אחרי תקופה ארוכה של הכנה סוף סוף הוצגה פולסטאר 1, המכונית הראשונה של היצרנית הצעירה. רגע לפני שנדבר על הקופה המרהיבה הזו, בואו ניזכר איך הכל התחיל?
פלאש אנג’נירינג. זו הייתה קבוצת מרוצים שהוקמה בשנת 1996 ע”י נהג המרוצים השבדי יאן נילסון, שנעזר במימון נדיב שהעניקה וולוו. הקבוצה פתחה מכוניות לאליפות שבדיה למכוניות תיור (STCC) על בסיס מכוניות וולוו, כאשר הראשונה הייתה ה-850. כבר בשנה הראשונה הם זכו באליפות הנהגים, ולאחר מכן הגיעו זכיות גם לקבוצה. על הבסיס הזה עומדת עד היום פולסטאר.
פולסטאר. ניסלון מכר את קבוצת המרוצים שלו בשנת 2004 לכריסטיאן דאל, ששנה לאחר מכן מיתג אותה מחדש והציג לעולם את פולסטאר. הקבוצה המשיכה להיות פעילה במרוצים ולרשום לא מעט ניצחונות, כמובן תוך שיתוף פעולה הדוק עם וולוו. זה הוביל בשנת 2010 להצגת קונספט של פולסטאר על בסיס וולוו C30.

עידן חדש. מאז וולוו ופולסטאר הרחיבו את שיתוף הפעולה ביניהן עד להצגת גרסאות חמות ל-S60. סוף התהליך הזה הגיע לרכישת בעלות מלאה מצד וולוו בשנת 2015, שהפכה את פולסטאר באופן רשמי לחטיבת הביצועים שלה. אגב, עד היום היא ממשיכה לממן את קבוצת המרוצים הפעילה.

פולסטאר 1. לפני כשנה הכריזו השתיים כי פולסטאר תצא לדרך עצמאית תחת כנפי קונצרן ג’ילי, בעל הבית של וולוו. פולסטאר יועדה להיות מותג של מכוניות “ביצועים” חשמליות ונקיות שכמובן יתבססו על מכלולי וולוו אבל יציגו אופי שונה שמתאים לרוח של כוכב הצפון. הפולסטאר 1 היא הסנונית הראשונה.

קופה. כמה שמחנו לראות שהמכונית הראשונה היא קופה כה יפה ואלגנטית. למרות ההצהרות על בידול מדגמי וולוו (מכוניות פולסטאר יגיעו עם סמלו של המותג ולא של וולוו), המראה נשען חזק על שפת העיצוב של דגמי וולוו הנוכחיים. לא שאנחנו מתלוננים כשהתוצאה נראית כך.
SPA. גם הבסיס הטכנולוגי נשען על חברת האם, כולל פלטפורמת ה-SPA עליה מבוססים הדגמים הגדולים של וולוו. בפולסטאר טוענים ששינו והתאימו לצרכים שלהם כ-50% מהפלטפורמה ביחס ל-S90 וה-SPA המשודרגת הזו קלה יותר ומציגה עמידות חזקה יותר לפיתול.

כוח. גם יחידת ההנעה הושאלה מוולוו ומתבססת על ה-T8 ההיברידית המרשימה אך מציגה שדרוג משמעותי ביכולת. יש כעת שני מנועים חשמליים (218 כ”ס סה”כ) שאחראים על הנעה גלגלים האחוריים, וביחד עם מנוע הבנזין (2.0 ל’, מגדש-על ומגדש טורבו) מעמידים את ההספק המשולב על 600 כ”ס והמומנט על לא פחות מ-101.9 קג”מ. נתוני ביצועים לא נמסרו, אך אנחנו בספק אם מישהו ימצא את עצמו לא מסופק. טווח הנסיעה החשמלי עומד על 150 ק”מ, ארוך משמעותית מהקיים ב-T8 של וולוו.

GT. בפולסטאר מדגישים שמדובר במכונית GT נינוחה (4.5 מטר, 2+2 מושבים), אך מבטיחים יכולת גבוהה בכביש המפותל תודות למערך בולמים אקטיבי של אוהלינס, מערכת היגוי ווקטורי הנסמכת על המנועים החשמליים מאחור וחלוקת משקל של 52:48 לטובת הציר האחורי. הם לא חושפים נתונים, אבל מבטיחים שלמרות הסוללות הכבדות ובזכות שימוש נרחב בסיבי פחמן נתון המשקל יהיה נמוך למכונית מסוגה.

ייצור מוגבל. פולסטאר 1 תצא לדרך ברבעון הראשון של 2019 ותיוצר ב-500 עותקים בלבד בכל שנה. היא תוצע ללקוחות באמצעות תכנית החכר ל”מנויים”, כולל שירות טיפולים מלא. כרגע לא ידוע על תכניות לשווקה בישראל.
מכן הלאה. פולסטאר כבר הודיעה שתציג שתי מכוניות נוספות בשנים הקרובות, הפעם על טהרת החשמל אך לטענת פולסטאר זה לא יבוא על חשבון הביצועים. פולסטאר 2 תהיה סדאן בינונית שתתחרה בטסלה מודה 3 ותגיע לשווקים בסוף שנת 2019. פולסטאר 3 כבר יהיה רכב פנאי גדול, וכנראה שמדובר במתחרה לטסלה מודל X.