אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
מבחן הזמן: דודג’ דימון
ראשי » מבחני דרכים » מבחן הזמן: דודג’ דימון

מבחן הזמן: דודג’ דימון

קופה גדולה ישר מאמריקה של שנות ה-70, באה ללמד אותנו משהו על דעות קדומות

אריאל אלסיבוני 28/07/2016 צלם: שחר אלגזי

זה לא יכול להיות, אני יורד על הדוושה של דודג’ דימון לינארי אבל חזק יחסית בשלב האחרון של הפניה, ומחכה לראות מה יקרה. אבל לא קורה. כאילו קורה המון, דחף, תאוצה ורעש ברורים מאוד, אבל זהו. היא פשוט יוצאת מהפניה לכיוון שבחרתי.

אז הדוושה החלה לרדת מוקדם יותר, וחזק יותר, אבל התוצאה לא השתנתה. הכוח האדיר שיש כאן מוצא את דרכו לגלגלים האחוריים ומתורגם לדחיפה אחידה וחזקה קדימה בלי גרם של איבוד משיכה. מה לעזאזל קורה כאן? זה אוטו אמריקאי משנות ה-70?!

דודג' דימון
תגיד, אפשר כזה בליסינג? צילום: שחר אלגזי

 

בשביל להבין מה שקורה כאן צריך לדבר עם עוזי. האוטו הזה נמצא אצלו כבר יותר מעשור. אבל היחסים בינהם נמשכים עוד מהילדות שלו בשנות ה-70. לא היו הרבה מכוניות כאלו על הכביש והדימון הזו נצרבה במוחו. כמעט שלושים שנה אחרי, מגיעה אליו השמועה על איזו דודג’ שתי דלתות, מוזנחת אבל שלמה, שמוצעת למכירה.


עוזי ניגש לראות את המכונית ומול עיניו, אותה דימון שהוא זוכר מהילדות. בנו של הבעלים מציע אותה למכירה ועוזי לא התלבט ולו לרגע. אין לי מושג אם הוא ידע לאיזה תהליך הוא נכנס עם המכונה הזו, אני לא יודע מה הוא תכנן, אני רק יכול להגיד לך שהיום ברור לו לגמרי, שהוא והיא ביחד לכל החיים.

דימון
אודה ולא אבוש, אינני נמנה על חובבי הרכב האמרקאי הטעם המוטורי שלי מקובע היטב ביבשת הישנה עם הפתעות מדי פעם שמגיעות מהמזרח. אמריקה? לא בטוח שיש לה מקום בלב שלי מהבחינה הזו. אז כשאמר לי שחר, שמע אתה חייב לנהוג ולכתוב על האוטו של עוזי, לא ממש הבנתי על מה ולמה.

אנחנו לא מדברים כאן על הדור האחרון של הקורבט או על יצירה מטורללת וייפר סטייל. אנחנו מדברים על קופה אמריקאית משנות ה-70 (אי אפשר להדגיש את הנקודה הזו מספיק…), שיושבת על בודי A שעליו ייצרו קרייזלר ודודג’ איזה 1001 ואריאציות. אמריקה אתה יודע, הרבה ברזל, הרבה מומנט, הרבה פינוק בקו ישר וזהו. תוסיף על זה שרוב המכוניות האלו יוצרו עם מנועי שישה ציל’ עם הספק מגוחך שמחובר לתיבה אוטומטית פלגמטית ומעוטת הילוכים, תיזכר ב-1,340 הק”ג – וגם בקו הישר לא תמצא כאן יותר מדי ריגוש. אז על מה כל המהומה?

דודג' דימון
זה היברידי נכון? כי חשובה לי מאוד צריכת הדלק. צילום: שחר אלגזי

 

כשעוזי הגיע עם האוטו, התחילה להישבר קצת חומת האדישות שלי. אי אפשר להישאר אדיש מול הצביעה הזו, מול הסטאנס הזה ובעיקר, מול הרעש הזה. אוקיי המנוע המקורי כבר לא כאן. וזה פחות או יותר הדבר הראשון ששאלתי את עוזי. אז מסתבר שאת המנוע המיושן מחליף בלוק מודרני, שהגיע ישר מחו”ל (שם דאגו לו למיני תופינים) לתוך מכסה המנוע של הדימון הזו. ואפשר לציין בהזדמנות הזו שהוא גם קיבל מפלטים מאוד, אבל מאוד, ליברלים.

ועוד עובדה מעניינת על המנוע הזה – הוא הגיע משודך לגיר ידני עם שישה הילוכים, חדש. אוקיי. פלוס מינוס 450 כ”ס מחוברים לגיר ידני זה כבר מתחיל להישמע אחרת. ועדיין, לא ממש גורם לי לשנות את דעתי. אמריקה תמיד ידעה להציע כוח ויכולת בקו ישר, ואמרתי לעצמי “בסדר אז דודג’ דימון עכשיו מיישרת קו מבחינת ביצועים עם מה שרץ לך בראש כשאתה שומע מכונית שרירים אמריקאית”. זהו.

לא רק מנוע
ואז העין שוב רצה על הפרטים, עבודת הצביעה נראית סופר מקצועית. בתמונות היא עלולה להראות צעקנית אבל כשאתה רואה את הפרטים מקרוב, הפס שרץ לאורך האוטו לדוגמא, אתה מבין שיש כאן השקעה חולנית. נסה לראות בתמונות את המרווחים האחידים בין חלקי הקו הזה, את השינוי ההדרגתי בגוון.

ואז העין קולטת עוד פרטים, הניקלים שהושחרו, החישוקים של צ’יפ פוס, ואתה מתחיל להבין שכל דבר שיושב על האוטו הזה מתאים בול לאמירה שלו, לרצונות של בעליו ולאו דווקא למה שהוא הכיל במקור. הכנף האחורית לדוגמא, היא לא הכנף המקורית והכעורה של הדימון, אלא רכיב אחר שהותאם לכאן באופן מושלם ובתוצאה שמייצרת מראה ייחודי. גם כניסת האוויר על מכסה המנוע היא לא משהו שרואים בדימון שיצאו מהמפעל. זה הכול עוזי, חושב, בוחר וגם כמובן באופן בלתי נמנע משלם…

דודג' דימון
אוטו גדול על כביש קטן. צילום: שחר אלגזי

 

אבל כל אלו הם באמת, מבחינתי, כינור שני לסיפור האמיתי כאן. כל מערך המיתלים הקדמי והאחורי, הושלכו לפח ובמקומם הותקנו יחידות מתלה והיגוי מודרניות יותר מלפנים ומאחור – קיטים שמיועדים למסלול שם ואמורים לתת יכולת משופרת מאוד כאן. זה כולל הכול, זרועות, מיסבים, תושבות, מערכת הגה, בלמי דיסק בשרניים ויחידות קפיץ-בולם איכותיות. סידור הפרו-טורינג הזה תורם גם לגילוח של כמה עשרות ק”ג. גם המנוע החדש דרך אגב קל משמעותית מבלוק הברזל הישן. אז יש כאן יותר מצבע מוקפד ומנוע חדש. יש כאן רסטו-מוד עמוק ומושקע.

מהרגע הזה, שהתכופפתי וראיתי את המתחולל בגחונה של הדימון של עוזי, רציתי להתחיל לנהוג בה, אולד-סקול אמריקאי מבחוץ עם מכלולים מודרניים לגמרי מבפנים, אני חייב לנסות את זה. וככה בצהרי יום שישי אחד, בלי לשים לב, נפלתי לפרק של גז-מאנקי באמצע איזור השפלה.

אמריקנה
חלק מנסיעת ההתרשמות הקצרה במכונית הזו התרחשה בכביש הכי לא אמריקאי שיש. נתיב צר, מתפתל איטי וטכני וגם בקטעים הקצת יותר פתוחים שלו הוא צפוף ומאתגר. לא בדיוק המקום למכונית כזו חשבתי לעצמי. אבל דעות מוקדמות לחוד ומציאות לחוד.

V8 גדול חזק ומודרני שמשודך לתיבה ידנית הוא לא משהו שנתקלים בו הרבה במציאות האוטומטית של עולם הרכב הישראלי. הגיר בדימון דורש יד החלטית ונחושה בכדי לבחור בכל הילוך. פעולת הידית מכאנית, גסה יחסית וקשה. והמנוע הזה, אין כמו מנוע אטמוספרי איכותי ומרובה צילנדרים. תגובת הדוושה מיידית, הסאונד מהדהד בתא הנוסעים ובכל הסביבה ומוסיף לשצף האדרנלין שמייצרת התאוצה והתמורה של כל סל”ד שנוסף מתגמלת ומחויכת.

והתאוצה מרשימה מאוד. אחרי כל השינויים דודג’ דימון של עוזי איבדה כמה וכמה עשרות ק”ג ממשקלה המקורי, אנחנו מדברים כאן על פלוס מינוס 1,250 ק”ג שמונעים ע”י פלוס מינוס 450 כ”ס דרך שישה הילוכים ידניים. המכונית הזו זזה ומהר. יציאה חזקה מהמקום והצמיגים דבוקים לרצפה בזמן שהנוף מתחיל לרוץ מהר לאחור, אבל איך היא פונה?

dodge demon-8
שחור כתום על צהוב ירקרק. אומנות אמריקאית בישראל. צילום: שחר אלגזי

 

קודם כל דודג’ דימון פונה, את ההגה המעורפל המקורי מחליפה מערכת היגוי חדשה, עם שטח מת גדול יחסית אבל הפניה מיידית אחריו. וזו ההפתעה הראשונה. ההפתעה השניה, ריסון הגוף המצוין, לא הכינה אותי להפתעה השלישית. למרות המקורות הרופסים, למרות יחס הספק משקל מעולה, למרות שכל ההגיון והסימנים מצביעים ההיפך – אני נותן גז באייפקס והמכונית הזו פשוט משוגרת לפנים. בלי דרמה, בלי איבודי אחיזה. בלי טלטלות ובלי צילצולים.

לא יכול להיות. יותר גז, יותר מוקדם, הכוח הזה חייב לערער אותה. אבל לא – אותה התוצאה. אני מתחיל לדחוף קצת יותר, פעולות היגוי מהירות וחזקות יותר, שימוש מוגזם בבלמים, הצלפות חסרות הגיון בדוושת הגז. המכונית הזו, בולמת, פונה ומאיצה. מלאת דרמה שיוצר המנוע הזה, פס הקול המרטיט הזה, אבל נקי, מהוקצע, מסודר. רק דבר אחד מעיב על החגיגה – אין מדרס לרגל שמאל והתמיכה של הכיסאות גבולית בסוג כזה של נהיגה. משהו מה-DNA האמריקאי של שנות ה-70 נשאר כאן בכל זאת…

משהו אחר לגמרי
אני רוצה לדחוף עוד. אני יודע שהגבול נמצא איפה שהוא. הוא תמיד שם ואני רוצה לגלות אותו. אבל המחשבות מתחילות לרוץ לי בראש. עוזי השקיע במכונית הזו כל חייו. עשרות פעמים נצבע הגוף הזה עד שהגיע לתוצאה הרצויה. עשרות פעמים. כל חלק בה נבנה במיוחד ואני ממש לא רוצה להיות זה שידחוף אותה קצת רחוק יותר מהמקום שממנו ניתן לחזור. וזה אולי ההסבר הטוב ביותר לרמת ההשקעה והטרנספומציה שעברה על המכונית הזו. רוב המכוניות בעולם הזה, לא גורמות לך לנסות ולחקור אותן לעומק. הן מסמנות קו ברור שאחריו הן מרימות ידיים וגורמות לך לעשות את אותו הדבר.

לעומתן יש מכוניות שגורמות לך להמשיך ולרצות לחקור, להמשיך לדחוף ולגלות. דודג’ דימון המקורית השתייכה בלי ספק לסוג הראשון. המכונית של עוזי נמצאת עמוק בתוך הקבוצה השניה. היא מדברת עם השד שבך קוראת לו לצאת החוצה ומאפשרת לו לשחק, להנות ולחיות. בעשותה כן היא הופכת מסתם מכונית אמריקאית, לשד חיובי מאוד.

בשביל לבנות מכונה כזו צריך חברים טובים שעוזרים לך ובעלי מקצוע שמסוגלים להקשיב ולהוציא לפועל, עוזי ביקש להודות להם. אז תודה מעוזי לאבי פשרל החבר, לאיציק ראובני המכונאי ולאלון ודפנה שאחראים על עבודת הפחחות והצביעה של הדימון.

dodge demon-2dodge demon-2Preview
dodge demon-5dodge demon-5Preview
dodge demon-6dodge demon-6Preview
dodge demon-7dodge demon-7Preview
dodge demon-8dodge demon-8Preview
dodge demon-9dodge demon-9Preview
dodge demon-10dodge demon-10Preview
dodge demon-11dodge demon-11Preview
dodge demon-12dodge demon-12Preview
dodge demon-13dodge demon-13Preview
dodge demon-14dodge demon-14Preview
dodge demon-15dodge demon-15Preview
dodge demon-16dodge demon-16Preview
dodge demon-17dodge demon-17Preview
dodge demon-4dodge demon-4Preview

דודג' דימון
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד