למרות הירידה בביקוש למכוניות חשמליות, המכירות הלא משכנעות של המקאן החשמלי והירידה הדרמטית ברווחים שמאלצת לחזור לפתח דגמי בעלי מנועי בנזין בפורשה לא מוותרים על החשמל. בחברה חשופים בימים אלו את הקאיין החשמלי, או קאיין אלקטריק בשמו הרשמי, שאמור להיות הצהרת כוונות טכנולוגית בפלח השוק של רכבי ה-SUV היוקרתיים. עם זאת בפורשה למדו את הלקח מהמקאן, וגרסאות הקאיין עם מנועי בנזין ופלאג-אין ימשיכו להימכר לצד הקאיין החשמלי.
למען הדיוק לא מדובר באמת בגרסאות, כי למרות השם פורשה קאיין אלקטריק הוא לא גרסה חשמלית לקאיין המוכר אלא דגם חדש לחלוטין המתבסס על פלטפורמת PPE שפותחה בשיתוף אאודי, ועליו בנוי גם המקאן החשמלי. העיצוב בבסיסו דומה לזה של הקאיין המוכר, אך זה החשמלי מציע מן הסתם חזית אטומה ואווירודינמית יותר, תפיחות בולטות בצמיד מכסה המנוע כדי לשדר קרבה רעיונית ל-911 וממדים גדולים מאלו של דגמי הבנזין – מה שבא לידי ביטוי בעיקר בבסיס הגלגלים שארוך יותר ב-13 ס”מ ואורך כללי של קצת יותר מחמישה מטרים.
השימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית אפשר לפורשה להטמיע כמה טכנולוגיות קצה בכל הקשור לז’אנר. טעינה אולטרה מהירה זה משהו נדרש, בטח ברמת המיצוב הגבוהה בה נמצא הקאיין ואכן הוא מציע טעינת DC מהירה בקצב של עד 400 קילוואט הודות לארכיטקטורת 800V. בנוסף ישנה מערכת בלימה רגנטיבית מתקדמת שלטענת פורשה היא בעלת יכולת אחזור אנרגיה ברמה של מכוניות פורמולה E.
אבל החידוש האמיתי והמהפכני אותה מביאה פורשה הוא בדמות אופציה להתאמה לטעינה אלחוטית. זו המתבצעת באמצעות מתקן מיוחד המיועד להיות מוצב ברצפת החניה הביתית כאשר חניה מעליו תאפשר לטעון את הקאיין אוטומטית ללא צורך להתחבר פיזית לרשת החשמל (שמן הסתם המטען האלחוטי מחובר עליה בעצמו). הטעינה במערכת האלחוטית מתאפשרת בקצב של עד 11 קילוואט.
יש גם דגש כמובן גם על אווירודינמיקה, כאשר קאיין אלקטריק מציע ספוילר אחורי אקטיבי הנשלף בעת הצורך ויכול לשמש גם כבלם אוויר. גרסת הטורבו הולכת צעד אחד נוסף קדימה וכוללת מדפים נשלפים מצידי הפגוש המיועדים “להחליק” את זרימת האוויר לאורך קצה המרכב התחתון. אלו עוזרים לקאיין להשיג מקדם גרר מרשים לרכבים מסוגו: 0.25CD.
אבל כל זה רק הקדמה למספרים המפוצצים שיש לקאיין אלקטריק להציג. בשלב ראשון פורשה קאיין אלקטריק יוצע בשתי גרסאות הנעה, שלשתיהן שני מנועים חשמליים והנעה כפולה בחלוקה משתנה. בגרסה הסטנדרטית יש לקאיין 408 כ”ס במצב רגיל ו-442 כ”ס במצב מתוגבר, עם זינוק ל-100 קמ”ש ב-4.8 שניות ומהירות מרבית של 230 קמ”ש. מעליה נמצאת גרסת ה”טורבו” שלה הספק של 857 כ”ס במצב רגיל ו-1,033 כ”ס במצב בוסט למשך 10 שניות בלבד. ואם זה לא מספיק, אז במצב שידור מהמקום מספקים המנועים יחד 1,156 כ”ס – נתון שהופך את פורשה קאיין אלקטריק לפורשה הסדרתית החזקה ביותר אי פעם. כל זה מתורגם אגב לתאוצה ל-100 קמ”ש ב-2.5 שניות. לשתי גרסאות ההנעה סוללת 113 קוט”ש, האמורה לספק על פי נתוני היצרן טווח נסיעה של 620-640 ק”מ בהתאם לדגם.
החגיגה הטכנולוגית ממשיכה גם למכלולי השלדה, כאשר שתי הגרסאות יצויידו במתלי אוויר אדפטיביים ובהיגוי אחורי. גרסת הטורבו מוסיפה כסטנדרט גם מערכת לחלוקת כוח וקטורית ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה הנשלט אלקטורנית, ומאפשר לקבל בתוספת תשלוםאת מערכת ה-Active Ride עם בולמי אוויר בעלי שני תאים שנלקחה מהפאנמארה E-Hybrid ומערכת בלימה משודרגת עם בלמים קרמיים.
עבור מי שהשתכנע מכל זה אז פורשה מאפשרת לבצע הזמנה של קאיין אלקטריק כבר כעת עם אספקות שצפויות להיעשות במהלך הרבעון הראשון של 2026. מחירו של הקאיין החשמלי בישראל יחל ב-כ-800 אלף שקלים לגרסה הסטנדרטית, שמחיר גרסת ה”טורבו” הכוחנית ישאיר לכם עודף מ-1.4 מיליון שקלים – לפני תוספות כמובן.


