ההגדרה אופנוע תיור גדול קטנה על ב.מ.וו K1600GTL. לטעמי היא תמיד היתה קטנה עליו. יש כאן הרי הרבה יותר ממה שצריך. כל RT לצורך העניין ייספק לחלוטין את צרכי התיור הממוצעים – בטח המקומיים. בתור מישהו שרכב מחרמון לאילת דרך השטח עם קטנועי 50 סמ”ק, אני יכול להבטיח לך שלצרכי תיור ישראליים ה-GTL הוא אוברקיל מוחלט.
כן, מי שלוטש עניו לעבר אופנוע כזה או דומיו (אין הרבה כאלו…) לא מחפש יעילות ונוחות לטיול הבא לרמת הגולן. הוא מצפה להרבה יותר מזה. הוא מצפה, דורש, לטוב ביותר מכל העולמות. זה מכניס אותנו למקומות של פאר, יוקרה. וכך בהחלט אפשר להגדיר את הבימר הזה. מכל זווית שבוחרים לגעת בו, רואים את המקסימום. את המקסימום שהיצרנית הזו יכולה לדחוף על שני גלגלים. המקסימום שהמוח האנושי מסוגל לקלוט ולתפעל בנוחות וקלות מהצד הזה של 400 הק”ג.
אני חייב להתחיל במנוע. כן ששת הציל’ שנתונים בתוך השלדה הזו לא חדשים. הם עברו רענון מקיף – תקנות יורו וזה – אבל מה שהם יודעים לעשות לא התשנה במאום. וזו בשורה מצוינת, כי זה לטעמי המנוע הטוב ביותר בייצור סדרתי נכון להיום (ולא משנה על כמה גלגלים). שישה ציל’, בנפח 1,649 סמ”ק, שמייצרים 160 כ”ס ו-18.3 קג”מ. נתון ההספק אולי לא נשמע מרשים בעידן טילי הקרקע-קרקע בוא אנו חיים, אבל תאמין לי זה לא הסיפור כאן. גם היכולת של המנוע הזה להתנהל בסל”ד אפסי רגע אחד ולטוס לקו האדום ברגע אחר זה לא העניין.

כל הסיפור כאן הוא הדרך בא המנוע הזה מוסר את הכוח, עם בנייה אחידה שלא נפסקת. דחיפת משי שנותנת עוד ועוד ומייצרת צלילים שעברו מהעולם הזה. על ארבע גלגלים, ב.מ.וו בנתה לעצמה שם עם מנועים שישה ציל’ בשורה כאלו. היום השישה בטור היחיד שהיא מייצרת נמצא בסדרה הזו. ובכל פעם, שאני מניף רגל מעל איזה K1600 כזה, אני מופתע מחדש מחד ומתמלא צער מאידך.

הסיפור השני כאן הוא של קסם הנדסי. אופנוענים רציניים עם גחמות ספורטיביים לא מתים על סידורי הפראלבר והדואלבר של ב.מ.וו. אנחנו בד”כ מעדיפים משהו שיידבר אלינו במקום שיבודד אותנו. אבל כאן, הסידור הזה, יחד עם הגיאומטריה המוצלחת והמתלים הסמי אקטיביים של החברה, מתלבש בול בפוני. כי אם יש משהו שאתה רוצה באופנוע כזה, לפני הכל, זה בידוד מוחלט ממה שקורה על הכביש. שלא יטריד אותך ביכולת המקצועית של פועל סלילה כזה או אחר. ואת זה הבימר הזה עושה בצורה מושלמת.

מהצד השני, עם בחירה במצב דינאמיק, הסיפור יודע גם להתחדד. ערד-מצדה הוא לא בדיוק כביש שעושה הנחות לאופנועים גדולים וכבדים, אבל ב.מ.וו K1600GTL לא ממש התרשם מהתוואי התזזיתי. ההיגוי זריז מספיק, היציבות הכיוונית משובחת, והלוויתן הזה זז מצד לצד ומאיץ בחוזקה בין פנייה לפנייה. תלונות? יש אחת. עם כל-כך הרבה משקל ובידוד, בכביש מהסוג הזה, קשה לקרוא להיגוי סופר מדויק. ברור שהוא מעדיף מקומות פתוחים יותר ופחות עומס. אבל הבדיקה הקיצונית הזו הגיע בכדאי לבדוק איך הוא מתנהג דווקא בפינות נידחות וצפופות כאלו. הוא צלח אותה בהצלחה. מיותר לציין, שבכבישים פתוחים יותר, הוא מרגיש עליונות. נוח, מהיר, מפנק. כוון, סע ונמנם.

ואין ברירה צריך לדבר גם על כל הציוד והאבזור האלקטרוני. אתם מתים על זה לא? אז המובן מאליו הוא צמד מושבים גדולים, נוחים פשוט נפלאים שמציעים נוחות גבוהה לרוכב ולמורכבת שלו. הארגזים עם שליטה מרכזית (נוח…) אדירים גם הם כשהאחורי ייבלע לתוכו שתי קסדות מלאות בנקל. יש גם חימום למושב, ולידיות וזה נחמד מאוד כי בזמן המבחן ירד לא מעט גשם ועם מיגון הרוח על המצב העליון, כל אביזרי החימום עובדים ובמהירות של כ-160 קמ”ש – לא נגעה בי טיפת גשם וגם היה לי חמים ונעים.

החידוש העיקרי של ב.מ.וו K1600GTL לשנה הזו הוא מסך הענק (10.25 אינץ’) החדש של ב.מ.וו. הוא קל מאוד לתפעול, מציע יכולת חיבור לטלפון החכם, שולט על מערכת שמע חדשה ויש לו גם תצוגה מפוצלת סופר-שימושית. זה מצטרף לשלל מערכות העזר המתקדמות שיש כאן וגם למצבי הרכיבה השונים ולתאורה הקדמית החכמה. חכמה מאוד צריך לומר, כזו היודעת לנוע ולהאיר את הדרך תוך התחשבות בהטייה, תאוצה ובלימה. מה שאין כאן, ואולי מה שמדגים לנו שמדובר בפלטפורמה וותיקה למדי – זו את בקרת השיוט האדפטיבית שחווינו בדגמים אחרים. לא הפסד גדול – גם לא באופנוע עם ייעוד כזה.
בשורה התחתונה ב.מ.וו K1600GTL הוא אופנוע פאר מהשורה הראשונה. אולי גם הראשון. הוא מציע יחידת הנעה קסומה וייחודית, נוחות מופלגת, התנהגות יוצאת דופן ועליונות בכל מה שקשור לאבזור ואלקטרוניקה. המחיר? בהתאם. מי שמבקש לעצמו את המקסימום שיש להציע מכל בחינה וזווית לא יטריד את עצמו בכמה אלפי שקלים לכאן או לכאן. אפשר להבין אותו.
מנוע 6 ציל’, 1,649 סמ”ק הספק 160 כ”ס ב-6,750 סל”ד מומנט 18.3 קג”מ ב-5,250 תיבת הילוכים 6 היל’ משקל (רטוב) 358 ק”ג בסיס גלגלים 161 ס”מ גובה מושב 750 מ”מ מחיר 209,000 שקלים