אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
צרפתיות בטעם של פעם
ראשי » מגזין » צרפתיות בטעם של פעם
סיטרואן

צרפתיות בטעם של פעם

מפגש עם החידושים הנוכחים של סיטרואן הוא הזדמנות טובה לצלול חזרה לעבר. ביקרנו במוזיאון סיטרואן וגם נהגנו בשלושה מהדגמים המייצגים מההיסטוריה שלה, אחד מהם בן 70 שנים

יובל לוי 19/09/2023 צלם: יובל לוי

בין החשיפה הראשונה של פיג’ו E-3008 החדשה לבין פגישה עם החידושים המחושמלים של סיטרואן, מצאנו יום לעצור את מרוץ החימוש החשמלי ולראות כיצד הגענו עד הלום. המוזיאון של סיטרואן, הממוקם צפונית לפריז, הוא מקום נפלא לעשות זאת. הסיבה לכך היא שסיטרואן הציגה במרוצת השנים לא מעט טכנולוגיות חדשות ומעניינות ומגוון רחב של רכבים: החל מרכבים זולים ופשוטים וכלה במפוארים וטכנולוגיים, כשעל הדרך יצאו גם כמה רכבים ספורטיביים משובחים למדי (שגרסאות קצה שלהם הניבו הצלחות בראלי דקאר ובמרוצי ה-WRC).

את כל אלו, ועוד שלל רכבים מיוחדים כמו הרכבים ששימשו את נשיאי צרפת ורכבי קונספט מיוחדים, ניתן לראות במוזיאון, ומספר דוגמאות שלהם מובא בתמונות שלפניכם. המוזיאון הוא מוסד ללא כוונת רווח והוא מצליח לכלכל את עצמו גם בזכות הסדנא הצמודה אליו, שמבצעת טיפולים, תיקונים ושחזורים של רכבים צרפתיים קלאסיים. למוסך יש גם יכולת לייצר חלקים שלא מיוצרים יותר ובכך הוא מהווה למעשה את חלומם הרטוב של קהילת אספני סיטרואן בעולם.

ביקור במוזיאון שכזה הוא חוויה מסקרנת ואף מרגשת אם אתם מחובבי המותג המושבעים, אבל אנחנו לא הסתפקנו רק בביקור. לאחר מגעים דיפלומנטיים נמרצים, זכינו לנהוג בשלושה רכבים מיוחדים שמוצגים במוזיאון: סיטרואן טרקסיון אוואנט, סיטרואן CX 25 GTI Turbo 2 וסיטרואן XM. כל אחת בתקופתה נחשבה לפסגה מבין דגמי סיטרואן וגם ציון דרך טכנולוגי בפני עצמו.

סיטרואן טרקסיון אוואנט

 

 


סיטרואן טרקסיון אוואנט יוצרה בין השנים 1934 ל-1957 בכ-760,000 עותקים. הטרקסיון, הייתה למעשה המכונית הראשונה בייצור המוני שכללה מרכב אחוד והנעה קדמית, דבר ייחודי לאותן שנים. עוד מרגע הכניסה לטרקסיון החוויה הופכת למיוחדת, וזאת הודות לדלתות ההתאבדות (דלתות קדמיות שציריהן מותקנים על קורה B). הנהיגה בטרקסיון הצריכה הסתגלות: תיבת ההילוכים הידנית והמעורפלת בעלת שלושת יחסי ההעברה מתופעלת על ידי בורר שממוקם בצידו הימני של גלגל ההגה הגדול ונטול התגבור. הבלמים גם הם מצריכים לחיצה נחושה על מנת לבלום, אך זה לא מהווה בעיה משום שקצב הנסיעה איטי למדי. ככה זה כשבחזיתה של הטרקסיון מותקן מנוע בנפח 1.9 ליטר המפיק 56 כוחות סוס שמסוגלים לשנע את נוסעיה במהירות מרבית של 115 קמ”ש.
טרקסיון אוואנט היא בהחלט לא כוס התה (או השמפניה) שלי אבל בהחלט סימנתי V על כלי רכב מיוחד מאד, אחד מעמודי התווך של סיטרואן ואולי גם של תעשיית הרכב כולה. הטרקסיון אוואנט הוחלפה על ידי ה-DS האלמותית, שהציגה גם היא לא מעט טכנולוגיות פורצות דרך לאותן שנים.

על ה-DS לא הזדמן לנו לנהוג הפעם ומהטרקסיון אוואנט קפצנו היישר לשנות ה-70 וה-80 אל מושבי העור הנעימים והרכים של הסיטרואן CX 25 GTI Turbo 2. בחזיתה של הסיטרואן הזו, שהאקזמפלר הספציפי הזה גמע רק 3,600 ק”מ במהלך כל חייו, מותקן מנוע טורבו-בנזין בעל ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר המשודך לתיבת הילוכים ידנית. המנוע הזה מפיק 167 כ”ס מכובדים לתקופה, המגיעים ב-5,000 סל”ד ומומנט של 30 קג”מ המגיע ב-3,250 סל”ד.
באותן שנים סיטרואן התגאתה במערכת המתלים ההידרו פנאומטיים, שתרמו לנוחות נסיעה גבוהה במיוחד, ואת זה ניתן היה להרגיש כבר מהמטרים הראשונים בהם גמעתי יחד עם ה-CX.

עוד טכנולוגיה מיוחדת שהותקנה ב-CX היא תגבור הגה הידראולי הכולל גם מרכוז אוטומטי, מערכת מוזרה בהחלט וספק אם הכרחית, אבל הייתה עוד מקור לגאווה עבור סיטרואן. אופיו של המנוע הוא בדיוק מה שציפיתי ממנוע טורבו-בנזין של שנות ה-80: טורבו שמתחיל להיות אפקטיבי לא לפני 3,000 סל”ד. ומה לגבי תג ה-GTI (המעלה אסוציאציות לפיג’ו 205) או ה-Turbo 2 (מישהו אמר רנו 5)? ובכן, הסיטרואן הזו היא מכונית סאלון רכה למדי וזוויות הגלגול המוחשיות לא עודדו תקיפת פניות, ככרות או כל דבר שהצריך עבודת הגה.  

דילוג נוסף בשנים קדימה הביא אותי לשבת מאחורי ההגה של הסיטרואן XM, שיוצרה בשנות ה-90 והחליפה את ה-CX כספינת דגל של החברה. האקזמפלר הספציפי הזה גמע רק 1,600 קילומטרים מהיום שיצא משערי המפעל וזה מורגש במהלך הנהיגה בו. פעולתו של מנוע הטורבו ודיזל הגמיש בנפח 2.5 ליטר המפיק 130 כ”ס נעימה וחלקה, וכך גם תפעול תיבת ההילוכים הידנית. כן,  בשנות ה-90 בעלי מכוניות סאלון אירופאיות אהבו לנהוג ולהעביר הילוכים, ועוד בדיזל. למפונקים יותר הייתה גם גרסת בנזין V6.

XM מצוידת גם בגלגול המתקדם דאז של מערכת מתלים ההידרו-פנאומטית, ומציגה, באופן לא מפתיע, נוחות נסיעה מצוינת אשר יחד עם המושבים הרכים והרחבים, מייצרים תא נוסעים שנעים לשהות בו ולגמוע מרחקים ארוכים. בצרפת, כמו בצרפת, לרשות הנוסעים מאחור ספסל נוח ומרווח הכולל זוג מצתים וזוג מאפרות. לא בטוח שעשן הסיגריות של הנוסעים מאחור יעבור בשלום את תקנות הזיהום המחמירות של עולם הרכב בשנת 2023. סה לה וי.

CITROEN MUSEUM 21CITROEN MUSEUM 21Preview
CITROEN MUSEUM 20CITROEN MUSEUM 20Preview
CITROEN MUSEUM 19CITROEN MUSEUM 19Preview
CITROEN MUSEUM 18CITROEN MUSEUM 18Preview
CITROEN MUSEUM 17CITROEN MUSEUM 17Preview
CITROEN MUSEUM 16CITROEN MUSEUM 16Preview
CITROEN MUSEUM 15CITROEN MUSEUM 15Preview
CITROEN MUSEUM 14CITROEN MUSEUM 14Preview
CITROEN MUSEUM 13CITROEN MUSEUM 13Preview
CITROEN MUSEUM 12CITROEN MUSEUM 12Preview
CITROEN MUSEUM 11CITROEN MUSEUM 11Preview
CITROEN MUSEUM 10CITROEN MUSEUM 10Preview
סיטרואןסיטרואןPreview
CITROEN MUSEUM 08CITROEN MUSEUM 08Preview
CITROEN MUSEUM 07CITROEN MUSEUM 07Preview
CITROEN MUSEUM 06CITROEN MUSEUM 06Preview
CITROEN MUSEUM 05CITROEN MUSEUM 05Preview
CITROEN MUSEUM 04CITROEN MUSEUM 04Preview
CITROEN MUSEUM 03CITROEN MUSEUM 03Preview
סיטרואן טרקסיון אוואנטסיטרואן טרקסיון אוואנטPreview
CITROEN MUSEUM 01CITROEN MUSEUM 01Preview

מוזיאון סיטרואן סיטרואן סיטרואן CX סיטרואן XN סיטרואן טרקסיון אוונט
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד