אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
על נוסטלגיה ומינימליזם
ראשי » מגזין » על נוסטלגיה ומינימליזם
מיני

על נוסטלגיה ומינימליזם

פער הדורות בין מיני קלאסית משופצת ומשודרגת להפליא ומיני קופר JCW הוא עצום, אבל כששמים אותן זו ליד זו ה-DNA המשותף מתחת לקווי העיצוב מתגלה

אופיר דואק 16/05/2024 צלם: אופיר דואק

בוקר אפרורי של סוף החורף. רוח קלילה שמנעידה קלות עצים ירוקי עד שביניהם מתפתל כביש אספלט צר. את הפסטורליה קוטע קול מפלט מנסר וצרוד שנשמע מרחוק המועצם על ידי תהודת הסביבה. כעבור כמה רגעים היא צצה מעבר לפיתול. קטנה, כחלחלה, צמודה לאספלט ומקפצצת קמעה על שינויי הגובה כשהיא משאירה שובל אפרפר וריח של תערובת דלק עשירה. אלמלא הייתה לה לוחית רישוי צהובה, עוד הייתי יכול לחשוב שקפצה לי הדרך ואני נמצא פתאום ביער בפאתי אסקס או ב-County Side של האי הבריטי.

המראה, הצליל וגם הריח משתלבים כולם לידי חיוך אחד גדול עוד לפני שמתיישבים מאחורי ההגה הקטן והספורטיבי במושבי הבאקט החובקים. אי אפשר שלא לחייך כשרואים מיני קלאסית, על אחת כמה וכמה כשרואים את המיני הזו. היא לא נולדה כקופר ספורטיבית, וגם לא חלמה להפוך לכזאת. כמו כל מיני היא נועדה לספק קודם כל פתרון תעבורתי עממי, כשעל הדרך גם ניצלה את הפיזיקה הבסיסית והתכנון הגאוני כדי לספק הנאה. אחרי כמעט יובל היא נולדה מחדש. רעננה, נמרצת וקורנת אופי לכל עבר, הפעם כמכונת חיוכים ייעודית עם קריצה היסטורית לימים בהם דברים טובים באו באריזות קטנות.

כשבן יצא מהמיני שלו עם חיוך מאוזן לאוזן. זה לא היה כי הוא שמח לראות את הנינה של המיני בצבע צהוב זרחני ממתינה לה בשולי הכביש. את האמת שבכל סיטואציה אחרת אי אפשר שלא לחייך כשרואים מיני JCW, עדות כמעט אחרונה לניסיון לשלב מינימליזם בגודל עם הארד קור מכאני. המכוניות של היום פשוט גדולות מידי, כבדות מידי ובעיקר גבוהות מידי. הדרך בה תעשיית הרכב מפרשת היום את המושג הערטילאי “הנאה מנהיגה” רחוק שנות אור מהדרך בה המיני הקלאסית פרשה אותה, וגם רחוק מהדרך בה ה-JCW מפרשת אותה.

סוד הדברים הפשוטים: פיג’ו 106 ראלי פוגשת אבארט 595 נובולארי


כל השוני
לכאורה, חוץ מהשם וקווי העיצוב הבסיסיים הקשר בין המיני הקלאסית הזו, סטייל הקופר S ממנטה קרלו, וה-JCW קלוש. ה-JCW מהדור השלישי של המיני כמותג תחת ב.מ.וו רחוקה מלהיות מכונית מינימליסטית וספרטנית כמו המיני משנת 79 שהתייצבה לצידה. היא מצוידת בשפע כריות אוויר, מערכות בטיחות עדכניות ובייביסיטרים אלקטרוניים. יש לה אביזרים כמו בקרת אקלים וגג שמש חשמלי שלא היו קיימים גם במכוניות פאר כאשר המיני הקלאסית שלצידה נולדה ולמען השם, יש לה תיבת הילוכים אוטומטית מרובת יחסי העברה. כמובן שכדי לממש את הפוטנציאל הספורטיבי יש כאן ארסנל המשלב מנוע טורבו מודרני רב און, מתלים מתוחכמים עם בולמים אדפטיביים וצמיגים ספורטיביים בגודל של צלחת לווין.

כמובן שאי אפשר לברוח גם מעניין הגודל. ההשוואות מלוות את המיני המודרנית מאז נולדה לראשונה בשנת 2000 והן רק מתגברות אחרי רבע מאה, בה הפכה ממיני לסופרמיני. כשנדמה שאפשר להכניס לתוך תא הנוסעים שלה את המיני הקלאסית, ועדין, מדובר במכונית קטנה במונחים מודרניים. העניין הוא שהמחויבות לבטיחות ולאיכות פרימיום יוצרים גם מכונית לא קלה. 1,400 ק”ג לייתר דיוק. בשביל לסבר את האוזן, המיני הקלאסית וההארד קוריסטית שלצידה שוקלת בסביבות 650 ק”ג, בערך כמו משקל הסוללה בקרוסאובר החשמלי של השכן.

 

כל זה נשכח כשה-JCW מתחילה לנוע. היא חדה, מדויקת, זריזה ובעיקר נוקשה מה שעוזר לה להשיל את הק”ג העודפים ולהרגיש נכונה לכל שינוי כיוון קל. את המתכון הזה משמרת ה-JCW בשינויים קלים מזה עשור. רק היעדר תיבת הילוכים ידנית הכרחית לחובבי נהיגה אמיתיים והשתקת מערכת הפליטה שלה גרעה את הצד הווקאלי המתבקש מהחוויה אותה היא יודעת לספק. אלא כאשר מיני כבר עמוק בעידן החשמלי המסורס. המיני הרגילה כבר הפכה להיות חשמלית וכלל לא מיוצרת בבריטניה, ואילו הדור החדש של ה-JCW על בסיס משודרג של הקופר ה-S הנוכחית בת ה-11 צפוי להיות היברידי וכבד עוד יותר. במציאות שכזו אין מנוס מלהסתכל על ה-JCW בערגה נוסטלגית לימים שהיו ואינם, בדיוק כמו על המיני הקלאסית שלצידה.

לידה מחדש
כמו בלא מעט סיפורי שיפוץ, גם המיני של בן היא שילוב בין רצוי, מצוי וכוונות שלא רלוונטיות כי לחיים יש תוכניות משלהם. בחלומות המוטוריים של בן הייתה מיני ללא רישוי שנבנתה לשימוש על המסלול בסופי שבוע. לאור זאת, בן כלל לא ממש חיפש מיני עם רישיונות, נוסעת או עומדת וכיוון שכבר יש לו כמה מכוניות לא צעירות שדורשות יחס חם בחניה, הוא לא ממש תכנן להיכנס לפרויקט חדש. אלא שלבן יש חבר א”א שסיפר לו על מיני מושקעת, עם מנוע מערכת פליטה משופרת וקרבורטורים של וובר, שהייתה שייכת לאדם שעזב את הארץ ועומדת שנים רבות כשהיא מחכה לגאולה. יחסית למכונית שעמדה זמן רב המיני נראתה במצב סביר, בן החליט לרכוש אותה ולשים אותה בצד עד שיתפנה זמן להעניק לה מעט יחס.

לחיים כאמור יש תוכניות משלהם. מספר חודשים לאחר הרכישה פרצה מגיפת הקורונה ששלחה את האנשים לבתים עם הרבה זמן פנוי לעסוק בתחביבים. יש אנשים שלמדו לנגן, יש כאלו ששיחקו בפלייסטיישן ויש אנשים כמו בן שנכנסו לחניה שלהם והתחילו להתעסק עם המכונית. מהר מאד לאחר תחילת הפירוק הראשוני המיני שעשתה רושם סביר התגלתה כמכרה חלודה רציני. הרקבונות שהוסתרו על ידי תיקונים ואלתורים הגיעו עד למעמקי המשקופים והקורות. החלקים ברצפה שכן היו שלמים התגלו בכלל כשלטי פרסום שרותכו בחובבנות ברמה שהייתה גורמת לכל אדם הגיוני לתרום את גופה של המיני הזו לצה”ל כדי לשמש כמטרת אימונים.

Mini 1979 GULF 41Mini 1979 GULF 41Preview
Mini 1979 GULF 30Mini 1979 GULF 30Preview
Mini 1979 GULF 27Mini 1979 GULF 27Preview
Mini 1979 GULF 02Mini 1979 GULF 02Preview
Mini 1979 GULF 03Mini 1979 GULF 03Preview
Mini 1979 GULF 04Mini 1979 GULF 04Preview
Mini 1979 GULF 05Mini 1979 GULF 05Preview
Mini 1979 GULF 06Mini 1979 GULF 06Preview
Mini 1979 GULF 07Mini 1979 GULF 07Preview
Mini 1979 GULF 08Mini 1979 GULF 08Preview
Mini 1979 GULF 09Mini 1979 GULF 09Preview
Mini 1979 GULF 10Mini 1979 GULF 10Preview
Mini 1979 GULF 11Mini 1979 GULF 11Preview
Mini 1979 GULF 35Mini 1979 GULF 35Preview
Mini 1979 GULF 34Mini 1979 GULF 34Preview
Mini 1979 GULF 33Mini 1979 GULF 33Preview
Mini 1979 GULF 32Mini 1979 GULF 32Preview
Mini 1979 GULF 31Mini 1979 GULF 31Preview
Mini 1979 GULF 37Mini 1979 GULF 37Preview
Mini 1979 GULF 36Mini 1979 GULF 36Preview
Mini 1979 GULF 20Mini 1979 GULF 20Preview
Mini 1979 GULF 19Mini 1979 GULF 19Preview
Mini 1979 GULF 16Mini 1979 GULF 16Preview
Mini 1979 GULF 28Mini 1979 GULF 28Preview
Mini 1979 GULF 35Mini 1979 GULF 35Preview
Mini 1979 GULF 36Mini 1979 GULF 36Preview
Mini 1979 GULF 37Mini 1979 GULF 37Preview
Mini 1979 GULF 38Mini 1979 GULF 38Preview
Mini 1979 GULF 39Mini 1979 GULF 39Preview
Mini 1979 GULF 40Mini 1979 GULF 40Preview
Mini 1979 GULF 41Mini 1979 GULF 41Preview

אלא שלמזלה של המיני הזו בן עובד במוסך הפחחות של אביו, וכאמור הקורונה פינתה הרבה זמן פנוי. והיא הייתה זקוקה להרבה זמן. אחרי פירוק מוחלט ברמת הבורג ובעבודת שחזור יסודית, כולל הזמנת וריתוך רצפה חדשה הפכה המיני ממצב פריך למצב מוצק, בתוספת שכבות איטום ובידוד שהביאו אותה למצב טוב יותר מאשר ביום בו התגלגל מפס הייצור בלונגברידג’. אחרי כל כך הרבה השקעה בגוף היה ברור שאין שום סיבה להרכיב בו את המכלולים הישנים. משבר האספקה לא הרתיע והחבילות מאתרי חלפים של מיני קלאסיות החלו לזרום אט אט כשהקו המנחה היה ליצור מכונית ברמה הגבוהה ביותר שניתן שעדין תהיה חוקית לכביש.

מנוע 1275 סמ”ק הגיע וזכה יחס דחיסה מוגדל, גל זיזים חם, סעפות יניקה וקרבורטור וובר חדש. תיבת ההילוכים שופצה וקיבלה רכיבים חדשים. המתלים נבנו מחדש לחלוטין עם זרועות מתכוונות, בולמים מתכווננים והחלפת כל הגומיות והתותבים לפאוורפלקס קשיחים. הורכבו חישוקי ברזל רחבים בקוטר 13 אינץ’ בסגנון ראלי כדי שיהיה ניתן להלביש עליהם צמיגים ברוחב 175, מה שהצריך גם כנפונים רחבים לסוכך עליהם. כמעט כל חלק שניתן לחשוב עליו הוחלף או שודרג, וכדי להגיע ל-Fine Tuning הנדרש המנוע הורד והורכב 3 פעמים. למרבה המזל כשמדובר במיני זו לא בעיה גדולה.

ההתלבטות היחידה במהלך השיפוץ הגיעה כאשר היה צריך לבחור את הצבע. הבחירה הקלאסית והנדושה של אדום בשילוב גג לבן או יוניון ג’ק נפסלה על הסף. “לא השקעתי כל כך הרבה זמן ומאמץ כדי שהיא תיראה כמו עוד מיני” אומר בן. היו ניסיונות להתאים צבע ירוק מרוצים בריטי של מיני מודרנית שנראה פחות נכון על הגוף הקלאסי. לבסוף אחרי נבירה בקטלוגים ישנים של מיני צד את העין צבע תכלת/אפרפר עתיק שהעניק בדיוק את המראה הייחודי והקלאסי המבוקש. בדיעבד הבחירה הזו קיבלה גושפנקא נוספת כאשר לאחרונה בחרה מיני להציג את הקופר S קלאסיק החדשה בצבע זהה. התוצאה הסופית הייתה משכנעת וגרמה למיני הזו להיראות כאילו יצאה מאיזה סטייג’ ראלי קלאסי, אז מדבקות ראלי של Gulf שצועקות סיקסטיז היו הדבר המתבקש.

סגירת מעגל
אלו זמנים עצובים להיות בהם חובב נהיגה. מכוניות קטנות, עממיות המהנות כבר בתוצרתן הבסיסית כמו המיני כבר נכחדו מן העולם. מכוניות קטנות, ספורטיביות ומושחזות כמו ה-JCW הפכו להיות יקרות וגם הן עומדות בפני הכחדה, פועל יוצא של רגולציה מפלצתית שהופכת מכוניות קטנות ליקרות ולא רווחיות ומצד שני קהל צעיר שמעדיף לעשות הכל תוך כדי נסיעה חוץ מלנהוג.

גם אם ה-JCW התרחקה מהמיני הקלאסית, כששמים אותן אחת ליד השניה עדין ניתן להבחין ב-DNA המשותף לשתיים. הכביש המיוער והמתפתל הזה, במהירות של הילוך שני, הוא כל מה שצריך כדי לתת להן לפרוח. הוא כל מה שצריך בשביל שהן יעניקו הנאה פשוטה ואמיתית.

תודה ליובל לוי על העזרה בביצוע הצילומים ולבן זרח על החוויה הנדירה

Mini JCW 2024 14Mini JCW 2024 14Preview
Mini JCW 2024 13Mini JCW 2024 13Preview
Mini JCW 2024 12Mini JCW 2024 12Preview
Mini JCW 2024 18Mini JCW 2024 18Preview
Mini JCW 2024 23Mini JCW 2024 23Preview
Mini JCW 2024 22Mini JCW 2024 22Preview
Mini JCW 2024 20Mini JCW 2024 20Preview
Mini JCW 2024 21Mini JCW 2024 21Preview
Mini JCW 2024 01Mini JCW 2024 01Preview
Mini JCW 2024 02Mini JCW 2024 02Preview
Mini JCW 2024 09Mini JCW 2024 09Preview
Mini JCW 2024 10Mini JCW 2024 10Preview
Mini JCW 2024 15Mini JCW 2024 15Preview
Mini JCW 2024 03Mini JCW 2024 03Preview
Mini JCW 2024 16Mini JCW 2024 16Preview
Mini JCW 2024 04Mini JCW 2024 04Preview
Mini JCW 2024 05Mini JCW 2024 05Preview
Mini JCW 2024 06Mini JCW 2024 06Preview
Mini JCW 2024 07Mini JCW 2024 07Preview
Mini JCW 2024 11Mini JCW 2024 11Preview
Mini JCW 2024 24Mini JCW 2024 24Preview
Mini JCW 2024 19Mini JCW 2024 19Preview
Mini JCW 2024 17Mini JCW 2024 17Preview

JCW מיני מיני קופר מיני קופר JCW מני קלאסית שיפוץ מיני
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
רטרו אדוונצ’ר: ב.מ.וו R12 G/S בישראל

רטרו אדוונצ’ר: ב.מ.וו R12 G/S בישראל

פיסול במתכת: ראיון עם סיימון לואסבי מיונדאי

פיסול במתכת: ראיון עם סיימון לואסבי מיונדאי

פורשה 911 טורבו S החדשה: עוד כוח וגם משקל

פורשה 911 טורבו S החדשה: עוד כוח וגם משקל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

מסירה את הכפפות: BYD סיליון 5 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

טריפל ספורט: ימאהה R9 נחת בישראל

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

ההיצע מתרחב: אאודי A3 עכשיו גם בגרסת 2.0 ליטר טורבו

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

רעם צעיר: אפריליה טואנו 457 בישראל

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

מיצובישי אאוטלנדר 2025 (מבחן דרכים) – אריזה משפחתית

אאודי TT קופצת לעתיד

אאודי TT קופצת לעתיד

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

ספורט עממי: סוזוקי GSX-8R בישראל

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

אקשן על שש: קאן אם חושפת אאוטלנדר 6X6

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

כמעט VZ: קופרה פורמנטור בגרסת ביניים חדשה

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יותר מ-472 קמ”ש ב-BYD

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

יונדאי טוסון הייבריד (מבחן דרכים): עולה להתקפה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בחזרה ל-1988: המהנדס של מקלארן עושה מחווה לאירטון סנה

בעיית משקל

בעיית משקל

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד