם רק ממה שנפלט לאוויר דרך האגזוז ולכך שלמכוניות חשמליות “אין הוצאות תחזוקה”.
כל האתגרים הללו מעסיקים בשנים האחרונות את חברות הצמיגים המובילות ואת מהנדסיהן. אם חשבתם שגם ככה קשה לייצר צמיג מאוזן מבחינת יכולת האחיזה, אורך החיים וצריכת הדלק (ובמחיר שפוי), בא העידן החשמלי שטרף את הקלפים והכניס את מהנדסי הצמיגים לפלונטר שבו נוספו לתכונות הנדרשות הקיימות נוספים האפיונים הייחודים למכוניות חשמליות.
נכון לעתה עדין אין יצרנית צמיגים המייצרת סדרות צמיגים ייעודיות לרכבים חשמליים, אך בינתיים הן מנסות לספק פתרונות. אחת החברות הבולטות שבאה לתת מענה לדרישה של צמיגים איכותיים המתאימים למכוניות חשמליות היא קונטיננטל הגרמנית. באירוע שערכה החברה במסלול מוטורסיטי בשיתוף BYD הוזמנו כדי להכיר את הצמיגים המתאימים למכוניות חשמליות אותם היא מציעה.
לקונטיננטל ישנן מספר סדרות צמיגים המתאימים למשימות שונות, כאשר שתיים מהסדרות הללו, EcoContact החסכונית בדלק ו-UltraContact המיועדת לקילומטראז’ גבוה, כוללות תתי דגמים המותאמים עבור מכוניות חשמליות, אותן ניתן לזהות על ידי ההטבעה EV Check על דופן הצמיג. המפגש על המסלול זימן לנו את האפשרות לדגום את צמיגי EcoContact6 שהורכבו על מכוניות BYD סיל ו-BYD סיליון 7 וגם להכיר מקרוב לראשונה את צמיגי קונטיננטל EcoContact7 המתקדמים עוד יותר הכוללים פתרונות ייעודים כדי להתמודד עם האתגר החשמלי ויוצעו בקרוב בשוק.
במקרה של ה-7 ניתן למנות בין היתר תרכובת גומי חדשה, דופן מחוזקת ועיצוב סוליה שונה שגם כולל אינדיקטורים נוספים לרמת השחיקה של הצמיג. כל הצמיגים המותאמים לרכב חשמלי כוללים גם סיווג משקל XL ובמקרה של קונטיננטל EcoContact7 שומרים על דירוג A בצריכת דלק והתנגדות לגלגול, תוך שמירה על דירוג B באחיזה ובלימה בכביש רטוב.
כיוון שסדרת EcoContact7 עדין חדשה וטרם זמינה במידות הנדרשות, התנסנו בגרסת ה- EcoContact6 שמשמשת כציוד תקני בחלק מדגמי BYD היקרים. לא מדובר בצמיג ספורטיבי כלל, אבל במפתיע הוא מצליח לספק רמות אחיזה גבוהות על המסלול מה שלידי ביטוי בעיקר באפשרות לפתיחת מצערת מוקדמת ביציאה מפניות, שלא מתורגמת לתת היגוי מידי ו/או סחרור צמיגים. רמות האחיזה השתפרו כאשר הצמיגים התחממו, עד אשר התחממו מידי כעבור אחרי מספר הקפות אינטנסיביות. תנאים שנהג סביר לא יגיע אליהם בכביש הציבורי, בפרט עם רכב חשמלי. בכל אופן הצמיגים הצליחו לייצר ביטחון אצל הנהג גם לדחוף קצת מעבר את גבולות האחיזה, מה רק מדגיש את ההבדל והיכולת מול צמיגים נחותים מיצרניות עלומות מסין רבתי.
בסופו של דבר, האיכויות הללו עולות כסף, וזה האתגר בלשכנע את הקהל להשקיע קצת יותר בצמיגים בעלי יכולות ורמות בטיחות גבוהות יותר, כשבמקרה של קונטיננטל ישנה גם טענה לאורך חיים גבוה יותר שאמור לקזז חלק מהעלות בטווח הארוך. חלק מיצרנות הרכב החשמלי מבינות את העניין וכאמור, כמו במקרה של BYD, מצידות את הדגמים החשובים שלהם בצמיגים ברמה הנאותה. וכאן מגיעה המלצה שלנו שאם אתם כבר רוכשים רכב חשמלי, לצד הטווח ופרמטרים פרקטיים חשובים אחרים הצמיגים בהם מצוידת המכונית צריכים להיות גם בין השיקולים שצריך לתת להם משקל.



