בשנת 2021 חצה השוק הדו-גלגלי בישראל לראשונה את רף 20 אלף הכלים החדשים בשנה וקבע שיא של כל הזמנים. תחילת שנת 2022 נפתחה עם ירידה משמעותית בהיקף המסירות, תוצאה של משבר האספקה המתמשך, והצפי היה שהשוק יתקשה לשחזר את ההישג ההיסטוריה למרות עליה בביקושים.
אלא שככל שהחודשים חלפו המגמה בשוק התאזנה, ומדו”ח התוצרים של איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי שהתפרסם השבוע עולה כי שנת 2022 הייתה שנת שיא נוספת במסירות רכב דו-גלגלי.
בסך הכל נמסרו בשנה החולפת 21,197 כלים דו-גלגליים, עליה מתונה של 2.3%. גורמים בענף מציינים, וכך מעידים נתוני המכירות של חלק המותגים שסבלו מבעיות מלאים, כי בתנאים “נורמליים” היקף המסירות היה גבוה משמעותית. מצד שני, היעדר מלאים זמנים בחלק מהכלים הפופולאריים הביא לשינויים ביחסי הכוחות בין המותגים.
היחס בין קטנועים לאופנועים נשמר גם השנה ועומד על 67% קטנועים ו-33% אופנועים, כאשר קטגורית אופנועי האדוונצ’ר ממשיכה לצמוח וגם בשוק אופנועי האנדורו ממשיך להרשים גידול בזכות עוד ועוד רוכבים שמגלים את חווית הרכיבה בשטח בשעות הפנאי

כמו כל שנה ב-30 השנים האחרונות, סאן יאנג ממשיכה להוליך את שוק הדו”ג המקומי, כאשר ב-2022 הציגה גידול של כמעט 13% עם 5,310 כלים חדשים. הקרב על המקום השני בין הונדה לימאהה הוכרע על ידי הכנף האדומה שנהנתה מעוד שנה של זינוק במכירות עם 3,955 כלים – צמיחה של 33.5%. ימאהה שסבלה מבעיות אספקה לחלק מהדגמים הפופולארים כמו ה-Xmax הסתפקה במקום השלישי עם 3,393 כלים וירידה של 8%, אך יכולה להתנחם בהצלחה הגדולה של ה-TMAX החדש שאחראי לכמעט רבע מהמכירות של המותג.
בעיות האספקה פגעו קשות בקימקו שבחודשים הראשונים של השנה הייתה כמעט ללא כלים זמינים. לאחר מכן המצב השתפר אך בסיכומה של השנה חוותה קימקו ירידה של 26.5% והסתפקה במקום הרביעי עם 2,189 כלים בגלל בעיית אספקה כאמור.
ק.ט.מ נותרה במקום החמישי בדירו המותגים השנה, אך חוותה ירידה של 10% במכירות ומסרה 979 כלים. קאוואסאקי במקום השישי מסרה 974 כלים, כמות זה לזו שמסרה ב-2021.

עוד בעשיריה הראשונה: פיאג’ו עם 590 כלים (ירידה של כ-10%), ב.מ.וו עם 398 כלים (ירידה של 8.1%), הוסקוורנה עם 298 כלים (ירידה של 28.9%) כשאת העשיריה סוגרת רויאל אנפילד המפתיעה שבזכות התמחור הנגיש של כליה מסרה 263 כלים – יותר מפי 4 מאשר ב-2021.
מחוץ לעשיריה ראוי לציין את סוזוקי עם 174 מסירות בלבד בשנה החולפת וירידה משמעותית של כמעט 60%. גם כאן אפשר לראות את מחסור הכלים כהדרישה הערה מהלקוחות לא קבלה מענה כשכלים רבים לא הגיעו ארצה. כמה מותגים הציגו צמיחה מרשימה: CF מוטו עלתה ה-92% ומסרה 194 כלים, הארלי דיווידסון עם 163 מסירות רשמה עליה של 301%, אפריליה עם 161 כלים רשמה עליה של 251%, פאנטיק עם 71 כלים צמחה פי 6 ואינדיאן עם 62 כלים הכפילה את מכירותיה.

בשוק אופנועי האנדורו המשיכה ק.ט.מ להולך באופן מסורתי כאשר הוסקוורנה מאחוריה. גאס גאס מסרה 156 כלים אליהם והשלימו שליטה כמעט מוחלט של קבוצת ק.ט.מ. לצידם נמסרו בשנה החלפת גם 185 יחידות מדגמי בטא, 83 כלים של שרקו, 71 דגמי פאנטיק,47 כלים של רייחו ו-12 כלים של TM ריסינג.
מותג | מסירות 2022 | שינוי | |
1. | סאן יאנג | 5,310 | 12.8%+ |
2. | הונדה | 3,955 | 33.5%+ |
3. | ימאהה | 3,393 | 8%- |
4. | קימקו | 2,189 | 26.5%- |
5. | ק.ט.מ | 979 | 10%- |
6. | קאוואסאקי | 794 | – |
7. | פיאג’ו | 590 | 10.4%- |
8. | ב.מ.וו | 398 | 8.1%- |
9. | הוסקוורנה | 298 | 28.9%- |
10. | רויאל אנפילד | 263 | 453%+ |
11. | בנלי | 210 | 2.8%- |
12. | CF מוטו | 194 | 92%+ |
13. | בטא | 185 | 16.7%- |
14. | סוזוקי | 174 | 59.3%- |
15. | הארלי דיווידסון | 163 | 301%+ |
16. | אפריליה | 161 | 251%+ |
17. | גאס גאס | 156 | 27.8%+ |
18. | דוקאטי | 147 | 3.9%- |
19. | ניאו | 137 | 33%+ |
20. | טריומף | 126 | 1.6%+ |