שלוש פעמים מצאתי את עצמי אוסף את הונדה CMX1100 רבל למבחן. בפעם הראשונה הגעתי אתו הביתה ומסיבות אישיות החזרתי אותו לסוכנות מבלי שרכבתי עליו דקה אחת (למעט הנסיעה הלוך ושוב מהסוכנות). הפעם השנייה, אותו הסיפור, רק שהפעם האשמתי את הגשם שהשתולל בחוץ. היו ימים שזה לא היה מרתיע אותי, אבל אני מרגיש שבגילי המופלג, אני כבר יכול להחליט מתי בא לי ומתי פחות. ועכשיו זו הפעם השלישית.
אני תוהה אם אי פעם גיליתי כזו נחישות לתאם מחדש מבחן שבוטל שוב ושוב. אני לא מצליח למצוא לכך דוגמה בעברי. מכה ראשונה? בנוהל. ניסיון שני, טוב האצילות מחייבת. פעם שלישית? באמת?! לא קרה. ואני שמח שהפעם כן, כי היציאה מהבית על הונדה CMX1100 רבל התבצעה במזג אוויר לא פחות ממושלם. וזו התחלה טובה, עכשיו נותר לראות אם הרבל הזה הוא אכן שותף ראוי לחוויה ביום בהיר וקריר כזה.
אני מדלג ישר לסוף, כי עושה רושם שהעולם סובל מגרפומניה כללית ואני ממש לא רוצה לקחת בזה חלק. הונדה CMX1100 רבל זה האופנוע הכי מפתיע וגם לטעמי גם הכי מפוספס בארץ. אני לא זוכר מתי הופתעתי בצורה כזו. אחרי יומיים עליו פשוט הרגשתי שכל מי שרוכב עליו מטר אחד בקו ישר, פשוט מבזבז את הזמן שלו. כן. האופנוע הזה הוא לא מה שהוא נראה, לא מה שהיצרנית שלו מצהירה עליו בצניעות, הוא הרבה יותר מזה.

ניגש ללב העניין, וזה המנוע כמובן. לכאורה עוד טווין מקבילי בגרסה ששמה מומנט על חשבון כוחות סוס. זו דרך מאוד פשטנית להסתכל על העניין. ואולי היא מודגשת עוד יותר על ידי הז’אנר שדורש וי-טווין בשרני ורצוי אמריקאי. בהונדה לא הסתפקו בתכנות מחדש למחשב ניהול המנוע בזמן ההשאלה מאפריקה-טווין משם מגיע המנוע הזה. הם הוסיפו משקל לגל הארכובה, שינו את מערך היניקה והפליטה בראשים, שינו את מערכת ניהול המנוע וגם את מערכת הפליטה בכדי לתת למנוע הזה תחושה שונה.
מה שהתקבל זה אופנוע שמשדר פעימות קצת לא אחידות (גם בחסות סדר ההצתה ומיקום פיני גל הארכובה), קצת כריזמטיות בסל”ד נמוך. עם מערכת פליטה משוחררת יותר זה היה הרבה יותר ממספק לטעמי. אבל האבל הגדול כאן, זה שאותו המנוע, יודע למשוך גם אל סל”ד גבוה, להחליף את תחושת הפעימות הזו למשהו תכוף על גבול הרייסרי, ולטוס קדימה. התאוצה הזו, ממכרת מאוד, והיא באה שוב ושוב. הזינוק כל כך קליל ומהיר, עד שהותיר לא מעט נערים על כלים חזקים יותר, מבוישים ברמזור.
עדיין בתוך העיר, מתגלה עוד פן מיוחד באופנוע הזה. שים אותו מעל 5,000 סל”ד פתח מזערת לרווחה בהטיה, ותקבל החלקות כוח נשלטות ומהנות, תחת המצבים המשוחררים יותר של בקרת המשיכה. כיף זמין ובטוח כזה, נטול מחויבות והכנה, פשוט מסובבים, מחליקים וצוחקים. הצמיג האחורי רחב למדי (180/65-16) אבל הגומי הוא על הצד העמיד ופחות לכיוון האוחז. אפשר לשכוח על כל מה שידעת על “קאסטום” כזה או אחר והתנהלות אתו בעיר. למרות איך שהוא נראה כשעומדים לידו, זה אופנוע צר, שמרגיש קטן בתוך העיר. אין לו שום בעיה להשתחל בכל מקום בו קטנוע עובר, הוא לא מתיש את יד שמאל שלך כי המצמד קל לתפעול, הוא לא רועד ורועם בצורה שהופכת למתישה והוא גם לא מטגן אותך כמו אלו שמגיעים מהיבשת החדשה. שימוש יום יומי? קל.

למחרת בבוקר אני מחליט להסיר את המושב האחורי ולצאת לרכיבה. הפירוק שלו כולל שני ברגים ולוקח שתי דקות ברוטו. על הדרך אני מגלה שהמתלים מאחור של שואה בעלי מיכל נפרד ומציעים כיוון עומס קפיץ בלבד. הוספתי כמה קליקים בכדי להקל על הונדה CMX1100 רבל את ההתמודדות עם משקלי המכובד. מלפנים הפתעה נוספת. המזלג הקדמי בשרני מאוד (43 מ”מ) ומציע גם הוא כיוון עומס קפיץ. לא משהו שרואים כל יום. כיוונתי גם את הקדמי ויצאתי לדרך.
אני לא באמת חושב שצריך להרחיב את הדיבור על קטעי נסיעה בינעירוניים ארוכים באופנוע כזה. מה שכן צריך לציין זה שתנוחת הישיבה כוללת מושב נמוך למדי ברכיים קצת גבוהות וכידון שטוח יחסית שמצריך אליו כיפוף קל. אי אפשר להאשים אותי בגמישות יתרה אבל התנוחה הפרימאטית הזו התגלתה כנוחה למדי. מפננת מחד, מאפשרת תנועה על הכיסא מאידך ואף לא מייצרת מפרש גדול מדי. מהירות השיוט ההגיונית כאן תנוע בין 130 ל-140 קמ”ש והמהירות המרבית מוגבלת המחשב עומדת על 172 קמ”ש. וזה בסדר כי כאן כבר צריך לרכון לפנים בכדי לבטל את השפעת הרוח החובטת בחזה על ההיגוי. ועוד בנושא נוחות וספיגה, המתלים, בטח אחר כיוון ראשוני, מרגישים איכותיים מאוד, המהלך אולי קצר אבל הפעולה ההידראולית מצוינת והנוחות נשמרת באוכף.
אבל אמרנו כבר שמי שנוסע עם האופנוע הזה מטר אחד ישר מפספס אותו. תנוחת הרכיבה שמזכירה יותר ישיבה נונשלטית, הידיים לפנים אבל לא יותר מדי, והרבל מתגלגל לעבר כביש כרמלי עם סלסול לא עקבי. הונדה CMX1100 רבל הוא אופנוע ארוך, נמוך ולא קל, אבל לפניות הוא נכנס באופן קסום למדי. ההיגוי מדויק מאוד (גם בזכות מידות לא מקובלות של (130/70-18) ההתנהגות ניטראלית והמנוע בונה את הכוח שלו בצורה עבה מאוד כבר מלמטה. כך שאתה מפנה אותו מבלי להשתמש ביותר מדי כוח, בוחר את זווית התקיפה, חוזר לגז והרבל מאיץ בחוזקה מהפנייה. למרות הזריזות היחסית הוא מרגיש כמו קטר, ותומך בך לרדת נמוך יותר ולצאת חזק יותר. יש תחושה שהמשקל כאן ממורכז נמוך וזה מייצר טונות של בטחון. מספיק בשביל להגיע לשיא מרווח ההטיה שלו בקלות גם עם צמיגים דלי אחיזה יחסית.

זה לא הביצוע המהיר ביותר, אבל כל המרכיבים האלו מייצרים חוויה מהנה, נשלטת, מאוד מלהיבה מחד ומאוד לא מחייבת מאידך. זה הזכיר לי רודסטר, כזו שיכולה להנות בכביש כזה תחת עומס, אבל אפשר גם לחצוב איתה דרך הנוף מבלי למהר יותר מדי. למתקדמים, גם על כבישים אוחזים יותר, בהטיות משמעותית, האופנוע הזה מייצר החלקות מאחור באותה צורה המוזכרת מעלה. וגם כאן המתלים הלא יומרניים לכאורה, עושים עבודה מצוינת בלשמור אותו מתנהג כחתיכה אחת. מגובשת. תלונות? הבלם האחורי הרגיש מעט חלש ואולי זה בגלל הק”מ הרבים על אופנוע המבחן. מלפנים למרות דיסק בודד הפעולה והעוצמה בול.
בוא נדבר רגע על הגדרות. בחברה מכניסים את הונדה CMX1100 רבל תחת קטגוריית קאסטום כשתיק העיתונות שהופץ אתו בזמן הצגתו (2020) כולל אף אזכורים לעיצוב בהשראת בובר. אני חושב שהונדה קצת פספסו עם ההגדרות של הכלי הזה, ואפילו עם שמו. אומנם לכינוי רבל יש עבר ומשמעות בהונדה, אבל ה-CMX1100 הוא לא מורד, הוא פורע חוק.
המילה OUTLAW משמשת בתחום הרכב לתיאור שיחזור שלא שמר על המקור לחלוטין. לא רסטורציה מדוקדקת של המקור אלא שיפוץ עם אמירה אישית ברורה. הרבל הוא למעשה קאסטום שנבנה עם התעלמות מחוקים ברורים מחד ועם המון יכולת שהוא מביא לשולחן הזה מאידך. כך הוא מצליח להיות נוח והגיוני ביום יום, כך הוא מצליח להלהיב כל-כך על הכביש המתפתל. ועוד לא אמרנו מילה על המחיר שזול בעשרות אלפי שקלים מאופנועים שיכולים לנסות להציע את אותו התמהיל.
בדרך חזרה, אחרי שהרבל חשף את פניו האמיתיות, התחלתי לחשוב מה הייתי משנה בו. אגזוזים משם, אולי קצת פלפל בניהול מנוע, כידון קצת יותר שטוח ולהרים את המזלג קצת במשולשים. ואולי איזה משקף קטן, את המושב האחורי אני לא מחזיר ועוד. שינויים קטנים בכדי להתאים אותו יותר לאופי שלי. כי עושה רושם עם הונדה CMX1100 רבל אפשר ליהנות מאוד במהירות מתונה יותר ממה שאני רגיל בד”כ. ליהנות מהרכיבה בבסיסה. וגם יש כאן אפשרויות התאמה אישיות בלתי מוגבלות. אמרו קאסטום לא?
מנוע טווין מקביל, 1084 סמ”ק הספק 86 כ”ס ב-7,000 סל”ד מומנט 9.9 קג”מ ב-4,250 סל”ד משקל (רטוב) 223 ק”ג גובה מושב 700 מ”מ מיכל דלק 13.6 ל’ מחיר: 80,000 שקלים