בשנת 2004 הוצגה מרצדס CLS, סדאן-קופה שהתבססה על ה-E קלאס. לכאורה, דבר וניגודו אבל ההצלחה הייתה מידית, גם באולמות התצוגה (375,000 יחידות נמכרו מאז ועד היום) ולא פחות חשוב מכך, גם ביצירת קטגורה חדשה – קופה 4 דלתות. לא בכל יום זוכה יצרן לחקוק את שמו בספרי ההיסטוריה כממציא קטגוריה חדשה, ואפילו ליצרן כמו מרצדס שבארון הגביעים שלו אי-אלו חידושים והמצאות, מדובר בכבוד גדול.
כמה כבוד? העובדה שאודי, ב.מ.וו ואפילו פולקסווגן מיהרו להציג גרסאות משלהן, אומרת הכול. מרצדס CLS הראשונה הייתה פצצת עיצוב, מבחינת הכול או לא כלום. ניתן היה להניח שהגרסה הראשונה תהיה דווקא מרוככת יותר ועם הזמן והדורות תתחדד בהתאם לקצב ההכלה של הקהל, אבל מרצדס הלכה על כל הקופה (הייתי חייב…) וקטפה אותה fair and square . המעז מנצח.
ראתה כי טוב וב-2011 הציגה מרצדס את הדור השני שהתהדר בעיקר בגרסת מלחמה הודות לחטיבת הכוח AMG. גרסת הקצה התפארה במנוע V8 בנפח של 5.5 ליטרים, 525 כוחות סוס ופחות מ-4.5 שניות מאפס לגיהינום. מפלצת. עוד שבע שנים (טובות) חולפות והגיעה העת לדור השלישי.
מבחוץ
כמו שמסירים פלסטר, אין טעם למשוך את הדברים ונגיד זאת מיד, מרצדס CLS החדשה מעודנת ומרוככת יותר מבעבר. לא, אל תתבלבלו, היא לא הפכה בין רגע ודור לבימבה חביבה, ואמנם זכתה לחזית חדשה ואגרסיבית, אבל משהו בעיצוב פורץ הדרך של הדור הראשון איבד מהקסם שלו. לא מעט, בגלל שנעשה וויתור על הקו החלק והמתמשך בין השמשה האחורית לתא המטען וקיבל מדרגה מודגשת שמעט פוגמת במראה שכבש לבבות והשמיט לסתות.
אין רע בלי טוב והוויתור בצד העיצובי מתגלה כיתרון בצד הפרקטי עם מרווחי ראש נדיבים לנוסעים מאחור. לעומת זאת, תא המטען אומנם גדול מספיק אבל לא הכי ידידותי לפריקה וטעינה של מזוודות גדולות למשל בגלל היחס בין גובהו של הפתח לעומקו של התא. צללית הצד מפוסלת ודינאמית לעילה ולעילה והמכונית נותרה רבת רושם ונוכחות, לא מעט בזכות תוספת נכבדה של סנטימטרים לעומת הדור היוצא. אורכה של מרצדס CLS החדשה נושק ל-5 מטרים (4,990 ס”מ) תוספת של לא פחות מחמישה ס”מ מהדור הקודם. הרוחב 189 ס”מ (תוספת צנועה של 1 ס”מ) ו-143.5 ס”מ בגובה עושים אותה לאחת הפרטיות הגדולות בכביש והנוכחות של מכונית בממדים ובעיצוב האלה היא בלתי נמנעת ומתפשרת. אפילו בברצלונה שכבר ראתה אי אלו מכוניות יוקרה, מרצדס CLS משכה מבטים מכל כיוון.
מבפנים
החיים טובים ותודה ששאלתם. תא הנוסעים של מרצדס CLS החדשה מעניק שפע של כל טוב ואווירה נעימה. החל מגלגל ההגה המצולע שנוח ונעים לאחיזה, דרך שני מסכי ה-12.3 אינץ’ העצומים והמשובחים שמציגים כל מידע מתבקש, עבור דרך ממשק מאוד ידידותי לתפעול וגלישה בין כל המערכות, דרך המושבים, אח המושבים, שמעניקים חימום, כיוון חשמלי לכל כיוון, עיסוי ואפילו תמיכה צדית אדפטיבית בכל פקודת היגוי וכלה כמובן בפסטיבל האורות במיליון צבעים ששוטף ומציף את תא הנוסעים במגוון גוונים על פי מצב רוח הנהג.
דווקא הנדסת האנוש בתפעול המתגים לוקה מעט בחסר וסביר להניח שכשיש כל כך הרבה מתגים ומנופים לתפעול, זה חייב לגבות מחיר. אחרי שפעמיים הפעלנו מגבים במקום לאותת וכו’, הכול הסתדר. עוד אכזבה קלה, באמת שקלה, נרשמה בכניסה והיציאה מהרכב הנמוך אבל תכלס, אחרי שנכנסים אליו, מי בכלל רוצה לצאת. קצרה היריעה מלפרט את כל מה שתא הנוסעים מכיל אבל תחשבו שכל מה שאתם רוצים וחושבים שיכול להיות בתא נוסעים, מתכנני מרצדס כבר חשבו על זה בשבילכם.
מתחת למכסה המנוע
השינוי הגדול והבולט ביותר בתום יחידות ההינע של ה-CLS החדשה הוא במעבר 6 ציל’ בנפח 3 ל’, הנעה לכל הגלגלים (4מטיק) וגיר בעל 9 מהירויות. ההסבר של המארחים היה בכך שמדובר בשיפור של פליטת המזהמים וחיסכון, אבל כנראה שמדובר גם בעלויות יצור, אבל מ’כפת לנו, כל עוד הכוח לא נפגע האוויר יכול להיות כמה נקי שהוא רוצה.
שני מנועי דיזל, בנזין אחד וסוג של בנזין היברידי בגרסת הAMG53 מוצעים כרגע לקהל לבחירה. הדגם הראשון הוא ה-350d טורבו עם 286 כוחות סוס ו-5.7 שניות מאפס למאה. הדגם השני בגרסת הדיזל הוא ה-400d טורבו שמוציא 340 כוחות סוס וסוגר תוך חמש שניות את התאוצה למאה.
הגרסה השלישית בהיררכיה היא גרסת הבנזין 450 EQ BOOST שכמו בגרסת הקצה, ה-AMG, היא זוכה לתגבור כוח מיחידה חשמלית בהספק של 48V ומגדש חשמלי צנוע שאמור להתגבר על השהיית הטורבו בסל”ד נמוך. כל היחידה הזאת מנפקת 367 כוחות סוס בגרסה ה”מוחלשת” ו-435 כוחות סוס אדירים בגרסת הקצה. צליל המנוע אגב הוא טבעי לחלוטין מבלי להיעזר באמצעים מלאכותיים ליצירת צליל שונה ומוגבר
על הכביש
מארגני ההשקה בחרו מסיבותיהם שלהם לקחת את המכוניות למסלולים הררים מאוד ופתלתלים עוד יותר שסוגרים על ברצלונה מעל. יאמר מיד ועוד נחזור לכך בסיכום, מרצדס CLS על שלל גרסאותיה היא לא מכונית שמישהו יחזיק כדי ללטש שוליים בהרים. נכון שעל הכביש היא מרגישה הרבה יותר קלה מסך שני הטונות שלה אבל עדיין, היא מכונית ענקית ולא הוט-האצ’ קצרת ממדים ותגובה. ואולי דווקא בגלל זה בחרו המארגנים להציג אותה במקום הכי פחות מתאים לקהל המשתמשים, רק כדי להראות שגם שם היא יכולה להסתדר נהדר.
למרות הגשם והשלג הקל שירד, המכונית נדבקה לכביש ושום פרובוקציית היגוי לא השפיעה עליה לרעה. האחיזה שלה במהירויות גבוהות ושינויי כיוון מרשימה ומשרה ביטחון ויותר מכך, היא התגלתה בכרך העירוני הסואן של ברצלונה כמכוניות שיכולה לשמש גם ליום יום בית משרד בהנאה גדולה. יכולת ההשתחלות שלה, לא מעט בזכות התגובה לליטופי גז קלים, הופכת את כל ענין ההשתלבות בתנועה צפופה לפשוטה ולזה כמובן צריך להוסיף את העובדה שציינו קודם, אנשים עושים לה כבוד. מספיק לאותת כדי שיפנו לכם את הנתיב.
את סבבי הנהיגה שלנו בחרנו להתחיל בגרסה הנמוכה (סתם, זה מה שהעיתונאים הגויים הרעים השאירו לנו) אם אפשר לקרוא ל-286 כוחות סוס, נמוך. האוטו לא מתקשה לייצר תנועה מהירה והחלטית בקווים ישרים וגם בכבישים המפותלים ההררים הוא לא מאבד מרצף ההתקדמות המהיר אם לוחצים את הדוושה.
286 כוחות סוס זה הספק נאה מאוד אבל כשעוברים משם ל-340 כוחות סוס ההבדלים ניכרים בעיקר בבשרניות של הדוושה הימנית. ביום השני אנחנו זוכים לנהוג בגרסאות החזקות ובעיקר ב- AMG53. מה נאמר ומה נגיד, 435 כוחות הסוס מזיזים את המפלצת הזאת מהר בכל דרך. ההגה מעט קל מדי וההיגוי, הגם שהוא מדויק, חסר את תחושת הפידבק מהגלגלים, משהו שמורגש היטב במסלול מפותל.
בקווים הישרים המעטים שאנחנו מוציאים, מעיכה של הדוושה מטיסה את המכונית קדימה, ככה זה כשהמנוע מגיע תוך 4.4 שניות מאפס לדו”ח. מה שחבל זה שהמהירות הסופית מוגבלת ל-250 קמ”ש והתחושה היא שחוסמים את השור בדישו. מה הטעם לייצר גרסאות קצה אם אי אפשר לממש את הפוטנציאל המלא שלהן?
להיות ריי דונובן
אז למי המכונית הזאת מיועדת? לא לאנשים מופנמים. לאלה שרק מחפשים את הפאר והנוחות תמיד ישמחו בחברה להציע את ה-E קלאס שעליה מבוססת מרצדס CLS. הסדאן קופה מיועדת לאנשים שאוהבים נוכחות, וכוח. כמו ריי דונובן למשל, ה”פיקסר” של עשירי LA שסורחים וסוטים מדרך הישר.
החל מפתיחת הפרק הראשון ובמשך כל חמשת העונות, ריי צמוד למכונית – מרצדס CLS – והיא צמודה אליו. זה לא שהיא הסייד-קייק שלו אבל המכונית הזאת כנראה נבנתה בדמותו וסביר להניח שהדילר האמריקני שילם לא מעט כדי להיות הכוח המוביל של מיסטר דונובן.
גדולה, חטובה, חזקה, רבת רושם ונוכחות אבל שקטה, שמשדרת מסר מאוד ברור – אל תתעסקו איתי. למרות הכוח והיכולות האלקטרונים שלה, מרצדס CLS מיועדת לאנשים שאוהבים להוסיף לנוחות שלהם גם כוח ורושם. והתוצאה היא מכונית מרשימה למדי.
נתונים: 2,999 סמ”ק, 435 כ”ס ב-6,100 סל”ד, 52.8 קג”מ מ-1,800 עד 5,800 סל”ד, 1,905 ק”ג, 11.4 ק”מ לליטר (יצרן), מחיר (משוער): החל מ-685,000 שקלים