שוק הרכב שבר שיא בשנה החולפת עם 286,000 מכוניות חדשות שעלו לכביש ב-2016. גם על השוק הדו-גלגלי עברה שנה של צמיחה, עם 17,000 כלים חדשים על הכביש ומספרים שמתחילים להתקרב לימי הזוהר הרחוקים של התחום הזה.
מה גורם לנו לקנות יותר ויותר כלי רכב במדינה שהופכת פקוקה יותר ויותר? ואיך המספרים האלה אפשריים כשמעמד הביניים מתלונן על יוקר המחייה? אנשים שמבינים בפיננסים יותר מאיתנו מספרים לנו “שהכסף זול היום” ובאומרם כן הם מתכוונים לכך שקל מאוד לקנות רכב חדש עם מגוון אפשרויות מימון ומסלולים שמציע השוק. הם גם מספרים לנו שתרבות הצריכה ומכשירי השיווק עושים את שלהם. תהה הסיבה אשר תהה – אלו המותגים והדגמים שהובילו את שוק הרכב 2016.

מכוניות
המותג הנמכר ביותר בישראל ב-2016 הוא יונדאי עם 39,086 כלים. במקום השני אפשר למצוא את קיה, מובילת השוק ב-2015, שסיימה את 2016 עם 38,069 מכירות. תחרות צמודה זה האנדרסטייטמנט של השנה בהקשר לתוצאות של שתי אלו. שתי אלו, יונדאי וקיה מחזיקות 27 אחוז משוק הרכב הישראלי. במקום השלישי נמצאת טויוטה עם 30,040 מכוניות שמכרה והשלישיה הזו מראה טוב מאוד מה הוא טעמו של העם היושב בציון.

ובשביל להבין יותר טוב את הטעם המדובר אפשר לצלול לתוך הדגמים הנמכרים ביותר בישראל. הדגם הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת הוא הקיה ספורטאג’ (14,072 יחידות), המקום השני הולך גם הוא לקיה עם הפיקנטו (13,332 יחידות) והשלישי’ הוא התאום הלא זהה של הספורטאג” עם 11,856 יחידות. כן, שלושת המקומות הראשונים הולכים לקונצרן הקוריאני הזה.
אופנועים
השוק הדו”ג בישראל צמח בכ-10 אחוזים בשנה החולפת ואחת הסיבות המרכזיות לגידול הזה הן עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. הפרויקט המדובר פקק את העיר והצירים המובילים אליה ופקקי התנועה בגוש דן קיבלו מימדי ענק. גם המחירים שירדו במעט הפכו את הרכב הדו-גלגלי לנגיש יותר.

מנתוני הדו”ח עולה כי המותג הנמכר ביותר בישראל הוא סאן-יאנג עם 4,083 יחידות שנמכרו בשנת 2016. אחריו נמצא את קימקו עם 3,379 יחידות ושני אלו מזכירים לנו שהשוק הישראלי נשלט, עדיין על ידי קטנועים. אבל 2016 סימנה מגמה חדשה, אופנועי בסיס זולים יחסית שנמכרו כאן היטב והנתח שלהם בשוק עלה לכ-29 אחוז. מי שמוביל את מכירות שוק האופנועים בישראל הוא הק.ט.מ דיוק 390 ממנו נמכרו השנה 169 כלים ובהיותו כלי בסיסי וזול יחסית הוא ממחיש היטב את המגמה הזו בשוק הישראלי. עוד מגמת עליה נרשמה בסמנט האנדורו עם כ-1,200 אופנועים חדשים שירדו לשטח ב-2016.

אבל עם כל הכבוד לשינוי האדיר שחווה השוק בשנה החולפת בכל הקשור לתמהיל בין אופנועים לקטנועים, השוק הישראלי הוא עדיין שוק של קטנועים זולים ובסיסיים. ובראש טבלת המכירות הכללית עומד אחד, קימקו מובי 125, עם 1,536 יחידות שנמכרו ממנו בשנת 2016. כן, כל ארבע שעות נמכר אחד כזה בישראל. במקום השני בטבלת המכירות נמצא עוד קטנוע בסיסי, הסאן-יאנג ג’וירייד 125 ממנו נמכרו 1,102 יחידות.
