הוא הרוכב הותיק בזירה ומככב בראש טבלאות האליפות כבר 20 שנים. אף רוכב בעת המודרנית לא מתקרב אפילו להישגים האלו. ולנטינו רוסי הוא הרוכב הנערץ ביותר בכל הזמנים, זה כבר ברור. יש לו מליוני מעריצים מכורים, שסוגדים לו כמעט ברמה של כת דתית. יש גם כאלו שסולדים ממנו. טוענים שהוא מניפולטור, תחמן שלא חושש לערב פוליטיקה כדי לנצח על המסלול. הוא מקורב למקבלי ההחלטות, ואלו על פי רוב, לא ימהרו לפסוק כנגדו. אבל תאהבו אותו או תשנא אותו, על עניין אחד אין ויכוח:
הוא גאון!
שאלת המאה מליון דולר היא האם גאון המירוצים הזה יכול להשלים אליפות עולם עשירית (שמינית בקטגוריה הבכירה). מספר אליפויות סנסציוני בעולם המירוצים המודרני. אליפות כזו תבסס את מעמדו כ”עז” מוסמך. GOAT – הגדול בכל הזמנים (Greatest Of All Time).
בעונה הקודמת היה קרוב כמרחק נגיעה לזכייה בתואר הנכסף. עד לסבב האחרון בולנסיה, עוד הוביל את טבלת אליפות העולם. אפילו הוא עצמו קצת הופתע למצוא את עצמו במעמד הזה בשלב ההוא. ריב מטופש עם מרקז וסיום עונה מבריק של לורנזו מנעו מהפנומן האיטלקי את התואר. רוסי נאלץ להסתפק בסגנות.
גם בעונה לפני כן, סיים כסגן אלוף תוך שהוא צופה ביורשו, מארק מרקז, שורף את המסלולים וקובע שיא ניצחונות בעונה (13 מתוך 18). רוסי נהנה לנצל פתיחת עונה כושלת של לורנזו (שזכה בשני פודיומים בלבד בשמונת מרוצי פתיחת העונה) וסיום עונה מדשדש של פדרוסה (פודיום אחד בחמשת מרוצי סיום העונה) כדי לזנב במרקז. מרחוק.
אבל אם להודות באמת – רק ולנטינו רוסי יכול בגילו לחשוב עוד על מועמדות לתואר אליפות. ב-20 שנות קריירה, זכה ב-14 פעמים באליפות או בסגנות. אם נוציא את עונת הבכורה שלו מהמשוואה, ואת שתי העונות הכושלות בדוקאטי, נגיע לחישוב חולני של סגנות או אליפות בכל עונה, למעט שתיים בהן סיים במקום השלישי (מתוכן ב-2010 נפצע ונעדר למשך ארבעה מירוצים מהסדרה) ועונת החזרה שלו לימאהה אותה סיים במקום הרביעי. אבל בגיל 37 בדרך כלל רוכבים לא מתמודדים על תארי אליפות, אפילו לא פנסיונרים בסופרבייק.
אז יש סיכוי שהוא עושה את זה העונה?
רוסי יודע שהוא כבר לא המהיר ביותר על המסלול. ב-25 ימים מתוך חודש, מרקז או לורנזו, או שניהם יחד, יתנו לו בראש. בשאר הימים פדרוסה יראה לו את הזנב. רוסי יודע שכדי להביא את עצמו שוב למעמד מתמודד על התואר בשלבי הסיום של האליפות, יזדקק לכל הטריקים שהוא מכיר, ואפילו להמציא כמה חדשים. הוא נמנע מאד מטעויות. אפשר לראות את רוסי מסיים רביעי את מירוץ הפתיחה בקטאר ומשלים עם התוצאה. מעגל כל פינה, מותח את הקווים. מנסה לסגל סגנון רכיבה אחר. חלק יותר, פחות אגרסיבי ועם פחות נטייה להגזמות או לטעויות.
רוסי יודע גם להילחם מחוץ למסלול: הוא סגר עם ימאהה חוזה בשלב מאד מוקדם בעונה. המשא ומתן על השכר שיקבל היה כמעט סמלי. רוסי הוא טייקון ולא באמת זקוק לכסף מהקבוצה. חברת השיווק שלו VR46 מכניסה לו פי כמה יותר מאשר החוזה עם הקבוצה. שני מליון אירו יותר או פחות ממש לא עושים מבחינתו הבדל. מבחינת לורנזו כן. האלוף המכהן קיבל את ההצעה הנדיבה מדוקאטי ובסוף העונה יעבור לרכב על האופנוע שכמעט קבר לרוסי את הקריירה, כמו לרבים לפניו (למעשה, חוץ מסטונר – אף אחד לא באמת הצליח עם דוקאטי).
לפני החתימה עם דוקאטי התריס רוסי בלורנזו שאין לו האומץ לבצע את המעבר. הוא עשה זאת תוך כדי שהוא נוזף בחברו לקבוצה, לורנזו, האלוף המכהן – על המסלול ומחוצה לו. רוסי אותת חזק ללורנזו שבימאהה יהיה לו מאד לא נעים להישאר בשנתיים הקרובות. הסגן דחק את האלוף המכהן אל מחוץ לקבוצת המפעל הכי תחרותית היום. אז מתחרה אחד חזק יצא מהמשוואה בשנתיים הקרובות.
אבל יש את העונה הנוכחית לעבור. ורוסי לא נעשה צעיר יותר. אחרי שנתיים של סגנות, רוסי צריך את האליפות כבר השנה.
רבים טוענים, במידה גדולה של צדק, כי אם זה לא קרה בעונה הקודמת בה למתחרים הישירים שלו היתה עונה זוועתית, אז זה כבר לא יקרה לעולם. אבל דווקא השנה יש לרוסי סיכוי לסתור את המספידים שלו, ולא בפעם הראשונה. כי השנה ישנם שני שינויים מרחיקי לכת מבחינת תקנון. שינוי ספק הצמיגים ושינוי במחשב ניהול המנוע אחיד לכולם (ובכך גם הגבלת כמות דלק אחידה ועוד). למעט החלפת אופנוע, אלו שני השינויים הכי מרחיקי לכת שיכולים להשפיע על מידת התחרותיות של רוכב.
מי שיזכה השנה בתואר האליפות לא יהיה הרוכב במהיר ביותר. האלוף יהיה הרוכב שלמד מהר יותר והסתגל לשינויים טוב יותר מיריביו. ניסיון של 20 שנים, על גבי מגוון עצום של אופנועים, בתצורות שונות עם צמיגים שונים, בטח לא יזיק לסיכויים של רוסי. האיטלקי נחשב בזכות ניסיונו העשיר כמפתח אופנועים מוביל. הוא יודע לבחון, לשנות ולבקש בדיוק את מה שיעשה את ההבדל בין האופנוע שלו לבין אלו של המתחרים. לרוסי נסיון במנועי שתי פעימות, ארבע פעימות, 800 סמ”ק, ליטר של יצרנים הונדה, ימאהה, דוקאטי על גבי צמיגים מבית מישלין וברידג’סטון. כשרוסי התחיל לרכב ב-MoToGP, למתחרים אחרים בזירה עוד החליפו חיתולים, במקרה הטוב. לרוסי השנה יש סיכוי אמיתי, וכנראה אחרון.
שלושת מרוצי פתיחת העונה לא באמת משקפים את יחסי הכוחות בין הונדה לימאהה. מאחר שלא ניתן לפתח מנועים במשך העונה (המנועים חתומים בסגירה ואסור לפתוח אותם כדי לשנות חלקים), יחסי הכוחות ערב פתיחת העונה, לפחות בהקשר המנועים, הוא מצב נתון שימשך לאורך כל העונה. והונדה, ככל הנראה, בצרות. כל מבחני טרום העונה, כולל תוצאותיו הלא מרשימות של דני פדרוסה (פודיום אחד בלבד, וגם זה רק תודות להתרסקות של לורנזו בארגנטינה) מצביעים על כך שבין הונדה לימאהה ישנו פער לטובת יצרן הכחול. דווקא השנה איבדו הונדה את רוכב המבחן שלהם קייסי סטונר, לטובת דוקאטי. ההונדה של 2016 גס ומחוספס מדי. בועט, עצבני ותזזיתי. פדרוסה איבד שליטה ונשלח לתוך האופנוע של דויציוזו. ריסק את שניהם בפניה מספר אחת של מסלול האמריקות.
מרקז מצליח איכשהו לרכוב מסביב לבעיות, תודות לכשרון רכיבה יוצא דופן. כראוי ליורשו של רוסי. היה ברור שהוא ינצח בארגנטינה ובאמריקה. אבל כשנגיע למסלולים בהם לימאהה ישנה עדיפות, מרקז יחרוק שיניים כדי להישאר בתמונה. גורלו של פדרוסה כבר נחרץ, ובעונת 2017, בתום 11 עונות במושב ההונדה הרשמי והיוקרתי, יפנה את מקומו. פדרוסה יעבור ככל הנראה אל סוזוקי, במקום וינאליס שיעבור כנראה לימאהה במקום לורנזו. אבל עוד נדוש במשחקי הכס האלו בהזדמנות אחרת.
בנתיים, רוסי מנסה להישאר בתמונה. תמיד. את כל השמחה לאיד על התרסקות לורנזו בארגנטינה (והמון תודות ליאנונה שריסק במהלך אחד את עצמו ואת דויציוזו ובכך העלה את רוסי למקום השני), קיבל רוסי בחזרה בהקפה השניה של המירוץ באמריקה כשהעלה ענן אבק בהתרסקות משלו. לורנזו סיים במקום השני. אירוני.
אם למישהו יש השנה בובת וודו עם סיכות עליה, זה רוסי. בעבר נטען בדיוק אותו דבר על המתחרים שלו, כשמוטט אותם אחד אחד. אבל לורנזו מהיר וחזק מרוסי על המסלול, ונהנה מאותו אופנוע בדיוק. האלוף המכהן ישמח להגיע לדוקאטי עם הספירה 1 ועם אליפות שישית (רביעית בקטגוריה הבכירה). והשנה הוא לא מתכוון לחרב את פתיחת העונה כמו בשנתיים הקודמות, למרות אותה נפילה בארגנטינה. נצחון בקטאר ומקום שני באמריקה, מעידים על כך.
אבל עשרות מליוני אוהדים אדוקים בצהוב רוצים לראות אליפות עשירית. והפול-פוזישן של מספר 46 במירוץ שייערך היום בחרז רק משלהב אותם יותר.
ואם להתלות בכוחות גדולים מכל מציאות, תסתכלו מה אומרים המספרים:
עשרים שנים על שני גלגלים (20/2 = 10)
בגיל 37 (3+7= 10)
עם אופנוע מספר 46 (4+6=10)
בונה עולם צריך עוד רמזים?
רוצים לקרוא עוד כתבות של אלון על עולם ה-MOTOGP? כנסו ל-https://gpblog.co.il
מרתק אבל יש עוד משתנים שלא ניתן לכמת והכל פתוח…. אחלה כתיבה
המון משתנים. הנבואה ניתנה ל… אבל שמח שאהבת את הכתבה.