קונצרן GAC הסיני חזר כידוע לפעול בישראל לאחרונה, ארבע שנים לאחר שהיה בין החלוצים להגיע לשוק הישראל במהלך שלא ממש צלח. הפעם הנחיתה של GAC בישראל היא חלק מהמהלך הגלובלי של החברה להיכנס לשוק האירופי עם דור מוצרים חדש ומודרני. את הקאמבק לשוק הישראלי עושה GAC בהדרגה תחת המותג איון (AION) עם ארבעה דגמים שונים, בהובלת איון V בעל העיצוב הלא שגרתי. מעליו מגיע גם איון HT שהוא הדגם הבכיר והיקר ביותר שתציע כרגע איון שפונה לפלח שוק גבוה יותר וניתן לראות בו כ”תואם טסלה מודל Y” של GAC.
איון HT מאמץ עיצוב וצללית שמזכירים מאוד את טסלה מודל Y לפני שעברה מתיחת פנים, אך בממדים הוא משחק בליגה אחת למעלה: אורכו 494 ס”מ ובסיס הגלגלים שלו עומד על 294 ס”מ, תוספת של 15 ו-6 ס”מ בהתאמה. דלתות השחף האחוריות שנמכרות בגרסה המשווקת בסין לא הגיעו לישראל, ואנו בהחלט מברכים על כך. איוןHT נמכר בישראל בגרסת הנעה אחת וברמת גימור אחת, שלה רשימת אבזור ארוכה כפי שנפרט בהמשך. גם האחריות המוצעת נדיבה, והיא עומדת על 8 שנים או 160,000 ק”מ על הרכב ו-8 שנים או 200,000 ק”מ על הסוללה. ויש גם את עניין המחיר. 183 אלף שקלים שהם הרבה פחות מודל Y ומלא מעט אלטרנטיבות סיניות בסגנון ובראשן אקספנג G6.
מסתכלים
האיון HT הוא כאמור קודם כל רכב גדול, כשהממדים הנדיבים גורמים לחישוקי ה-19 אינץ’ להיראות קטנים ביחס למרכב, מה שפוגע קצת בפרופורציות. החזית מסגירה מיד שמדובר ברכב חשמלי. העיצוב נקי, כאשר השבכה הקדמית צנועה וממוקמת בחלקו התחתון של הפגוש. מהצד מתקבל מראה קרוסאובר קופה בזכות קו גג המשתפל לאחור וחלון אחורי צר שמעניק מראה ספורטיבי, אך בהמשך נגלה כי הוא פוגם באופן משמעותי בשדה הראיה במראה המרכזית. המראה ה”נקי” שבחזית מקבל גיבוי נוסף באמצעות ידיות הדלתות שמוסלקות בתוך המרכב. בתחתית הדלתות פלסטיק שחור מבריק ופס דמוי אלומיניום מוברש שמוסיף מעט עניין. בחלק האחורי יחידות התאורה מחוברות ביניהן באמצעות פס דק, ובתחתית הפגוש דיפיוזר צנוע. באופן כללי לא מדובר בעיצוב נועז או ייחודי במיוחד. אפשר להגיד אפילו גנרי מידי.
כניסה לתא הנוסעים מגלה סביבת נהג מוקפדת מאוד. חומרים רכים, דיפוני עור סינתטי ותפירה עדינה שיוצרים תחושת פרימיום מפתיעה לטובה, בטח ברמת המחיר הזו. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי קטן שממוקם מעל גלגל ההגה, ובמרכז מסך מולטימדיה גדול שבאמצעותו מתבצעת כמעט כל פעולה: תפעול גג השמש, בקרת האקלים, המראות, ואפילו מצבי הנהיגה. זה שומר על מראה נקי ונטול פקדים, אבל פחות שימושי ופחות בטוח לשימוש בזמן נהיגה.
פרט למערכת המולטימדיה, שאינה תומכת בשפה העברית וזקוקה למתאם המסופק עם הרכב לטובת שיקוף אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, האבזור נדיב: מצלמות היקפיות, מושבים קדמיים המתכווננים באופן חשמלי שמציעים חימום, אוורור ומסאז’, גג שמש פנורמי גדול למדי, טעינה אלחוטית ועוד שלל מערכות בטיחות מתקדמות כמצופה בשנת 2025. בין המושבים הותקנה משענת יד רחבה ותא אחסון עמוק, שמפצה על היעדר תא כפפות. בנוסף, תא פתוח הותקן מתחת לקונסולה המרכזית ותא אחסון קטן נוסף נמצא משמאל להגה.
הקו היוקרתי ממשיך גם בסביבת המושב האחורי, שם איכות החומרים זהה לזו שבחזית. המרווח לראש ולרגליים לא פחות ממצוין, ויש גם פתחי מיזוג, שקע טעינה, משענת יד, הדום לרגליים בגב מושב הנוסע ומגש שימושי בגב מושב הנהג. קחו בחשבון שיש סיכוי שהילדים יריבו באיזה צד כל אחד ישב.
תא המטען נפתח ונסגר באופן חשמלי, כאשר למרות צללית הקופה, דלת תא המטען נפתחת יחד עם השמשה ומייצרת פתח הטענה שימושי למדי. בצד ימין של תא המטען נמצא תא צדדי, ומתחת לרצפה תא אחסון גדול למדי לצד ערכת הניפוח. נפח האחסון הכולל מכובד: 670 ליטר ללא קיפול מושבים, ו-1,802 ליטר במידה ותקפלו אותם. אם זה לא מספיק, בחזית תמצאו תא מטען נוסף בנפח 70 ליטר.
נוהגים
איוןHT מצויד במנוע חשמלי אחורי המפיק245 כ”ס ו-31.5 קג”מ, שמספקים ביצועים נאים בהחלט. ההנעה האחורית תורמת לאחיזת כביש מצוינת בזינוקים ולתחושת “דחיפה” טבעית, נכונה ונעימה תחת עומס במהירויות נמוכות. בטח ביחס לרכבים חשמליים אחרים עליהם נהגנו לאחרונה שיש להם הנעה קדמית שאינה מסוגלת להוריד את כוח המנוע החשמלי שמתפרץ לכביש במהירויות נמוכות. את התאוצה ל-100 משלים ה-HT ב-7.1 שניות על פי היצרן נתון שנראה ריאלי. את האנרגיה מקבל המנוע מסוללה בקיבולת 72.7 קוט”ש, שמסוגלת לספק, על פי הצהרת היצרן, טווח נסיעה של 445 ק”מ. מנגד, הזמן שיידרש למילוי הסוללה סביר: 28 דקות מ-30% ל-80% באמצעות טעינה מהירה של עד 160 קוט”ש. עוד רשמנו לטובה את בידוד הרעשים, גם במהירויות גבוהות השקט בתא הנוסעים נשמר.
בכבישים המפותלים נחשף הפיל שבחדר, תרתי משמע, המשקל. איון HT שוקל כ-2.2 טון, וללא מתלים אדפטיביים המשמעות היא פשרה בלתי נמנעת בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש. מהנדסי איון בחרו באופן מובן בנוחות, והבחירה הזו ניכרת. המתלים הרכים, מטפלים היטב במהמורות, ורק בפסי האטה משמעותיים במהירות גבוהה מידי מתקבלת חבטה קלה מאחור. התוצאה היא נוחות נסיעה גבוהה בעיר ובכבישים הבין עירוניים. ההתנהגות הדינמית, מנגד, פחות חדה. ההיגוי מדויק, אבל המרכב רוכן בפניות והתחושה אינה מעודדת נהיגה ספורטיבית, שהיא ככל הנראה לא ממש רלוונטית לרוכשים הפוטנציאליים. במבחן המציאות, הטווח הריאלי עומד על כ-400 ק”מ, נתון סביר בהחלט ביחס לביצועים ולממדים.
אלטרנטיבה
בשוק הישראלי הרווי ברכבים חשמליים מהמזרח מביא איון HT איכות חומרים גבוהה, אבזור עשיר, מרווח פנימי נדיב ואחריות ל-8 שנים שאמורה לספק שקט נפשי. לחובתו רשמנו את מערכת המולטימדיה המציגה ממשק פחות אינטואיטיבי, טווח נסיעה סביר בלבד וראות מצומצמת למדי לאחור. למרות החסרונות, אם משקללים לתוך המשוואה הזו את המחיר, 183 אלף שקלים, מדובר בתמורה טובה, בטח עבור מי שרוצה טסלה מודל Y אבל לא יכול להרשות לעצמו.
איון HT – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 245 כ”ס, מומנט:24.5 קג”מ, תמסורת: ישירה, בסיס גלגלים: 293.5 ס”מ, משקל: 2,155 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 87.1 שניות, מהירות מרבית: 183 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 18.8 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 183 אלף שקלים


















