אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
ימים אחרים: מאזדה RX-7
ראשי » מגזין » ימים אחרים: מאזדה RX-7
ימים אחרים: מאזדה RX-7

ימים אחרים: מאזדה RX-7

מאזדה חוגגת 100 שנים מאז היווסדה זה הזמן להיזכר באחד מהדגמים האייקונים והחשובים שלה

דין אפפל 14/04/2020

משבר הנפט של 1973 גרם לשינוי בחברת מאזדה, שלקחה החלטה להפסיק את ייצורו של מנוע הוואנקל. המנוע הייחודי שעד לאותו זמן הניע חלק נכבד מדגמי החברה היפנית. 

אלמלא ראש המחקר ופיתוח קינישי ימאמוטו התעקש על חשיבות המנוע הרוטורי בבידול החברה משאר היצרנים. ימאמוטו לקח את המנוע הרוטורי הקיים משנות ה-60 (שנקרא 12A) ודאג שיעמוד בתקנות זיהום האוויר וצריכת הדלק החדשים לשנות ה-70.

יחד איתו הם פיתחו את הרכב האידיאלי, לטעמם, עבור המנוע החדש. קטן, קל משקל, אווירודינמי ומתאים למנוע שיודע לספק את עיקרו בקצה סקלת הסל״ד. כך נולד הדור הראשון של ה-RX-7.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
ימאמוטו (שני מימין) והחבר’ה נותנים עבודה

 


 

דור ראשון – FB

הושק ב-1978 ביפן ושנה לאחר מכן באירופה. בזכות משקל נמוך יחסית של 1,043 ק״ג והספק של 100-135 כ״ס מנפח של 1.15 ליטר הדור הראשון הציע ביצועים טובים לתקופתו. המנוע הקדמי מוקם לפני הגלגלים הקדמיים והיה מאוד קומפקטי. כאמור, הוא ישב בחזית הרכב אך מאחורי הסרן הקדמי ויצר חלוקת משקל של כמעט 50:50. כל זה בכדי להציע התנהגות כביש טובה. בהמשך הצטרפה גרסת טורבו עם 160 כ״ס ביפן בעוד שארה״ב קיבלה את המנוע 13B שהיה מעט גדול יותר ובעל הזרקת דלק.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור הראשון בגרסת כביש וגרסת מסלול

 

 

דור שני – FC

החליף את קודמו בשנת 1985 ועיצובו שאב השראה מדגמי פורשה של אותה תקופה (לדברי מאזדה). עתה כל העולם קיבל את המנוע 13B בנפח 1.3 ליטר שהוצע בהספקים של 150 כ״ס אטמוספרי או 180 ו-200 כ״ס מוגדשים. מאזדה זיהתה שבזכות זרימת האוויר באגזוז והמחסור במומנט בסל״ד בינוני שמגדשי טורבו מתאימים מאוד לעבוד יחד עם המנוע הרוטורי שלה.

עם המנוע החזק האיצה ה-RX-7 ל-100 קמ״ש תוך 6 שניות והמשיכה עד למהירות מירבית של 240 קמ״ש. כמו כן, מאזדה הציגה את מערכת ה-DTSS שלה בדור השני. היא עבדה על המתלים האחוריים וידעה בהתאם לעומס שמופעל עליה לייצר טו-אאוט (התבדרות אופנים) בעומס קל לטובת תגובה נמרצת או טו-אין של עד מעלה בכל צד. כל זה לטובת יציבות משופרת תחת עומסי פניה גבוהים והתנהגות צפויה יותר תחת לחץ גבוה.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור השני. מטוס?

 

 

דור שלישי – FD

הדגם המוכר ביותר של החברה, בין היתר בזכות סרטי מהיר ועצבני (מצטערים על זה…) ותוכניות כמו ״בסט מוטורינג״ היפנית. הוא הוצג ב-1992 וייוצר עד 2002 למרות שבאירופה הופסק שיווקו עוד ב-1996 בגלל תקנות זיהום אוויר. בדור השלישי המנוע הפיק 239 כ״ס (ובהמשך גם 280 כ״ס בגרסאות ששווקו ביפן בלבד) בזכות 2 מגדשי טורבו, אחד קטן לזמינות בסל״ד נמוך והשני גדול לחצי העליון של קשת הסל״ד.

הביצועים השתפרו ל-5.3 שניות במיאוץ ל-100 קמ״ש והמהירות המירבית הוגבלה ל-250 קמ״ש, נתונים שמיקמו את ה-RX-7 מול דגמי הספורט החזקים של יצרנים אחרים באותה תקופה. ולא רק מבחינת ביצועים, גם ההתנהגות זכתה בזמנו לשבחים ולא נפלה מהמתחרות. את הרוח הרוטורית הספורטיבית המשיך דגם שקיבל כבר שם אחר, RX-8, שיוצר עד 2012. זה פחות או יותר, סופה של התקופה הזו, סופו של המנוע הזה בז’אנר הזה, לבינתיים.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
מאזדה RX-7, דור שלישי, עושה מה שהיא אמורה לעשות. מזהים את המסלול?

 

עוד קצת נתונים 

בסך הכל יוצרו 811,634 דגמי RX-7 בשנים 1987-2002, מה שהופך אותו לדגם הכי נפוץ בעל מנוע רוטורי אי-פעם. הוא נחל לא מעט ניצחונות מסביב לעולם, בעיקר במירוצי סיבולת במטרה להוכיח את אמינותו של המנוע, מה שלא תמיד השתקף בדגמי הכביש.

ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור השני. מטוס?
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור הראשון בגרסת כביש וגרסת מסלול
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
מאזדה RX-7, דור שלישי, עושה מה שהיא אמורה לעשות. מזהים את המסלול?
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
יאמאמוטו (שני מימין) והחבר'ה נותנים עבודה
Preview

 

רשימה חלקית של הניצחונות כוללת את אליפות אנגליה למכוניות סאלון ב-1980 ו-1981, ניצחון בספא 24 שעות ב-1981, מעל 100 ניצחונות בארה״ב בסבב ה-IMSA כולל 12 שנים של ניצחונות רצופים ב-24 שעות של דייטונה (82-93) ובאוסטרליה את האליפות (82-84) והמירוץ המפורסם ברטהסט (92-95).

RX-7 מאזדה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

אאודי TT קופצת לעתיד

אאודי TT קופצת לעתיד

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בעיית משקל

בעיית משקל

הסיפור של זונטס

הסיפור של זונטס

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

למבורגיני פנומנו: ה-V12 הכי חזק אי פעם של החברה

סוזוקי וי סטרום 1050DE: הכחול הגדול

סוזוקי וי סטרום 1050DE: הכחול הגדול

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד