לקסוס RC200 – אי אפשר להתחיל להתייחס לרכב הזה מבלי לדבר על הסמל שבחזיתו. לקסוס לא בדיוק בנתה את שמה על עיצובים נועזים או יכולת דינאמית יוצאת דופן. היא כבשה לקוחות עם מונחים כמו אמינות, שירות, נוחות – שקט פיזי ונפשי.
ב-2007 הציגה החברה את ה-IS-F ופתאום נראה שליפנים המנומסים, מתחשק לתת קצת גז. אח”כ הגיעו גם GS-F, RC-F, LFA יחד עם עיצובים שהפכו דרמטיים יותר – פתאום לקסוס מתחילה להיראות, להישמע. מהפך תדמיתי? לא צריך להגזים, לקסוס לא נוטשת את ערכי הליבה שלה מהר כל-כך. היא כן מנסה להכניס לתדמית האפרורית שממנה התחילה – חיים.

עיצוב ומה שתחתיו
לקסוס RC200 נראית טוב. אם מסתכלים רגע על המתחרות הגרמניות – עושה רושם שהיא היחידה שממש מצליחה להתנתק מהמראה של הדגם עליו היא מבוססת. ואולי זה בגלל שלמרות שהיא, בשורה התחתונה, גרסת קופה של ה-IS, היא משתמשת בבסיס ייעודי משלה. הרצפה של ה-RC שואלת חלקים מדגמים שונים של לקסוס. הפרונט מגיע מה-GS, החלק האחורי מה-IS ומרכז המרכב נלקח מה-IS קונברטיבל. כל אלו, עובו וחוזקו משמעותית לעומת המקור ועליהם הונח גוף שלטעמי נראה פשוט טוב.
מבפנים זה כבר נראה מוכר יותר. השפה כאן היא לקסוס לגמרי וגם כאן ניתן לראות חלקים שמזכירים מכוניות אחרות של החברה. החומרים ברובם טובים (למרות שלא אהבתי את הפלסטיק השחור שעדיין מופיע פה ושם), המושבים מצוינים, קל למצוא תנוחת נהיגה טובה. אחד הדברים הכי בולטים כאן (כי הוא ישר מול הנהג) הוא השעון המרכזי בלוח השעונים. אני זוכר אותו מה-RCF – פניו משתנים בהתאם למצב הנהיגה הנבחר והוא מזכיר, קצת את זה שב-LFA.

המחט של השעון הזה אלקטרונית והיא תוכננה במקור ב-LFA בכדי לעמוד בקצב שבו המנוע שלה צובר סל”ד. כאן אין לו בעיה כזו. יחידת הכוח אינה אקזוטית. יותר מזה – היא נמצאת במכונית הזולה ביותר בקטגוריה. הגרסה הזו מצוידת במנוע בנפח 1,998 סמ”ק, שמשתמש בטורבו בעל נחיר כפול ומפיק 241 כ”ס ב-5,800 סל”ד ו-35.6 קג”מ בין 1,600 ל-4,400 סל”ד. הכוח עובר לתיבה בעלת 8 יחסי העברה ומשם לגלגלים האחוריים. הנתונים הרישמיים מדברים על תאוצה ל-100 קמ”ש תוך 7.5 שניות בדרך למהירות מירבית של 230 קמ”ש.
לדרך
בואו נוציא את זה כבר מהדרך – המושבים מאחור סמליים למדי אבל אפשר להידחק לשם אם אין ברירה, תא המטען יעיל גם אם הוא ופתחו קטנים למדי ויחסית למכונית מסוגה קל מאוד להיכנס ולצאת ממנה.
עכשיו איך זה מרגיש. זה מרגיש כמו לקסוס. במצב נסיעה רגיל והחסכוני היא שקטה מאוד, ההגה קל והתגובות לדוושת הגז וגם אלו של התיבה – איטיות מאוד. ממש צריך להוריד את הרגל על הדוושה בשביל לקבל קצת כוח. זהו המצב הרדום שלה. יעיל מאוד לפקקים של בוקר, לסתם שיוט נינוח ולרגעים שכל מה שמעניין אותך זה לשמור על השקט ועל תכולת מיכל הדלק.

שקט, זה אחד הדברים שהלקסוס הזו חזקה בהם. גם במצבי נהיגה ספורטיבים יותר – השיוט סופר נינוח. היא בולעת מרחקים בקצב גבוה ושומרת את רעשי הרוח, המנוע והכביש מחוץ לתא הנוסעים בצורה מרשימה למדי. גם במהירויות שהשלילה יפה להן.
על כבישים כאלו – מהירים – היא גם נוחה למדי. בתוך העיר על כבישים שבורים המיתלים (האדפטיביים), והצמיגים (הרחבים והנמוכים למדי) לא ממש מצליחים להתמודד ולבודד. זה לא נורא, אבל זה בולט על רקע הנינוחות הכללית. על כבישים איכותיים יותר ועל מהמורות חדות פחות, היא מסתדרת טוב יותר.
לגז
מצב ספורט + נבחר בחוגה שבקונסולה המרכזית (גרסת ה-F הנבחנת מוסיפה אותו אל שלושת המצבים האחרים חסכוני, רגיל וספורט), התיבה עוברת למצב ידני, בקרת המשיכה מנותקת (מחייב עצירה ולחיצה ארוכה) ודוושת התאוצה נלחצת עד לראדיאטור.
בזינוק מעמידה הלקסוס מרגישה קצת כבדה, הזינוק הראשוני מהוסס ורק אחרי כמה עשרות קמ”ש היא מתחילה לייצר קצב מלהיב יותר. זו מכונית לא קלה, עם 1695 ק”ג וזה בהחלט מורגש בתאוצה ראשונית כזו. על אספלט איכותי אין למנוע שום בעיה להוריד את הכוח הזה לגלגלים ולייצר משיכה. שימוש ברגל שמאל על הבלם משפרת קצת את היציאה מהמקום.

מהרגע שכבר זזים יחידת ההנעה מרשימה יותר. תאוצות הביניים כל הדרך למהירויות פליליות טובות ומשתמשות בחוכמה ביחסי ההעברה של התיבה הזו. במצב ספורט + תגובות הדוושה הופכות מיידיות יותר, פעולת התיבה החלטית יותר ובהחלט מרגיש כאילו לקסוס RC200 מתכנסת ומתחדדת לכבוד המשימה.
כשכל המערכות על המצב הקיצוני ביותר המנוע הזה מרגיש חי (למרות שזו רק תגובת הדוושה שמשתפרת) מטפס בחדווה יחסית למנועי טורבו לסל”ד הגבוה ובהורדות הילוך (לקסוס טוענים שאלו אורכות 10 מילישניות) התיבה מייצרת בליפים יעילים. ניתן למשוך את המנוע אל הקו האדום ב-6000 סל”ד אבל אין שום סיבה לעשות כן, יחסי ההעברה צפופים דיים והוא מפסיק לייצר כוח משמעותי לקראת הקו האדום.
לברקס
אפשר להמשיך ולשמור על מהירות גבוהה ואפילו גבוהה מאוד, גם כשכביש מתחיל להתפתל מתחת לגלגליה של לקסוס RC200, היא מציגה אחיזה טובה, איזון מצוין וזויות גלגול קיימות אך מעטות. יש, כמובן, נטייה לתת-היגוי אך היא קלה מאוד ובמהירויות מסוימות על כבישים מסוימים אפשר לנצל את האיזון הטבעי של השלדה הזו בכדי לייצר היגוי יתר מחויך.
אבל גם כאן, יש תחושה ברורה של המשקל הגבוה שלה. בעומס משמעותי אפשר להרגיש את המאסה הזו מתאמצת לפנות, ובתוך הפניה יש תחושת גלגול מלאכותית מהציר האחורי – מאסה מכובדת שמאיימת להיכנע לחוקי הפיזיקה. אם אתה מאלו שדוחפים חזק, רחוק ומהר – זה יפגע לך בתחושות ובמהירות.
אם לעומת זאת אתה מאלו שאוהבים לקשקש בזנב במהירויות עירוניות על כבישים חלקלקלים – ה-RC הזו מהנה מאוד בסיטואציות האלו. הכוח נשלט, האיזון הבסיסי של השלדה הזו טוב וקל מאוד לייצר פרובוקציות שישלחו את הזנב לטיול על הצד ולהתגבר על חסרונו של דיפרנציאל מוגבל החלקה.
וזה משאיר אותנו עם ההגה. יש כאן לא מעט מערכות שאמורות להקל על הנהג מחד ולתת לו תחושות וחדות מאידך אבל התוצאה מקבלת ציון טוב בלבד. בכל הקשור למהירות הפניה והדיוק בכביש מפותל, לקסוס RC200 עושה עבודה טובה מאוד. על פידבק למדנו כבר לא לדבר בעידן ההגאים החשמליים אבל דווקא בשיוט מהיר בקו ישר, במצבים הנינוחים יותר, הורגשה פעולה לא מדויקת בתנועות היגוי עדינות וגם מרכוז לא מספק.
מכונית מהירה, נינוחה שיודעת לשמור על קצב גבוה ומעט דרמה בכל סוג של כביש – בדרך כלל מקבלת ציון דלק בהתאם. אבל הלקסוס, בסוף שלושת ימי המבחן לא קלים, רשמה 8.9 ק”מ/ל’ על מחשב הדרך. יפה.
עיצוב ומיצוב
לקסוס RC200 עושה כמה דברים במקביל. היא מכניסה את לקסוס לטריטוריה של שלוש מכוניות גרמניות נחשבות. היא מקדמת את התדמית של לקסוס והיא נותנת כרטיס כניסה לכאלו שהתלהבו מה-RCF אבל לא יכולים לשלם את המחיר שדורשת גרסת ה-V8.

פנים אל פנים ועל הכביש היא נראית טוב, מחמיאה מאוד לנוסעים שלה ומהנה לנהיגה. אם אתה חושב שהכוונה שזו מכונית ספורט עם סכין בין השיניים – אתה מתבלבל. היא לא, זו מכונית של לייף סטייל ומרגישה באופיה יותר כמכונית GT נינוחה ומהירה ופחות כספורטיבית מתקשרת ותזזיתית. מי שמחזיק סכום כזה ביד ומחפש חוויה ספורטיבית קיצונית לא יקנה אותה, או את אחת המתחרות בקטגוריה שלה לצורך העניין.
אז איך היא באמת מול המתחרות? זו שאלה מצוינת, כי על הנייר ולפי הזכרון שלי כולן מכוונות לאותו המקום בערך ורק מבחן השוואתי ראש בראש, ייתן תשובות אמיתיות ומבוססות. העובדה הזו לבדה, בייחוד בשילוב העיצוב והמחיר שלה – מראה שלקסוס RC200 היא לא רק מכונית טובה, אלא גם אחת שלוקחת את החברה הזו לכיוון הנכון.
נתונים: 1,998 סמ”ק, 241 כ”ס ב-5,800 סל”ד, 35.6 קג”מ בין 1,600 ל-4,400 סל”ד, 1,695 ק”ג, 8.9 קמ”ל’ (מבחן), 325,000 שקלים (בסיס), 375,000 (עם חבילת F)