טויוטה ממשיכה לרכב על ההילה של לנד קרוזר פראדו החדש, וחשפה אמש ביפן את אחיו הקטן והמסוגנן הנושא את השם FJ קרוזר. למען הדיוק, הקונספט של אח קטן וקשוח במשפחת הלנד קרוזר כבר הופיע מספר שנים לפני שנחשף הלנד קרוזר החדש המתהדר בעיצוב רטרו, כחלק מתכונית ההתרחבות ושינוי הכיוון של קבוצת טויוטה שכללה כ-15 דגמי קונספט שונים (בהם יורשת מודרנית ל-MR2 שבדרך).
כעת כאמור נחשף אבהטיפוס הסדרתי אשר יגיע ליצור בשינויים קלים בלבד ב-2026. אגב, השם FJ קרוזר הוא עוד קריצה לעבר כאשר כידוע הלנד קרוזר המקורי נשא את צירוף האותיות FJ ואילו השם “FJ קרוזר” שימש את טויוטה בתחילת שנות ה-200 עבוג גרסה בעיצבו רטרו שעושה חווה ל-FJ המקורי, על בסיס הפראדו של אותם שנים.
המראה של טויוטה FJ קרוזר החדש העיצוב לא מותיר ספקות ונראה כמו שכפול מוקטן של הלנד קרוזר 250 החדש. זה ניכר בחזית שזהה להפליא, בפרופיל עם חצאיות הפלסטיק הכהה המקיפות את המרכב, קלונות נצד הרבועים עם הכפל העולה בקו המתניים ובניפוחי הגוף. ההבדל העיצובי המהותי מגיע בחלקו האחורי של טויוטה FJ קרוזר, עם קורה אחורית מאסיבית ללא חלונות צד, כשהדלת האחורית היא בעלת מראה דמוי מתומן המשלב את השמשה האחורית ופאנל מושחר, כאשר גלגל רזרבי תלוי עליה כמתבקש מרכב בעל תדמית שטח קשוחה.
טויוטה חשפה את ה-FJ בשתי תצורות עיצוב. האחת רגילה ו”אורבנית” והשניה קשוחה יותר, עם שנורקל, גגון מאסיבי, פגושים ומדרגות צד קרביות ויחידות תאורה עגולות למראה רטרו כמו בגרסת Edition 1 של הלנד קרוזר החדש. תא הנוסעים פונקציונלי ולא מתחכם, כשהוא מעוצב בקווים רוחביים ישרים, משלב לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה רוחבי לצד פתחי מיזוג עגולים בצדדים והכי חשוב: תפעול באמצעות מתגים לבקרת האקלים ולפונקציות החיוניות. זה לא רטרו, זה פשוט הגיוני ונכון יותר. שפע של ידיות אחיזה ותאי אכסון אחראים על הצד השימושי, כשבאופן מעניין בלם היד הוא מכאני.
למרות הנטייה הטבעית להצמיד לו את השם “בייבי קרוזר” והעיצוב הצעצועי משהו לא מדובר ברכב קטנטן בסגנון סוזוקי ג’ימני. ל-FJ אורך של 457.5 ס”מ – כמעט חצי מטר יותר מגרסת ה-5 דלתות של הג’ימני וכ-5 ס”מ בלבד פחות מאורכו של טויוטה ראב 4. בסיס הגלגלים לעומת זאת צנוע, ואורכו דומה לזה של היאריס עם 258 ס”מ בלבד. רוחבו של ה-FJ הוא 185.5 ס”מ, אך מה שתורם לפרופורציות ה”צרות” הוא ממד הגובה החריד העומד על 196 ס”מ – כ-10 ס”מ יותר מאשר הלנד קרוזר פראדו.
בהתאם למידות הלא ממש קטנות גם יחידת ההנעה לא בדיוק צנומה. אבהטיפוס הוצג עם מנוע 2.7 ליטר אטמוספרי המשמש את טויוטה 4 ראנר שנים ארוכות, כשהוא מספק 161 כ”ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה. עם זאת, לא מן הנמנע שכאשר יגיע ה-FJ לייצור סדרתי הוא יוצע גם עם יחידת הנעה היברידית כלשהי שתהיה נחוצה כדי לעמוד בתקינת זיהום האוויר בשוק האירופאי.
למרות המראה המתוק והצעצועי, בטויוטה מצהירים כי ל-FJ קרוזר תהיה יכולת שטח שלא מביישת את משפחת הלנד קרוזר, כלומר זה לא עוד קרוסאובר רך עם מרכב אחוד בעיצוב קשוח. טויוטה FJ קרוזר בנוי על פלטפורמת IMV המשותפת להיילקס ול-4 ראנר הקודם, וזה אומר שלדת סולם והנעה כפולה עם שילוב חשמלי יחד עם תיבת העברה בעלת יחס העברה נמוך.
חובבי השטח יכולים כבר להכין את הארנקים, אם כי לא מדובר ברכב שצפוי להיות זול. אבל גם לנד קרוזר 250 החדש לא זול כלל והוא הפך ללהיט מכירות בעולם וגם בישראל.