את מלוא עוצמתה של המילה מיתוג, אני חוטף עמוק לתוך הבטן, בכל פעם שאני רואה את האות M נחה ליד הסמל של ב.מ.וו. ואני יכול להזכיר, לי וגם לך, שזו רק חבילת תוספות, ב.מ.וו M125 היא לא מכונית M מלאה ו’אמיתית’. אבל זה לא משנה הרבה למוח, הוא רואה M ורץ על עשורים של מכוניות מלהיבות, ספורט מוטורי, אגדות סיפורים וזכרונות. יש המון עוצמה למיתוג ואם יש דוגמה טובה לעובדה הזו זו האות הזו.
גם בלי הסימול הזה ה-125 היא מכונית מעניינת מאוד. המחיר שלה שם אותה ראש בראש מול מי שהמציאה את הקומפקטית החמה, הגולף GTI. קרב בין אותיות. אבל זה הרבה יותר מזה. זה קרב של גישות. כי הבימר מביאה לתוך השוק הזה משהו שלא היה בו. גרסה חמה לקומפקטית שימושית עם הנעה אחורית.

מה ב-M
ב.מ.וו M125 היא המדרגה האחרונה לפני הדגם החזק ביותר של סדרה 1. ה-135 (שעוד רגע תוחלף ב-140) היא מכונית חזקה, יקרה ומשובחת. ה-125 סוגרת את הפער בין הגרסאות הזולות יותר לבין החזקה והיקרה מכולן. 238,000 שקלים עולה ה-125 והיא מגיעה במחיר הזה עם חבילת M שכוללת מיתלים קשיחים יותר, הגה מבית M, מושבים מצופי אלקנטרה עם המיתוג הנכון, פגושים עמוקים ודרמטיים יותר ועוד כמה נגיעות עיצוביות מפנים ומחוץ.
בכל הקשור לצד המכאני – ב.מ.וו M125 מגיעה עם מנוע ארבעה צילנדרים מוגדש בעל הזרקה ישירה בנפח 1,997 סמ”ק. יש כאן 218 כ”ס ב-5,000 סל”ד ו-31.6 קג”מ כבר מ-1,350 סל”ד. הכוח עובר לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 מהירויות. הביצועים שנותנת כל החבילה הזו מצוינים, 0-100 קמ”ש תוך 6.2 שניות ומהירות מירבית נאה – 243 קמ”ש.

התוספות של חבילת M נותנות למכונית הזו מראה מעט תכליתי יותר מסתם עוד סדרה 1. מבפנים קל מאוד להתמצא – אותה סביבה מוכרת ומוערכת של ב.מ.וו, אותם חומרים טובים ואותה איכות הרכבה המשובחת. ההרגשה בתא הנוסעים מצוינת. זה מתחיל מאפשרויות הכיוון הרבות של הכיסא התומך והנעים (כולל כיוון אורך המושב), עובר בתנוחת הישיבה הנמוכה ונגמר בזה שהכול נמצא איפה שהוא צריך להיות ועושה את מה שהוא צריך לעשות. בוא נצא לדרך.
קומפקטית
הק”מ הראשונים, העירוניים, המנהלתיים עם ב.מ.וו M125 חסרי דרמה. המיתלים מרגישים קשוחים יותר מסדרה 1 רגילה אבל עדיין לא מרגישים קשים או אלימים מדי. יש המון ריסון במהירויות האלו אבל אין כאן קולות נפץ או תחושות ריסוק. גם יחידת ההנעה לא צווחת ומושכת יותר מדי תשומת לב. נעים כאן, המנוע עגול, הגיר חלק ומהיר. הבימר לא דורשת יותר מדי תשומת לב ומתגלגלת בעיר ומחוצה לה בשקט ונוחות יחסית. 100 קמ”ש בהילוך שמיני ושעון הסל”ד נח על 1,700 עם מעט רעשי כביש ברקע. בסוג כזה של נהיגה, עירונית צפופה ובינעירונית רגועה צריכת הדלק מתייצבת על 9.6 ק”מ לליטר (בסוף המבחן היא תרד ל-6.5 ק”מ\ל’).
המנוע בשרני מאוד, מסל”ד נמוך עד ל-6000 סל”ד. זה מתחיל חזק, מתעצם ב-2,500 סל”ד עם דוושת גז מלאה, מקבל עוד בוסט בכ-3,500 סל”ד ואז פשוט ממשיך להתעבות ולהתחזק עד למעלה. למרות שעקומת המומנט של המנוע הזה שטוחה לחלוטין יש כאן תחושה ברורה של אהבת סל”ד. בניגוד למנועי טורבו אחרים יש כאן תחושה של תאבון טורים ובניית כוח כמעט אטמוספרית. בסל”ד גבוה גם תגובות הדוושה טובות – בסל”ד נמוך ישנה השהייה ברורה מהרגע שבו אתה מוריד את הדוושה ועד הרגע שבו המנוע מתחיל לזוז. תיבת שמונת ההילוכים שמצויה כאן קיבלה כבר כל סופרלטיב ידוע. היא מהירה, חלקה ויעילה. חלוקת יחסי ההעברה מצוינת – שלושת ההילוכים הראשונים קצרים למדי ואלו תורמים בלי ספק לנתון התאוצה.

על מגרש המבחן שלנו, התקשתה ב.מ.וו M125 לשחזר את נתון התאוצה הרישמי שלה. קשה להאשים אותה, עם כמעט 35 מעלות בחוץ – לא ממש תנאים אידאלים. לא משנה באיזה שילוב בחרנו – ידני או S (בתיבה), ECO או +SPORT (בבורר מצבי הנהיגה) – כל שילוב בכל אופציה, הניבו תוצאות שבין 7.1-7.3 שניות במיאוץ הקלאסי. יש היסוס ראשוני בזינוק – עד שהסל”ד עולה והתיבה מחברת בין המנוע לגלגלים.
אבל יש דרך קלה מאוד לעקוף את ההיסוס הזה, ולשגר את ב.מ.וו M125 מהר, חזק ואלגנטי מהקו. רגל שמאל על דוושת הבלם, רגל ימין בונה לחץ במנוע (לא יותר מדי כי עם עידוד כזה ה-125 מתחילה לעשן את הגלגלים האחוריים שלה די בקלות…). בשלב הזה עוזבים את הבלם ומדביקים דוושה עד הסוף. הבימר יוצאת מהקו באופן משכנע הרבה יותר ורושמת 6.4 שניות על מכשיר המדידה (בכל מצבי הנהיגה ד”א…). עושה רושם שעם אוויר קריר יותר היא תוכל לשפר את התוצאה הזו באופן משמעותי. אולי אפילו לרדת מהזמן הרשמי שלה. היציאה מהמקום נטולת דרמה – היכן שיש אחיזה אין בעיה לצמיגים האחוריים להעביר את הכוח הזה לרצפה. ואם כבר דברנו על צמיגים, ה-125 מגיעה אלינו עם גלגלים בקוטר 17 אינץ’ (יש אופציה ל-18) עם צמיגים במידות שונות מלפנים (45\225) ומאחור (40\245).

חמה
בשנים האחרונות ב.מ.וו החלו לכייל את המכוניות שלהם בצורה רכה וסופגת יותר. זה נטל מעט מהעוקץ אבל הפך אותן לנוחות והגיוניות יותר ביום יום. סדרה 1 חוותה את התהליך הזה אף היא וחבילת ה-M של ה-125 אמורה לחדד אותה מעט בחזרה. ה-125 הזו מרגישה באמת חדה יותר ורגישה פחות להעברות משקל ולעומסים גבוהים על כבישים גליים.
על אספלט איכותי ומהיר, כמו החלקים הסלולים מחדש בסדום-ערד, זו מכונית נטועה ומהירה מאוד. הטרן-אין מצוין ונחשוני, התנועה של הגוף על המתלים מדודה, ומרגע שהגלגלים החיצוניים עמוסים היא מרגישה כמו רכבת על מסילה. על כביש מהיר שלא סלול באופן מושלם (ים המלח לדוגמה) מורגשות תנודות מרכב תחת עומס גבוה. המתלים שהרגישו קשוחים במידה עד כ-100 קמ”ש, לא מרסנים היטב את הגוף במהירות גבוהה יותר על כביש כזה. זה מפריע בעיקר מאחור – מי שלא מכיר את המכונית עשוי לחשוב שהגלגלים מאחור עשויים לנתק אחיזה – הם לא, אבל התנודות של החלק האחורי מפריעות לבימר הזו על כביש לא איכותי.

תגובות השלדה מצוינות – זו הנעה אחורית קלאסית עם פרונט טוב ומגיב וזנב שמהדק אחריו, מדויק ויעיל. ההגה מהיר ומדויק (למרות תחושה מעט מנותקת ואלסטית), הבלמים לינארים וחזקים והמנוע יעיל מאוד. בסוג כזה של נהיגת קצה העדפנו לשמור אותו בסל”ד גבוה – שם תגובות הדוושה טובות יותר כאמור ואפשר להיות מדוקים יותר בזמן החזרה לגז. בסל”ד נמוך קיימת השהייה והיא מקשה על חיבור עגול וחלק של הכוח.
בכביש ערד מצדה הראתה לנו ה-125 את היכולות האדירות שנחות בתוך החבילה הזו. זה לא כביש מהיר במיוחד אבל זה כן כביש מסוכן מאוד. הוא איטי משמעותית מדודו המפורסם, האספלט בו נוראי ויש בו מקומות שמהירות גבוהה תקפיץ אותך באוויר. הוא משופע בפניות מתהדקות, עיוורות, רעות. ראיתי לא מעט אנשים עפים מהכביש הזה, וראיתי המון מכוניות מרימות כאן ידיים. ה-125 מרגישה כאן בבית. הפרונט הנפלא שלה יכול להתמודד עם הפניות המפתיעות האלו, תגובות השלדה המצוינות עוזרות לך לחדד מתי שצריך. המנוע חזק מאוד ומטיס אותך בין פניה לפניה ובמהירויות הבינוניות של הכביש השבור הזה המיתלים שלה פשוט זורחים. חבילה יעילה מאוד ומרשימה מאוד על הכביש הלא פשוט הזה.

הביתה
רגע, מה עם לשים אותה על הצד? ובכן ברור, אפשר לשים את ה-125M בקלות על הצד. אם זה על אספלט מגרשים חלקלק, או במקומות אחרים שמועדים לפורענות. על אספלט איכותי ובמהירות גבוהה זה קצת טריקי יותר – הצמיגים הרחבים מאחור קצת מפריעים כאן – הם מייצרים יותר מדי אחיזה ומדגישים את חסרונו של דפרנציאל מוגבל החלקה. הצמיגים מלפנים צרים יותר ואני לא עומד להוסיף על העניין הזה מילה נוספת – תבין את הרמז לבד.
בנוגע לעניין הבא – אין מה לרמוז – ב.מ.וו M125 נחתה בישראל בקונפיגורציה הזו מסיבה אחת בלבד – לתת לכאלו שלטשו עיניים ופתחו ארנקים לגולף GTI, אופציה באווארית מונעת באחוריה. עד היום מי שביקש מכונית כזו היה צריך להתפשר על גרסאות רכות וחלשות יותר או לחלום על גרסאות-על יקרות. מעכשיו יש אופציה אחרת – אפשר לקנות מכונית חמש דלתות, שימושית, איכותית, עם ביצועים מלהיבים ושלדת הנעה אחורית טובה באותה סביבת מחיר. יש כאלו שעבורם זו תהיה האופציה היחידה.
נתונים: 1,997 סמ”ק, 218 כ”ס ב-5,000 סל”ד, 31.6 קג”מ מ-1,350 סל”ד, 1,390 ק”ג, 6.5 ק”מ לליטר (במבחן), מחיר: 238,000 שקלים