אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
אביב הגיע: מאזדה MX5
ראשי » מבחני דרכים » אביב הגיע: מאזדה MX5
מאזדה MX5

אביב הגיע: מאזדה MX5

האביב הוא התקופה הטובה ביותר להפשיל את הגג במכונית. ניצלנו את ההזדמנות ולקחנו לסיבוב כמה מהמכוניות הפתוחות שיודעות להעלות חיוך אמיתי. והפעם: מאזדה MX5, הרודסטר שכולם אוהבים

ששי כהן 10/04/2023 צלם: יובל לוי, אופיר דואק

בסיום יום הנהיגה הארוך בחברת ארבעת הקבריולטים מעוררי החשק האלו, במבט מהצד והרהור עם איזה מכונית הייתי מעדיף לחזור הביתה, נזכרתי במשפט הידוע מהעבר של פנינה רוזנבלום כשופטת בתחרות מלכת היופי: “כולכן יפות, כולכן חכמות, אבל רק אחת זוכה”. אז כן, גם אני לא רוצה להעליב אף משתתפת ובאמת שבכולן נהניתי לנהוג, אבל עם המאזדה הייתי מעדיף לחזור הביתה, ואם אפשר, אז גם להשאיר אותה אצלי באופן קבוע.

בחלוף הזמן, ועל אחת כמה וכמה לאור השינוי שמתחולל בתעשיית הרכב,  מדובר במכונית ייחודית ומיוחדת שכמעט חסרת תחרות ישירה.  אז נכון שבמקור הייתה מאזדה MX5 בכלל חיקוי למכוניות הספורט הבריטיות של שנות ה-60 ובראשן MGB הקלאסית. מי היה מאמין לפני שלושה עשורים שמאזדה MX5 תהפוך לסוג של קלאסיקה בפני עצמה.

אז מי את מיאטה? הדור הראשון של מאזדה MX-5 (מיאטה בשוק האמריקני) נחשף בשנת 1989 בתערוכת הרכב של שיקגו. זה היה ניסיון ראשון של מאזדה לייצר מכונית דו מושבית פתוחה, זולה ומהנה לנהיגה, בניחוח מכוניות ספורטיביות בריטיות משנות ה-60. המתכון הבסיסי של מנוע קדמי, הנעה אחורית ומשקל קל נשמר, תוך ניסיון לחקות את מאפייני הניהוג עד לרמת הקליק בהעברת ההילוכים מדגמי MG.

משקל קל, הנעה אחורית ותיבה ידנית. מה עוד צריך לבקש?

 


העיצוב היה במידה מסוימת חיקוי בוטה ללוטוס אלן המיתולוגית, כולל פנסי החזית המתרוממים, אך בשעה שהלוטוס עשתה את הרוב מצוין אך סבלה ממחיר גבוה מדי שהרחיק אותה מרבים, במאזדה הצליחו לספק גם תג מחיר זול במונחים עולמיים, ולא פחות חשוב מכך גם אמינות גבוהה. נקודת תורפה של מכוניות בריטיות בכלל. ההצלחה לא איחרה לבוא ובמהלך השנים וארבעת הדורות שחלפו מאז (NA, NB, NC ו-ND הנוכחי למבינים והמתנשאים שביננו), הפכה מאזדה MX-5 למכונית הרודסטר הנמכרת ביותר בהיסטוריה עם יותר ממיליון מכוניות שנמכרו ברחבי העולם.

הרומן של ה-MX-5 עם ישראל החל עם כניסתה של מאזדה לשוק המקומי ב-1992, עם מודעת פרסומת מעוררת הזלת ריר על שני עמודים של ה-MX-5 תחת הסלוגן “החדשות הטובות בעולם” והכיתוב המבטיח “בקרוב בישראל”. בפברואר 1992 ירדה מאזדה MX5 הראשונה מהאניה בנמל אילת והתקבלה בטקס השמור לאח”מים לקולות של תופים וחצוצרות. אבל השמחה וההתלהבות התחלפו די מהר בתחושת אכזבה. לאחר שבחנו אותה מהנדסי מאזדה על כבישי הנגב ובחום הנסבל בהחלט של חורף-אביב ישראלי, הודיעו היפנים שמזג האוויר הישראלי החם לא עושה טוב למכונית והם לא מאשרים את שיווקה בישראל. בסופו של דבר השיווק החל רק בשנת 1995.

הקוקפיט קצת צפוף, אבל מכניס אותך לאווירה הנכונה

 

הדור הנוכחי הושק כבר ב-2016 ונחשב לוותיק למדי בעולם הרכב, אך מפגש חוזר עימו מגלה שהמכונית עדיין נראית מצוין. מרכב דו מושבי קצר ונמוך עם חרטום ארוך וזנב קטנטן יוצרים פרופורציות נהדרות. אם תשאלו אותי, אז מדובר בסוג של יצירת אומנות. הכניסה לרכב אינה קלה. המושב נמוך וקרוב מאוד לכביש, ואם אתם מבוגרים אז כנראה שכניסה ויציאה מהרכב תהיה לכם אתגר. אבל שניה לאחר שקיפלתם את בד הקנבס הידני (כי חיסכון במשקל זה דבר עקרוני במיאטה), נכנסתם לאווירה של חופש.

המושב נוח ותומך והאווירה קרבית משהו, אך מדובר גם במכונית צפופה ביותר ומאוד לא שימושית. תא המטען מגוחך (130 ליטר), אין תא כפפות ובקושי מקום לטלפון מצאתי. האבזור כולל בקרת אקלים, ריפודי עור שחור, חישוקי “17 צנועים ביחס למקובל כיום, פנסי חזית אדפטיביים בטכנולוג ומערכת מולטימדיה מיושנת ביחס לסטנדרטים היום עם מסך “7,. בנוסף ישנם צמד פריטים החשובים למכוניות מהסוג הזה: חימום מושבים (כן, יעיל גם בחורף ישראלי) ומערכת שמע איכותית של Bose. מצד שני, לשמחתנו, אין בלם יד חשמלי.

הצפיפות וחוסר הנוחות בתא הנוסעים נשכחים ברגע שיוצאים לדרך. השלדה המוצלח והמהודקת בשילוב מנוע 2.0 ליטר חובב סל”ד ותיבת 6 ההילוכים המדויקת מתמסרים בקלות. ההגה מספק מידע מהנעשה על הכביש והחיוך נמרח על הפנים. בתפריט תמצאו גם חלוקת משקל אופטימאלית של 50:50 וצליל בס שבוקע מהמפלט האחורי בדיוק במידה הנכונה, שאינה מעיקה בנהיגה ארוכה.

מכונית אידאלית לאביב, ובעצם לכל עונה

הספק של 183 כ”ס ומומנט מרבי של 20.9 קג”מ, מדובר בנתונים שעל הנייר רחוקים מלרגש כיום, אך במציאות, עם משקל קליל של 1.1 טון, תאוצה שהתקצרה ל-6.5 שניות, ומהירות מרבית של 219 קמ”ש, מדובר במכונית זריזה שכדי להפיק את המיטב שיש ליחידת ההנעה שלה צריך גם לדעת מתי להעביר הילוכים בזמן. מדובר במכונת נהיגה מרגשת המספקת חווית נהיגה הזכורה לנו ממכוניות של פעם, מהסוג שהולך ונעלם לצערנו כיום. חשוב רק לזכור שניתוק הבקרות האלקטרוניות עשוי להוביל למכונית חדה ומהנה יותר מצד אחד, אך גם פחות סלחנית לטעויות מצד שני. גם הנוחות טובה יחסית לרכבים מהסוג הנ”ל וסביר להניח שבפקק היום-יומי למקום העבודה לא יהיו לכם תלונות בנושא. צריכת דלק? אפשר לצפות ל-12 ק”מ לליטר במציאות, לא שזה משנה כל כך לרוכשים.

הבעיה הגדולה של מאזדה MX5 היא במציאות הישראלית במחיר של רבע מליון שקלים היא ממש לא רודסטר עממית כפי שתוכננה להיות. אבל לפחות תתנחמו בזה שהיא מצטיינת בשמירת ערך גבוהה במיוחד וביקוש מטורף גם בשוק המשומשות. יעידו על זה אגב, כל ארבעת הדורות של הדגם. מה שבטוח הוא מכל בחינה חיוכים לא יהיו חסרים לכם.

MX5 202305MX5 202305Preview
MX5 202306MX5 202306
מכונית אידאלית לאביב, ובעצם לכל עונה
Preview
MX5 202311MX5 202311Preview
מאזדה MX5מאזדה MX5Preview
MX5 202302MX5 202302
הקוקפיט קצת צפוף, אבל מכניס אותך לאווירה הנכונה
Preview
MX5 202303MX5 202303Preview
MX5 202304MX5 202304Preview
MX5 202307MX5 202307Preview
MX5 202308MX5 202308Preview
MX5 202309MX5 202309Preview
MX5 202310MX5 202310Preview

מאזדה MX5 – תעודת זהות
מנוע:
1,998 סמ”ק, 4 צילינדרים, הספק: 183 כ”ס ב-7,000 סל”ד, מומנט: 20.9 קג”מ ב-4,000 סל”ד, תמסורת: ידנית 6 הילוכים, הנעה אחורית, משקל: 1,125 ק”ג, בסיס גלגלים: 231 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות, מהירות מרבית: 219 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.3 ק”מ לליטר, מחיר: 253,900 שקלים

מאזדה מאזדה MX5 מאזדה מיאטה מיאטה ND רודסטר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד