השבוע יצאה הודעה רשמית כי רוכב הסוזוקי, אלוף MOTO3 לשעבר, מאבריק וינאליס יעבור בעונת 2017 לקבוצת ימאהה לצד ולנטינו רוסי. וינאליס קיבל הצעה גם מהקבוצה הנוכחית שלו, סוזוקי, והתלבט רבות אם לשמור להם אמונים. לפני שנתיים, כשאף אחד אחר בקטגוריה הבכירה לא ספר את הצעיר, קבוצת המפעל הרשמית של סוזוקי פתחה לו צוהר ל-MotoGP ובכך נתנה לו הזדמנות על אופנוע מאד מסקרן שמשך לא מעט תשומת לב והוא גמל להם בפודיום במירוץ האחרון בצרפת ובמקום חמישי בטבלת האליפות. הכשרון הגדול של וינאליס סייע לו להאפיל כבר בעונה השניה שלו ב-MotoGP על ביצועי חברו לקבוצה, הותיק הרבה יותר בקטגוריה הבכירה (עונה חמישית) – אליישס אספרגרו. סנטימנטים מאידך, וקריירה מצד שני. וינאליס יקבל הזדמנות לרכב על האופנוע הבולט ביותר בתקופה האחרונה – ימאהה M1, יחליף את אלוף העולם המכהן – חורחה לורנזו, ויהנה מחבר לקבוצה שהוא אגדה בחייו – ולנטינו רוסי. אף רוכב לא יכול לצפות ליותר.
מאבריק יכנס למלא נעליים מאד גדולות. אלו של אלוף העולם 5 פעמים, כולל בעונה הנוכחית – חורחה לורנזו. לורנזו גם נראה מעולה במבחני טרום העונה ומוביל את טבלת האליפות. בימאהה מוטלת על וינאליס אחריות מאד כבדה. לא יהיו עוד תירוצים, עכשיו הספרדי יצטרף להראות שהוא עומד בתחרות מול הטובים ביותר, בחוד החנית, מנצח אותם – ולעשות זאת בכל מירוץ בסדרה הארוכה של 18 מירוצים. מצד שני גם מצופה ממאבריק לא להפריע לולנטינו רוסי לזכות באליפות העולם בעשירית שלו. עליו יהיה להשלים תחילה תקופת הסתגלות לפני שיכבוש את התואר – אליפות העולם. אבל כן, זו העתודה אליה מכוונים ימאהה ליום של “אחרי ולנטינו רוסי”. מאבריק וינאליס, מבחינתם, הוא העתיד והוא אמור להיות זה שינצח את מארק מרקז וההונדה שלו.
מי שכבר לא יעשה את זה הוא דני פדרוסה. אחרי שזכה בסערה בשלוש אליפויות עולם בקטגוריות הקטנות, נשאב ב-2006 הצעיר המבטיח אל קבוצת המפעל של הונדה להיות זה שיחזיר עטרה לראש הכנף האדומה לאחר העזיבה המפתיעה, וההצלחה העוד יותר מפתיעה, של רוסי אל ימאהה. כולם ציפו שדני יציג את היכולת המדהימה שהציג הקטגוריות הקטנות. שם בחמש עונות כבש 3 אליפויות עולם כשהוא זוכה ב- 23 ניצחונות. את התארים האלו השיג כשהוא מכה ללא רחם, שוב ושוב ביריבו המר והממורמר מדרבי, ילד חצוף אחד בשם חורחה לורנזו. אבל מאז 2006, כשהגיע שנתיים לפני לורנזו לזירת הקטגוריה הבכירה, הוא לא מצליח לייצר אליפות בעוד בן ארצו זוכה בה 3 פעמים. אגב, לדני נרשמו עד היום 28 ניצחונות בקטגוריה הבכירה, ללורנזו 42. אבל לשניהם בדיוק אותו מספר פודיומים – 101.
מסכן דני. הוזנק לקטגוריה הבכירה בגיל צעיר (21) וציפו כולם כי ההצלחה תימשך ותוך שנים מעטות תארי האליפות יגיעו. אך במעבר מאופנועי ה-250 הקלילים למפלצות הליטר של הקטגוריה הבכירה, התברר כי משקלו הקל (51 ק”ג ביום טוב) הפך מיתרון למגבלה. חלק גדול מהעונות התחיל כשגופו השברירי פצוע. שלא לדבר על כך כי תמיד היה שם כוכב מבריק אחר לצידו בהונדה. היידן שהבריק עבור מחלקת השיווק האמריקאית, סטונר הקילר ועכשיו טירון כמו מרקז שקטף אליפות עולם כבר בעונתו הראשונה. אלו היו 11 שנים מתסכלות עבור דני. אבל וינאליס הודיע הודעה רשמית, וסגר את האופציה של דני לעבור לימאהה. דני ישאר לעוד שנתיים בהונדה ויסגור שם 13עונות על אופנוע קבוצת מפעל ללא אליפות. טוב, גם זה שיא עולם. סוג של שיא.
שאלה מסקרנת נוספת נענתה בנוגע להרכב קבוצת דוקאטי לעונת 2017. מבין שני מהאנדראות נבחר דויציוזו להמשיך לשתי עונות נוספות בקבוצה. האנדריאה השני, יאנונה, יעזוב לטובת לורנזו שיכנס לקבוצה האדומה. השמועה אומרת שהוצע לו חוזה בסוזוקי. בין לבין חתמו שני עולים חדשים מה-Moto2 בקטגוריה הבכירה. יונס פולגר בקבוצת הלווין של ימאהה – טק3 במקום ברדלי סמית’ שיעבור לקבוצת ק.ט.מ החדשה, וסאם לואס ירכב באפריליה, ככל הנראה.
נותרו עוד מספר מושבים אטרקטיביים מעטים באליפות היוקרתית מכולן על שני גלגלים. סוזוקי, המושב השני בטק3…אבל השחקנים המרכזיים כבר הסתדרו במקומם – עכשיו אפשר להתפנות ולהתרכז באליפות העונה הנוכחית!
רוצים לקרוא עוד כתבות של אלון על עולם ה-MOTOGP? כנסו ל-https://gpblog.co.il