אני חושב שאפשר לשים את האצבע בצורה מדויקת על היום בו הוכרז מותה של התיבה הידנית. היא כמובן ממשיכה לקיים חיים מוגבלים, אבל עושה רושם שאלו פרפורי מוות. ביום האמור, בשנת 1989, כשטיפס נייג’ל מנסל אל המדרגה העליונה של הפודיום, הניף את הגביע (ממנו גם נחתך אבל זה כבר סיפור אחר) וחגג מקום ראשון בגרנד-פרי הברזילאי יחד עם הפרארי 640. ביום ההוא, התחיל תהליך הגסיסה.
לפרארי הזו היה גיר חצי-אוטומטי ועדיין היו בה שלוש דוושות. אבל דוושת המצמד באוטו של מנסל הייתה קטנה מאוד ושימשה אך ורק לתחילת הנסיעה ובזמן עצירה מוחלטת. בשאר הזמן מנסל השתמש בשני מנופים על ההגה ושתי דוושות בלבד – נשמע מוכר לא? מהרגע הזה ברור היה לכולם שהדוושה השלישית אולי מרגישה טבעית, אבל גם דורשת יכולת והתעסקות ופותחת פתח לטעויות נהג. בשורה התחתונה התיבה הידנית איטית יותר.

קפוץ שני עשורים קדימה ולא משנה עם אנחנו מדברים על רובוטיות כפולות מצמדים או פלנטריות משובחות מרובות יחסי העברה, אנחנו כבר לא מופתעים לגלות שתיבה אוטומטית טובה מייצרת ביצועים טובים יותר מאחותה המוגבלת והידנית. אבל הי, מי אמר שמהירות היא הכול? בפעם האחרונה שבדקנו החיים לא היו אפס למאה ולא זמני הקפה נמוכים. בטח שלא במדינה נטולת מסלול כמו שלנו.
אבל היצרנים, שבדרך כלל עפים קדימה על ועם טכנולוגיה חדשה, כזו שנראית טוב בדפי הנתונים והקמפיינים, שכחו קצת שנהיגה מהנה לא קשורה בכלל למהירות, או לזמנים, היא כל-כולה חיבור ותקשורת בין אדם, מכונה ודרך. וככה קרה שמכוניות שמקדשות את הנהיגה ופונות נטו לרגש, מגיעות עם תיבות שהופכות אותן למהירות יותר, בטוח, אבל מערבות פחות, בצורה אבסולטית. הנה חמש מהן:
אלפין A110
בואו ננסה להבין מה עבר לחבר’ה שם בראש ביחד. הם החליטו לבנות מכונית שתשתמש בשם אגדי מהעבר. המכונית הזו סימנה לעצמה כתחרות את הפורשה 718 קאימן והאלפא 4C. יש לה מנוע מרכזי, הנעה אחורית ומנוע קטן, מוגדש וחזק יחסית. עד כאן מצוין. אז למה היא צריכה תיבה רובוטית? האם היא הולכת לשבור שיאי הקפה? האם הלקוחות שלה ייקחו אותה למסלול? המכונית הזו, ששמה לעצמה למטרה משקל נמוך ויכולת דינאמית גבוהה, הייתה צריכה לצאת בהצהרה ולתת אלטרנטיבה מלהיבה, פיוריסטית ואנאלוגית יותר למתחרות שלה.

למבורגיני אוונטדור
כבר כמה עשורים שלמבורגיני קצת לא מוצאת את עצמה. למה אני אומר דבר כזה? עוד בשנות התשעים כשהם ניסו לביית את ה-V12 האדיר של הדיאבלו עם הנעה כפולה, משהו שם נראה לא בכיוון. עם בעל הבית הנוכחי עושה רושם שהבלבול אפילו גדול יותר. אם נסכים שלמבורגיני לא הייתה ולא תהיה אף פעם פרארי, נסכים בטוח שלמבורגיני היא בטח לא אודי. אז ערכי הליבה הטכנולוגיים הקרים של היצרן הגרמני, לא מתאימים ואפילו מתנגשים, עם ערכי הליבה של השוורים הזועמים מסנטה-אגתה. אם יש מכונית-על שהייתה צריכה להישאר עם תיבה ידנית, לכפות על הנהג שלה התעסקות מכאנית, ולהמשיך להפחיד אותו עם הנעה אחורית שעלולה להתפרץ עליו בכל רגע, זו האוונטדור. זו תמיד הייתה תמציתה של למבורגיני, זכות קיומה.

אלפא רומיאו 4C
אותם טיעונים ששמעתם על האלפין תקפים גם כאן. אלפא רצו לייצר בייבי-פרארי עם שלדת קרבון-פייבר וכל היתרונות והיוקרה שמצטרפים לתצורה כזו. אבל בתור מקדמת תדמית של חברה שמוכרת הנאה מנהיגה, היא הייתה צריכה לקבל דוושה שלישית. בטח כשהתיבה המותקנת בה לא נחשבת לעילוי בתחום. מה הרוויחו באלפא מהתיבה הזו? עוד כמה פלייבויז שאין להם כוח להעביר הילוכים? אם היו מייצרים את ה-4C עם תיבה ידנית ואפילו חלילה הגה הידראולי (שהיה מוסיף עוד קצת ק”ג), הייתה להם ביד מכונית שאין לאף אחד אחר. גם לא לחברה ממראנלו.

מרצדס C63AMG
אני מת על מכוניות השרירים שיוצאות מ-AMG. יש משהו באופי שלהן, גם אחרי המעבר למנועי הטורבו, שמהלך על גבול האלימות. הן כמובן מרשימות מאוד בכל הנוגע לגימור וביצוע, ועם זאת יש בהן עדיין משהו גס, מתפרץ וגברי מאוד. המועדפת עליי באופן אישי היא ה-C (מתעלם מה-AMG GT לרגע ברשותך) וגם אצלה אני מוצא את עצמי תוהה, למה אין אפשרות לתיבה ידנית. הלא המתחרה הישירה מציעה אפשרות כזו, בעבר הייתה אפשרות כזו, אז למה לא לתת למי שרוצה אפשרות להתחבר עוד יותר ליחידת ההנעה המרשימה הזו? האם מוצר כל-כך מאצ’ואיסטי כזה לא יכל לבדל את עצמו עוד יותר? נגיד עם תיבה ידנית, אתה יודע שלא כל סבתא תוכל נהוג באחת.

פורשה 911 GT3
כאן הסיפור קצת מוזר. כי בסוף היום פורשה 911 GT3, אולי מכונת הנהיגה הנחשבת ביותר בעולם, מגיעה עם תיבת ה-PDK, עם סיבה ברורה והצהרה חד-משמעית. פורשה טוענים שהרבה חבר’ה שקונים את המכונית הזו מבלים בימי מסלול ובשבילם זמני הקפה נמוכים הם הכול. אבל הטענה הזו, קצת לא משכנעת, כי ממש בימים אלו מודים פורשה, שהרבה מהלקוחות שקונים את ה-GT3 מחפשים את חוויית הנהיגה הטהורה ביותר. אז כעת, במתיחת הפנים האחרונה, הם חוזרים להציע אפשרות לתיבה ידנית ב-GT3.

אם לפורשה נפל האסימון אין סיבה שיצרנים נוספים לא יעברו תהליך דומה וייתנו לנו, המיעוט שעוד אוהב באמת לנהוג במכונה ולא להסיע אותה ממקום למקום, את מה שאנחנו רוצים.
מדויק להפליא ??