כמה בנאלי יהיה לפתוח את הכתבה הזו עם סיפור פיקנטי על סוזוקי קאטאנה המקורי? למרוח שורות ארוכות ומתחכמות על העיצוב שהרעיד את עולם האופנועים לפני כמעט 40 שנה. על האנס מוט, שעיצב אופנועים לב.מ.וו לפני הקאטאנה, או על גרסאות שיועדו למסלולי המרוצים. בנאלי. בנאלי לאללה.
האמת היא שאני לא רואה שום סיבה לעשות את זה. נכון, מטרת העיצוב ההוא הייתה להביא ניחוח אירופי ליצרן היפני. וגם העיצוב הנוכחי החל את דרכו כאופנוע תצוגה של מעצב אירופי (איטלקי הפעם). וכן גם הקאטאנה המקורי התבסס על דגם סדרתי של סוזוקי, בדיוק כמו הקאטאנה הזה. אבל זה לא הסיפור כאן.
הסיפור כאן הוא פשוט לחלוטין. זה לא אופנוע רטרו ואין שום סיבה להסתכל עליו ככזה. גם מי שלא הכיר או הוקיר את הקאטאנה המקורי, יעמוד מול האופנוע הזה וימשיך לבהות בו ארוכות. עוד זווית, עוד כיוון, האופנוע הזה פשוט נראה טוב פנים אל פנים. ואחרי עבודת העיצוב של ה-GSX S1000, זה בולט שבעתיים.

נגיעות
אם תנסה למתוח קו בין העיצוב הנוכחי לזה שהיה, או לחפש את ההבדלים המכאניים בין הקאטאנה הזה לאופנוע עליו הוא מבוסס מכאנית, תגלה שאתה מתעסק בנגיעות קטנות מאוד. חיבורים והבדלים מינוריים. מהעיצוב המקורי נשארה הרוח, אבל מעט מאוד קשר אמיתי. בפרט הכי דומה ודומיננטי כאן יהיה הטיפול באזור הפנס הקדמי. אולי הצללית הכללית והקו החתוך לאורכו של הכלי.
מהבחינה המכאנית, השינויים קלים עד קלילים כאמור. מתחת לעיצוב המרשים זהו אותו ג’יקסס מוכר. זה אומר בעיקר שלדת אלומיניום חסונה בתוכה נחים 999 סמ”ק שמקורם ב-GSXR1000 K5 הזכור לטוב. שני שינויים הקשורים ליחידת ההנעה הם מנגנון ידית מצערת חדש ומערכת פליטה שונה. יש גם לוח שעונים חדש ומרהיב ומערכת בלימה משופרת (שניהם הגיעו מה-GSXR1000 העדכני) וכיול שונה ורך יותר למתלים.
ההבדל המשמעותי ביותר, נמצא בתנוחת הישיבה. יש כאן כידון שטוח וגבוה יותר מב-GSXS המושב ממוקם גם הוא באופן שונה. גם מיכל הדלק קטן יותר ומציא כעת 12 ל’ בתמורה למבנה צר ואותו מראה מצודד. נגיעות, כמו שאמרתי. עד כמה יכולים דברים פעוטים כאלו לשנות? האם זה מצדיק טיסה של אחד-עשרה שעות, המתנה של עוד שלוש, עוד קונקשן של ארבע שעות ושעתיים ברכבת? שאלה טובה.

פלדה קפואה
הקאטאנה, היא חרב שמחושלת בתהליך ארוך בחום אדיר. אבל אופנוע מספר 23 עליו רכבתי היה קפוא. לא, לא מדובר באופנוע מתוצרת פולניה, אלא השפעה ישירה של מזג-האוויר. את באי ההשקה קיבלה רוח קרירה, טמפרטורות נמוכות, גשם וברד לפרקים. לא כיף.
גם ההנחיות של המארחים ציננו את ההתלהבות. ביום הקודם שני עיתונאים החליקו במהלך הרכיבה וזה גרם ליפנים, לא בדיוק אנשים קלילים ביום-יום, להחמיר את הכללים. לא רק שמובילי הקבוצות הכתיבו קצב איטי מאוד. התבקשנו באופן חד-משמעי לא לנתק את הבקרות, לא להרים גלגל, לא לבצע סטופי, לא לשלוף ברן-אאוט. בקיצור, לא. וזה עם יחידת הנעה שנולדה פחות או יותר בכדי לגרום לך לבלות על גלגל אחד…
בצד המשמח נמצאת תנוחת הרכיבה של הקאטאנה. עם כידון גבוה יותר, מושב שזז קצת למעלה וקדימה ותחושה קלילה. הברכיים מכופפות אבל לא יותר מדי, אתה רוכן מעט לפנים ויש תחושה נינוחה ומאוד טבעית. עוד שמחה מביאה לחיצה על כפתור ההנעה.

אני אוהב את המנוע הזה ומכיר אותו טוב למדי (מהג’יקסר 2006 שלי, ז”ל). בגלגול הזה הוא מפיק 148 כ”ס ו-11 קג”מ אבל בקאטאנה הוא גם מייצר צליל ברור ונוכח. נחירה וגרגור כוחניים שבולטים כבר בסל”ד סרק ונשמע אגרסיבי יותר מזה שב-GSXS1000. המצמד קל וההילוך הראשון נבחר ברכות אופיינית. אני רושם לעצמי לוח שעונים דיגיטלי רב מידע ומת לצאת לדרך.
הדרך הפעם נפרשת על כביש הרים, שהמארגנים סגרו לכבוד האירוע. משהו כמו 15 ק”מ אותם אנחנו עושים הלוך ושוב בקצב שמוכתב כאמור, על ידי רוכבי המפעל היפנים. האספלט הרטוב והשמיים האפורים לא מעניינים אותי כל-כך כרגע, הגרגור של הקאטאנה ממש מתחנן להתחיל כבר. זמן הרכיבה מועט, אני מבין אותו.
על הסכין
כל הדברים האלו נשכחו די מהר ברגע שידית המצמד מתרחקת מהכידון. עם כל הכבוד לכל הפרטים, השינויים ההיסטוריה ועוד כאלו בשורה התחתונה הקאטאנה הוא גרזן עם מנוע אדיר וזו לגמרי החוויה שמשתלטת עליך מהרגע שאתה מתחיל להזיז אותו.

המנוע נהדר, כן מצבי רכיבה, לא מצבי רכיבה, את מי זה מעניין עכשיו. כמו אחיו הוא מייצר משיכה אדירה מסל”ד נמוך, נוהם עליך במעלה קשת הסל”ד בועט את המחט אל הקו האדום. בהילוכים הנמוכים על כביש רטוב בקרת המשיכה עובדת שעות נוספות. פעולתה טבעית וחלקה ורק החיווי שמהבהב בלוח השעונים מספר על הדרמה. באותם המקומות המפלץ גם שש להניף את הגלגל הקדמי שלו לאוויר בפרץ של אוטונומיה.
הקאטאנה אכן מרגש קצת רך יותר על המתלים מה-GSXS אבל זה לא אומר שהוא הפך רכרוכי. הספיגה מרגישה טובה יותר במעט ואין לכיול הזה בעיה להצמיד את הגלגלים של הקאטאנה לכביש היפני גם על חיבורי רוחב מתכתיים לדוגמה. הוא מרגיש נטוע בהטיה, משדר המון ביטחון ובתנאים הרטובים, עם הריכוך האמור, היה חסר לי קצת פידבק מהגלגל הקדמי. גם הכידון הגבוה לא אמור לעזור כאן.
מה שכן נותן הכידון האמור ותנוחת הרכיבה כולה, היא תחושה ניטראלית וחסרת מאמץ על המושב. קל להפנות אותו והוא מרגיש נמרץ למרות העלייה הקלה במשקל (עוד 6 ק”ג) ולמרות שזהו בסוף היום אופנוע עם היגוי קצת איטי. אותה תנוחה, גורמת לרוכב לתחושה נינוחה, מאפשרת לו לנהל את הרכיבה ממקום זקוף יחסית. התוצאה? תחושה שניתן לעשות עם האופנוע הזה ככל העולה על רוחך. דמיין סטריט-פייטר, עם מנוע בשרני, שלדת אלומיניום אדירת קורות וזרוע אחורית שהגיע מה-GSXR1000 של 2016. עכשיו נסה לעקם אותו, נסה לרגש אותו, נסה לאתגר אותו. הוא לא ייתעקם ולא ייתרגש, הוא יהיה שם, ייתן מענה לכל דרישה וטרלול שלך. תענוג.

הבלמים מרגישים נפלא גם הם. יש כאן מערכת שאפשר לזהות מהדור האחרון של ה-R1000 (עם רפידות שונות מלפנים), והיא מבצעת בצורה משובחת. הנשיכה הראשונית מצוינת, אולי טובה יותר מבאופנוע המקור, ואחריה יש טווח מגוון ואפקטיבי של עוצמה ורגש. עוד נקודה לגבי המנוע – חלק מהקולגות בהשקה התלוננו על חיבור קופצני מדי של המצערת ממצב סגור. זאת למרות שסוזוקי שינו את פרופיל המצערת בשביל לייצר תגובה ראשונית חלקה יותר בקאטאנה. את האמת? בתור מי שגדל על מנועי ליטר לפני עידן הבקרות והאילחוש, למדתי לתפעל את יד ימין בצורה לינארית. מיותר לציין שאם עובדים כך, אין שום קופצנות בפעולת המצערת.
ואם כבר נגענו ברוכבים והעדפות. אני באופן אישי הייתי מעדיף לבטל את הריכוך האמור של המיתלים ואם זה היה האופנוע הפרטי שלי הייתי מכוון אותו לפי העדפות אלו. את הבולם האחורי אני לא משוכנע שהייתי משאיר באופנוע הזה. וגם לא בשום אופנוע אחר בקטגוריה לצורך העניין.
מה שכן חסר כאן, וזה משהו שהקהל העדכני מאוד אוהב, זו רשימת תוספות ארוכה. מצבי רכיבה, יותר מצבים בבקרת המשיכה, ABS לפנייה, קוויק-שיפטר וכו’. הקאטאנה לא מציע את כל אלו ולקהל הישראלי, זה שרוצה לדעת שהוא “קיבל הכל”, זה עשוי להפריע.

תגובה מהירה
סוזוקי קאטאנה החדש יגיע לכאן בקרוב וייעשה למותג הזה טוב. בעידן שבו האריזה חשובה לפעמים יותר מהתוכן, סוזוקי לא בדיוק פגעו בול עם חלק מהעיצובים האחרונים שלהם. ואני משתמש כאן בלשון המעטה.
עכשיו, מקבלים המכלולים המוכחים והמשובחים האלו מעטפת ראויה, מלהיבה מושכת. המעטפת האמורה, יחד עם תנוחת הישיבה השלטת, הופכים את הקאטאנה לאחד האופנועים המעניינים יותר. לאנשים שכבר לא רוצים להתכופף על סופרבייק כל יום. כאלו שצריכים להגיע למשרד בבוקר, רוצים ללטף את האופנוע במבטים עם לגימת הקפה וגם לתת קטנה בשביל להיזכר מאיפה הם באו. וזה בול הקאטאנה הזה. כזה שלא שובר לך את העצמות, כזה שיודע לפרגן בגז לרוכב שלו, כזה שפשוט כיף להסתכל עליו.
נתונים: 999 סמ”ק, 148 כ”ס ב-10,000 סל”ד, 11 קג”מ ב-9,500 סל”ד, 215 ק”ג, 95,000 שקלים (משוער)