אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים
ראשי » מגזין » הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים
פורשה 959

הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים

פורשה 959 היא מכונית אייקונית גם בזכות בזכות הניצחון בראלי פריז-דקאר בשנות ה-80. אחרי שנים ארוכות המכונית שזכתה בראלי שופצה וחזרה למצב נסיעה

דין אפפל 17/01/2024 צלם: יצרן

ממש לאחרונה עלתה על כבישי ישראל פורשה 911 דקאר מהמהדורה המיוחדת שנבנתה כהומאז׳ לפורשה 953 שזכתה בראלי פריז דקאר בשנת 1984. שנתיים מאוחר יותר זכתה פורשה שוב בראלי דקאר, הפעם עם גרסה מיוחדת על בסיס ה-959 האקזוטית. הגלגול העדכני של ראלי דקאר נערך בימים אלו בערב הסעודית, וזו הזדמנות טובה להיזכר ב-959 שהשתתפה בראלי, זאת לאחר שבשנה שעברה הושלם השפוץ של אחת ממכוניות ה-959 שלקחה חלק בראלי האגדי לפני כמעט 40 שנה וונשכחה אי שם במחסני החברה. המכונית עברה שחזור מחדש למצב נסיעה, והוכיחה זאת עם השקה דינמית במחצבה על-ידי ג׳קי איקס (אלוף מירוץ לה-מאן 6 פעמים) שגם נהג בה אי-אז בשנות ה-80.

גרסת הראלי של פורשה 959 פותחה במקור להתחרות במירוצי גרופ B באליפות העולם בראלי בשנות ה-80. אך הפיתוח התעכב ועד שהמכונית כבר הייתה מוכנה האליפות נעצרה בגלל שהייתה מסוכנת מידי למתחרים ולצופים. אז פורשה החליטה שהמקום הטוב ביותר להראות את מערכת ההנעה הכפולה שפיתחה הוא במירוץ הפריז-דקאר שהלך וצבר תאוצה והילה – מרוץ אינטנסיבי באורך של 3 שבועות ו-14,000 ק״מ של שבילים כבושים, חציית נהרות ודיונות ענקיות. לא המקום הראשון כשחושבים על רכב ספורט, אבל ה-959 הוגבהה והותאמה למשימה. הרכב המנצח עדין יושב כמות שהוא באחסון של מוזיאון פורשה בשטוטגרט אבל הרכב השני, שסיים במקום השני באותה שנה הוא זה שזכה לאוברול ולהשקה המחודשת. פורשה שלחה למירוץ 959 נוספת (שלישית) בתור רכב שירות לצמד המנצחות שגם הוא הצליח לסיים את המירוץ במקום השישי המכובד.

למי ששכח או לא מכיר אז פורשה 959 נחשבת למכונית העל הראשונה של פורשה. היא צוידה במנוע 2.8 ליטר שהפיק 444 כ״ס בעזרת צמד מגדשי טורבו (אחת הראשונות בעולם עם צמד מגדשים), הנעה כפולה שידעה לחלק באופן דינמי את הכוח לכל סרן, תיבת 6 הילוכים ידנית, ומתלים אקטיבים שיכלו להעלות ולהוריד את המרכב. היא הציגה מקדם גרר נמוך מאוד (גם במונחים של היום) של 0.31cd מה שעזר לה לגרד את ה-200 מייל לשעה (317 קמ״ש אם לדייק).

Porsche 959 dakar 03Porsche 959 dakar 03Preview
Porsche 959 dakar 06Porsche 959 dakar 06Preview
פורשה 959פורשה 959Preview
Porsche 959 dakar 08Porsche 959 dakar 08Preview
Porsche 959 dakar 09Porsche 959 dakar 09Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche 959 dakar 05Porsche 959 dakar 05Preview


לצורך ראלי פריז-דקאר עברה פורשה 959 דיאטה של 190 ק״ג על-ידי חירור שלדת האלומיניום וצלחות בלימה ושימוש נרחב בקבלר (עוד לא ידעו מספיק איך להשתמש בסיבי קארבון אז) כך שמשקלה עמד על 1,260 ק״ג. זה בנוסף להגבהת המרכב, הרצת צינורות השמן מתחת לכנפיים האחוריות ומיקום המחשבים במקומות גבוהים שלא יחדרו אליהם מים בחציית נהרות.


במסגרת השיפוץ שנעשה על ידי חטיבת שיפוץ הקלאסיות של פורשה, פורקה ה-959 שעבר כ-18 אלף ק”מ בלבד (אבל רובם בתנאים קשים ומפרכים) לחלוטין כפי שיעידו התמונות. כל חלק נבדק ושופץ במידת הצורך, ואלו שלא הוחלפו בחדשים. כיוון שמחסן החלפים של ה-959 לא ממש מלא, חקל מהחלפים הנדרשים נבנו במיוחד על בסיס התוכניות המקוריות. במהלך פירוק המכונית התגלה לכלוך ובוץ שחדר לפינות נסתרות בגוף המכונית עוד מהראלי המקורי, כאשר בחלק מהמקומות נוצרה קורוזיה. למרות זאת העדיפו בפורשה להשאיר את נקודות הקורוזיה הקטנות ולא לבצע פחחות מלאה לרכב כדי לשמר את האותנטיות שלו.
לנו רק נותר להתפעל מהעבודה הדקדקנית ולקנא במי שזכה לעשות סיבוב על פיסת ההיסטוריה המרשימה זו.

 


 

 

959 דקאר פורשה פורשה 959 פורשה קלאסיק ראלי פריז דקאר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
קאמבק היברידי: הונדה פרלוד חוזרת בפרשנות מודרנית

קאמבק היברידי: הונדה פרלוד חוזרת בפרשנות מודרנית

עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

675NK בישראל: חבילת הטריפל של CF מוטו

675NK בישראל: חבילת הטריפל של CF מוטו

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד