קאן-אם מאבריק X3 טורבו RR הוא לא עוד כלי רכב. לא עוד רכב שטח. הוא טלטל את התחום. באופן שיכניס אותו להיסטוריה. וזו רשימה מכובדת ודלילה – יש מעט מאוד כלי-רכב שביצעו מהפכה בקצת יותר ממאה שנות מנוע בעירה פנימית. הגי’פ המקורי זו דוגמה טובה למשהו שיצר תרבות חדשה. החיפושית גם יכולה להיות שם. אודי קוואטרו הראשונה זו עוד מכונית שעשתה מהפיכה ונכנסה להיסטוריה. דו”ג? ווספה המציאה את הדו”ג מחדש. בדיוק כמו הימאהה TMAX שאחריו כבר שום קטנוע לא היה אותו הדבר. רשימה חלקית, אבל הבנת את הרעיון.
היכולת של המאבריק לקחת אותך מהר ורחוק בשטח, בהחלט הציבה ומציבה רף גבוה מאוד. בכל מפגש איתו, ההבנה הולכת והופכת עמוקה יותר ויותר. אחד כזה עדכני ייקח כ-200,000 שקלים, אבל אי אפשר לבנות כלי עם יכולת כזו, גם בעלות כפולה. שלא לדבר על רישוי ואחריות. זה פשוט רכב ראלי, באחה, עבירות, שנכנס לתוך אריזה קטנה יחסית. כל-כך קטנה, שאין לה בעיה לטפס במעלה עמוד השדרה שלך, להתחבר למוח ולהוציא ממך כמויות אדירות של אדרנלין. גם אתה אחד כזה, שכבר עשה, טעם וחווה הכול.
רשימת השינויים לשנה החדשה ארוכה וכוללת פשפוש עמוק בכל רכיב שיש במאבריק. התוצאה היא שהטורבו RR החדש עושה הכול יותר טוב. קל להתעלם מהשינויים באביזרים ההיקפים של המנוע, או בגיר ולירות את המספרים החדשים. 195 כ”ס ו-18.6 קג”מ. עוד מספר מרשים? מרווח הגחון צמח ל-40.6 ס”מ השנה. עם מהלך מתלה של 55.9 ס”מ מלפנים ו-61 ס”מ מאחור, חישוקים חדשים ועליהם צמיגי 32 אינץ’, ברור מאוד לאן המפרט הזה הולך.

בתוך הכלי אפשר למצוא לוח דיגיטלי חדש, כיסאות מתכווננים עם רתמות שיודעו לזוז כמו חגורה רגילה ועוד שינויים. יש גם אפשרויות בחירה שונות לניהול המנוע, מידת תגבור ההיגוי, מערכת שמע מבוססת USB, קשת התהפכות פריקה ועוד. אבל אלו מעניינים אותי פחות כרגע, היום קצר, והמאבריק אומר יותר בנסיעה מאשר בעמידה.
לחיצה הגונה על דוושת הגז, מנוע הטורבו והכיול של ה-CVT (שנועד גם לשמור עליו), מייצרים השהייה קצרה אך מורגשת. אחרי שבריר השנייה הזה, המאבריק ממריא לעולם משלו. המנוע הזה, מפגין גמישות, עם כוח אדיר כבר מסל”ד נמוך וממשיך לדחוף ולצרוח עד לקצה שלו. התאוצה מלאת עוצמה, גם במהירות גבוהה, כששלושת הספרות על הלוח הדיגטלי מנסות לעמוד בקצב.

במכונות האלו, אין ניואנסים עדינים ודיוק של מילימטרים, ברגע שאתה מבין את הראש, אתה מבין שרגל ימין פה שולטת בנעשה. תהיה מהוסס איתה ותמצא את עצמך בקו רחב מדי, עם מתלים סגורים מדי, ורק חלק מיכולתו של המאבריק הזה באה לביטוי.
הדרך לנהוג כאן, היא חזק, מכל הלב, לתת למנוע הזה לדבר, הכלי הזה עובד טוב ככל שהעומס גבוה יותר. המנוע נוהם, האף נמתח למלוא מהלך המתלה, ובזווית התקפה כזו, אין דבר שהמאבריק לא יודע להתמודד איתו. סלעים גדולים נעלמים מתחת למתלים כמו אבנים קטנות. המתלים האלו בולעים את התוואי וגופו של המאבריק נשאר מאוזן ונינוח.

קל גם לעשות טעויות. ענני האבק מסביב, ראייה מוגבלת של הנהג, והנה חריץ רוחבי שיכול לבלוע את המאבריק בשלמותו. לא המקום להיכנס אליו בבלימה. הגוף מתכונן כבר לחבטה, המוח כבר מייצר את התירוצים, אבל המאבריק בולע את הטעות והמכשול, וממשיך בנונשאלנט קדימה.
וכך אתה מגלה, מטר אחרי מטר, שאתה לא באמת יכול להפריע לשעטה הזו. בא לך לקפוץ? קפוץ, רוצה לחתוך פנייה לתוך שוליים עמוקים מרוצפים בסלע? לך על זה. בא לך להיות כל היום בהיגוי-יתר? בכבוד. גם במקומות מאיימים, כמו עליות מאתגרות או טכניות, המאבריק לא ממש מתרגש. הנעה כפולה או אחורית – תבחר מה שבא לך. את סיבוב ההשקה המקומית, הוא ביצע בהנעה אחורית בלי הרבה דרמה. הנעה כפולה? רק במקומות הזויים לחלוטין. משלמים את התמונה הבלמים – עם אותו אופי של שאר המכלולים – חזקים, יעילים, ברוטאליים.

כל מפגש עם המאבריק X3 משאיר אותי עם אותה תחושה – חובה בכל בית. אני לא מכיר שום רכב במחיר הזה או כפול ממנו, שיכול לתת לך דרור. חופש מוחלט לבטא את כל משאלות הגז שלך, חוליגניות ככל שיהיו, עם תמיכה מלאה של המכלולים. בלי אבל, בלי כמעט. בתקופת ההשקה נמכרים דגמי ה-RR החדשים בהנחה (החל מ-195,500 שקלים) – זה אומר שלא נראה אותם בכל בית. וחבל, כי קאן-אם מאבריק X3 טורבו RR ייזכר ויופיע בספרי ההיסטוריה ומגיע לכל אחד להנות ממנו. אף אחד לא יישכח את הטירוף הזה…