שנת 2024 לא הייתה שנה מוצלחת במיוחד עבור מרצדס, כאשר לצד ירידה של כ-3% במכירות הכלליות מכירות הדגמים החשמליים שלה צנחו בכמעט 23%. המצב הוביל את מרצדס לחשב מסלול מחדש ולהציג תכנית אסטרטגית חדשה לשנים הקרובות, הכוללת דגמים חשמליים חדשים אך הפעם בנפחד ממשפחת ה-EQ. את הדרך בה תצעד מרצדס בשנים הקרובות אמורה להוביל דווקא אחת המכוניות העממיות בהיצע שלה, סדרת ה-CLA החדשה שמציגה כיוון חדש עיצובית וטכנולוגית עבור יצרנית היוקרה משטוטגארט.
עיצובית מרצדס CLA החדשה מתאפיינת בקווים זורמים ורכים, המשך של קו העיצבו הנוכחי של החברה, כאשר במקרה של ה-CLA מודגש קו חלונות הצד הגבוה וגו הגג המשתפל היוצר מראה של יותר פאסטבק מאשר סדאן. החידוש העיקרי שיגיע לכל דגמי הדור החדש של מרצדב הוא בחזית שבה פס לד רובי מקשר בחלקה העליון של החזית בין שתי יחידות התוארה הכוללות בתוכן אלמנטים בצורת הכוכב המשולש המזוהה עם מצרדס. השבכה המעוגלת ירדה קומה ומהווה גם חלק מהפגוש, כאשר בדגמים החשמליים היא תכלול חיפוי עטום עם כוכבים משולשים ומוארים בתוכה. גימיק מיותר בהתחשב בקווי הגוף הנאים של המכונית. במרצדס מתגאים שבגרסאות החשמליות ישנו מקדם גרר של 0.21 CD בלבד.
תא הנוסעים חדש לחלוטין משלב תפישה עיצובית חדשה שבה לרוחב הקוקפיט ישנו פאנל אחיד שבו משולבים מסכי לוח המחוונים, מסך המולטימדיה הגדול ובהתאם לרמת הגימור גם מסך נוסף לנוסע מלפנים. פתחי המיזוג המרכזיים ירדו גומה ומתחברים עם הקונסולה המרכזית הצפה בין המושבים שכוללת מספק מתגים חיוניים, מחזיקי כוסות ולא מעבר לכך. מערכת המולטימדיה משלבת את ממשק ה-MUBX החדש והעדכני.
מה שמעניין לא פחות הוא מה שמתחת לעיצוב של ה-CLA. הפלטפורמה עליה המתבססת היא פלטפורמה מודולארית המותאמת למנוע בעירה פנימית ולהנעה חשמלית מלאה, כאשר בניגוד לעבר הגם הגרסה החשמלית תמותג כ-CLA, אך עם טכנולוגיית EQ כהגדרתה של מרצדס. ה-CLA היא אמנם דגם הסדאן הצנוע בהיררכיה של מרצדס, אבל בדור החדש הוא כבר לא ממש קומפקטי. הפלטפורמה החדשה מאפשרת למרצדס CLA להציע בסיס גלגלים נדיב של 279 ס”מ, תוספת של 7 ס”מ, מה שאמור לפתור את אחת מנקודות התורפה של הדורות הקודמים והיא המרווח במושב האחורי. האורך הכולל צמח ב-4 ס”מ ל-472 ס”מ בסך הכל, וזה רק 3 ס”מ פחות מאשר ה-C קלאס.
מרצדס CLA החדשה היא הזדמנות עבור מרצדס להציג מנוע ארבע צילינדרים חדש שיגיע בשנים הקרובות למגוון גדול של דגמי החברה. מדובר במנוע בנפח 1.5 ליטר עם מגדש טורבו ומערכת סיוע היברידי 48V. המנוע פועל בשיטת “מחזור מילר” עם יחס דחיסה גבוה של 12:1, כאשר הוא מחובר לתיבת הילוכים כפולת מצמדים חדשה בעלת שמונה יחסי העברה. המערכת ההיברידית נתמכת בסוללה בעלת קיבלות של 1.3 קוט”ש הנטענת מאחזור אנרגיית הבלימה, כאשר היא מסוגלת להניעה את המכונית על חשמל בלבד בזמן שיוט למרחקים קצרים ועד למהירות של 100 קמ”ש. נכון לעתה במרצדס לא מפרסמים נתוני הספק וביצועים של גרסאות הבנזין.
באגף החשמלי מרצדס CLA החדשה תוצע בשלב ראשון בשתי גרסאות הנעה. לגרסה הראשונה (CLA250+) מנוע חשמלי אחורי בהספק של 268 כ”ס ו-34.2 קג”מ המאפשרים לה להאיץ ל-100 קמ”ש ב-6.7 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 210 קמ”ש. לגרסה השניה (CLA350 4MATIC) מנוע חשמלי נוסף מלפנים בהספק של 107 כ”ס, מה שיוצא הספק משולב של 349 כ”ס ו-52.5 קג”מ, מה שמקצר את התאוצה ל-100 ל-4.9 שניות כשהמהירות המרבית המוגבלת אלקטרונית נותרת זהה.
חידוש מעניין במערכת ההנעה החשמלית החדשה של מרצדס CLA הוא תיבת הילוכים המותקנת על הסרן האחורי. בניגוד לרוב המכוניות בעלות ההנעה החשמלית שלהן הנעה ישירה ביחד העברה יחיד וישיר או עם מנגנון הפחתה, מרצדס בחרה לצייד את ה-CLA בתיבת הילוכים בעלת שני יחסי העברה המותקנת על הסרן האחורי. להילוך הראשון יחס של 11:1 לטובת תאוצות מהירות ולהילוך השני יחס של 5:1 לטובת צריכת אנרגיה משופרת ואיתו ניתן גם להגיע למהירות המרבית של המכונית. נקודת ההחלפה בין ההילוכים נקבעת על ידי מחשב הניהול של המכונית בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, כך שלמשל במצב ספורט ההילוך הראשון יהיה בשימוש עד מהירות גבוה יחסית כדי להעצים את התאוצות.
שתי הגרסאות מצוידות בסוללה בקיבולת של 85 קוט”ש, שלטענת מרצדס היא בעלת צפיפות אנרגיה גבוהה ב-20% לעומת סוללות הדור הקודם. זה מאפשר לה להצהיר על טווח נסיעה שבין 694 ל-792 ק”מ בגרסת ההנעה הקדמית ו-672 עד 771 ק”מ בגרסת ההנעה הכפולה. בעתיד צפיה גרסת ההנעה האחורית לקבל גרסה בעלת סוללה קטנה יותר בעלת קיבולת של 58 קוט”ש. ארכיטקטורת 800V המאפשרת טעינת DC מהירה בקצב של עד 320 קילוואט בהתאם לגרסה, מה שאמור להעניק 325 ק”מ בטעינה של 10 דקות בעמדות המתאימות.