סיכום דו-גלגלי 2016, בכל הקשור למכירות בכל אופן, מראה נתונים מעודדים מאוד. נתונים סופיים אמנם טרם פורסמו אבל הערכות מלומדות מדברות על כמעט 17,000 כלים שנמכרו כאן בשנה החולפת, מגלמים עליה של כ-9 אחוזים לעומת 2015.
נפגשנו עם בכירי השוק הדו-גלגלי בכדי לשמוע על הסיבות שגורמות למגמת העליה הזו ובעיקר, האם הם צופים שהיא תמשיך גם בשנה הבאה.

שנה טובה
כולם מסכימים שזו היתה שנה טובה לענף, כזו שנטעה בו לא מעט אופטימיות. גדי אבירם מנכ”ל מטרו מוטור ציין כי: “שנת 2016 היתה שנה טובה לאור העובדה זו השנה השניה בה יש עליה משמעותית. שנתיים כאלו מסמנות מגמה”. קובי גילון, סמנכ”ל בחברת עופר-אבניר העלה סיבה אפשרית לעלייה הזו: “עבודות הרכבת הקלה פשוט סתמו את העיר ואת כל הדרכים המובילות אליה וגרמו לאנשים לחפש פתרון תחבורתי אחר”. גילון גם מוסיף לגבי התמהיל שהשתנה בשוק: “מעבר לזה ראינו השנה שינוי ביחס בין אופנועים לקטנועים בשוק, כמות האופנועים גדלה משמעותית”.
גם במטרו הרגישו את המגמה הזו: “מה שהפתיע ב-2016 זה התמהיל שבמכירות. אנשים שמגיעים מהפריפריה לתוך העיר לא הסתפקו בקטנוע ובחרו באופנוע בסיסי וזול, הפרשי המחיר בין אלו זניחים והשפיעו על בחירת הרוכבים”.

הכלים הקטנים עשו הבדל גדול מאוד גם בק.ט.מ: “הגדרות המיסוי לפי נפח והספק מתאימות היטב למוצרים של ק.ט.מ שהחלה נכנסת בצורה ברורה לשוק הכביש. האופנועים האלו, יחד עם הנוכחות הגדולה שלנו בתחום האנדורו נתנו לנו את כמות האופנועים (להביל מקטנועים – א.א.) הגדולה ביותר שנמכרה השנה”, אומר נעמן זוהר מנהל תחום דו-גלגלי בדל”ב מוטוספורט ודל”ב.
ברק כהן, מנהל חטיבת האופנועים של ב.מ.וו, סיפר לנו שגם אצלם נגמרת השנה במגמה חיובית אבל באותה נשימה ציין: “השנה השוק צמח בעיקר בדגמי בסיס בהם יש לנו פחות נוכחות. אופנועים בסיסיים וזולים. גם מבחינתנו וגם מבחינת היצרן שנת 2016 היא שנת הערכות, כשבשנה הבאה נראה הרבה דגמים חדשים שמתאימים גם לסגמנטים בהם השוק הזה צומח”.
בהונדה, סבלו השנה ממחסור באופנועים בעקבות רעידת האדמה שפגעה בתפוקת המפעל ביפן, כך מציין אורן בננו מנכ”ל חטיבת האופנועים של החברה: “2016 היתה שנה טובה לענף, עם יותר היצע מכל היצרנים. ראינו הרבה מצטרפים חדשים ולקוחות שחוזרים לרכיבה אחרי שנות העדרות – אנחנו הוגבלנו השנה מחוסר מלאי, בגלל רעידת האדמה שהשפיעה על המפעל ביפן מה שהשפיע גם על המפעלים האחרים של הונדה בעולם”.

אלבר-מוטו עברה שנה של התייצבות בכל הקשור לפעילות של דאלים וצמיחה משמעותית עם אופנועי הארלי-דיוידסון אותם היא מייבאת: “זה לא סוד שנכנסנו עם דיאלים לשוק עם תנאים מפתים והטבות מקיר לקיר. השנה היתה שנת התייצבות מול תנאי השוק מבחינתנו. בהארלי היתה שנה מצוינת עם צמיחה משמעותית עם למעלה מ-200 כלים חדשים”, כך מספר לנו ניסים בנימין מנכ”ל אלבר-מוטו.
גם בדוקאטי אומרים ש-2016 היתה שנה מצוינת, אלי ברדה מנכ”ל ליגל אופנועים ציין כי: “זו היתה שנה טובה לשוק ומבחינתנו אנחנו מסכמים זינוק משמעותי מאוד עבורנו במכירות”.
מגמות ברורות – אופנועים זולים ופשוטים ואופנועי אנדורו מקצועיים אבל לא רק
מעבר לקטנועים שהם עדיין השליטים הבלתי מעורערים של שוק הדו-גלגלי בישראל (כ-70 אחוזים מסך כל המכירות) השנה כאמור היתה שנת האופנועים, שמספרם היחסי עלה משמעותית. רובם של הכלים הללו הם כלים בסיסיים וזולים אבל לא רק כאלו נמכרים בישראל.
שוק האנדורו המשיך להתפתח מספר לנו נעמן זוהר, ומוסיף כי: “יש יותר מותגים ואנחנו מברכים על התחרות והיא עושה לכולם טוב. זה תהליך מבורך ונקווה לראות עוד יבואנים ועוד שפע ומבחר לרוכבי האנדורו. כולם זיהו את המגמה הזו וצועדים לתוך תחום השטח המקצועי”.

“זה תחום שצמח ומהווה כמעט רבע משוק האופנועים של ישראל” אומר גדי אבירם בקשר לתחום השטח המקצועי. בעופר-אבניר מאמינים שהצמיחה הזו תמשיך לכיוונים נוספים לפי קובי גילון: “סצינת האנדורו תצמח. גם לכיוון כלים פחות מקצועיים ויקרים אך עדיין בעלי יכולת”.
שוק האנדורו נשלט על ידי היצרניות האירופאיות אבל היפנים מתעוררים בנושא ונערכים להיכנס בצורה משמעותית לסגמנט: “הונדה מאוד חזקה ומובילה במוטוקרוס באנדורו פחות עד היום. במהלך פבואר יגיע ה-RX שיהווה את קפיצת המדרגה המשמעותית של הונדה בתחום האנדורו”. בליגל מספרים ש:”אופנועי האנדורו של TM נהנו מקפיצת מכירות של כמעט 200 אחוז” אחת הסיבות היא של-TM יש את אופנוע ה-125 סמ”ק שתי פעימות היחידי בישראל היום.

אבל לא רק אנדורו נמכרו כאן, בב.מ.וו המשיכו למכור בכמויות נאות את ספינת הדגל שלהם לפי ברק כהן: “משפחת הGS המשיכה להוביל את מכירות ב.מ.וו בארץ בעיקר ה-1200, זו ללא ספק ספינת הדגל שלנו. לצד הדגם הזה, העמקנו את הפעילות גם בדגמים אחרים כמו הסקרמבלר החדש”. עוד אופנוע שנכנס לסגמנט האדוונצ’רים הגדולים וזכה להצלחה בו, הוא האפריקה-טווין של הונדה, “האפריקה-טווין היה הצלחה אדירה מבחינתנו גם כאן עמדנו ביעדים שקבענו לעצמנו ואם היה מלאי היינו מוכרים 20-30 אחוז יותר, בקלות”, אומר אורן בננו.
ויש גם הפתעות – האופנוע הנמכר ביותר של הארלי הוא לא דגם בסיס זול אלא הברייקאאוט שמחירו מגרד את ה-170,000 שקלים: “60 אחוז הם אנשים חדשים לגמרי ויש גם כאלו שמגיעים גם אחרי שנים ארוכות של היעדרות מהשוק. אנשים חוזרים לאופנועים וזה מחמם את הלב למי שאוהב את התחום הזה”, מספר לנו ניסים בנימין.

גם בדוקאטי מרגישים את הצמיחה, בכל קשת האופנועים: “אתה רואה אנשים שמגיעים לתחום הזה אחרי שלא היו בו המון שנים, הם הולכים לכל מיני כלים, קונים אופנועי קצה יקרים מחד אבל מצד שני הבסט-סלר שלנו היא משפחת הסקרמבלר הזולה יחסית”.
צמיחה ב-2017
אם לא יהיו הפתעות המגמות שסומנו במהלך 2016 אמורות להמשיך לתוך 2017. מבול הדגמים שהוצג בתערוכת קלן ובמילאנו שאחריה עשוי לגביר את מגמת הגידול ואפילו להמציא קטגוריות חדשות.

לב.מ.וו יש כמה חדשות רלוונטיות לשוק הישראלי ב-2017: “אפשר לחלוטין להרגיש את ההתעוררות וההשקעה אצל היצרנים. מצד אחד נראה חזרה לשורשים עם גרסאות רטרו חדשות, מצד שני אופנועים זולים יותר שיהוו כרטיס כניסה של רוכבים חדשים אל המותג”.
בעופר אבניר צופים שהצמיחה בשוק תמשיך: “עד שתגיע הרכבת הקלה, נראה את השוק צומח. התנאים מצויינים, הכבישים פקוקים, יש כלים רבים וזולים בשוק כך שיש מקום לאופטימיות. ב-2008 היינו כמעט על 20 אלף כלים. אם נחזור לשם בשנה הבאה זה יהיה מדהים”.

במטרו גם מתכוננים לקראת גידול במכירות: “מגמת הצמיחה תמשך ל-2017 העליה הריאלית היא עשרה אחוז. אם יהיה מהלך שיוזיל את הביטוח אנחנו נראה צמיחה גדולה יותר” אומר לנו גדי אבירם. נעמן זוהר צופה שיהיה מעבר של יותר אנשים לאופנועים בשוק שימשיך לצמוח: “אני חושב שהשוק ימשיך בתהליך שראינו ב-2016 אני צופה ש-2017 תסתיים סביב ה-20 אלף עם יותר אופנועים בתמהיל ולא מעט דם חדש שייכנס לתחום”.
לתחזיות האופטימיות שותף גם אורן בננו מהונדה: “אין שום סיבה שהשוק הזה לא ימשיך לצמוח ובשנה הבאה אנחנו צופים גידול משמעותי במכירות. וגם נערכנו עם מלאים גדולים בדיוק בגלל הצפי הזה”.

ניסים בנימין מציע זווית ראיה נוספת לתחזיות הללו: “ישנם 600 אלף בעלי רישינוות נהיגה דו-גלגלים בישראל וככל שיעבור הזמן והתנאים יבשילו, יותר ויותר מהם יבחרו באופציה הדו-גלגלית”. גם אלי ברדה חושב שתחום האופנועים ספציפית עתיד להתחזק עם:”אנשים ירצו פתרון תחבורתי איכותי יותר, עם מערכות בטיחות שיש באופנוע ואין תמיד בקטנוע”.
הכול ורוד?
לא, לא ממש. יש חשש אצל כל בכירי השוק מחרב הביטוח המונחת על צוואר התחום כולו. ויש גם בעיות של רגולציה בתחומים שונים. קטגורית קטנועי ה-300 לדוגמה, עדיין סובלת ממחירי ביטוח לא הגיוניים למרות שקטגורית קטנועי ה-250 בעולם כמעט ונעלמה לגמרי.
ויש עוד טענה, לגבי התנהלות רשות המיסים מול היבואנים בכל הקשור לתחום הרישוי האפור. המצב הנוכחי הופך את היבואנים לאלו שצריכים לוודא שכל לקוח אכן עומד בקריטריונים לקניית כלי ברישוי אפור. זה נשמע עניין פשוט אבל הוא גורר בירוקרטיה לא קטנה עימו. גם כלי משומשים שנמכרו עם רישוי אפור מציבים סרבול תהליכי בפני היבואנים והופך אותם למעשה, לשומר בשער הרישוי האפור. חלקם מודיעים כי אם צורת העבודה הזו תמשך, הם יפסיקו לתמוך בספורט המוטורי. פשוט כך. ככה שלא הכול מושלם.
אין ספק שהחסם העיקרי בשוק הזה הוא עניין תעריפי הביטוח, זהו הפרט שמונע מהשוק הזה לגדול למימדים הנכונים והטבעיים שלו. נקווה ש-2017 תהיה שנת מהפך חיובית בעניין הזה, ולא להיפך.