אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
סיבוב פרידה אאודי TT: סוגרת (ת)קופה
ראשי » מגזין » סיבוב פרידה אאודי TT: סוגרת (ת)קופה
אאודי TT

סיבוב פרידה אאודי TT: סוגרת (ת)קופה

אחרי רבע מאה, אאודי TT יורדת מפס הייצור והופכת לעוד פרק בדפי ההיסטוריה. על הדרך היא מורידה את המסך על עידן מכוניות הקופה הקטנות בתעשיית הרכב

אופיר דואק 28/06/2024 צלם: אופיר דואק

מומחי עיצוב יספרו לכם שאחת הדרכים להעריך עיצוב טוב הוא לבחון אותו בראי הזמן. כלל אצבע הוא שעיצובים שנראים חדשניים וייחודיים כיום, הופכים למיושנים או מצועצעים עם הזמן. הדבר נכון במיוחד בתעשיית הרכב, בה הלקוחות צמאים לחידושים ויצרניות הרכב משתדלות לספק להם אותם, כאשר בשנים האחרונות הן מותחות את גבול הטעם הטוב בין אופנתי ונכון למוגזם וגרוטסקי. בסופו של דבר, אם נסתכל על המכוניות הקלאסיות הנחשקות בעולם נגלה שלעיצוב יש חלק מכריע בהפיכתן לכאלו, ולא מעט מהן נראות רעננות גם אחרי עשרות שנים.

ההנחות הללו מקבלות ביטוי כשמביטים על אאודי TT המקורית. קצת קשה להאמין שעברה כבר רבע מאה מאז הופיעה לראשונה אאודי TT והציגה מראה המשלב קווים מעוגלים קלאסיים וחיתוכים שנראו עתידניים רגע לפני פרוץ המילניום החדש. המראה של ה-TT היה סנסציוני כאשר היא הוצגה לראשונה כקונספט בשנת 1994, ונשמר ללא שינויים מהותיים גם בדגם הסדרתי שהופיע 4 שנים לאחר מכן.

בזמן אמת היה אפשר להגיד במידת מה שהוא שנוי במחלוקת. לא כל אחד התחבר למראה הראוותני שנראה שונה לא רק מכל מכונית קופה שבסביבה, אלא גם מכל מכונית שיצרה אאודי עד אותה עת. המלעיזים ראו בה מלוקקת ונוטה ל”עיצוב יתר” עם דמיון מוגזם לחיפושית החדשה. אלא שדווקא 25 שנים אחרי מצליחה ה-TT המקורית לא רק שלא להיראות מיושנת, אלא עדכנית, נקיה ואפילו סולידית ביחס לעיצובים של תעשיית הרכב בשנים האחרונות כשרק החישוקים בקוטר 16 אינץ’ מסגירים שהיא שייכת לעידן אחר. אחרי 25 שנה אאודי TT המקורית עדין לא יכולה להיכנס להגדרה כקלאסית כי היא צעירה מידי, אבל העיצוב המוצלח שלה בהחלט בדרך לשם.

ישן מול חדש באוברדרייב:
סוד הדברים הפשוטים: פיג’ו 106 ראלי פוגשת את אבארט 595 נובולארי
על נוסטלגיה ומינימליזם: מיני קופר JCW פוגשת מיני קופר משוחזרת 

:



פגישת מחזור
התחושה הזו מתעצמת כאשר מפגישים את ה-TT המקורית עם זו הנוכחית. מפגש מתבקש שהוא גם פרידה ממכונית הקופה הקומפקטית של אאודי שירדה סופית מפס הייצור בהונגריה לפני מספר חודשים. 16 שנים מפרידות בין ה-TT המקורית לבין הדור השלישי המופיע לפניכם. באאודי השכילו לשמר את קווי העיצוב הבסיסיים של ה-TT הבאים לידי ביטוי בראש ובראשונה בצללית עם קו החלונות הצד הגבוה והגג המתעגל לאחור בצורת טיפה, אך גם בבתי הגלגלים המעוגלים והמובלטים, מכסה המנוע שמסוכך על הכנפיים הקדמיות ופרטים קטנים כמו יחידות התאורה האחוריות, צמד המפלטים העגולים ופתח התדלוק המוכסף.

ה-TT הנוכחית כמעט בת 10 אבל גם עליה סימני הגיל לא ניכרים. היא עדין מסובבת ראשים אבל רחוקה מלהיות צעקנית אפילו שהיא הרבה יותר מוחצנת מהעיצובים של דגמי אאודי. אלא שמפגש הדורות הזה הוא הרבה יותר סמלי מאשר פרידה מה-TT עצמה. במידה רבה ועצובה, סוף דרכה של אאודי TT מסמל גם את גוויעתה הסופית של קטגוריית מכוניות הקופה הקומפקטיות.

כמו לא מעט מונחים בעולם הרכב, גם ההגדרה “קופה” הגיעה לעולם הרכב מעידן כרכרות הנוסעים. בתוך ההגדרה הקלאסית של מכונית כקופה ישנן עוד כמה תתי נישות, אך המשותף לכולן הוא קו גג נמוך הנחתך בחלקו האחורי ושתי דלתות. מאחור יותר ההגדרה התחילה להתרחב ולהיות גמישה יותר כמיטב הדמיון של אנשי השיווק. עם מכוניות סדאן-קופה עוד היה אפשר להשלים כי רובן (כמו מרצדס CLS) היו יפות מספיק כדי שנסלח להן. כיום כאשר כל קרוסאובר גנרי מתהדר בהגדרה “קופה” בניסיון לשדר תדמית ספורטיבית עם תנוחת ישיבה גבוהה ההגדרה “קופה” הפכה להיות ריקה מתוכן. באופן מעניין, הירידה במכירות של מכוניות קופה התרחשה במקביל לפריחתם של רכבי ה-SUV והקרוסאובר.




מכוניות קופה כמו ה-TT נרכשות קודם כל בגלל המראה. האתגר של מעצבי מכוניות קופה הוא תמיד לגרות את העין, כאשר לטובתם באה לסייע ההעדפה של הנראות על גבי הפרקטיקה. אמנם בהיסטוריה ישנן לא מעט מכוניות קופה משעממות למראה, לרוב על בסיס דגמים קיימים, אבל אף מעצב של מכונית קופה ספורטיבית לא שם בראש סדר העדיפויות פרטים שוליים כמו גישה למושב האחורי, מרווח ראש או גישה לתא המטען על חשבון האפקט ויזואלי של היצירה שלו. בדור האחרון סדר העדיפויות של רוכשי המכוניות השתנה. מקדם המגניבות עבר ממכוניות ש”יושבות” נמוך לכאלו שמתנשאות לגובה וגורמות לבעליהן להאמין שהם משדרים לסביבה שהם הרפתקנים בעלי תרבות פנאי עשירה. למרבה הצער, במציאות שכזו למכוניות כמו אאודי TT שדורשות ממך להתכופף בכניסה, בעלות מושב אחורי פאתטי ותא מטען תאורטי אין באמת סיכוי.

כל זה קורה לאחר שהפופולאריות של מכוניות הקופה הלכה וגדלה לאורך השנים והגיעה לשיא בשנות ה-90, אז לא הייתה כמעט יצרנית רכב שלא הציע לפחות מכונית קופה ייעודית או גרסת קופה אחת בהיצע הדגמים שלה. השנים הללו היו שירת הברבור של מכוניות הקופה. בדיעבד, אאודי TT שהגיעה לראשונה לאולמות התצוגה בשלהי 1998 באה בדיוק בזמן כדי לקחת חלק במסיבת הסיום, והצליחה להישאר בסביבה כדי לכבות את האור באולם הנשפים.





בדרך שלה
אאודי TT המשיכה את מסורת מכוניות הקופה של אאודי, אבל באופן מעט שונה. היא באה להחליף את אאודי קופה שהייתה מכונית קופה של אאודי מאז תחילת שנות ה-80 ונבנתה על בסיס אאודי 80, כאשר הדור הראשון שימש בסיס לאאודי קוואטרו המהוללת. ה-TT נולדה כחלק מהמהלך של אאודי לפנות לקהל צעיר ואופנתי, מה שהחל עם הדור הראשון של ה-A3. באאודי לא רצו עוד גרסת קופה לדגם קיים אלא דגם ייעודי שעומד בפני עצמו גם עיצובית, על העיצוב היו חתומים פרימן תומס ופיטר שרייר, מי שלימים יהפוך לאחד ממעצבי הרכב הבולטים בתעשייה. לצד ה-TT קופה עבדו באאודי גם על גרסת רודסטר דו-מושבית שהופיעה בשנת 1999 ונועדה להיות התשובה המסוגננת שלהם לגל הרודסטרים שהולידה המיאטה ול-Z3 של ב.מ.וו.

ה-TT הייתה קטנה בשתי מידות מאאודי קופה אותה חליפה. הבחירה בפלטפורמת הדור הרביעי של פולקסווגן גולף הייתה צעד מתבקש כדי להוזיל עלויות ולהפוך את ה-TT לנגישה, אבל מלכתחילה אילצה לבצע פשרות בכל הקשור להגדרות הספורטיביות כאשר הגרסאות הסטנדרטיות אמנם קיבלו את המנוע של הגולף GTI, אבל גם הסתפקו בהנעה קדמית. באאודי הציעו גרסת “קוואטרו” עם מנוע מחוזק והנעה כפולה המבוססת על מצמד האלדקס המשלב את הגלגלים האחוריים לפי הצורך – לא הקוואטרו הקלאסית שהביא לאאודי תהילה במרוצי הראלי.




למרות זאת התוצאה הסופית הייתה מכונית קופה 2+2 קטנה וזריזה, עם אורך של קצת יותר מ-4 מטרים וכנראה בעלת פוטנציאל הנאה גדול מכפי שידוע לנו. זמן קצר לאחר תחילת השיווק בעקבות מספר תאונות שאירעו במהירויות גבוהות ביצעה אאודי ריקול ומקצה שיפורים מזורז שכלל הוספת מערכת בקרת יציבות, שינויי מתלים וספויילר אחורי לשיפור כוח ההצמדה שדאגו שהזנב החטוב של ה-TT לא יגלה עצמאות יתר. השינויים הללו שנועדו לרסן את המכונית יחד עם העיצוב המושקע לפרטי פרטים קיבעו אצל רבים את מעמדה של ה-TT כאביזר אופנה ולא כמכונת נהיגה לאו דווקא בצדק. מנוע ה-20VT הגמיש סיפק ביצועים מצוינים לתקופה והתגלה כבסיס מוצלח לשיפורים, כשתיבת הילוכים ידנית שהייתה ברירת המחדל עד שנת 2003.

עם השנים אאודי TT התמקמה בנישה שלה בין GTI פחות פרקטית בעיצוב מסוגנן לבין מכונית GT קטנה. עם השנים נשארה ה-TT נאמנה למתכון הבסיסי. היא הפכה מהירה יותר, חזקה יותר ורהוטה יותר, אבל מצד שני גם איכותית וכבדה יותר. ובכל זאת, מעולם לא ניסתה לשבור את הכלים וללכת אל הקיצון מה שבסופו של דבר מיישר קו עם כך של מכונית ספורטיבית לא חייבת להיות מכונית קופה, ולא כל מכונית קופה חייבת להיות ספורטיבית. מכונית קופה שאפשר לחיות איתה ביום יום (בהנחה שאתם לא גבוהים מידי).

Audi TT final 11Audi TT final 11Preview
Audi TT final 22Audi TT final 22Preview
Audi TT final 26Audi TT final 26Preview
Audi TT final 02Audi TT final 02Preview
Audi TT final 03Audi TT final 03Preview
Audi TT final 10Audi TT final 10Preview
Audi TT final 06Audi TT final 06Preview
Audi TT final 07Audi TT final 07Preview
Audi TT final 04Audi TT final 04Preview
Audi TT final 05Audi TT final 05Preview
Audi TT final 19Audi TT final 19Preview
Audi TT final 31Audi TT final 31Preview
Audi TT final 30Audi TT final 30Preview
Audi TT final 32Audi TT final 32Preview
Audi TT final 34Audi TT final 34Preview
Audi TT final 33Audi TT final 33Preview
Audi TT final 35Audi TT final 35Preview
Audi TT final 36Audi TT final 36Preview
Audi TT final 24Audi TT final 24Preview
Audi TT final 25Audi TT final 25Preview
Audi TT final 21Audi TT final 21Preview
Audi TT final 23Audi TT final 23Preview
Audi TT final 37Audi TT final 37Preview


טקס סיום
באופן אבסולטי אאודי TT זכתה להצלחה לא רעה עם 662,762 יחידות שנבנו במהלך השנים, זאת כאמור כאשר מכוניות קופה כבר איבדו מזוהרן. אלא שהדעיכה במכירות ב-5 השנים האחרונות למרות מיעוט של מתחרות ישירות הבהירה לאאודי שאין סיבה הגיונית לייצר לה מחליפה. בסוף חודש נובמבר ירדה מפס הייצור בהונגריה אאודי TT האחרונה בהחלט. המכונית משנת 2024 שבתמונות היא מהאחרונות שייוצרו והתגלגלה ארצה.

אאודי TT מעולם לא הייתה הבחירה הראשונה של חובבי ההגה ההארדקוריסטים (אלא אם הם יכלו להרשות לעצמם את גרסת ה-RS שהיא אופרה אחרת). אבל דווקא עכשיו, דווקא בגרסת הבסיס שלה ה-TT נראית מכונית כל כך נכונה, כל כך שלמה ולעזאזל הפשרות שהיא דורשת ברמה הפרקטית. בחיים האמיתיים אתה לא באמת צריך מכונית שמאיצה ל-100 קמ”ש ב-3.5 שניות כמו שאתה לא באמת צריך מכונית שמקיפה את נורבורגרינג בפחות מ-8 דקות. אבל מכונית קופה מסוגננת, זריזה ואלגנטית כמו ה-TT היא בדיוק מה שצריך לגרום לך להרגיש טוב עם עצמך במשבר גיל ה-40 בלי להקריב את הירושה של הילדים.

תודה לאודי ושגיא שנידברו את צמד ה-TT היפיפיות שלהם לצילומי הכתבה


אאודי TT 40TFSI – תעודת זהות
מנוע: 1,984 סמ”ק, 4 צילינדרים טורבו-בנזין, הספק: 197 כ”ס ב-6,600-4,400 סל”ד, מומנט: 32.7 קג”מ ב-1,500-4,300 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 250.5 ס”מ, משקל: 1,280 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.6 שניות, מהירות מרבית: 246 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.7 ק”מ לליטר, מחיר: 320 אלף שקלים

אאודי TT 20VT – תעודת זהות
מנוע: 1,781 סמ”ק, 4 צילינדרים טורבו-בנזין, הספק: 180 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 24 קג”מ ב-1,950 סל”ד, תמסורת: ידנית, 5 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 244 ס”מ, משקל: 1,280 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.8 שניות, מהירות מרבית: 228 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 12.3 ק”מ לליטר, מחיר (בשנת 1999): 220 אלף שקלים

Audi TT final 18Audi TT final 18Preview
Audi TT final 29Audi TT final 29Preview
Audi TT final 28Audi TT final 28Preview
Audi TT final 27Audi TT final 27Preview
Audi TT final 26Audi TT final 26Preview
Audi TT final 20Audi TT final 20Preview
אאודי TTאאודי TTPreview
Audi TT final 15Audi TT final 15Preview
Audi TT final 17Audi TT final 17Preview
Audi TT final 12Audi TT final 12Preview
Audi TT final 11Audi TT final 11Preview
Audi TT final 09Audi TT final 09Preview
Audi TT final 13Audi TT final 13Preview
Audi TT final 08Audi TT final 08Preview
Audi TT final 16Audi TT final 16Preview

TT TT קוואטרו אאודי אאודי TT אאודי TT קוואטרו אאודי TT קופה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד