אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
מחקר חדש מגלה: אלו המכוניות החשמליות שמאבדות יותר טווח נסיעה בימי החורף
ראשי » חדשות » מחקר חדש מגלה: אלו המכוניות החשמליות שמאבדות יותר טווח נסיעה בימי החורף
מכוניות חשמליות

מחקר חדש מגלה: אלו המכוניות החשמליות שמאבדות יותר טווח נסיעה בימי החורף

הסוללות במכוניות חשמליות כידוע לא אוהבות קור, ומחקר חדש בארה"ב מגלה מה יעילותן בתנאי חורף קיצונים ואילו מכוניות מאבדות יותר טווח כשהטמפרטורה יורדת

ששי כהן 21/01/2025 צלם: יצרן

כלל ידוע בענף הרכב הוא שכל רכב רגיש למזג אוויר קר במיוחד ומאבד מהיעילות האנרגטית שלו. לא משנה אם רכשתם רכב שמונע בדלק או חשמלי, טווח הנסיעה שלו על סוללה או מכל דלק עשוי להתקצר משמעותית בימים קרים. ברכבים חשמליים מדובר בבעיה משמעותית יותר, הנובעת מכך שתגובות כימיות ופיזיקליות בסוללה מתרחשות לאט יותר בטמפרטורות קרות, מה שפוגע אגב לא רק בטווח הנסיעה אלא גם בביצועי הרכב שנפגעים קלות. אז אמנם בישראל אין לצערנו מזג אוויר חורפי אמיתי, והשנה במיוחד החורף מסרב להגיע, אולם הלילות עדין קרים במיוחד באזורים ההררים. אם רכשתם רכב חשמלי, חשוב שתדעו שתחת טמפרטורות הנמוכות מ-10 מעלות ביצועיו כנראה לא יהיו קרובים לנתוני היצרן.

מחקר מקיף שערך ארגון “Recurrent” האמריקאי בדק את יעילות הסוללה בימים קרים בטמפרטורות של כ-0 מעלות צלסיוס בקרב כ-18,000 ומספק נתונים מעניינים. קודם כל, על פי קביעת המחקר רכב חשמלי מאבד בממוצע 20% מהטווח שלו בתקופת החורף, וככל שאתם גרים באזור קר יותר, כך טווח הנסיעה שלכם יתרחק מהצהרת היצרן. רכבים שצוידו במשאבת חום הגיעו בממוצע לניצול 83% מטווח הנסיעה המוצהר של היצרן, בעוד רכבים שלא מצוידים במערכת כזו, הסתפקו ב-75% מטווח הנסיעה המוצהר.

עורכי המחקר דירגו את יעילות הסוללה בימי החורף בקרב 20 הדגמים החשמליים הפופולריים ביותר בארה”ב, שמתוכם 14 דגמים משווקים גם בישראל. דירוג שיכול לסייע לכם במידה ואתם שוקלים לרכוש מכונית חשמלית וגרים באזורים הקרים בארץ. מצטייני המחקר החדש הם דגמי טסלה המצוידים במשאבת חום התופסים את כמעט כל המקומות הראשונים. טסלה מודל X נמצאת במקום הראשון עם 89% יעילות של הסוללה, אחריה מודל S עם 88% ובמקום הרביעי והחמישי המודל 3 עם 87% והמודל Y עם 86%. בינהן במקום השלישי מוקמה אאודי e-tron עם 87% יעילות בימים קרים.


את חמשת המקומות הבאים תפסו יונדאי איוניק 5 (85%) וקונה (84%), ריוויאן R1S (83% ללא משאבת חום), ב.מ.וו ix (83%) וניסאן אריה (83%) שסוגרת את העשיריה הפותחת. הדגמים המאכזבים ברשימה הם שניהם מתוצרת GM: קדילאק ליריק ושברולט אקווינוקס שלמרות שצוידו במשאבת חום, הציגו ביצועי סוללה ירודים עם 72% ו-74% בהתאמה. בתחתית הרשימה מוקמו פורד מוסטאנג מאך E ופולקסווגן ID.4 שלא צוידו במשאבת חום ורשמו 66% ו-63% יעילות סוללה בקור בהתאמה.

המחקר בדק גם את הפער במספר דגמים עם או בלי משאבת חום. בעוד טסלה מודל 3 מוקמה במקום הרביעי כאמור עם 87% יעילות סוללה כאשר ישנה משאבת חום, ללא משאבת החום ירדה יעילות הסוללה ל-79%. במקרה של מודל S הירידה משמעותית יותר, כאשר בגרסה ללא משאבת חום נרשמה יעילות סוללה של 77% לעומת 88% עם משאבת חום, מה שמתורגם בפועל לפער של כמה עשרות קילומטרים בטווח הנסיעה.

הארגון הוסיף והסביר כי הטמפרטורה האידאלית למרבית המכוניות החשמליות כדי להגיע לטווח הנסיעה המקסימלי עליו מצהיר היצרן נעה סביב ה-20-23 מעלות, שם ביצועי הסוללה מתגלים כהכי יעילים. הבעיה העיקרית שגורמת לפגיעה בטווח הנסיעה שלהם בחורף היא הצורך בחימום תא הנוסעים. כך למשל, מכונית שמונעת בדלק מייצרת הרבה יותר “פסולת חום” בזמן הנסיעה, מה שהופך את פעולת חימום הרכב לקלה יותר, על ידי שימוש בחום שנוצר על ידי המנוע לצורך חימום תא הנוסעים.

ברכב חשמלי המנוע לא מייצר כמעט כלל חום, ולצורך זה נדרשת התערבות של מערכת לייצור חום. משאבת חום (Heat Pump) נחשבת ליעילה שביניהן ועושה עבודה טובה כל עוד ולא מדובר בטמפרטורות קיצוניות (סביב 10- מעלות). אופי הפעולה של משאבה כזו מזכיר את פעולת המזגן כאשר משאבת החום פועלת להעברת חום מהאוויר החיצוני ומשתמשת בקירור ובדחיסה כדי לייצר אוויר חם בצורה יעילה, אך האנרגיה לצורך חימום הרכב מגיעה מהסוללה. מעבר לכך במכוניות חשמליות רבות ישנה גם מערכת לויסות חום הסוללה, שדואגת לחמם אותה בימים קרים כדי להבטיח פעולה תקינה. מערכת זו ניזונה מהחשמל האגור בסוללה ותורמת גם היא לצמצום טווח הנסיעה.

אאודי E טרון ב.מ.וו iX טווח נסיעה טסלה מודל 3 טסלה מודל X טעינה חשמלית מכונית חשמלית משאבת חום
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מבצע סוף שנה משולש בעופר אבניר

מבצע סוף שנה משולש בעופר אבניר

עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אופל פרונטרה (מבחן דרכים): על שימושיות ואופנתיות

אופל פרונטרה (מבחן דרכים): על שימושיות ואופנתיות

מכונית הספורט עם V8 מתה? לא אם זה תלוי בטויוטה

מכונית הספורט עם V8 מתה? לא אם זה תלוי בטויוטה

רנו 5 E-Tech (מבחן דרכים): מכונת זמן צהובה

רנו 5 E-Tech (מבחן דרכים): מכונת זמן צהובה

חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים):  הכל בגדול

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים): הכל בגדול

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד