התהליך שעברה מאזדה 3 מאז הגיעה ארצה לראשונה בראשית שנות ה-2000 הוא דוגמה מאלפת למהפכה בטעם הקהל, וגם לשינויים שעברה מאזדה כיצרנית. היא התחילה את דרכה מכונית משפחתית יפנית טיפוסית, מתחרה לקורולה ושות’ עם קצת יותר אופי ויכולת שיתאים לדור הייטקיסטים שלא רוצים עוד רכב ליסינג משפחתי אפור.
אך ככל שעברו השנים והדורות מאזדה שמרה על ה-DNA, אך נאלצה להתמודד עם הפופולאריות הגואה של רכבי הקרוסאובר. כך מצאה את עצמה מאזדה 3 משמשת כאופציה היותר אנינה וייחודית בקטגוריה המצטמצמת, במקביל לגישה של מאזדה להפוך ולמצב את קו המוצרים שלה ליותר יוקרתי, כשהיא מתרחקת מהגדרתה כרבת מכר בעשיריה הראשונה של הדגמים הנמכרים בישראל.
תקינת זיהום אוויר אירופאית מחמירה יותר אילצה את היבואן המקומי להביא השנה את מאזדה 3 במפרט אמריקאי עם מנועי 2.5 ליטר, עם או בלי טורבו, ובכך לדחוף אותה עוד יותר מעלה. אופציה יקרה יותר משמעותית מהאלנטרה והאוקטביה, אבל עם ביצועים עדיפים. בעיקר בגרסת הטורבו שעם הנעה כפולה ו-6.5 שניות מ-0 ל-100 פתאום הופכת על הנייר לסוג של משפחתית ספורטיבית בהישג יד. האמנם?
שינויים ותוספות
מאזדה 3 היא לא מכונית צעירה. הדור הנוכחי שלה הוצג ב-2019 והשינויים אותם עברה עד כה מינוריים בלבד. העיצוב נותר דומה למעט שבכה וחישוקים מושחרים לצד צמד פתחי פליטה מאחור. החזית המוכרת של מאזדה בשילוב קווי הגוף הנקיים עדין מצליחים לשכנע למרות הצבע הלבן. עדין מדובר במכונית הסדאן היותר נאה בסגמנט ההולך ומצטמצם שלה. מעבר לכך, זה אומר שכל אותן תכונות מוכרות נשמרו, לטוב ולרע. מרחב הפנים טוב מלפנים אבל רק סביר מאחור, בעיקר בגלל הגג הנמוך שמגביל את מרווח הראש ודורש כיפוף ביציאה.
הדיפון הרך דמוי העור ושילוב הצבעים הבהיר מקנים תחושה נעימה, אפילו פרימיומית במידת מה, למרות שיש עדין שימשו בפלסטיק פשוט עבור חלק מהמתגים ופלסטיק “שחור פיאנו” היה נחשב יוקרתי אולי לפני עשור. לוח המחוונים דיגיטלי למחצה, אך דל באפשרויות תצוגה ומידע ומסך המולטימדיה המזדקר ממעל קו לוח המכשירים הוא אינו מסך מגע והשליטה מתבצעת בממשק, שהגרפיקה שלו בסיסית למדי, באמצעות חוגה בין המושבים. דור המסכים ירגיש שהוא נסע אחורה בזמן, אבל לך תסביר לו שזה הרבה יותר בטיחותי. עם זאת היינו מעדיפים אם מאזדה היו מעניקים גישה מהירה יותר לביטול ההתרעות של חלק ממערכות הבטיחות.
אבל בואו ניגש לעניין. העיקר כאן זה המנוע. 2.5 ליטר מוגדש עם 227 כ”ס על הנייר באופן רשמי, ובפועל 250 כ”ס עם דלק באוקטן 95 המקובל אצלנו. הטורבו הראשון של מאזדה שמגיע לכאן בעל כורחו בגלל הגבלות התקינה האירופאית. ואולי כדאי לשלוח מכתב תודה לאיחוד, כי מדובר במנוע שאמנם לא תאב סל”ד אבל בשרני באופי וגם בצליל .תיבת ההילוכים היא בעלת יחסי העברה ארוכים יחסית ויחס העברה סופי קצר. זה אומר שבנסיעה מנהלתית המנוע נמצא בסל”ד נמוך יחסית כשהוא נסמך על המומנט השופע הזמין במלואו כבר ב-2,000 סל”ד.
במצבה הרגיל התיבה ממהרת להגיע להילוכים הגבוהים שהם הילוכי יתר, כך שישנה השתהות בתגובה הראשונית כאשר נדרשים לבצע עקיפה, אלא אם עוברים להשתמש במנופים שמאחורי גלגל ההגה. במצב ספורט התחושה כבר הרבה יותר נמרצת, גם כי התיבה דואגת להישאר רוב הזמן בהילוך הרביעי שהוא הילוך ישיר, וגם כיוון שהיא מתגלה כשותפה פעלתנית יותר ואפילו תוריד הילוכים בבלימה חזקה כדי לאפשר כוח זמין ביציאה מפניה. וכוח בהחלט יש ל-3 טורבו בכל מצב, עם תאוצות נחושות שמלוות בגרגור נעים מהמנוע ומערכת הפליטה. עם זאת, לפעלתנות יש מחיר בצריכת הדלק. גם בנסיעה לא מאומצת במיוחד הצריכה הממוצעת עומדת על פחות מ-10 ק”מ לליטר, ובנסיעה קצת יותר נמרצת נתון של 8 ק”מ לליטר הוא לא יוצא דופן. כך שבשילוב עם מיכל דלק צנוע של 48 ליטרים בלבד תתכוננו לבקר לא מעט בתחנת הדלק.
למרות המנוע המשודרג, מאזדה לא מגדירה את ה-3 טורבו כדגם ספורטיבי. זה אומר שמלבד ההנעה הכפולה אין כאן שדרוג למכלולים ההיקפיים שנועד להפוך אותה למתחרה במה שנשאר מקטגוריית המשפחתיות הספורטיביות. ועדין השלדה של מאזדה 3 היא אחת מהיותר מוצלחות בקטגוריה המשפחתית, עם כיול מעט קשיח שמספק ריסון טוב של המרכב על חשבון יכולת השיכוך במהירות נמוכות, והיגוי מדויק בעל משקל טוב. מערכת ההנעה הכפולה מספק אחזיה בעיקר ביציאה מהמקום ובכבישים חלקים.
תיאום ציפיות
מפתה לחשוב על מאזדה 3 טורבו כמשפחתית ספורטיבית במחיר יחסית נמוך. בטח לאור ההיצע הדל שמסביב. היא אמנם בעלת תיבה אוטומטית בלבד, אבל המנוע והביצועים בהחלט מצליחים לשייך אותה לז’אנר. זוהי מכונית שמספקת יכולת דינמית גבוהה במונחים של מכונית משפחתית, אבל חסרה את החדות והמהוקצעות הנדרשת עבור מכונית ספורטיבית באמת. אבל יאמר לזכותה שהיא לא מתיימרת לכך.
מחירה של מאזדה 3 טורבו מתחיל ב-195 אלף שקלים, ועומד על 210 אלף שקלים לרכב המבחן ברמת האבזור הגבוהה. בטריטוריית המחיר הזו יש שלל רכבי קרוסאובר חשמליים והיברידים ודגמי סדאן חשמליים טובים. כולם כנראה יתנו תמורה טובה יותר ברמה הפרקטית. אף אחד מהם לא יהיה מהנה לנהיגה כמו המאזדה כמכונית משפחתית, והאלטרנטיבה הקרובה היחידה ברמת הביצועים היא יונדאי אלנטרה N ההארדקוריסטית שתדרוש ויתורים בתחום הנוחות. כך במציאות שבה האופציות כל כך מצומצמות עבור נהג משפחתי חובב נהיגה, הבחירה הופכת להיות לא קשה במיוחד.
מאזדה 3 סדאן טורבו “פרימיום” – תעודת זהות
מנוע: 2,488 סמ”ק, טורבו-בנזין, הספק: 227 כ”ס ב-5,000 סל”ד, מומנט: 42.8 קג”מ ב-2,000 סל”ד, תמסורת: אוטומטית, 6 הילוכים. הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 272.5 ס”מ, משקל: 1,543 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות, מהירות מרבית: 215 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 11.5 ק”מ לליטר, מחיר: 210 אלף שקלים




