בעשור האחרון שבו תעשיית הרכב רצה במהירות לפיתוח טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות ומחושמלות, מאזדה נותרה מעט מאחור. כיוון שמדובר בחברה קטנה עם משאבים מוגבלים, הימרו במאזדה על המשך פיתוח מנועי בעירה פנימית ואפילו השקעה מחדש במנוע הרוטורי המזוהה איתה, כשהתחום החשמלי היה בעיקר נספח איזוטרי כפי שהראתה ה-MX-30 המוזרה שלא האריכה ימים וטווח.
הצורך לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים, שאילץ אותה להפסיק למכור דגמים פופולאריים באירופה (בהם גרסת ה-2.0 של המיאטה ומאזדה 3 ומאזדה 2), מה שהביא את מאזדה לחשב מסלול מחדש. במאזדה הבינו שהם לא יכולים להסתמך רק על רכישת טכנולוגיה היברידית מטויוטה או התבססות על פלטפורמות חשמליות סיניות (כפי שראינו בשיתוף הפעולה עם צ’אנגן שתייצר עבורה את ה-EZ-6). תוכניות הפיתוח של מאזדה לשנים הקרובות נחשפו אתמול באירוע לעיתונאים, וכמו תמיד גם הפעם למאזדה יש דרך משלה ומעט שונה מכלל התעשיה.
מההיבט החשמלי, הבשורה של מאזדה ברמה הגלובלית היא שב-2030 מ-25% עד 40% ממכירות החברה יהיו של דגמים חשמליים מלאים, בהתאם לשוק היעד. הדרך לשם לא תתבסס רק על שיתוף פעולה ביצור דגמים על בסיס פלטפורמות של צ’אנגן, שתוליד בקרוב דגם שני שיהיה קרוסאובר חשמלי. עד שנת 2027 צפויה מאזדה להציג פלטפורמה חשמלית מודולארית ייעודית בפיתוח עצמאי, תוך שיתוף פעולה עם חברות חיצוניות בפיתוח סוללות. בשלב השלישי של התוכנית שיחל ב-2028 תציג מאזדה מגוון דגמים על בסיס הפלטפורמה החדשה, לצד שני דגמים נוספים שייוצרו בשיתוף פעולה עם יצרניות רכב אחרות.
לצד פיתוח הטכנולוגיה החשמלית צפויה מאזדה לעבור בהדרגה לדור חדש של מנועי בעירה פנימית הנקראים Skyactiv Z. מדובר למעשה במנועים הנושאים את הטכנולוגית יעילות הבעירה הגבוהה המושגת על ידי שילוב של אלמנטים ממנועי דיזל כמו יחס דחיסה גבוה והזרקה ישירה בלחץ גבוה, שלב מתקדם יותר של רעיונות הקיימים במנועי ה-Skyactive X המוכרים מדגמי מאזדה הנוכחיים.
המנועים יצוידו במערכת Spark Controlled Compression Ignition המאפשרת למנוע לבצע את הצתת התערובת על ידי מצת כמקובל במנועי בנזין או על ידי דחיסה בלחץ גבוה כמו במנועי דיזל.
על פי הבטחת מאזדה מנועים אלו יוכלו לעמוד בתקני זיהום האוויר המחמירים בהם תקן יורו 7 ועדין לשמור על רמת הספקים המוכרת כיום בשילוב צריכת דלק משופרת. המנוע הראשון בסדרה יהיה מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר שיוצע במספר ואריציות הספק כאשר הוא צפוי להיות משולב עם מערכת תגבור היברידי קל. המנוע החדש יערוך בכורה עד סוף שנת 2027 בדור החדש של מאזדה CX-5. בהמשך הדרך תיושם הטכנולוגיה גם במנועי שישה צילינדרים עבור הדגמים הגדולים של החברה כמו ה-CX-90.
במקביל עובדת מאזדה על פיתוח טכנולוגיית הנעה היברידית (HEV) עצמאית, ללא תלות או קשר למערכת ההיברידית של טויוטה אותה ניתן למצוא כיום ב-CX-50. המערכת תגיע בתחילה לדגמים נבחרים של מאזדה, כאשר החל משנת 2028 צפןי כל דגם שאינו חשמלי מלא של החברה להציע גם אופציה היברידית. לקינוח, גם מנוע הואנקל לא נזנח, ובמאזדה התחייבו להמשיך ולפתח אותו כאשר הוא ישמש כמנוע מאריך טווח עבור דגמים חשמליים, כפי שהוצג ב-MX-30. ככל הנראה המנוע הרוטורי מאריך הטווח ישמש בגרסה הסדרתית של האיקוניק SP שנחשפה כקונספט בסוף שנת 2023.