אודי Q5 הוא שחקן וותיק (הוצג ב-2008) ומצליח למדי בקטגוריית רכבי הפנאי פרמיום הבינוניים. הנוכחות שלו הייתה מורגשת בשוק מהרגע הראשון, אולי בגלל שהמתחרים לפניו כבר סללו את הדרך והרגילו את העם לרעיון של רכב פנאי יוקרתי אך לא ענק (זוכר את קבלת הפנים הפושרת של ב.מ.וו X3?), אולי בגלל שפשוט היה מוצר שלם ונכון בשעתו.
כך או אחרת, ברור שליורש יש נעליים גדולות למלא, ועל הנייר נראה שהדור החדש (הוצג לפני שנה) עוקב בצורה מדויקת אחר המתכון שהשאיר לו ה-Q5 היוצא.
לא רק על הנייר, גם במפגש פנים אל פנים הדמיון ברור – כמקובל אצל אודי המראה מציג אבולוציה זהירה. אבל עם התוצאה האפקטיבית לא תשמע אותי מתלונן. עדיין מדובר ברכב שנראה מצוין, גם אם הוא לא ממש מחדש או מרגש, מודרני ואתלטי וחישוקי ה-19 אינץ’ האופציונליים מוסיפים כמובן.

הכי היי-טק
כניסה לתא הנוסעים והדבר הראשון שבולט זה לוח המחוונים הדיגיטלי המרשים, ולאחר מכן תאורת האווירה, משטח הכתיבה (אופציה בתשלום שפועלת היטב) ושאר מערכות השליטה ממשיכים את הרושם הטוב. בכלל התא הזה מנסה (ולרוב מצליח) לשדר היי-טק, אבל אם לומר את האמת, כבר עכשיו הוא מרגיש “לא שם”. הוא נאה למדי, אך נראה צעד מאחור אם מסתכלים על הדגמים האחרונים שהציגה היצרנית כמו A8 ו-A7 (כולל בתחום מערכות הבטיחות האקטיביות), שאומנם יקרים יותר, אבל מדגימים איך אודי יודעת לעשות “היי-טק” בשנת 2017.

לטובה נציין את החומרים האיכותיים ממנו הוא עשוי ואת ההרכבה ההדוקה שבלחיצה על כל משטח אקראי מספקים תחושת מוצקות ועומק שעושות טוב על הנשמה. גם המרווח מלפנים ומאחור טוב (פחות במושב האמצעי בגלל מנהרת הינע רחבה), ורק המושבים עצמם קצת מאכזבים, בעיקר בגלל מסעד שטוח וקצר מדי. תא המטען מציע נפח נאה (540 ל’), פתח רחב ודלת שנפתחת חשמלית (אופציה בתשלום).
הכי אוויר
אודי Q5 “שלנו” הגיע עם מתלי האוויר האופציונליים, ולמרות שלמדנו לצפות לנוחות מופלגת למשמע צירוף המילים הזה, זה לא המצב כאן. הוא נוקשה למדי, והדבר בולט בעיקר בעיר, שם גם במצב “קומפורט” הוא לא מצליח להיות “קומפורט” של ממש. הוא מעביר לא מעט זעזועים לתא, גם אם לא מתרסק על האספלט העירוני השבור שלנו. גם מחוץ לעיר לא מדובר במרבד קסמים שמעלים כל גבנון באספלט, אבל המצב טוב בהרבה ולכך מצטרפת רמה נמוכה של רעשי רוח ומנוע (פחות מ-1,800 סל”ד ב-100 קמ”ש). רעשי הכביש נוכחים למדי, אבל לא מדובר במשהו שמערכת השמע הנהדרת לא יכולה להתגבר עליו בקלות.

הצד החיובי של מתלים נוקשים מגיע כשהדרך מתפתלת ומאתגרת יותר. במצב הנוחות הוא כמובן רך מדי (אם כי באופן סביר בנהיגה מנהלתית), אך במצב “דיינמיק” המתלים בהחלט עושים עבודה טובה בריסון המסה הזו (1,795 ק”ג).
וטוב שכך, כי מנוע ה-2.0 ל’ המוגדש (252 כ”ס ו-37.7 קג”מ) שבחזית אומנם אחראי על לא מעט משקל, אבל לא נראה שזה מפריע לו במיוחד. לאחר השהיה קלה תגלה שהוא מסוגל לדחוף את ה-Q הזה בקלות למהירויות שעדיף לא להזכיר במספר. הוא במיטבו במרכז הסקאלה אבל מושך היטב כבר מסל”ד נמוך ונושם לא רע למעלה וכמעט תמיד משמיע צלילים מפתים אך מרוחקים. התיבה מתפקדת כבת לוויה מוצלחת, למעט השהייה מורגשת ביציאה מהירה מהמקום או בהורדת הילוך מאותו סדר (זוגי-זוגי, משישי לשני, למשל).

בכבישים פתוחים ומהירים אודי Q5 מציג אחיזת כביש גבוהה, ומערכת הקוואטרו מוסיפה למשיכה יעילה מהפניות וביציאה מהמקום. הבלמים מציגים עוצמה ראויה ועמידות מרשימה לדעיכה וההתנהגות בוגרת ורהוטה, נוטה לצד הבטוח עם תת-היגוי קל במגבלות. אם תהית, בקרת היציבות לא מתנתקת. אחרי לחיצה ארוכה היא תגיד לך שמפה והלאה אתה אחראי. אבל זה שקר גס, מהר מאוד היא תקלף את פני הפוקר שלה ותחתוך את כוח המנוע למשך זמן די ארוך בכל ניסיון להשתובב. בכל זאת, זה עדיין רכב פנאי גבוה וכבד.

הכי Q5
אחרי יומיים עם אודי Q5 החדש גילינו כי הוא לא רק נראה כשיפור למתכון המוכר, אלא גם מרגיש כזה בפועל. ובהתחשב בהצלחתו של הדור הקודם ההיגיון של מהלך כזה מצד אודי ברור לחלוטין. ועדיין, רכב המבחן הגיע עם שלוש חבילות אבזור אופציונליות ומוצע במחיר לא נמוך של כ-430,000 שקלים. לא מעט כשהמתחרים המקבילים מגרמניה עולים סכום דומה (לרוב קצת פחות ממנו) והמתחרים מאיטליה, יפן ושבדיה מציעים חבילות תמורה-לשקל מפתות בהרבה.
נתונים: 1,984 סמ”ק, 252 כ”ס, 37.7 קג”מ, 1,795 ק”ג, 9.3 ק”מ לליטר (במבחן), 430,600 שקלים