חברת מטרו מוטור, היבואנית הגדולה בשוק הדו-גלגלי, ערכה הבוקר את מסיבת עיתונאים המסורתית שלה שבה סיכמה את השנה החולפת והציגה את תכניותיה לשנה הקרובה. לדברי החברה, גם השנה החולפת הייתה מצוינת לשוק הדו-גלגלי שרשם שיא של 21,028 כלים, עליה של 1.2% לעומת אשתקד, בשעה ששוק המכוניות סבל השנה מירידה של 9.8%. “אילולא בעיות המלאי המשמעותיות שליוו אותנו בשנה החולפת בדגמי ימאהה וקוואסאקי, המכירות היו אפילו גבוהות אפילו יותר” מציינים במטרו.
שוק הקטנועים המשיך להוביל את מכירות הדו-גלגלי גם בשנה החולפת עם 14,016 מסירות (67% מסך המכירות), אך גם האופנועים רשמו שנה מוצלחת נוספת עם 7,012 מסירות. נכון להיום ישנה עליה ביחס המכירות של הדו-גלגלי ביחס למכוניות, כ-8%, אך נתון זה רחוק מהשיא של 12% שנקבע בשנת 2006-7.
בחלוקה לפי יבואנים, הוסיפה מטרו (סאן, יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטה ואחרים) להוביל את השוק עם 10,013 מסירות ו- 47% מסך המכירות, והקדימה את ‘מאיר’ (יבואנית הונדה) שמסרה 4,166 כלים וצמחה ל-20% (6%+). במקום השלישי עופר אבניר עם 3,660 מסירות ו-17% מהשוק (4%-), אשר מקדימה את ד.ל.ב (ק.ט.מ, אינדיאן ופיג’ו) שמסרה 1,356 כלים (6% מהשוק), דלק מוטורס (BMW) עם 403 מסירות ו-2%, אלבר (דיאלים, טריומף והארלי דיווידסון) עם 270 כלים ושאר היבואנים שמסרו כ-1,160 כלים וריכזו 7% מהשוק.
בחלוקה לפי מותגים המשיכה סאן יאנג להוביל גם השנה את השוק (שנה 22 ברציפות!), מסרה 5,348 כלים והקדימה את הונדה שטיפסה השנה למקום השני על חשבונה של ימאהה עם 4,166 כלים. בהמשך הדירוג נמצאת ימאהה עם 3,465 כלים, קימקו עם 2,109 כלים, ק.ט.מ עם 961 כלים, קוואסאקי עם 810 כלים, פיאג’ו עם 649 כלים, BMW עם 403 כלים, הוסקוורנה עם 292 כלים, BETA עם 185 כלים וסוזוקי עם 171 כלים, כאשר שאר המותגים העלו 2,479 כלים נוספים.
במטרו מוטור רשמו השנה שיא במכירות ימאהה T-MAX החדש (קרוב ל-1,000 יחידות), וגם ימאהה טנרה 700 היה לאופנוע הנמכר בישראל. מנגד, מכירות הדגמים החשמליים עדיין לא מתרוממות (2% מכלל השוק) וגם קטנוע הגוגורו המבטיח לא מספק את המכירות המצופות והרחבת תחנות החלפת הסוללות למקומות נוספים בארץ הוקפאה לעת עתה. “אנו מאמינים מאוד בגוגורו ונבחן את תוצאות המותג בסוף 2023” אומרים בחברה.
אנשי מטרו צופים כי השוק הדו-גלגלי ימשיך לצמוח גם בשנה הקרובה בשיעור של 3-5%, אך מאמינים שזינוק דרמטי במכירות יגיע רק אם משרד התחבורה יקדם את השימוש בדו-גלגלי כפיתרון לגודש בפקקים. התקווה היא שהממשלה ושרת התחבורה החדשה יענו סוף סוף לדרישת היבואנים עם שינוי חקיקה שיאפשר רכיבה על דגמי 125 סמ”ק ללא רישיון ייעודי בדומה למקובל ברוב מדינות אירופה.
מבחינת היצע הדגמים בשנה הקרובה לא צפויים במטרו חידושים רבים. בין הדגמים החדשים הבולטים שיגיעו אלינו צפויים בעיקר ימאהה X-MAX החדש בדגמי 125 ו-300 סמ”ק שינחתו כאן במרץ וסאן יאנג ADX – קטנוע אדוונצ’ר 125 סמ”ק חדש שיגיע באוגוסט. לצידם יעברו שלל דגמים נוספים מתיחות פנים ושדרוגים קלים, לרבות ימאהה טנרה 700 בגרסת רישיון A1, עדכונים לדגמי ה-MT 07 ו-MT-125 ודגמים נוספים.