השקה בינלאומית של דגמים חדשים הוא תמיד אירוע מסקרן שמקבל אצלי עדיפות גבוהה. זה נכון שבעתיים כאשר בהשקה נחשפים אופנועים שעברו שינוי משמעותי, כזה שאפשר לומר עליהם שמדובר בדור חדש ולא רק מתיחת פנים של החלפת גרפיקה ועדכונים קטנים למערכות ההיקפיות. כזו הייתה השקת דגמי 2024 של גאס גאס – אנדורו ומוטוקרוס. השנה לא רק שליין האנדורו של גאס גאס התרחב עם דגמי 450 ו 500 שלא היו בעבר, אלא שבגדול אפשר לומר על דגמי 2024 שאינם דומים בכלום לדגמי 2023 אותם החליפו.
אז מה חדש בדגמי 2024?, בקצרה – הכל. זה מתחיל כמובן בשלדה שלא דומה בכלום לקודמת. כדי להבין את התהליך של פיתוח שלדה חדשה צריך להבין מה המטרה שניצבה אל מול אנשי הפיתוח. הם נדרשו לתת מענה לצורך בפרונט יציב יותר, כזה שרגיש פחות לכוחות הפיתול שמופעלים עליו, על מנת שעבודת הבולמים מקדימה תבוא לידי ביטוי במקסימום יעילות. את זה משיגים על ידי הקשחת אזור צוואר השלדה ומשולשי ההיגוי, מה שהורגש ברכיבה במסלול האנדורו שחציו התפתל בסינגל ביער וחציו השני בין סס”לים על שדה פתוח בסגנון המקובל במרוצי אנדורו באירופה ובשנים האחרונות גם אצלנו בישראל.
אזור החיבור של השלדה עם תת השלדה השתנה גם הוא וישנה גם תת שלדה חדשה מאלומיניום ( בניגוד להאסקי וק.ט.מ אצלם תת השלדה עשויה מאלומיניום ופלסטיק) ששוקלת 1200 גרם ולראשונה נושאת עליה פלטת פלסטיק עליה מחוברים כל מרכיבי מערכת החשמל של האופנוע. הפלטה שנמצאת תחת הכסא ומחוברת כיחידה אחת לתת השלדה כוללת בין היתר את מצבר הליתיום, ה OCU (יחידה שמחליפה את הפיוזים והממסרים, בעלת תצוגה של 5 נורות בירוק או אדום בהתאם למצב המערכת אותה הנורה מבקרת) וגם את מיישר הזרם, שבדגמים המקבילים של האסקי וק.ט.מ מחובר עדיין בסמוך לצוואר השלדה.
לשלדה מחוברת זרוע אלומיניום חדשה ועליה מוביל שרשרת חדש, רגליות הרוכב מחוברות לשלדה במיקום פנימי יותר המאפשר להן להיות ארוכות ב 8 מ”מ ורחבות ב-5 מ”מ בהשוואה לאלה של 2023 מבלי שיבלטו החוצה יותר כך שמתקבל מדרך בעל שטח גדול יותר. קוטר ציר הגלגל האחורי ירד מ 25 מ”מ ל 22 מ”מ, הג’אנטים מבית EXCEL נשארו כסופים כבעבר, הכידון עדיין של חברת NEKEN אך צורתו שונה.
בדומה לדגמי 2023 הבולמים הקדמיים בליין האנדורו נשארו מסדרת ה WP XPLOR אך כיוון שלשלדה החדשה ממדים שונים הבולמים עצמם ארוכים יותר ב 10 מ”מ על מנת לשמור על אותה זווית ההיגוי (מהלך הבולמים נשאר 300 מ”מ כפי שהיה). בחלקם העליון של הבולמים יש בוררי שליטה המאפשרים לכוון את שיכוך הכיווץ בבולם השמאלי ואת שיכוך ההחזרה בבולם הימני, ללא שימוש בכלי עבודה. בניגוד לאחים בלבן וכתום הבולמים נשארו בתצורת OPEN CARTRIDGE. אנשי WP שהיו בהשקה הסבירו שהלקוח אליו הם מכוונים הוא רוכב ההובי שמעדיף פרונט רך וידידותי יותר מאשר זה של סדרת ה WP XACT בתצורת CLOSE CARTRIDGE ומתאים יותר לרוכבים תחרותיים. הבולם האחורי קצר יותר פיזית מקודמו ב 2023 על מנת להתאים לשלדה החדשה, אך הוא שייך דווקא לסדרת WP XACT ושומר על אותו מהלך של 300 מ”מ.
הפלסטיקה כולה שונה ב 2024. את הצדדיות שתחת המושב ניתן להסיר במשיכה כיוון שאינן מחוברות עם ברגים. לאחר שהסרנו את הצדדית השמאלית ניתן להסיר את המושב בפתיחה של בורג אחד. פנס הלד בעל שני מצבי תאורה – תאורת דרך רגילה ומצב אור גבוה שאז שניהם עובדים יחד לטובת תאורה חזקה ויעילה יותר. מיכל הדלק כולל קצת יותר מ 9 ליטר, כשבדגמי השתי-פעימות מיכל השמן הנפרד מושחל הפעם בתוך השלדה ולא ניתן לערבב שמן ישירות במיכל הדלק ולעקוף/לבטל את השימוש במיכל השמן. אפשר להניח שהשלדה החדשה היא זו שהכתיבה את מיקומו החדש של המנוע אבל אנשי גאסגאס מסבירים שההיפך הוא הנכון, תהליך הפיתוח של הדור החדש התחיל דווקא במנוע החדש שכעת מוטה לאחור ב 2 מעלות. כתוצאה מכך (ולא רק) הגלג”ש הקדמי ממוקם 3 מ”מ נמוך יותר, שינוי המאפשר העברת כוח באמצעות השרשרת עם פחות השפעה על תנועת הגלגל האחורי.
המנוע הארבע פעימות 250 סמ”ק עבר את מירב השינויים והוא שונה לחלוטין מקודמו. מהלך הבוכנה התקצר ל 48.5 מ”מ והמנוע הרייסרי עולה בקלילות לסל”ד גבוה יותר ועל מסלול האנדורו הוא מרגיש בהתאם, יורה אותך קדימה בקלילות מצד אחד אך מבקש מכת מצמד ביציאה מפנייה הדוקה. הגובה הכולל של המנוע איבד 8 מ”מ, קוטר שסתומי הפליטה צמח ותושבות המנוע שונות. אופי המנוע הכריח את מחלקת הפיתוח לייצר סעפת פליטה הכוללת תא בעירה בדומה לאלה המגיעים בסעפות אפטר מרקט, ב-250 זה כבר כלול. דגם ה-350 קיבל שינויים רבים גם הוא אך נשאר דומה באופיו לקודמו, מספק מספיק מומנט וכוח בכל מצב בלי להיות אגרסיבי מידי, ההיגוי פחות קליל בהשוואה ל-250 אך בסופו של פרק רכיבת האנדורו היה זה ה 350 אותו הגדרתי כפייבוריט שלי.
ליין הארבע פעימות של סדרת ה-EC התחדש בצמד בריונים ומיישר קו עם האחים לקבוצה האוסטרית, כאשר השנה – השנה תוכלו לרכוש גאס גאס עם מנוע בנפח 450 או 500. צמד המנועים עברו דיאטה של 300 גרם וקיבלו גל איזון משופר. הרכיבה על שניהם ביער דווקא הפתיעה לטובה, הפרונט לא הרגיש כבד כמו שחוויתי על ה 450 הכתום בהשקת 2020 וההבדל בין השניים כמעט ולא מורגש בצפוף. באזור CITTA DE CASTELO שם רכבנו אין שבילים פתוחים כך שנשארתי סקרן להרגיש את ה 500 החדש בסביבתו הטבעית יותר. חשוב לציין שלכל דגמי ה 4 פעימות ניתן יהיה תמורת כ 150 אירו להוסיף מקטלוג האביזרים מפסק המאפשר בחירה בין שתי מפות ניהול מנוע, הפעלה של בקרת האחיזה וגם לראשונה אפשרות הפעלה של מנגנון QUICK SHIFTER. המנגנון שכבר מותקן על ה SHIFT DRUM בתוך המנוע מפוקח באמצעות סנסור חשמלי המותקן ליד רגלית ההילוכים, מאפשר העלאה של הילוך (משני ועד שישי בלבד) עם מצערת פתוחה וללא שימוש במצמד. זה עבד ביעילות ברכיבה על השדה המסוס”ל (לא בטכני הצפוף) ומרגיש כמו פיצ’ר ששאר היצרנים לא יוכלו בעתיד להישאר בלעדיו.
אל תחשבו שבגאס גאס השאירו את דגמי השתי-פעימות מקופחים. גם כאן הכל חדש, אולי אפילו באופן משמעותי יותר. אחרי 6 שנות TPI עברנו לדור החדש של הזרקת דלק למנועי 2 פעימות – TBI. למי שטועה לחשוב שזו אותה מערכת TPI רק בעגה שונה נגלה שמדובר במשהו שונה לחלוטין. התערובת מוזרקת באמצעות שני מזרקים, האחד בכמות קבועה למשך כל פעולת המנוע והשני מוסיף תערובת בכמות מפוקחת אלקטרונית ובהתאם לפרמטרים שונים של מצב המנוע. התוצאה באה לידי ביטוי בפעולת מנוע אחידה, חלקה וכשצריך יעילה וחדה יותר בהשוואה ל TPI.
שסתום העלים המכאני פינה את מקומו לשסתום כוח חשמלי המפוקח על ידי מחשב ניהול המנוע, השסתום נכנס לפעולה על פי מכלול של מספר משתנים ולא רק של הסל”ד כפי שהיה עם השסתום המכאני. תוסיפו את הגל האיזון שכבר היה קיים במנועי השתי-פעימות ותקבלו מנוע נעים מאוד לרכיבה, העולה בסל”ד בצורה חלקה עם תגובה יעילה בסל”ד נמוך מבעבר. רכבתי על גרסת ה-300 מיד לאחר גרסת ה-250 ולהרגשתי לרכיבת סינגלים ה 250 מספיק מעל הראש, כשה-300 ייתן יותר רק ברכיבה מאוד טכנית המכתיבה ירידה לסל”ד נמוך מאוד. עדכונים ושינויים מכאנים נעשו גם במנוע עצמו ומנועו של ה EC250 שוקל 800 גר’ פחות.
גאס גאס לא פסחה על עדכונים גם לדגמי המוטוקרוס. MC 125, אחרון דגמי המוטוקרוס של גאס גאס עם חישוקי 21/19 נפרד מהקרבורטור לטובת טכנולוגיית ה-TBI, אך איבד סופית ב 2024 את הקיק לטובת התנעה חשמלית והוא מציע בורר מפות הצתה ללא תוספת תשלום בהשוואה ליתר דגמי המשפחה. הוויתור על אפשרות ההתנעה עם קיק בכל המנועים החדשים אפשר לייצר סעפות פליטה קומפקטיות יותר, שתהיינה בולטות פחות וברכיבת אנדורו פגיעות פחות.
אם כבר נגענו בדגמי המוטוקרוס נציין שאין בליין ה-MC דגם 500 או דו”פ 300 אבל יש את כל השאר – MC250 (דו”פ), MC250F ,MC450F ו MC350F. על זה האחרון נהניתי במיוחד לרכב. הוא לא מאיים כמו ה-450 ולא דורש ממך להיות מדויק כמו ה-250, פשוט מספיק ידידותי לאחד כמוני, אבל מצד שני ראיתי מה אלופי עולם כמו ג’אסטין בארשיה ואנדראה ורונה שרכבו איתנו מסוגלים להוציא ממנו. בליין ה-MC מותקנים בולמים מסדרת XACT שעשו עבודה נפלאה על המסלול. זה האחרון בנוי בסטייל איטלקי טיפוסי, מתפתל על צלע גבעה, קרקע קשה, לא מאיים במיוחד, דאבל פה, טייבל שם, מספיק מהיר בכדי להעביר לרביעי אך גם עם קפיצות STEP DOWN ו-STEP UP תלולות, מסלול מאתגר וכייפי שמארח סבבים של אליפות איטליה.
שלושה ימים נמשכה ההשקה שכותרתה הייתה SPICE IT UP FESTIVAL. הרבה מאוד מאמץ השקיעו באירוע אנשי השיווק, הפיתוח וקבוצות המרוצים של היצרן כדי להעביר את המסר של המותג. גאס גאס הוא הצעיר במשפחתה של ק.ט.מ שמכוון לצד הקליל והכייפי של הרכיבה. היבואן ישים את הדגש על הידידותיות של הכלים, על הפעילויות של מועדון הלקוחות, על מחיר נמוך יותר בהשוואה לאחים המבוגרים (כ 10% פחות מהאסקי באירופה). דגמי 2024 של גאס גאס הם קפיצת מדרגה ברורה, כזו שמביאה ניחוח עדכני, לגישה הצעירה.