יש מכוניות שמגיעות אלינו למערכת לעוד מבחן דרכים בנאלי של עוד דגם חדש בשוק, ויש מכוניות שמגיעות עם מטען רגשי של דור שלם. המכוניות הקטנות מצרפת תמיד היו אלופות בלשבור את הכללים: קלות, שובבות, מלאות שיק והיגיון צרפתי מיוחד במינו. כל כך מיוחד שלא תמיד הצלחנו למצוא בהן את ההיגיון. הן מכוניות שנועדו להיות פרקטיות אבל הצליחו לעשות הרבה מעבר לשימוש ככלי תחבורה: הן יצרו זיכרונות. כשהעולם עוד לא עסק בקוט”שים, במסכים ובטווחי נסיעה, הצרפתיות האלו ידעו לספק בדיוק את כל מה שהבעלים שלהם היו צריכים.
רנו 5 המקורית הייתה בדיוק כזו. מכונית שימושית, זולה, קומפקטית במידותיה, אבל עם אופי שלא ניתן היה לפספס. היא הייתה חלק בלתי נפרד מנוף הכבישים באירופה וגם בישראל, וחלק מאותה רשימה ארוכה של מכוניות שאי אפשר שלא לאהוב, גם אם לא תמיד הייתה סיבה ספציפית שאפשר להצביע עליה. עם השנים היא הפכה לאייקון.
תעשיית הרכב רכב הבינה שהנוסטלגיה היא לא רק רגש, היא גם כלי לעשות כסף. פולקסווגן עשתה זאת בסוף שנות ה-90′ עם החיפושית, פיאט עשתה זאת עם ה-500 שהצילה אותה עשור לאחר מכן, וב.מ.וו עשתה את זה עם המיני שהפכה למותג בפני עצמו. עכשיו, סוף סוף, הגיע תורה של רנו.

נאמנה למקור
הרנו 5 החשמלית (או 5 E-Tech בשמה המלא) מושפעת מהרנו 5 המקורית לא מעט, ומהווה למעשה את הפרשנות המודרנית שלה. רנו לא ניסתה לחקות, אלא להחיות. הקווים מוכרים, הפרופורציות נכונות, הצבעים שמחים, והכול עטוף במראה מודרני, נקי וייחודי. זו מכונית שגורמת לאנשים לעצור ברחוב, להסתכל ולחייך. בזמן הצילומים זה קרה שוב ושוב: צעירים מצלמים, מבוגרים מתרגשים. אחד מהם ניגש רק כדי לספר לי שהייתה לו בדיוק כזו, פעם. אפשר לאהוב, אפשר שלא, אבל קשה להישאר אדיש, בטח לא עם הצבע הצהוב מטאלי של רכב המבחן.
בתא הנוסעים האווירה הייחודית ממשיכה. החלל מודרני, מעוצב ומוקפד. יש מסכים גדולים שהם הכרח כיום, מערכת מולטימדיה עדכנית ועוזר אישי מבוסס AI. אבל בין כל המודרניזציה, יש גם רמיזות קטנות לעבר. קווים, מרקמים וצורות שמזכירים את המקור בלי להתאמץ יותר מידי. בסביבת הנהג התחושה נעימה ומרווחת יחסית, אך במושב האחורי המצב פחות מזהיר. הוא צפוף מאוד ואין בו כמעט אבזור פרט למחווה משעשעת: לשונית קטנה בגב מושב הנהג ועליה הדפסים של דגמי רנו 5 מהעבר. כאילו אנשי רנו אומרים לך: “נכון, צפוף פה, אין כאן אבזור… אבל היי, אתה חלק מההיסטוריה. “
תא המטען קטן, ופתח ההעמסה צר יותר ממה שהיינו רוצים. זה לא רכב של משפחות עם עגלות, וזה גם לא מתיימר להיות. מי שקונה רנו 5 יודע שמרכז הכובד של המכונית הזו הוא השיק והעיצוב, וגם אם זה אומר קצת לוותר על שימושיות, זה פשוט חלק מהחבילה.
על הכביש הרנו 5 מפתיעה לטובה, הרבה מעבר לצפיות שלי לפחות. 150 כ”ס אולי לא נשמעים הרבה בעידן שבו מכוניות חשמליות עממיות מתהדרות ביותר כוחות מסוס מקומפקטיות חמות, אבל כאן המשקל הנמוך יחסית עושה את ההבדל. 1.5 טון זה מספר גבוה באופן אבסולוטי, אבל באופן יחסי למכוניות חשמליות זה נמוך מאד. התמרון בעיר? מצוין! רדיוס סיבוב של כ-10.3 מטר הופך את ה-5 לזריזה ממש בחניונים ובסמטאות. אבל בכבישים הצדדיים מגיע הכיף האמיתי. שם הרנו 5 מספקת תחושה של מכונית אחרת לגמרי ביחס לשלל המכוניות החשמליות עליהן נהגנו בשנים האחרונות.

שינויי הכיוון טובים, ההיגוי קליל במידה הנכונה, והמכונית נכנסת לפניות ברצון ומגיבה טוב לשינויי כיוון. מתחת למגבלות האחיזה היא פשוט תענוג לנהיגה: קלילה, זורמת, וניתן לייצר איתה קצב מהיר עם הרבה בטחון. מנגד, כשמתקרבים למגבלות האחיזה או עוברים אותן, מבינים שזה לא אזור המחיה שלה. אולי זה בגלל צמיגי החורף שמשום מה היא משווקת איתם בישראל, אולי כי היא לא תוכננה לשם כך ואולי שילוב של השניים.
בידוד הרעשים טוב במרבית הזמן, אבל יש מעט רעשי רוח במהירויות בין-עירוניות. הבעיה האמיתית מתחילה כשמסתכלים על הטווח. רנו מציינת במפרטים 406 ק”מ בגרסה הזו, אבל המציאות מתורגמת ל-10%–20% פחות. זה הופך אותה למכונית חשמלית שמתאימה בעיקר למי שנוסע נסיעות קצרות או מתוכננות מראש. מכונית עירונית, כן?

חבילה נוסטלגית
ואז מגיע המחיר העומד על 177 אלף שקל לגרסה שנבחנה. לפי הנתונים היבשים במפרט, לא תמצאו כאן עסקה טובה. אפשר למצוא כיום מגוון דגמים עם טווח נסיעה גבוה יותר, מרווח פנים נדיב יותר, ביצועים טובים יותר או רשימות אבזור עשירות יותר במחיר דומה. אלא שאם משווים זאת מול המוצר הכולל, מול האופי, מול האהבה שהיא מייצרת ברחוב, זה כבר סיפור אחר.
בסופו של דבר רנו 5 היא לא מכונית של אקסלים, של טבלאות או של מספרים. למרות שהיא חשמלית, היא מכונית עם נשמה. של חיוך. של זיכרון. ואם אתם מהאנשים שמבינים מה כתבתי, כנראה שתתאהבו בה ממבט ראשון. יש משפט שאומר שאם אתם לא מסתכלים על הרכב שלכם אחרי שחניתם והתרחקתם ממנו, קניתם את הרכב הלא נכון. במקרה של הרנו 5 החשמלית, אתם תקבלו בכל פעם חיזוק קטן, שלמרות שהתמורה היבשה למחיר ממש לא אידאלית, התמורה לחיוכים היא בשפע.
רנו 5 E-Tech – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 150 כ”ס, מומנט: 25.0 קג”מ, תמסורת: אוטומטית ישירה, בסיס גלגלים: 254 ס”מ, משקל: 1,524 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש 8.0 שניות, מהירות מרבית: 150 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 15.8 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 177 אלף שקלים.























