שמות של סדנאות שיפורים וביצועים הפכו למקדם מכירות הכרחי בשוק היוקרה. אין כמעט יצרן פרימיום מוכר שלא מחזיק חטיבה ספורטיבית המייצרת עבורו דגמי ביצועים על בסיס דגמים קיימים שמתמקמים בפסגת ההיצע גם מבחינת נחשקות, ומהווים לרוב גם הצהרת יכולת טכנולוגית. אלא שלא כולם יכולים להרשות לעצמם או צריכים את הביצועים של AMG או M. לכן היצרניות ישמחו להציע לכם חבילות ממותגות של חטיבות הביצועים שיעניקו את המראה הנכון לגרסאות הסטנדרטיות, ושיגרמו לרוב האנשים לחשוב שרכשתם את הדבר האמיתי (עד שתפתחו את מכסה המנוע או תזנקו ברמזור).
בעידן ההנעה החשמלית, שלכל קרוסאובר משפחתי יש מאות כוחות סוס ותאוצות של מכונית על, אפשר לתהות על הצורך במיתוג ספורטיבי ונחיצותו. סמארט #1 בראבוס ממחישה זאת היטב. סמארט #1 כידוע היא הדגם הראשון של סמארט בגלגולה החדש כמיזם משותף בין ג’ילי למרצדס. ג’ילי מייצרת את הסמארט בסין על בסיס פלטפורמה המשותפת גם לוולוו וזיקר, מרצדס מצידה אחראית על העיצוב והמיתוג שיתאים לקהל אירופאי צעיר.
בהתאם לכך, השידוך לבראבוס היה טבעי. בראבוס כידוע מתמחה מזה עשרות שנים בשיפורים של דגמי מרצדס, ואפילו יצרה גרסאות מחוזקות משלה לסמארט הדו-מושבית מהדור הראשון ולסמארט קופה/רודסטר. מצד אחד שם נחשק שמקדם תדמית, מצד שני עוד חשיפה ומזומנים לסדנה המפוארת. השם בראבוס הוצמד לגרסה החזקה של סמארט #1, והוא לבטח יקרוץ לקהל האירופאי יותר מאשר השם “קריפטון” המוצמד לגרסה המקבילה של זיקר X. אבל האם סמארט בראבוס הוא קרוסאובר שהוא לא רק מהיר, אלא גם ספורטיבי בהתאם?
ירידה לפרטים
כפי שהוזכר, לסמארט #1 יש שתי אחיות: וולוו EX30 וזיקר X. הפלטפורמה הזהה לשלושתן מכתיבה מכלולי הנעה זהים לכל שלושת הגרסאות החזקות: שילוב של מנוע חשמלי אחורי המספק 272 כ”ס ומנוע חשמלי נוסף מלפנים בהספק של 154 כ”ס המייצרים יחד הנעה כפולה. בהחלט מעורר חשק, אבל כדי לתאם ציפיות צריך לשים את הדברים על השולחן כבר כעת. סמארט #1 בראבוס היא קודם כל יצירה של אנשי שיווק, לא של מהנדסי רכב. בראבוס שמחו לנדב את שמם עבור המיזם משיקולים כלכליים, אבל התרומה שלהם למכונית מסתכמת בעיקר בהיבט האסטטי. ביננו, הגרמנים מתמחים בלשפר מנועי V12 ו-V8 ולא במנועים חשמליים והגדרות של אפליקציות ( וטוב שכך).
המשמעות הישירה היא שהעיצוב המעוגל, המתוק והצעצועי משהו של סמארט #1 מקבל תוספות המקנות מראה קרבי יותר. הרשימה כוללת חישוקים גדולים ממנו מבצבצים קאליפרים אדומים, שבכה קדמית תחתונה אגרסיבית וספוילר אחורי בולט, אליהם מצטרפים תגי ברבוס בתחתית הפגוש הקדמי ובחלקן התחתון של הדלתות האחוריות. מצטנע משהו, אבל שילוב עם גג ומראות צד בצבע אדום ברכב המבחן מספק את הלוק הנכון. על כונסי האוויר המזויפים שעל מכסה המנוע היינו מוותרים.
תא הנוסעים גם הוא מאמץ ארסנל מלא של שדרוגים למראה ספורטיבי כמו מושבים בעלי תמיכה משודרגת בריפוד משולב אלקנטרה עם, סמל בראבוס רקום על משענות הראש, הגה ספורטיבי מצופה אלקנטרה עליו כתוב בראבוס, תפרים אדומים לריפודים והדיפונים וחגורות בטיחות אדומות. לא פסחו על שום סעיף מהספר, אבל הצליחו לשמור על אווירה נכונה ולא צעקנית.
הדמיון לתא הנוסעים נשמר בהיבט התפעול, עם לוח מחוונים קטן מידי ומסך מרכזי גדול בעל גרפיקה מצועצעת. הנגישות לפונקציות השונות סבירה, וטוב שבניגוד לאחיותיה את האורות בסאמרט אפשר לתפעל באמצעות מתגים. תאורת האווירה ההיקפית מרשימה ויש שפע של מקומות אכסון, אך מצד שני הקונסולה המרכזית הגבוהה עדין תפריע לברכי נהגים גבוהים ואיכות גימור הפלסטיק הכסוף ומנוף בורר ההילוכים לא הולמת רכב ברמת המחיר של כמעט רבע מיליון שקלים.
על הכביש
החבילה של בראבוס היא נותנת דגש על הצד הויזואלי, אך יש גם כמה פיצ’רים שאמורים להעניק תחושה ספורטיבית יותר. נהיגה “בראבוס” שאמור לספק תגובות היגוי ומצערת חדות יותר ואפשרות בחירה בסאונד של מנוע מתוצרת הסדנה שיושמע דרך הרמקולים. גימיק שממצה את עצמו תוך דקה וחצי.
כצפוי, הביצועים לא מאכזבים. עם זינוק ל-100 ב-3.9 שניות סמארט בראבוס מהירה יותר מכל מכונית בגודלה. לא משהו שאחיותיה לא מציעות גם כן בגרסאותיהן החזקות, אם כי אין תחושה של התמתנות בתאוצה גם כשמטפסים מעבר ל-120 קמ”ש כמו בלא מעט חשמליות, והבראבוס מושכת בהחלטיות הרבה יותר צפונה מכך. הבחירה במצב נהיגה “בראבוס” היא כמעט ברירת מחדל, הרי זה המהות של הדגם. ההבדלים שמעניק מצב בראבוס מינורים למדי בהשוואה למצב “ספורט” ובא לידי ביטוי בתגובת מצערת מעט יותר חדש וקצת יותר משקל להגה שמרגיש נכון יותר, אך הוא עדין נותר מנותק.
השם והביצועים מבטיחים, אבל הטיפול לו זכתה השלדה הוא מינורי אף הוא. יש תחושה קשיחה יותר מכיוון המתלים, אך עדין מורגש חוסר בריסון מספק של המרכב הכבד (כמעט 2 טון). בנהיגה מתונה זה לא ממש מפריע, אבל אם תנסו לנהוג בסמארט כפי שהשם בראבוס עלול לדרבן אתכם תגלו שמדובר במכונית צפויה ואוחזת, אבל שלא מעניקה תחושה מהוקצעת או ספורטיבית באמת. מצד שני, הבראבוס לא מענישה בנוחות הנסיעה. צריכת האנרגיה במהלך המבחן עמדה על קצת יותר מ-20 קוט”ש ל-100 ק”מ, מה שיבטיח טווח לא מבריק של כ-350 ק”מ.
אופנה ספורטיבית
למרות השם המבטיח והביצועים המצוינים, סמארט #1 בראבוס רחוקה מלהציע חווית נהיגה ספורטיבית אמיתית. לצד המראה המשודרג היא מציעה את אותן תכונות של הדגמים הרגילים, עם תא נוסעים מאובזר היטב ומרווח למדי לארבעה, תדמית אופנתית ואופי תזזיתי. מי שמידות קומפקטיות הן עבורו יתרון ימצא בסמארט #1 שילוב טוב של ביצועים, מראה ושימושיות, אבל את זה מעניקה גם הגרסה הרגילה במחיר נמוך משמעותית.
סמארט #1 בראבוס – תעודת זהות
מנוע: חשמלי, קדמי + אחורי, הספק משולב: 428 כ”ס, מומנט משולב: 55.4 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה
בסיס גלגלים: 275 ס”מ, משקל: 1,975 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 3.9 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.9 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 240,000 שקלים