אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט
ראשי » מגזין » מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט

מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט

למה המכונית הזו שווה 30 מיליון דולר? אנחנו מנסים להסביר

אריאל אלסיבוני 13/01/2016

30 מיליון דולר. זה מה ששילם אדון עלום שם על המכונית שתמונתה מופיעה בראש העמוד. כשהיא נחשפה במכירה הפומבית ב”פסטיבל המהירות של גודווד” שיערו שמחירה יגיע לכ-8 מליון דולרים. כשירד פטיש אל שולחן המספר הזה יותר משילש את עצמו. מה הופך ערימה של מתכות ופלסטיק למשהו נחשק כל כך. הרי להוציא סכום כזה, בין אם זה על מכונית או אי לא כל כך קטן, הוא לא מהלך שכלתני. הוא מהלך רגשי. מה יכול לעורר רגש עז כל כך? או אולי זה כן חישוב קר של שווי היום מול סכום מכירה עתידי? לקונה פתרונים.

מכונה

לפני הכול, ה-W196 היא מכונת מרוצים משובחת. אחרי שעשתה לעצמה שם עם מנועים מוגדשי-על, הגיעה מרצדס לעונת הגרנד-פרי של 1954 חמושה בנשק חדש. התקנות השתנו ושימוש במגדש-על הותר למנועי בנפחי שלושת רבעי סמ”ק. מרצדס חישבו שמנוע בנפח 0.75 ל’, שצריך להגיע להספק תחרותי, יצרוך הרבה דלק בהשוואה למנוע אטמוספרי (בנפח 2.5 ליטר כפי שהרשה התקנון) עם אותו ההספק.

מרצדס W196
שמונה צילנדרים, 2496 סמ”ק, 257 כ”ס.

הם תכננו מנוע שמונה ציל’ בשורה, עם מערכת שסתומים דזמודרומית והזרקת דלק של בוש (שהם שאלו ממנועי המטוסים של מסרשמיט). הכוח עבר אל הגלגלים האחוריים דרך תיבה בעלת חמישה יחסי העברה – משהו שלא היה נפוץ במיוחד אצל המתחרים. שלדת צינורות מאלומיניום וחלקי מגזיום במרכב הניחו את מחט המשקל על כ-650 ק”ג (750 ק”ג לגרסת הסטרימליינר). המנוע הפיק 257 כ”ס מכובדים לתקופה. בלמי התוף הענקיים לא מצאו מקום בתוך גלגל ה-16 אינץ’ ולכן הורכבו קרוב לגוף המכונית.


אלומיניום, מגנזיום, 650 ק"ג.
אלומיניום, מגנזיום, 650 ק”ג.

התוצאה היתה מכונית מהירה מאוד ויותר מזה, מהר מאוד התגלה שהמכונית הזו גם אמינה מאוד. היא נחשבת למכונית המירוצים הראשונה שהצליחה להציג אמינות ועמידות עם הזרקת דלק.

מירוצים

מהר מאוד, החלה ה-W196 לנצח מירוצים. הרקורד שלה כמעט מושלם. מתוך 12 מירוצים אליהם זינקה בעונות 1954-5 נצחה ב-9 כשהיא לוקחת את שתי אליפויות העולם בשנים האמורות. אבל לא רק בגרנד-פרי, גרסת ה-S שלה, הראתה יכולת דומה באליפות מכוניות הספורט. שתי המכוניות האלו הביאו הרבה נחת למרצדס.

בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.
בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.

אבל המכוניות האלו אחראיות גם לפרישה של מרצדס ממירוצי מכוניות. היתה זו ה-S שהתעופפה לתוך יציע הצופים בלה-מאן בשנת 1955 בתאונה המחרידה והמפורסמת. תאונה שגרמה למרצדס לעצור את כל תוכניות המירוצים שלה ולפרוש מספורט מוטורי למשך שלושה עשורים.

פנג’יו

עד שהגיע שומאכר, חואן מנואל פנג’יו היה נהג המירוצים הנערץ ובטוח שהמעוטר ביותר. הוא נחשב לגאון נהיגה, אוחז בחמש אליפויות עולם בגרנד-פרי. אפילו סנה ופרוסט לא הצליחו לשבור את השיא שלו. ופנג’יו נחשב למומחה של תקופתו סביב הגיהינום הירוק – הנורבורגרינג.

עד היום עומד הפסל של פנג'יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.
פסל של פנג’יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.

המכונית שאנחנו מדברים עליה – אותה אחת שמישהו שם עליה 30 מיליון דולר – היא, ממש היא, מכונית שפנג’יו ניצח איתה בנורבורגרינג. ניצחון שזיכה אותו באליפות השניה שלו. אז זו מכונית בלתי מנוצחת במירוצים מחד, שגרמה למרצדס לפרוש מספורט מוטורי מאידך, ושנהג אגדי זכה איתה באליפות תוך ניצחון במסלול הגרנד-פרי הקשה והמפורסם בעולם. שווה פרוטה לא?

אין עודף

למכונית הזו היו כאמור שתי גרסאות ושתיהן היו מהירות מאוד והראו עליונות על שאר המתחרות. אבל לשתיהן היו בעיות התנהגות קשות. הגרסא בעלת הגלגלים החשופים היתה לא קלה לנהיגה. פנג’יו בעצמו סיפר כי זו מכונית שדורשת הרבה מהנהג ושהיגוי-יתר פתאומי הוא עניין שבשיגרה איתה.

נטייה להיגוי יתר פתאומי.
נטייה להיגוי יתר פתאומי.

הגרסא השניה – שיועדה למסלולים מהירים – היא גרסת הסטרימליינר. הגרסא הזו נטתה לעילוי אוירודינמי והפגינה תת-היגוי מופגן. מרצדס לא ממש הצליחו לפתור את העניינים הללו ולראיה בסיסי הגלגלים השונים שהם ניסו על המכוניות הללו (215, 221 ו-235 ס”מ). הטענה הרווחת היא שנתוני הכוח והמשקל בטאו יכולת שהיתה פשוט גדולה על הצמיגים הצרים וחסרי האחיזה של התקופה. במילים אחרות המכונית הזו הקדימה את זמנה.

נטייה לתת-היגוי.
נטייה לתת-היגוי.

כשחושבים על הסיפור המדהים שעומד מאחורי ה-W196, אפשר להבין למה היא מכונית נחשקת כל-כך. מעבר לאיכויות והחדשנות המכאנית שלה, יש לה רקורד מסלול מוכח בידי אחד מהנהגים הנערצים מאז ומעולם. היא מתחברת גם לסיפור טרגי – משהו שהולך מצוין עם ספורט מוטורי.

ויש עוד פרט שתורם למחיר המופרך שלה- השלדה הזו 00006/54, היא ה-W196 היחידה שנמצאת היום בידיים פרטיות. שאר האקזמפלרים מוחזקים במוזיאונים נחשבים או אצל מי שיצרה אותם – מרצדס. המכירה הפומבית ההיא היתה הזדמנות נדירה לשים יד לא רק על חתיכת היסטוריה מרתקת של ספורט מוטורי, אלא גם על מכונית שהיא פחות או יותר, יחידה במינה.

711452R17014711452R17014Preview
589436fangio_4589436fangio_4Preview
מרצדס W196מרצדס W196
בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.
Preview
589403fangio_2589403fangio_2Preview
454453fangio_denkmal2454453fangio_denkmal2Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
נטייה לתת-היגוי.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
אלומיניום, מגנזיום, 650 ק"ג.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196
נטייה להיגוי יתר פתאומי.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
עד היום עומד הפסל של פנג'יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.
Preview

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים):  הכל בגדול

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים): הכל בגדול

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד